abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219780550
Oud-honkballer Hamilton Richardson is op 85-jarige leeftijd overleden. Dat meldt Sparta Rotterdam op de site van de club. Het is niet bekendgemaakt waaraan hij is gestorven. Richardson geldt als één van de beste honkballers aller tijden die ooit in de Nederlandse competitie heeft gespeeld.
Richardson werd geboren op Sint-Maarten en verhuisde in 1962 naar Nederland. Hij speelde in Nederland van 1963 tot 1974 voor Sparta en werd negen keer kampioen van Nederland.

Samen met Simon Arindell en Hudson John, die beiden ook op de Nederlandse Antillen waren geboren, vormde Richardson het gouden trio dat de Rotterdamse club terugbracht naar het hoogste niveau van Nederland, de hoofdklasse.

Richardson, ook wel bekend als Hotshot Hammy, werd uiteindelijk negen keer landskampioen met Sparta Rotterdam. Hij kwam ook meerdere malen uit voor het Nederlands team. Op het EK van 1969 werd Hamilton verkozen tot meest waardevolle speler van het toernooi en op het WK van 1970 tot beste buitenvelder.

Ik weet nog goed dat ik als jonkie bij HCAW altijd aan het kijken was en het speciale wedstrijden waren als Sparta op bezoek kwam, juist vanwege Hamilton Richardson.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En op deze zelfde dag is ook oud-honkbalinternational Sidney de Jong op 46-jarige leeftijd plotseling overleden. Dat heeft de Nederlandse honkbalbond bevestigd. "Een legende op het veld en een zeer warm en geliefd persoon erbuiten", schrijft de bond.

De Jong speelde als catcher voor het Koninkrijksteam en was later ook actief als coach. Hij debuteerde in 2001 voor Oranje, waarmee hij vier keer Europees kampioen werd.

Op het WK van 2011 was hij als captain van het Nederlands honkbalteam een belangrijke schakel in het behalen van de voor het Nederlandse honkbal historische titel. Na de wereldtitel werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij nam twee keer deel aan de Olympische Spelen, in 2004 en 2008, en tweemaal aan de World Baseball Classic.

Na het gewonnen WK stopte De Jong, die 200 interlands speelde, met honkballen. Hij keerde terug als coach. Eerst als hoofdcoach van L&D Amsterdam en later in de technische staf van het Koninkrijksteam. In 2017 werd hij bondscoach van het Koninkrijksteam onder 23.

Deze winter was De Jong met het Koninkrijksteam volop in voorbereiding voor de World Baseball Classic van dit jaar. Over de doodsoorzaak is niets bekendgemaakt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 9 januari 2026 @ 00:20:46 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219784909
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 9 januari 2026 @ 07:33:21 #3
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_219785453
Hamilton Richardson ken ik vooral qua naam.
Die was actief lang voordat ik bij het Nederlandse honkbal betrokken raakte.

Het slechte nieuws over Sidney hoorde ik gisterenochtend al via de inner-circle.
Sidney ken ik als speler en coach van Amsterdam Pirates en het Nederlands team.
Een zeer aardig persoon, nooit te beroerd om een gesprek aan te gaan of vragen te beantwoorden.
Als bondscoach van de Nederlandse jeugd kwam je 'm de laatste jaren vaak tegen bij alle clubs waar zijn pupillen speelden. Altijd enthousiast en betrokken.
Hij zal gemist worden in het honkbalwereldje…

RIP Sidney en Hamilton…
pi_219786205
Hotshot Hammy is wel een geweldige bijnaam _O_

En Sidney de Jong is heftig zeg, zo jong nog. :{
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  vrijdag 9 januari 2026 @ 11:48:44 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219787458
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 07:33 schreef MadMaster het volgende:
Hamilton Richardson ken ik vooral qua naam.
Die was actief lang voordat ik bij het Nederlandse honkbal betrokken raakte.
Ja, die was in mijn tijd als batboy bij HCAW al een grootheid als hij met z'n team op bezoek kwam.
quote:
Het slechte nieuws over Sidney hoorde ik gisterenochtend al via de inner-circle.

Al iets meer bekend over de doodsoorzaak van Sidney?
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 9 januari 2026 @ 12:06:41 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_219787602
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:48 schreef golfer het volgende:

[..]

Al iets meer bekend over de doodsoorzaak van Sidney?
Ja, maar het is niet aan mij om dat bekend te maken, aangezien de familie dat zelf ook niet publiekelijk bekend heeft gemaakt...
pi_219800374
The World Baseball Classic herdenkt Sidney ook:

We are saddened to learn of the passing of Sidney de Jong.

de Jong was a star player for the Netherlands with nearly 200 career national team appearances and played in the 2006 and 2009 World Baseball Classic tournaments.

His 11th-inning pinch-hit double started a game-winning rally against the Dominican Republic in the 2009 tournament. de Jong was knighted alongside Netherlands teammate Didi Gregorius in 2011.

He was 46.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')