abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220086802
@Schanu met meteen als disclaimer dat ik de regeling niet goed ken en geen ervaringsdeskundige ben, en mijn antwoord dus puur gebaseerd is op mijn eigen gezonde verstand en gevoel..

ik zou alle vragen waarbij je antwoord begint met 'op een goede dag..', met nee beantwoorden. Want om te zeggen ja dat kan ze, zou ik uitgaan van 'de gemiddelde situatie'. Kan ze het in de meeste situaties en op de meeste momenten wel, maar alleen bij xyz niet? Dan ja. Kan ze het in de meeste situaties en op de meeste momenten niet, maar alleen bij xyz (scherm, goede dag, etc) wel? Dan nee! Als ze het alleen kan op een goede dag of in heel specifieke omstandigheden, dan kan dat dus niet consequent. Op een goede dag een kwartiertje alleen thuis kunnen zijn, lijkt me niet echt waar ze op doelen bij 'kan ze alleen zijn'.

En het is heel lief dat je niet wil profiteren van een regeling waar je niet voor in aanmerking komt als.. , maar ik denk dat je ook hierbij onderschat hoe ernstig de problematiek is als je het vergelijkt met een gemiddeld kind uit een reguliere basisschoolklas. Dat bedoel ik niet lullig :* maar juist om te zeggen dat deze regeling me bij uitstek bedoeld lijkt voor gezinnen in een situatie zoals die van jullie. En mocht alles straks helemaal goed gaan en je op alle vragen dan wel ja kunnen zeggen, dan lijkt dat me het moment om te gaan kijken of je die extra bijslag stop kan zetten. Niet bij voorbaat al niet aanvragen voor als het eventueel later zo goed gaat dat je niet meer eraan zou voldoen!
pi_220087005
@Schanu toevallig dat ik hier ook mee in mijn hoofd zat. Op facebook zag ik van Mamavita ook een post hierover. Ik plak hem even in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik sta er hetzelfde in als jij. Tegelijkertijd ben ik nu zonder baan en weet ik echt niet hoe ik hierbij moet solliciteren of überhaupt weer in een baan moet starten. Ik ben nog steeds even druk. Afgelopen week dagen met 4 gesprekken op 1 dag (op locatie, thuis en online). Met alle voorbereiding en opvolging was dat gewoon gewoon meer dan een werkdag. En dat zijn dan alleen nog maar gesprekken met professionals (en met slechts een deel van alle behandelen, begeleiders en what not).
pi_220087143
Er is een facebookgroep dubbele kinderbijslag met heel veel uitleg en tips.

Wij hebben wel dubbele kinderbijslag aangevraagd en gekregen voor ongeveer 3 jaar. Na die drie jaar dus weer opnieuw beoordelen. Wel een opp meegestuurd.

Hier ook geen opvang, speciale zwemlessen etc. Maar het gaat bij beoordeling niet om de financiën maar of de zorgvraag groter is.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_220088372
Bedankt voor jullie berichten en tips, we gaan zeker eens kijken op die Facebook site en die voorbeeld zinnen zijn ook helpend!

En ik snap wat je bedoelt Vlindertje, komt zeker niet lullig over, dankjewel O+

We gaan het gewoon proberen en kijken of het voldoende is!
  vrijdag 13 februari 2026 @ 18:31:57 #80
35189 Troel
scherp en bot
pi_220088426
Wij voldeden wel aan dat lijstje maar kregen het niet. Maar dat is dus ook wel al 10 kaar terug, dus heb je niets aan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220106760
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:58 schreef Schanu het volgende:
Ja we gaan het in ieder geval proberen, maar heel veel meer dan een diagnose op papier en een soort van behandelplan hebben wij (op dit moment nog) niet. Wellicht dat we een verklaring op kunnen vragen bij de praktijk, maar een OPP hebben wij bijvoorbeeld niet omdat ze nog maar zo kort op speciaal onderwijs zit. En kan mij niet voorstellen dat de vragenlijst in combinatie met de diagnose voldoende zal zijn. Ik ga er toch van uit dat hier heel streng op wordt getoetst om misbruik te voorkomen.

Maar de problematiek is hier zo wisselend, wat het lastig maakt. Op de vraag of Jewel alleen kan zijn is het antwoord bijvoorbeeld al ja én nee. Op een goede dag kan ze best wel een kwartiertje alleen thuis blijven als ik de jongste op haal. Maar op een slechte dag wil ze dat zelf echt niet en durf ik het ook niet aan omdat ze dan bijvoorbeeld in paniek kan raken, of de hond wat aan kan doen. Hetzelfde met aankleden, kan ze prima zelf maar op slechte dagen moeten wij dat voor haar doen. Op school lukt het haar wel om zich op het toilet zelf af te vegen, thuis lukt het haar op een normale dag alleen als ze geplast heeft en op een slechte dag zelfs dan niet. En met een schermpje vermaakt ze zich de hele dag zonder bemoeienis van ons, maar haal het schermpje weg en ze komt uit zichzelf nergens meer toe. Dan moeten wij haar echt nonstop motiveren om iets te gaan doen, maar haar ook vertellen wat ze dan kan doen en dit het liefst nog met haar samen doen.

Misschien wat stomme voorbeelden, maar het laat de grilligheid wel zien. En op dit moment zijn er voornamelijk slechte dagen, maar als er straks wel meer balans komt dan ziet de problematiek er waarschijnlijk ook weer heel anders uit. Dus het is wat lastig invullen, we willen niet profiteren van een regeling waar we niet voor in aanmerking komen als Jewel wel als zelfredzaam genoeg wordt gezien. Maar we leveren zoveel in, alleen al financieel omdat ze niet naar de BSO kan en er dus altijd één van ons thuis moet zijn waardoor we heel beperkt zijn in onze werkdagen, dat het wel een hele fijne tegemoetkoming zou zijn. Dubbel dus.
Wat ik hoor van anderen is dat je uit moet gaan van een slechte dag bij het invullen, maar wij hebben geen dubbele kinderbijslag en ik heb geen ervaring hiermee.
Jullie hebben geen begeleiding of iemand die hiermee kan helpen?

Op facebook (ik weet niet of je dat gebruikt) zijn ook wel groepen voor ouders van kinderen met ass, daar zit echt veel kennis... (bijvoorbeeld: ouders van meisjes met autisme).
Fake it till you make it...
pi_220117356
Vandaag se SEO besproken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles vreet zoveel energie. Het wordt ook niet meer aangevuld nu alles steeds meer wegvalt.
pi_220117623
quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:11 schreef Kyara het volgende:
Vandaag se SEO besproken.

SPOILER
Alles vreet zoveel energie. Het wordt ook niet meer aangevuld nu alles steeds meer wegvalt.
Oh wat naar dat het zoveel energie kost.
Hebben jullie nog hulp? Want het is natuurlijk mooi zo'n uitslag, maar nu het vervolg...
Zijn er opties om jullie te ontlasten?
Misschien een oppas die thuis kan komen of... misschien kan de hulpverlening of anders het wijkteam meedenken?
pi_220117803
Probleem met hechting is dat er weinig geaccepteerd wordt. Wij zijn de enige hechtingsfiguren. We gaan wel psycho educatie met opa en oma doen zodat zij beter begrijpen wat ze nodig heeft en ons daarmee hopelijk wat kunnen ontlasten. Tegelijkertijd heb ik er ok niks aan als ik de deur uit kan. Want wat moet ik dan doen? Ik wil gewoon "normaal" leven. Kinderen naar school, wij aan het werk, een parttime dag dat iedereen weg is en ik thuis mijn ding kan doen. Gewoon leven, net zoals de rest van de wereld.

We hebben heel veel hulp maar het wordt allemaal nog niet zo concreet zeg maar. Dus we blijven maar aanmodderen.

SPOILER
pi_220117805
Sorry voor het gezeik hoor. Het is gewoon allemaal nogal zwart vandaag.
  maandag 16 februari 2026 @ 17:59:36 #86
35189 Troel
scherp en bot
pi_220117954
quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:31 schreef Kyara het volgende:
Geen sorry, geen gezeik. Ik denk dat iedereen hier het begrijpt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 16 februari 2026 @ 18:42:48 #87
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220118283
@Kyara, het is gewoon ook verschrikkelijk zwaar. Wat jammer dat ze ook niet even alleen kan zijn. Dat zou al zoveel schelen. Ik hoop zo dat het voor jullie makkelijker gaat worden!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_220118319
quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:30 schreef Kyara het volgende:
Want wat moet ik dan doen?
Slapen?
Wij hebben toen we na heel lang eindelijk oppas voor elkaar boksten praktisch elke minuut dat ze er was geslapen.
Was op zich niet leuk, maar het maakte al het andere wel beter vol te houden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220118410
quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:31 schreef Kyara het volgende:
Blijf vooral van je afschrijven als dat je een beetje lucht geeft, ook als het "gezeik" zou zijn. Ik vind het terechte zorgen. Dus wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen!

Moeilijke situatie, ik hoop dat opa en oma meer inzicht gaan krijgen en dat dat jullie ook wat ruimte geeft.
Sterkte :*
pi_220123117
Dank allen 😘
pi_220131378
Het is nooit gezeur, de situatie waar jullie inzitten is hartstikke zwaar en dat snap iedereen hier. Blijf juist van je afschrijven, het kan net dat beetje lucht geven dat je nodig hebt om toch weer door te zetten. Heel veel sterkte :*
pi_220131450
@Kyara Ik gun je hulp waarmee het wat makkelijker wordt voor jullie :* En je zeurt nooit als het om dit soort dingen gaat!

@Schanu Ik ben even kwijt in welke regio jullie wonen. Hebben jullie nu vakantie? En hoe gaat het na de eerste dagen nieuwe school?
pi_220131588
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:27 schreef Hupje het volgende:
@:Kyara Ik gun je hulp waarmee het wat makkelijker wordt voor jullie :* En je zeurt nooit als het om dit soort dingen gaat!

@:Schanu Ik ben even kwijt in welke regio jullie wonen. Hebben jullie nu vakantie? En hoe gaat het na de eerste dagen nieuwe school?
Wij vallen nog net onder noord, dus volgende week hebben de meiden vakantie. De ochtenden naar school worden weer moeizamer, maar ze komt nog steeds vrolijk uit school terug O+ We vinden alleen de communicatie met de juffen wat stroef verlopen, dat was totaal niet het geval op de vorige basisschool dus dat we daar tegenaan lopen uitgerekend op een SO school, is wat vreemd. We hopen dat het komt omdat deze week de oudergesprekken zijn, dus ze zullen echt enorm druk zijn. Maar wij moeten steeds heel lang wachten op reactie en ik heb zelf moeten vragen om een kennismakingsgesprek omdat we niet mee doen met de oudergesprekken en we tot op heden alleen een gesprek hebben gehad met de teamleider toen de CAT aanvraag liep. Dus het voelt kwetsbaar, het is voor ons en voor Jewel allemaal zo nieuw en de informatie die en het contact dat we hebben is zo minimaal. 2 Maart hebben we nu een gesprek gepland staan. Dan willen we ook de verdere opbouw bespreken, want daarin staat ook niets vast en dat werkt niet voor een kind dat wil weten waar ze aan toe is (en ik ook ;)). Dus we willen in ieder geval een vorm van een opbouw zwart op wit gaan zetten, dan kunnen we die altijd bijstellen als het nodig is maar dan kunnen we in ieder geval iets verder vooruit kijken dan alleen deze week. En Jewel geeft zelf aan meer naar school te willen (wie had dat ooit gedacht O+), de juffen zijn daar heel terughoudend in en als we dan horen hoe goed het gaat en dat Jewel zelf zo graag wil, begrijpen we die terughoudendheid niet omdat daar ook geen toelichting op komt. Terwijl een jongetje dat later startte dan Jewel, al wel verder is in zijn opbouw.

Maar dat staat gelukkig allemaal los van Jewels gevoel bij school, ze heeft het daar echt naar haar zin en dat is het allerallerbelangrijkste O+
pi_220133290
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:51 schreef Schanu het volgende:
Jewels gevoel bij school, ze heeft het daar echt naar haar zin en dat is het allerallerbelangrijkste O+
Dat is fijn om te lezen. Dan is het begin in ieder geval goed wat dat betreft.
Leg vooral bij de leerkrachten neer wat er fijn is en waar je last van hebt. Wie weet kan er wat aan gedaan worden.
Wat wel mijn ervaring is, is dat als een kind niet (meer) de uitzondering is, er minder communicatie nodig is vanuit de leerkracht en dat voor ouders wennen is. Dat merk ik als leerkracht, maar ook als ouder.
pi_220133344
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:30 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is fijn om te lezen. Dan is het begin in ieder geval goed wat dat betreft.
Leg vooral bij de leerkrachten neer wat er fijn is en waar je last van hebt. Wie weet kan er wat aan gedaan worden.
Wat wel mijn ervaring is, is dat als een kind niet (meer) de uitzondering is, er minder communicatie nodig is vanuit de leerkracht en dat voor ouders wennen is. Dat merk ik als leerkracht, maar ook als ouder.
Ja dat geloof ik ook direct inderdaad. Ik zei laatst ook tegen mijn vrouw dat de lijntjes op de vorige school zo enorm kort waren omdat er nonstop afstemming nodig was over Jewel. En wij droegen haar letterlijk over aan de juf, in de klas, want anders ging ze niet naar school. Dat ging dan vaak weer zo moeizaam, dat de juf bij het ophalen altijd even kort vertelde hoe de dag was gegaan. Wat ook weer kon omdat we haar tussentijds ophaalden, en niet aan het einde van de schooldag tijdens topdrukte.

Maar ergens hadden we gehoopt op iets meer informatie en communicatie juist in die eerste weken, omdat wij niet zien hoe het er op school aan toe gaat en dus nauwelijks meekrijgen hoe het gaat. Maar van die klas is Jewel gok ik wel één van de 'betere', zowel cognitief (ze zit nu al in meerdere plusgroepjes) als mentaal (want op school doet ze precies wat er van haar verwacht wordt). Wat qua hulpvraag en ondersteuningsbehoefte natuurlijk enorm uitmaakt, want als zij zich voldoende redt is er opzich geen enkele reden om daar dus veelvuldig contact over te hebben.

Wij zijn als ouders ook gewoon overbezorgd en krijgen het liefst elke dag een live verslag :p
pi_220133417
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:38 schreef Schanu het volgende:
Wij zijn als ouders ook gewoon overbezorgd en krijgen het liefst elke dag een live verslag :p
Herkenbaar hoor, als ouder. Toen mijn kind van school wisselde, liep ik de eerste weken met een heel raar gevoel het schoolplein af, dat ik niet bij de leerkracht hoefde te komen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')