abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2026 @ 17:51:53 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219826497
Mannen die rechtse praat napraten zijn kritische denkers (satirisch bedoeld)

In het publieke debat over politieke polarisatie valt een opvallende asymmetrie op. Wanneer jonge vrouwen progressieve of linkse opvattingen aanhangen, wordt dit regelmatig verklaard als het gevolg van ideologische beïnvloeding, morele mode of zelfs hersenspoeling. Wanneer jonge mannen daarentegen extreemrechtse narratieven overnemen, geldt dit vaak als een teken van kritisch denken en realiteitszin. Deze dubbele standaard verdient nadere beschouwing.

Onderzoek laat zien dat er inderdaad een groeiende ideologische kloof bestaat tussen jonge mannen en vrouwen. Die kloof wordt echter zelden neutraal geïnterpreteerd. Vrouwen die naar links opschuiven zouden dat doen uit emotie, empathie of sociale druk. Mannen die naar rechts opschuiven zouden dat doen na rationele afweging, uit onvrede met beleid of uit weerstand tegen vermeende culturele dogma’s. Het verschil zit niet zozeer in gedrag, maar in de betekenis die eraan wordt toegekend.

Opvallend is dat het begrip ‘kritisch denken’ in dit kader zelden wordt gedefinieerd aan de hand van klassieke criteria zoals bronkritiek, empirische onderbouwing of consistent redeneren. In de praktijk lijkt kritisch denken vooral te betekenen: tot conclusies komen die afwijken van progressieve consensus. Dat deze conclusies vaak vrijwel identiek zijn aan de talking points van columnisten, influencers of politieke bewegingen aan de uiterste rechterflank, wordt zelden problematisch gevonden.

Daartegenover staan jonge vrouwen die, vaak na opleiding, werkervaring en persoonlijke confrontaties met ongelijkheid, tot progressieve standpunten komen. Hun politieke keuzes worden niet gelezen als het resultaat van analyse, maar als bewijs van morele beïnvloeding. Dat zij structurele argumenten aanvoeren over arbeid, zorg, reproductieve rechten of macht, verandert daar weinig aan. Hun conclusies gelden als verdacht omdat ze als ‘te zorgzaam’, ‘te idealistisch’ of ‘te moreel’ worden gezien.

Deze asymmetrie suggereert dat niet de manier van denken centraal staat, maar de uitkomst. Wanneer een man bestaande machtsstructuren verdedigt of maatschappelijke problemen reduceert tot culturele vijanden, wordt dit ervaren als nuchter realisme. Wanneer een vrouw diezelfde structuren ter discussie stelt, wordt dit ervaren als ideologische verblinding. Kritisch denken fungeert zo niet als analytisch begrip, maar als legitimatie van het eigen wereldbeeld.

Dat heeft gevolgen voor het debat. Door politieke verschillen te psychologiseren bij vrouwen en te rationaliseren bij mannen, wordt een open gesprek onmogelijk. De ene groep hoeft haar aannames niet te verdedigen, de andere wordt niet serieus genomen voordat het gesprek überhaupt begint.

Als we werkelijk bezorgd zijn over polarisatie en radicalisering, is het noodzakelijk deze dubbele standaard te erkennen. Kritisch denken is geen eigenschap van een ideologische richting, maar van een methode. Wie die methode alleen toekent aan gelijkgestemden, bedrijft geen analyse maar zelfbevestiging.

Bron: Facts Don’t Care Institute

<Knip> OP teruggeplaatst -' bezint eer gij begint' - Plaats een TR als je dat nodig vindt :)

[ Bericht 13% gewijzigd door Jippie op 14-01-2026 08:19:00 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219826522
Kun je link naar je bron posten?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 17:57:11 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219826556
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:54 schreef aquawoman het volgende:
Kun je link naar je bron posten?
Ik moedig zelfstandig onderzoek van harte aan.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219826576
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Uiteraard gegoogled en dan komt vooral dit topic naar boven en verder vrij weinig. Vandaar het verzoek. :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219826588
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit is kritisch denken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 18:00:16 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219826592
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:58 schreef aquawoman het volgende:

[..]
Uiteraard gegoogled en dan komt vooral dit topic naar boven en verder vrij weinig. Vandaar het verzoek. :)
Is satirische tegenhanger van dit toppa: NWS / Waarom zijn zoveel vrouwen gehersenspoeld door het linkse gedachte-
  dinsdag 13 januari 2026 @ 18:00:52 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219826598
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:59 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dit is kritisch denken.
^O^
  dinsdag 13 januari 2026 @ 18:07:21 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219826647
In Nederland is er echt ontzettend veel fake news.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219828029
Mensen die andere mensen napraten zijn natuurlijk geen kritisch denkers.

Kritisch denkers komen zelfstandig tot inzichten en conclusies, die dan soms door anderen als “rechtse praat” worden gelabeld.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 20:40:23 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219828080
Voor kritisch denken moeten we natuurlijk zijn bij de Correspondent, Nu.nl;, Joop, Nos, Npo, OneWorld, NRC, VK en de 'sociale afdelingen' van onze universiteiten.

:Z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')