abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 januari 2026 @ 16:16:23 #51
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219867465
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Extra pijnlijk is dat wij eigenlijk geen kinderen kunnen krijgen en het echt een wonder is dat we er überhaupt 1 hebben ( ICSI traject )
Herkenbaar. Ben nu ook zwanger middels ICSI, daarom zou ik zelf ook nooit zo’n opmerking maken.
Inderdaad erg pijnlijk.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_219867518
quote:
2s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:16 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Herkenbaar. Ben nu ook zwanger middels ICSI, daarom zou ik zelf ook nooit zo’n opmerking maken.
Inderdaad erg pijnlijk.
We zouden nogmaals zwanger kunnen worden ( ligt klaar in ziekenhuis ) maar we durven het niet aan. Best gek want binnenkort zal het worden "ontdooit"
pi_219867555
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 07:51 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een vraag gehad over mijn voortplanting. Niet toen ik er geen had, niet toen ik er 1 had, en ook niet nu ik er 2 heb.

Ik heb het overigens ook nog nooit aan iemand anders gevraagd!

Ik vind het niet mijn plaats, ik heb er geen mening over, iedereen moet doen wat bij hem of haar past.
dan bof jij want veel mensen krijgen wel die vraag. overigens vind ik het erg asociaal om dit soort vragen aan andere mensen te stellen. subtiel vraag je namelijk naar hun seksleven en medische gegevens, dat ook nog.
pi_219867585
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 08:51 schreef roos94 het volgende:

[..]
Nou dan zeggen mensen dat je niet echt een gezin bent.

"1 kind is geen kind" is een bekende uitspraak die het maatschappelijke idee weerspiegelt dat een gezin pas 'compleet' is met meerdere kinderen (meestal twee) en dat het opgroeien als enig kind als 'zielig' of onvolledig wordt gezien, maar dit is een vooroordeel; veel enig kinderen zijn gelukkig, en ouders van enig kinderen ervaren zowel uitdagingen (volledige focus, hoge verwachtingen) als voordelen (meer aandacht, rust).
.
eigenlijk hilarisch dat mensen zo denken. kinderen die enigs kind zijn kunnen niet eens weten hoe het is om broers/zussen te hebben dus eigenlijk kunnen ze er niet eens onder lijden.
  zondag 18 januari 2026 @ 16:27:29 #55
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219867620
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:18 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
We zouden nogmaals zwanger kunnen worden ( ligt klaar in ziekenhuis ) maar we durven het niet aan. Best gek want binnenkort zal het worden "ontdooit"
Begrijpelijk, is emotioneel ook behoorlijk zwaar. :Y
Oh, ja idd. Dat lijkt me ook wel een dingetje.

Maar goed, zelf ben ik niet zo lastig. Als mensen geen kinderen willen, dan niet. Ik verwacht niet van mensen dat ze per se kinderen willen. Wel vind ik het interessant om te weten waarom ze dit niet zouden willen. Maar ik ben meestal nieuwsgierig naar mensen die anders denken of anders leven dan dat ik doe. Vind het ook niet erg als mensen aan mij vragen waarom ik zo graag kinderen wil.
Zolang het maar allemaal op een fatsoenlijke manier gaat.

Ik hou er alleen niet zo van wanneer mensen dingen roepen alsof het feiten zijn, of hele groepen over één kam scheren. :@
Toch is dat wel vaak het geval.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  zondag 18 januari 2026 @ 16:29:16 #56
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219867633
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:21 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
eigenlijk hilarisch dat mensen zo denken. kinderen die enigs kind zijn kunnen niet eens weten hoe het is om broers/zussen te hebben dus eigenlijk kunnen ze er niet eens onder lijden.
Ze kunnen er wel heel erg naar verlangen. Onze dochter wil al zoooo lang een broertje of zusje. Zoals de meeste van haar vriendinnen en vrienden. Evenals haar neven en nichten die allemaal broertje of zusjes hebben.

Eronder lijden wil ik inderdaad niet zeggen. Maar toen we haar vertelden dat ze een broertje of zusje kreeg moest ze huilen van geluk.
pi_219867709
quote:
2s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:29 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Ze kunnen er wel heel erg naar verlangen. Onze dochter wil al zoooo lang een broertje of zusje. Zoals de meeste van haar vriendinnen en vrienden. Evenals haar neven en nichten die allemaal broertje of zusjes hebben.

Eronder lijden wil ik inderdaad niet zeggen. Maar toen we haar vertelden dat ze een broertje of zusje kreeg moest ze huilen van geluk.
Klopt, dat kan zeker. Maar broers/zussen hebben heeft ook nadelen. De enige kinderen die echt weten hoe wel of geen broers/zussen hebben is, zijn kinderen die eerst enig kind waren en pas ergens tegen de tienerleeftijd of later een broer/zus kregen.
  zondag 18 januari 2026 @ 16:50:21 #58
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219867809
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:39 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Klopt, dat kan zeker. Maar broers/zussen hebben heeft ook nadelen. De enige kinderen die echt weten hoe wel of geen broers/zussen hebben is, zijn kinderen die eerst enig kind waren en pas ergens tegen de tienerleeftijd of later een broer/zus kregen.
Dan kan ik dat straks aan mijn dochter vragen ;)

Ja. Maar voor en nadelen heb je altijd. Bij werkelijk alles. Vind ik altijd zo’n dooddoener.
  zondag 18 januari 2026 @ 16:50:41 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219867813
Bij sommige mensen lijkt er iets in hun blik te veranderen zodra het 'enig kind'-feit boven komt drijven.

Sociaal gezien ligt het niet altijd even lekker.

En opgroeien met een klankbord dat niet veel jonger/ouder is, had me best gezond geleken.
  zondag 18 januari 2026 @ 16:54:21 #60
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219867851
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:50 schreef Eightyone het volgende:
Bij sommige mensen lijkt er iets in hun blik te veranderen zodra het 'enig kind'-feit boven komt drijven.

Sociaal gezien ligt het niet altijd even lekker.

En opgroeien met een klankbord dat niet veel jonger/ouder is, had me best gezond geleken.
Ik ben opgeroeid met broers en zussen die minimaal 9 jaar ouder en maximaal 15 jaar ouder zijn dan ik ben.
Ik heb dat klankbord van mijn leeftijd nooit gemist. Toen ik een tiener was, waren al m’n broers en zussen al het huis uit. Heb me daardoor nooit eenzaam of zo gevoeld. Al denken sommige dat dat kan voelen als enig kind. Maar dat ervoer ik totaal niet zo. Al snap ik die gedachtengang wel.

Het voelde overigens ook niet als extra moeders/vaders.
pi_219868209
quote:
2s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:50 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Dan kan ik dat straks aan mijn dochter vragen ;)

Ja. Maar voor en nadelen heb je altijd. Bij werkelijk alles. Vind ik altijd zo’n dooddoener.
Precies. Onze dochter heeft drie katten, een hond en veel vriendjes gelukkig maar. Daarnaast een hele goede band met mijn peetzoon die van dezelfde leeftijd is en letterlijk om de hoek woont. Ook is ze de beste vrienden met de kids van onze buren. Zowat dagelijks over de vloer enz. Die vermaakt zich prima. Scheelt wel dat ze van zichzelf heel sociaal is met een open karakter. Maakt heel makkelijk contact.
pi_219869372
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:15 schreef roos94 het volgende:
Ik vind het knap als mensen ervoor kiezen bewust kindvrij te blijven omdat mensen zoveel oordelen hebben daarover.
Waarom is dat knap? Heb jij een kind 'genomen' door de druk van buitenaf dan?
Koel en donker bewaren
pi_219869416
Wij hebben bewust geen kinderen. Ik wil de verantwoordelijkheid niet, ik zou het qua draagkracht niet aankunnen, ik kan niet tegen slaapgebrek, het lijkt me horror om te moeten bevallen, en zo nog heel wat meer redenen.

Daarnaast vind ik het leven zo ook al zwaar genoeg en de wereld helemaal geen leuke plek dus het zou erg onlogisch zijn om er een nieuw iemand op te zetten en zo heel de cyclus voort te zetten.

Wat niet wegneemt dat ik bepaalde aspecten soms wel kan missen. Het lijkt me best fijn om iemand te hebben om voor te zorgen (maar niet 24/7 dus!), en bepaalde mijlpalen in het leven mis je wel. En random dingetjes zoals een geboortekaartje uitzoeken en babykleertjes kopen lijkt me bijvoorbeeld hartstikke leuk en cute, maar goed, helaas, dat is wat het is :P
Koel en donker bewaren
pi_219869482
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 19:07 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Waarom is dat knap? Heb jij een kind 'genomen' door de druk van buitenaf dan?
En lekker boeiend wat anderen voor (voor)oordeel hebben over mijn keuze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')