Zijn alleen allebei niet in Madrid.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
als je ooit nog een keer naar Madrid gaat, dan moet je ook beslist een bezoek brengen aan het Escorial en aan de Valle de los Caídos. Beide zijn zeer indrukwekkend.
Absoluut.quote:Op woensdag 28 januari 2026 18:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is wel grappig dat de meningen over steden kunnen verschillen. Veel heeft denk ik te maken met de sfeer die je ervaart. In Stockholm en Helsinki vind ik het heerlijk wandelen, parkjes in en uit of langs het water. Vooral zomers kan ik daar echt van genieten. Maar Stockholm of Helsinki in november is gewoon een totaal andere stad.
En in Antwerpen ben ik na een concert eens verdwaald en kwam in een verschrikkelijk obscuur buurtje terecht. Dat onveilige gevoel kleurde mijn hele bezoek aan Antwerpen. Dat onveilige gevoel koppel ik jaren later nog steeds aan Antwerpen.
Zo vond ik Parijs tijdens de Olympische spelen fantastisch. Mooi weer, vriendelijke mensen, prachtige architectuur.
De keer dat ik Parijs bezocht in mijn studententijd vond ik het maar een kleurloze, smerige stinkstad.
Het Escorial en de Valle de los Caídos bevinden zich inderdaad niet in de stad Madrid, maar wel in de regio/provincie Madrid.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:07 schreef bianconeri het volgende:
Zijn alleen allebei niet in Madrid.
Dit is absoluut waarquote:Op woensdag 28 januari 2026 18:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is wel grappig dat de meningen over steden kunnen verschillen. Veel heeft denk ik te maken met de sfeer die je ervaart. In Stockholm en Helsinki vind ik het heerlijk wandelen, parkjes in en uit of langs het water. Vooral zomers kan ik daar echt van genieten. Maar Stockholm of Helsinki in november is gewoon een totaal andere stad.
En in Antwerpen ben ik na een concert eens verdwaald en kwam in een verschrikkelijk obscuur buurtje terecht. Dat onveilige gevoel kleurde mijn hele bezoek aan Antwerpen. Dat onveilige gevoel koppel ik jaren later nog steeds aan Antwerpen.
Zo vond ik Parijs tijdens de Olympische spelen fantastisch. Mooi weer, vriendelijke mensen, prachtige architectuur.
De keer dat ik Parijs bezocht in mijn studententijd vond ik het maar een kleurloze, smerige stinkstad.
Ja die rondleiding kun je je gerust besparen. Het gaat zo snel dat wanneer je achteraan in de groep loopt de gids al 2 kamers verder is in het vertellen wat er te zien is. En dat is bitter weinig.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:05 schreef DrDentz het volgende:
Ik vond Neuschwanstein wat tegenvallen. Er lag sneeuw dus we mochten niet op de brug voor de beroemde foto van het uitzicht, en binnen mocht je ook geen foto maken en je werd er snel doorheen geleid olv een gids. Dus het enige dat ik ervan heb is een koelkast magneet.
Idd, bijna overal geweest in Frankrijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:55 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
Pourqoui?
Frankrijk heeft zoveel moois te bieden
Ik vind kerk wel een beetje denigrerend voor de SF, en ik vind dat je daarmee de SF tekort doet.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:02 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
https://sagradafamilia.org/tickets-individuals
26 euro om een kerk te bezoeken is ook voor de mooiste kerk ter wereld belachelijk
En dan moet je nog bedenken dat de Sagrada Familia wrs permanent vol staat met sardientjes, en ervoor vast ook
Snap wel dat mensen daar geen trek in hebben en dan misschien juist die kerk OVERSCHAT vinden
Soms vraag ik me wel eens wat voor gebouwen er nu gebouwd worden waar mensen over 100 jaar de wereld voor over vliegen. Ik denk heel weinig.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:43 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik vind kerk wel een beetje denigrerend voor de SF, en ik vind dat je daarmee de SF tekort doet.
Ik ben jaren geleden een paar dagen in Barcelona geweest, was een beetje Gaudí-moe (nog steeds), maar de SF vond ik toch wel een heel erg bijzonder architectonisch hoogstandje. Het is één van de weinige moderne kathedralen die op dit moment gebouwd worden en die dezelfde grandeur hebben als de kerken en kathedralen zoals we ze kennen uit de middeleeuwen (zoals bijvoorbeeld de Notre Dame of de St. Janskathedraal in Den Bosch). Zóveel architectonisch vernuft erin, en wij zien het gewoon nog ontstaan/ontworpen/gebouwd worden. Historie wordt as we speak geschreven, en over vijfhonderd jaar kijken mensen daar weer heel bijzonder naar, zoals wij nu ons verademenen aan de grote kerken en kathedralen van weleer. Ik vond het erg bijzonder om daar rond te mogen lopen (op een zonnige dag, hoera. Dus met kleurenspel).
My 2 cents.
Dat heb ik ook beleefd. We gingen een dag of 10 naar Engeland. Het was net of je soms tegen een ijsberg ramde, wat een dreunen.quote:Op zondag 22 februari 2026 11:41 schreef Lospedrosa het volgende:
New Castle, erheen in storm waarbij zelfs personeel alles onder kotste en grauw nat grijs weer.
Misschien al eerder genoemd maar dat is echt een shithole. Met een mooi station, dat wel qua architectuur.quote:
Ik heb me prima vermaakt in Luik, je moet er ook met bepaalde verwachten naartoe gaan. Brugge vond ik daarentegen verschrikkelijk, een soort Disneyland in het centrum waar je 's avonds een kanon kan afschieten.quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Misschien al eerder genoemd maar dat is echt een shithole. Met een mooi station, dat wel qua architectuur.
Misschien is heel veel wel in lijn met #106 (goede post) en heeft het heel veel met je gesteldheid te maken op het moment van dienst. Tenslotte is het begrip "sfeer" in hoge mate afhankelijk daarvan.quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:29 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Ik heb me prima vermaakt in Luik, je moet er ook met bepaalde verwachten naartoe gaan. Brugge vond ik daarentegen verschrikkelijk, een soort Disneyland in het centrum waar je 's avonds een kanon kan afschieten.
Oslo kan inderdaad niet tippen aan Stockholm. Bergen is dan wél weer een leuke stad!quote:Op maandag 5 januari 2026 20:08 schreef Silenus het volgende:
Scandinavië heeft sowieso weinig mooie steden, alleen Kopenhagen en Stockholm zijn leuk. Nog nooit iemand over een weekendje Oslo gehoord maar ben daar zelf ook nog nooit geweest. Malmö bijv idd waardeloos.
Ik las van de week nog dat Madrid nog altijd meer toerisme geniet dan Barcelona...quote:Op maandag 5 januari 2026 20:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens in Madrid geweest, al was het dan lang geleden, en ik vond het een prachtige stad. Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom sommigen zo negatief zijn over Madrid, en ik begrijp ook niet waarom Barcelona zoveel populairder is dan Madrid. Misschien ook maar beter, dan hoeven de liefhebbers van Madrid niet te struikelen over de toeristen.
Omdat iedereen die daar heengaat een grauwe, industriële kutstad verwacht. En daar zeker niet in wordt teleurgesteld.quote:
Ik las jaren geleden al een "grap" dat het leukste aan Helsinki de boot naar Tallinn isquote:Op zondag 1 maart 2026 21:34 schreef Irritatie100 het volgende:
Sofia is eigenlijk de enige stad waar ik echt geen reet aan vond. Echt niks gevonden wat we daar konden doen. Gelukkig was het tijdens een interrailtrip en konden we dus gewoon op elk gewenst moment weer een trein pakken
Dan heb je nog een hele set steden die ik vind vallen in de categorie "waarschijnlijk is het hier enorm prettig wonen en werken, maar het is niet echt iets voor toeristen". De eerste namen die me in die categorie te binnen schieten zijn Helsinki en Malmö (en Toronto maar dat is niet Europees). Heb alsnog wel een leuke tijd in die steden gehad, maar dat lag niet per se aan de bezienswaardigheden of activiteiten van de stad zelf.
Hier ga ik in mei naartoe, al brengen wij een groot deel van de tijd buiten de stad door. Ben benieuwd!quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:48 schreef ozzietukker het volgende:
Ljubljana
Het is dat het voor werk was, en dat het ook echt eenmalig was, maar die denken qua prijzen dat ze een soort Barcelona zijn, terwijl het toch echt ergens op de Balkan ligt.
Op zich wel waar, Tallinn is heel tof! En dan vond ik dat nog de minste leuke van de 3 Baltische hoofdstedenquote:Op zondag 1 maart 2026 21:38 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Ik las jaren geleden al een "grap" dat het leukste aan Helsinki de boot naar Tallinn is
Maar zonder dollen, het Nationaal Museum van Finland is goed maar tot 2027 gesloten.
Suomenlinna is misschien nog leuk en uniek om een keer te bezoeken.
Verder heb je nog wat beelden en unieke gebouwen, maar dat is het ook wel weer.
De luchthaven van Madrid is veel meer een overstapluchthaven voor bestemmingen in Zuid-Amerika. Voor veel vluchten naar Zuid-Amerika is overstappen in Madrid vereist. De luchthaven van Barcelona kent nauwelijks overstappers en veel meer budgetvliegers ten opzichte van Madrid.quote:Op zondag 1 maart 2026 20:50 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Ik las van de week nog dat Madrid nog altijd meer toerisme geniet dan Barcelona...
De KLM tickets naar Madrid zijn wel veel goedkoper. Ik ben er ook weleens geweest en vond het, vergeleken met Barcelona, een veel rustigere stad ondanks de 6 miljoen inwoners. Maar wel een stad waar je een handleiding voor nodig hebt (zoals Rotterdam)
Dus Vilnius is wel een aanrader?quote:Op maandag 2 maart 2026 12:42 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Op zich wel waar, Tallinn is heel tof! En dan vond ik dat nog de minste leuke van de 3 Baltische hoofdsteden
Wat mij betreft wel ja, al vond ik Riga persoonlijk de leukste. Ze hebben alle 3 wel een behoorlijk vergelijkbare vibe overigens maar Tallinn is by far de meest toeristische.quote:
Vilnius is echt helemaal kutquote:Op zaterdag 7 maart 2026 22:57 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel ja, al vond ik Riga persoonlijk de leukste. Ze hebben alle 3 wel een behoorlijk vergelijkbare vibe overigens maar Tallinn is by far de meest toeristische.
Dat vinden ze zelf ook niet, dus dat klopt wel. Ik vind Barcelona geweldig maar was er 10 jaar geleden voor het laatst en toen was denk ik minder hysterisch toeristisch dan nu.quote:Op maandag 5 januari 2026 12:35 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Barcelona met toeristen is kut maar als ze er niet zijn is het een leuke stad maar echt Spaans vind ik het niet. Madrid is inderdaad erg ondergewaardeerd.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Vilnius ziet er op de foto's wel goed uit. Lijkt mij persoonlijk veel interessanter dan Riga. Ik dacht ook dat Riga met name bekend staat om het uitgaansleven en naast het uitgaansleven Riga best wel weinig te bieden heeft. Vanuit Vilnius kun je ook nog een dagtrip naar Kaunas plannen, maar ik heb geen flauw idee welke dagtrips je kan maken vanuit Riga. Letland lijkt mij van de drie Baltics de meest saaie.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |