abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 12 januari 2026 @ 11:30:42 #1
485843 crew  Jippie
pi_219816461
quote:
De Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne duurt inmiddels langer dan de oorlog van de Sovjet-Unie tegen Hitler-Duitsland. De Sovjetdictator Josef Stalin had de zogenaamde Grote Vaderlandse Oorlog uitgeroepen na de Duitse inval op 22 juni 1941 – nadat hij in 1939 nog met de nazi's had samengewerkt bij de inval in Polen.

Het Sovjetleger had 1418 dagen nodig om na aanvankelijke tegenslagen tegen de Wehrmacht op te rukken naar Berlijn en Duitsland, samen met de geallieerden, tot overgave te dwingen. Daarentegen zit het Russische leger na 1418 dagen oorlog in Oekraïne al jaren vast in dezelfde dorpen en steden van de Donbas, zoals de Russische oppositiewebsite "Meduza" zondag opmerkte. De Russen bezetten momenteel ongeveer 20 procent van het Oekraïense grondgebied. De Russische staatsmedia vermeldden geen statistieken over de duur van de oorlog.

Bijna vier jaar geleden viel Rusland heel Oekraïne binnen, in de verwachting de hoofdstad Kiev binnen enkele dagen te veroveren. Zoals we weten, is dat niet gebeurd. Sterker nog, Rusland begon zijn oorlog tegen zijn buurland al in 2014, zij het aanvankelijk op kleinere schaal.

Ook Adolf Hitler maakte een misrekening in de oorlog tegen de Sovjet-Unie. In plaats van een bliksemoorlog ontaardde Operatie Barbarossa in een ramp voor de Wehrmacht. De Duitsers, die talloze oorlogsmisdaden in Oost-Europa hadden begaan, leden een enorme nederlaag. Oekraïners maakten destijds ook deel uit van het Sovjetleger. De Oekraïense Sovjetrepubliek werd bijzonder zwaar getroffen door de verwoestingen die de Wehrmacht aanrichtte.

Volgens Meduza is een vergelijking tussen de twee oorlogen niet helemaal accuraat. Een directe vergelijking van vele indicatoren laat zien dat de huidige oorlog voor Oekraïne slechts een existentiële strijd is. Kiev slaagt erin de oorlog met westerse steun voort te zetten. Het Kremlin daarentegen is niet in staat of niet bereid om een existentiële strijd aan te gaan en beperkt zich tot een geringe opvoering van de inspanningen.

Zelensky: Russen hebben het fascisme opnieuw in de praktijk gebracht
Moskou wilde zijn successen uit het verleden herhalen, zei de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy zondagavond in zijn videotoespraak. "Ze hebben de mishandeling van de bevolking herhaald, het fascisme herhaald, bijna alles herhaald wat het ergste van de 20e eeuw was," benadrukte hij. "Toch proberen de Russen dezelfde Donbas te veroveren als bijna vier jaar geleden; ze willen opnieuw liegen dat ze Kupyansk hebben ingenomen."

"Dit zegt veel over het systeem dat (Kremlinleider Vladimir) Poetin heeft opgebouwd, en simpelweg over hem persoonlijk," aldus Zelensky. Volgens hem bedragen de Russische verliezen momenteel minstens 1000 doden per dag. "En daarmee betaalt Rusland in feite de prijs voor het voortduren van de oorlog; het is waanzin." En deze "Russische waanzin" kan alleen gestopt worden door gezamenlijke inspanningen.

f727739c7aa36f7ab6841bc76399ccae01d40dba.jpg?1768213208
Postzegel ter ere van de Grote Vaderlandse Oorlog 1941-1945 (@WikimediaCommons)
Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 12-01-2026 11:39:52 ]
pi_219816532
De Duitsers vielen de Russen aan in 1941? Ik dacht pas ze daar pas in 1942 aan begonnen.... :{
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 12 januari 2026 @ 11:38:19 #3
485843 crew  Jippie
pi_219816637
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef Hathor het volgende:
De Duitsers vielen de Russen aan in 1941? Ik dacht pas ze daar pas in 1942 aan begonnen.... :{
That's what they said..
pi_219817092
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef Hathor het volgende:
22 juni 1941 begon operatie Barbarossa. En het plan was dat dat al in het voorjaar zou zijn zodat ze niet in de winter nog aan het vechten zouden zijn. Mede daardoor konden ze Stalingrad niet veroveren.

Dit is een nieuwe vernedering voor Poetin. Van een 3 daagse missie naar een 4 jarige oorlog waarin hij nog steeds nauwelijks terrein heeft gewonnen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 12 januari 2026 @ 13:52:58 #5
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219817564
De Russen.
Dankzij o.a hen spreken wij geen Duits.

Amerika en Rusland zijn en blijven de supermachten van de wereld, veel onderlinge rivaliteit. Maar het zorgt voor balans.
We zien nu dat Trump zijn boekje te buiten gaat en elke wereldleider met hem mee buigt. Rusland is een van de weinige landen die schijt heeft en de middelvinger opsteekt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 12 januari 2026 @ 13:55:57 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219817593
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:52 schreef phpmystyle het volgende:
De Russen.
Zonder hulp van Amerika hadden de Russen niets kunnen doen ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Leen-_en_Pachtwet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 12 januari 2026 @ 15:16:00 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219818158
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zonder hulp van Amerika hadden de Russen niets kunnen doen ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Leen-_en_Pachtwet
Klopt. Wederzijds afhankelijk van elkaar.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Forum Admin maandag 12 januari 2026 @ 15:17:47 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219818168
quote:
De Russen.

Amerika en Rusland zijn en blijven de supermachten van de wereld, veel onderlinge rivaliteit. Maar het zorgt voor balans.
We zien nu dat Trump zijn boekje te buiten gaat en elke wereldleider met hem mee buigt. Rusland is een van de weinige landen die schijt heeft en de middelvinger opsteekt.
Lekker stukje hersengynnatiek weer pik.

En van het dikgedrukte is je al 10 keer verteld dat het niet waar is. Als het geen twintig keer zijn inmiddels. Heb je korsakov ofzo?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 12 januari 2026 @ 15:23:15 #9
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219818210
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Lekker stukje hersengynnatiek weer pik.

En van het dikgedrukte is je al 10 keer verteld dat het niet waar is. Als het geen twintig keer zijn inmiddels. Heb je korsakov ofzo?
Waarin moet ik je nu weer onderwijzen?
Svp geen ad hominems. Dat doe ik ook niet bij jou. Niet in de laatste plaats omdat jij dan een aanleiding hebt om mij te noten/bannen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219818211
quote:
De Russen.

Soms denk ik wel eens dat het misschien beter was geweest als wij wel Duits hadden gepraat nu.

Dat had toen een hoop extra ellende met zich meegebracht denk ik, maar nu waarschijnlijk ook een hoop ellende bespaard.

Maargoed, dat zal ik vast weer niet mogen denken ofzo. :)
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  maandag 12 januari 2026 @ 15:23:58 #11
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219818217
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:23 schreef vosss het volgende:

[..]
Soms denk ik wel eens dat het misschien beter was geweest als wij wel Duits hadden gepraat nu.

Dat had toen een hoop extra ellende met zich meegebracht denk ik, maar nu waarschijnlijk ook een hoop ellende bespaard.

Maargoed, dat zal ik vast weer niet mogen denken ofzo. :)
We hadden in dat geval niet beter geweten.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 12 januari 2026 @ 15:30:19 #12
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219818255
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is onzin.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  maandag 12 januari 2026 @ 15:36:58 #13
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_219818296
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:30 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Dat is onzin.
quote:
De Amerikaanse hulp was eerder beperkt ten opzichte van de Sovjetproductie van militair materiaal, maar ze liet aan de Sovjet-Unie toe haar productie te concentreren op bepaalde takken.
Stukje Amerikaans ''onderwijs''
RED ONS HENNIEGOD
pi_219818399
  maandag 12 januari 2026 @ 15:42:36 #15
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219818405
quote:
9s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:36 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]
[..]
Stukje Amerikaans ''onderwijs''
Precies, denk bijvoorbeeld aan de grootste tankfabriek ter wereld in Charkov, die compleet ontmanteld werd en achter de Oeral opnieuw werd opgebouwd na de start van Barbarossa.

Die fabriek draaide overigens wel op Amerikaanse technologie maar dat staat hier verder los van.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_219818452
quote:

[..]
Dat is onzin.
Waarom moest Stalin dan al die spullen lenen en krijgen van Amerika?

En waarom heeft het westen niks van de sovjets hoeven lenen?

Sovjet Unie is nooit gelijk geweest aan de navo en of de vs, maar waren de enige nog grote ideologische tegenhanger van het liberalisme wat de oorlog won in Europa.

Ons hele kapitalistische model is een puur liberale ideologie zoals John Lock en andere liberale denkers dit uiteen dachten.

Want kapitalisme hebben ze ook in saudi arabie, en elke ander dictatorland. Het is de liberale idealen (vrijheid van handel, vrijheid van personen, etc) wat onze vorm van kapitalisme gedefinieerd heeftm
  maandag 12 januari 2026 @ 15:48:21 #17
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219818514
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Waarom moest Stalin dan al die spullen lenen en krijgen van Amerika?
Ow maar Stalin had behoorlijk wat nodig maar stellen dat ze zonder de VS niks konden is behoorlijk bezijden de waarheid.
  maandag 12 januari 2026 @ 15:54:13 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219818611
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:48 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ow maar Stalin had behoorlijk wat nodig maar stellen dat ze zonder de VS niks konden is behoorlijk bezijden de waarheid.
Stalin dacht daar toch echt anders over hoor:
"I want to tell you what, from the Russian point of view, the president and the United States have done for victory in this war," Stalin said. "The most important things in this war are the machines.... The United States is a country of machines. Without the machines we received through Lend-Lease, we would have lost the war."

https://www.rferl.org/a/d(...)ermany/30599486.html
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin maandag 12 januari 2026 @ 16:03:19 #19
pi_219818677
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
"I want to tell you what, from the Russian point of view, the president and the United States have done for victory in this war," Stalin said. "The most important things in this war are the machines.... The United States is a country of machines. Without the machines we received through Lend-Lease, we would have lost the war."

Bulk van de hulp was trouwens kleding, medicatie enzovoorts. En techniek natuurlijk.

En nee, zonder de Amerikanen waren de Russen ver van ten dode opgeschreven, maar ze hebben enkel zo'n enorme counter op poten kunnen zetten door de hulp van de Amerikanen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin maandag 12 januari 2026 @ 16:04:30 #20
pi_219818686
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:48 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Zeggen dat we geen Duits spreken dankzij de Russen is niet eens bezijden de waarheid, het is complete onzin.
pi_219818692
De Sovjets waren aan het begin toch nazis? Ze vochten iig aan dezelfde kant mee.
  maandag 12 januari 2026 @ 16:05:57 #22
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219818696
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 15:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Ja, lol, Stalin slijmde daar flink en hij kreeg veel gedaan, annexatie Baltische staten, nieuwe grens Polen, dus het door de Sovjets aangevallen Polen werd daar opnieuw genaaid.

De USSR produceerde meer dan 100.000 tanks, veruit het meeste van iedereen en bijna twee keer zoveel als de VS. Nogmaals, om bout te stellen dat zonder de hulp de Sovjets niks konden is veel te kort door de bocht.
pi_219818698
quote:

[..]
Dat is onzin.
Niet echt, want door de 2 frontenoorlog had DL niet veel troepen meer over om tegen de Russen te vechten..
  maandag 12 januari 2026 @ 16:06:34 #24
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219818703
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zeggen dat we geen Duits spreken dankzij de Russen is niet eens bezijden de waarheid, het is complete onzin.
Ehhh ja maar dat heb ik nooit beweerd.
pi_219818706
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 16:05 schreef ach het volgende:
De Sovjets waren aan het begin toch nazis? Ze vochten iig aan dezelfde kant mee.
Italianen idem..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')