Robert Jensen was net gezonder gaan leven, toen de ‘narigheid’ begon: ‘Vergif moest eruit’Presentator Robert Jensen had in de laatste maanden van zijn leven naar eigen zeggen te kampen met ‘medische uitdagingen’. Hij was net gezonder gaan leven, toen hij werd geconfronteerd met ‘de ene narigheid na de andere’. Er moest mogelijk ‘bepaald vergif’ uit zijn lijf, zei hij.
Ik zou met recht kunnen zeggen dat dit echt een klotejaar voor mij was”, sprak de opiniemaker onlangs in de laatste aflevering van De Jensen Show, het programma dat hij maakte op zijn website. Jensen was voor het eerst sinds oktober weer in beeld te zien. Vanwege de ‘medische uitdagingen’ besloot hij destijds alleen nog audio op te nemen en minder afleveringen te maken, zodat hij rust kon pakken.
Het was op z’n Latijn een ‘annus horribilis’, zei de presentator, die in typische Jensen-stijl een woordgrapje maakte over zijn ‘afgrijselijke anus’. Al leek daar ook een kern van waarheid in te zitten. „Dat was daadwerkelijk letterlijk ook zo. Dat ga ik nu niet vertellen, maar daar begon de narigheid allemaal mee”, zei hij. „52 jaar, ik heb nooit iets meegemaakt en dan kom je ineens een aantal obstakels tegen. Dat is heftig en brengt veel met zich mee.”
Er was sprake van ‘één ongerelateerde narigheid na de andere’, aldus Jensen in november. „Het rare was dat het eigenlijk kwam nadat ik besloten had heel gezond te gaan leven. Ik denk soms weleens: misschien had ik dat nooit moeten doen en het maar moeten uitzitten. Een beetje moeten hoeren en sloeren, zuipen, dan was mij dit allemaal niet overkomen. Misschien is het dan toch, als je dat doet, dat er bepaald vergif uit je lijf moet komen.”
‘Zo min mogelijk medicijnen’Jensen vertelde niet wat hem precies mankeerde, maar wel dat hij zich ‘van A tot en met Z’ liet onderzoeken. Een dokter zou hem een medicijn hebben aangeraden dat mogelijke complicaties kon voorkomen. Mogelijk werd gesproken over bètablokkers, die worden voorgeschreven bij diverse hart- en vaataandoeningen. Jensen twijfelde wat hij moest doen en vroeg luisteraars om advies.
„Ik wil zo min mogelijk medicijnen in me nemen”, zei hij. „Als mens reageer ik altijd heel heftig op medicijnen en pillen.” Hij zag het onderzoekstraject als ‘één grote speurtocht’ om beter te worden na ‘te lange tijd dingen genegeerd te hebben’. Daarvan begon hij ‘de consequenties te voelen’.
Juist niet depressiefEr was volgens Jensen genoeg reden om depressief te raken, maar ‘het tegenovergestelde’ gebeurde. De situatie bracht hem juist ‘dankbaarheid’ en ‘inzichten’, hij sprak van de mooiste ervaring van zijn leven.
„Het is weer een ervaring, het is weer leren. Het is weer dingen loslaten”, zei hij. Het universum toonde hem ‘dingen’, bijvoorbeeld over zijn verleden, zo stelde Jensen. „Ik vind het prachtig dat je gedragsdingen, trauma’s uit je jeugd, wat je hebt weggestopt, dat je dat confronteert en accepteert. Dan kan je verder; opeens is het heel anders en zie je dingen anders.”
Daar was hij dus erg dankbaar voor. „Het maakt mij echt een stuk krachtiger en ook ready om dit op te lossen en er vol tegenaan te gaan de komende 20-25 jaar. Dat is het doel wat ik heb.”
Dat mocht niet zo zijn. Jensens broer Frank Dane kreeg Robert begin deze week niet te pakken en ‘voelde aan alles’ dat het niet goed ging, vertelden zijn collega’s van Radio 538 donderdagmiddag. Hij reisde ‘halsoverkop’ naar Spanje, waar Jensen kennelijk verbleef. Daar overleed hij maandag op 52-jarige leeftijd aan een hartstilstand.