abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219912016
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2026 15:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
<Knip>
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Kortom, Amerikanen werken slechts iets meer dan Nederlanders gemiddeld gezien en verdienen duidelijk meer.
Google gemini of ChatGPT als bron benoemen is het hedendaagse equivalent van ‘hep op feesboek gestaan’
pi_219913360
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2026 18:39 schreef HowardRoark het volgende:
Ook hier zit je mis. In de VS (net zoals in bijvoorbeeld België) trouwens, bouw je vakantiedagen per jaar op. En denk je nu echt dat mensen hun vrije dagen opsparen voor ziekte en dat er niet daar gewoon regelingen voor zijn? Zie ook:
[..]
[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 05:54 schreef OMG het volgende:

[..]
Leg eens uit, wat is / zijn precies de regeling(en) hiervoor? Een paar dagen geleden kreeg ik een job offer met 6 federal days en PTO van 15 dagen (wat 20 dagen worden na 5 jaar). Leg a.u.b. uit waarom ik hier niet een stel vrije dagen op zou sparen wanneer ik 0 sick days heb.

Naast dat uiteraard de rest van je posts natuurlijk complete kolder zijn, maar goed, dit was een voorbeeld waar ik met toch wel heel erg afvroeg hoe groot je duim precies is.
Je weet mijn post al op op mooie wijze te bevestigen.

Het aantal vakantiedagen neemt dus toe naarmate je langer in dienst bent en meer werkervaring hebt.

En je kunt je gewoon ziek melden, net zoals in Nederland. Het kan in de VS wel zo zijn dat dit per werkgever kan verschillen hoe men dit heeft geregeld. In Nederland heb je ook niet een max aantal dagen dat je ziek kunt zijn. Ziek is ziek, dan werk je van huis (als dat kan) of kunt je ziek melden bij je werkgever. Zie ook:
quote:
In the U.S., being sick can cost you paid time off (PTO) or result in unpaid leave, as there is no federal law requiring paid sick days. While many employers offer paid sick leave, 78% of workers have some arrangement, it varies significantly by state and company policy. For extended illness, the FMLA may provide unpaid, job-protected leave.

Bron: Google Gemini
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219914991
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Je weet mijn post al op op mooie wijze te bevestigen.

Het aantal vakantiedagen neemt dus toe naarmate je langer in dienst bent en meer werkervaring hebt.

En je kunt je gewoon ziek melden, net zoals in Nederland. Het kan in de VS wel zo zijn dat dit per werkgever kan verschillen hoe men dit heeft geregeld. In Nederland heb je ook niet een max aantal dagen dat je ziek kunt zijn. Ziek is ziek, dan werk je van huis (als dat kan) of kunt je ziek melden bij je werkgever. Zie ook:
[..]

Je komt zelf met

quote:
denk je nu echt dat mensen hun vrije dagen opsparen voor ziekte en dat er niet daar gewoon regelingen voor zijn?
En noemt vervolgens geen enkele regeling. Ja, of je PTO gebruiken, of onbetaald verlof nemen. Dat kan ik allebei geen regelingen noemen. :'). Sterker nog, je eigen Gemini stukje meldt dat zelf.

Genoeg werkgevers die geen aparte dagen voor ziekte etc bieden, heb er persoonlijk maar 1 meegemaakt waar 5 sick days 1 van de benefits was, bij de rest werd dat allemaal gewoon leuk van je PTO afgetrokken, en dus is het niet vreemd dat mensen dagen opsparen.

Gemini heeft er het volgende over te zeggen;

quote:
In the modern workplace, "PTO" (Paid Time Off) is handled in one of two ways. Understanding which one you have is key to knowing if you need to "save" days for a rainy day (or a feverish one).

1. The "All-in-One" PTO Bank
Many companies have moved to a single bucket of days. In this system, there is no distinction between a vacation day, a mental health day, or a day spent in bed with the flu.

The Strategy: Yes, you should save a small cushion. If you use all your days for a summer trip and get sick in November, you might have to take "Unpaid Time Off."

The Pro: You have more flexibility for long vacations if you rarely get sick.

2. Separated Sick vs. Vacation Time
Some companies (and certain state laws) require separate banks. You might have 10 days of "Vacation" and 5 days of "Sick Leave."

The Strategy: You don’t need to "save" your vacation time for illness because you have a dedicated safety net.

The Catch: Sick leave usually has stricter rules—you often can't use it for a beach trip, and it frequently doesn't "roll over" or get paid out when you leave the job.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  zaterdag 24 januari 2026 @ 16:02:24 #104
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219915395

Ah nu weer tariffs voor Canada
pi_219915702
Deze Amerikaan, heeft als je goed luistert wel gelijk, vind ik.
Even langs de typisch Amerikaanse uitspraken heen luisteren.
https://www.instagram.com/reel/DTvsYNdkuAj/l

We moedigen Europa aan om je beleid te veranderen van globalisten naar meer een eigen economie. Gewoon je grenzen beheren en bewaken en bepalen wie er in je landen mag wone.
Je productie waar van je afhankelijk bent naar eigen huis toe halen, semi conductors, opslag, medicijnen dat soort. Niet door china laten maken.
Dat betekend wel dat er weer meer mensen echt werk moeten gaan doen in productie.
Dus misschien ook afscheid nemen van je 4 daagse werkweek en iedereen op kantoor mentaliteit.
Het hele groene (netzerro) nog eens opnieuw ontwerpen. Dit moet meer door landen betaald worden en niet door een markt die alles uit china gaat.
Dat betekend megainvestringen in het elektriciteitsnet. Dat moest toch al.
En megainvesteringen in nucleaire opwekcentrales icm bestaande wind/zon. Niet gaan voor 80% wind en zon en dan alles met batterijen uit China bij elkaar proberen te houden.
Je wordt zo kwetsbaar als een kanarie in een kolenmijn.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')