abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219673612
In mijn leven ben ik helaas meerdere narcisten tegengekomen. Of ze nu wel of niet gediagnosticeerd zijn, het gedrag is vrijwel altijd hetzelfde. Zij plaatsen zichzelf boven anderen. Anderen moeten naar hen luisteren om zichzelf te verbeteren. De narcist zelf kan nooit iets fout doen.

Een belangrijke subset hiervan is de spiritueel narcist. Dit is weer een aftakking van de kwetsbare narcist. Als je ooit een partner hebt gehad die iedereen de schuld geeft van zijn eigen falen behalve zichzelf, dan herken je vaak al het kwetsbaar narcistische patroon. De spiritueel narcist gaat nog een stap verder. Hij geeft niet alleen anderen de schuld, maar plaatst zichzelf ook spiritueel boven de maatschappij.

Anderen zijn blind. Ik zie de werkelijkheid. Ik begrijp wat God of hogere krachten écht bedoelen. Dat is het centrale narratief.
De drie spiritueel narcisten die ik persoonlijk ken, zijn allemaal mannen. Dat betekent niet dat het alleen mannen zouden zijn. Ik ken ook vrouwen die spiritueel misbruik maken van anderen. Maar in mijn directe ervaring zijn het mannen.
Het bekendste voorbeeld dat veel mensen kennen, is Jomanda, die destijds grote invloed had op koningin Juliana. Dat laat zien hoe ver dit soort dynamieken kunnen reiken en hoe gevaarlijk ze kunnen worden wanneer macht en spirituele claims samenkomen.

Als ik kijk naar de spiritueel narcisten die ik ken, zie ik telkens hetzelfde patroon. Het zijn mannen die in hun carrière niet echt succesvol zijn geweest. Ze begonnen vaak in een reguliere baan, maar zijn daar vrij snel mee gestopt. Vervolgens positioneren ze zichzelf als maker, coach, spreker of schrijver. Of ze hebben nog wel een standaardbaan, maar voelen zich daar zichtbaar niet op hun plek. Hun echte ambitie ligt elders. Sociale media. Boeken. Podia. Volgers.
De grootste drie spiritueel narcisten die ik ken, noem ik hier de Guru, de Spreker en de Schrijver.

De Guru organiseert retraites en haalt kwetsbare vrouwen over om polyamoureuze relaties aan te gaan.
De Spreker werkt met gesproken woord en vertelt vaak dat hij is ontsnapt uit een sekte. In zijn publieke verhaal is hij een overlever. In zijn privéleven is hij een uitgesproken narcistische man. Hij gaat structureel vreemd, heeft al zijn exen bedrogen, heeft een extreem kort lontje en kan plotseling woedend worden. Dit is geen ex van mij, maar iemand die een collega van mij heeft gedatet en daar aanzienlijke schade heeft aangericht.
De andere spiritueel narcist is de man van een vriendin van mij. Hij is meerdere keren vreemdgegaan, onder andere met mijn vriendin. Daarnaast heeft hij een maatschappelijk geaccepteerde baan in het sociale domein. Tegelijkertijd schrijft hij boeken. Die boeken staan vol met vaag gezwets over waarheid zien, kosmos, hogere inzichten en het juiste pad. In zijn literatuur presenteert hij zichzelf als ziener, als iemand die anderen leidt.
In de werkelijkheid ging hij vreemd toen zijn ex-vrouw net was bevallen van hun kind. Tegen zijn huidige partner is hij inmiddels verbaal agressief. Ik heb hem één keer horen schreeuwen tegen mijn vriendin en het klonk bijna onmenselijk. Alsof er iets in hem was overgenomen. Niet beheerst. Niet rationeel. Pure woede.

Ik vertrouw mensen niet die claimen dat ze de waarheid zien. Dat geldt voor spiritueel narcisten, maar ook voor coaches die denken dat zij het enige juiste pad kennen. Of voor sociale-mediafiguren met " kritische podcasts".
Mijn overtuiging is simpel. Zodra iemand claimt als enige de waarheid te zien en anderen probeert te overtuigen dat alles op zijn manier moet gebeuren, is de kans extreem groot dat je met een narcist te maken hebt.

Het zijn mensen waar ik ver, heel ver vandaan blijf.
pi_219673645
Tering wat een lap tekst
  dinsdag 30 december 2025 @ 14:34:11 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219673712
Oh wat leuk, hier herken ik mezelf ook alweer zo sterk in. Ik ben een spirituele narcist!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 30 december 2025 @ 14:39:43 #4
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219673803
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:31 schreef Moass het volgende:
Tering wat een lap tekst
Geen doorkomen aan. :D
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_219674273
Mijn god :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_219674462
Pff deze TS weer
pi_219674588
quote:
Tering wat een lap tekst
quote:
De tekst gaat over ervaringen met (spiritueel) narcisme. Spiritueel narcisten plaatsen zichzelf moreel en spiritueel boven anderen, nemen geen verantwoordelijkheid voor eigen fouten en claimen als enigen de waarheid te zien. Dit wordt beschreven als een gevaarlijke vorm van kwetsbaar narcisme, vooral wanneer er macht of invloed bij komt kijken.

Er wordt een terugkerend patroon geschetst van vooral mannen die weinig succes hebben in reguliere carrières en zich vervolgens profileren als guru, coach, spreker of schrijver. Publiekelijk presenteren zij zich als wijs of slachtoffer, terwijl zij privé manipulatief, ontrouw, agressief en schadelijk gedrag vertonen.

De kernboodschap is dat mensen die claimen het enige juiste pad of de absolute waarheid te kennen vaak narcistische trekken hebben, en daarom beter gemeden kunnen worden.
Mand.
  dinsdag 30 december 2025 @ 15:29:21 #8
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219674600
Ik vind narcisme altijd zo'n dingetje... Wie is er niet met name met zichzelf bezig?
  dinsdag 30 december 2025 @ 15:33:40 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219674642
als er over narcisme gesproken hebben er vaak 2 schuld, de 1 wil boven de ander staan, en gaat met moeilijke termen smijten, zoals narcist, of infadel ...

je kan van mening verschillen, je kan 'n hetero niet veranderen in bisexueel omdat je denkt dat 't kan, en andersom ook, uiteindelijk gaat 't om wie de slimste is, intelligentie is leidend

wat is 't doel ? waar is 't doel ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_219674754
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:29 schreef Ansa het volgende:

Het bekendste voorbeeld dat veel mensen kennen, is Jomanda, die destijds grote invloed had op koningin Juliana.

Je AI is stuk, ze haalt Sylvia en Juliana door elkaar.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_219674799
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:42 schreef OllieA het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou, een hoogbegaafd iemand plukt dat er toch uit
pi_219674869
Gaat dit weer over een ex van TS?
pi_219674965
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:47 schreef Cockwhale het volgende:
Nee, dit gaat gewoon weer over TS. Die heeft het namelijk altijd over zichzelf. Dat heeft iets narcistisch.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 15:57:39 #14
441859 crew  Lenny77
pi_219675058
quote:
Zodra iemand claimt als enige de waarheid te zien en anderen probeert te overtuigen dat alles op zijn manier moet gebeuren, is de kans extreem groot dat je met een narcist te maken hebt.

Hmmmm... Iemand een spiegel bij om even aan TS te geven?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 30 december 2025 @ 15:58:08 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219675069
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:42 schreef OllieA het volgende:

[..]
Jomanda en Greet Hofmans.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:05:54 #16
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219675199
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:47 schreef Cockwhale het volgende:
Nee het gaat altijd over TS zelf
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:09:48 #17
269692 Divje
brr brr patapim
pi_219675275
Hahahaha
oh ah toma toma vem vem vem vem
pi_219675317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:29 schreef incel het volgende:
Ik vind narcisme altijd zo'n dingetje... Wie is er niet met name met zichzelf bezig?
Met zichzelf bezig ten koste van anderen, vooral.
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 16:17:00 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219675472
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met zichzelf bezig ten koste van anderen, vooral.
Zoals ik het lees óók ten koste van zichzelf.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:25:00 #20
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219675660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alleen is dat iets wat zelf niet doorheeft, daar heb je zelfreflectie voor nodig.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219675870
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Uiteindelijk wel maar ook dat ligt aan een ander.
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:36:03 #22
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219675910
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:25 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Alleen is dat iets wat zelf niet doorheeft, daar heb je zelfreflectie voor nodig.
Hè, wat jammer. Ik dacht echt dat we het nu wel zouden snappen!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219675933
quote:
Tering wat een lap tekst
Ben afgehaakt bij het punt waarop ze mannen weer eens de schuld gaf.
Ik ben meerdere spirituele narcisten tegengekomen (heb me meerdere jaren in spirituele kringen begeven), maar vrouwen kunnen op dat gebied net zo erg zijn als mannen.
Verhoudingsgewijs wel meer mannen tegengekomen met narcistisch gedrag, dat wel.
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:40:17 #24
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219675988
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hè, wat jammer. Ik dacht echt dat we het nu wel zouden snappen!
Volgens mij snapt iedereen het w/
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219676023
Was wel grappig, met mannen en vrouwen:
Eentje: "Nou IK kan aura's zien en dit-en-dat is wat ik zie."
- "Hahaha nou schattig hoor dat je dat denkt, maar hoe je ze beschrijft is HELEMAAL niet hoe ze er ECHT uit zien. Want weet je: IK kan ze namelijk WÉL echt zien en kan jou haarfijn vertellen wat je zou moeten zien als je de waarheid sprak."

En: "Ik betreed dagelijks De Hogere Wereld in mijn visioenen en dan zie ik dit-en dat, zus-en-zo."
- "Wat een onzin! Mijn spiritual guide laat me regelmatig zien hoe die wereld er uit ziet, en het lijkt NIETS op hoe jij het beschrijft! Er klopt dus natuurlijk echt helemaal niks van wat je nu allemaal loopt te verkondigen!"
pi_219676208
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jomanda en Greet Hofmans.
Laten we de puntjes even op de i zetten.
TS doelt óf op de combinatie Greet Hofmans en koningin Juliana, óf op Jomanda en Sylvia Millecam.
;)

Grifters en hun slachtoffers. Waarbij het trouwens interessant is dat P. Berhard Hofmans heeft binnengehaald.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_219676366
quote:
Ansa
Hier gestopt met lezen.
  dinsdag 30 december 2025 @ 17:01:19 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219676381
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:51 schreef OllieA het volgende:

[..]
Laten we de puntjes even op de i zetten.
TS doelt óf op de combinatie Greet Hofmans en koningin Juliana, óf op Jomanda en Sylvia Millecam.
;)

Grifters en hun slachtoffers. Waarbij het trouwens interessant is dat P. Berhard Hofmans heeft binnengehaald.
Wat is nou weer een grifter?!

Ja, Greet Hofmans werd vooral door Bernard in een kwaad daglicht gezet omdat hij zijn vrouw handelingsonbekwaam wilde laten verklaren, zodat hij zelf haar (Juliana’s) rol kon overnemen.
pi_219676410
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 17:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat is nou weer een grifter?!

Ja, Greet Hofmans werd vooral door Bernard in een kwaad daglicht gezet omdat hij zijn vrouw handelingsonbekwaam wilde laten verklaren, zodat hij zelf haar (Juliana’s) rol kon overnemen.
Sorry, had gewoon oplichter moeten gebruiken.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_219676418
quote:
Het zijn mensen waar ik ver, heel ver vandaan blijf.
Word ongetwijfeld erg gewaardeerd.
  dinsdag 30 december 2025 @ 17:08:11 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219676476
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 17:03 schreef OllieA het volgende:

[..]
Sorry, had gewoon oplichter moeten gebruiken.
Denk je dat Bernard een narcist was?
pi_219676582
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2025 17:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Denk je dat Bernard een narcist was?
Het was in elk geval een domkop, een leugenaar en een oplichter. En nogal zelfingenomen, dus, wie weet...
Wel erg sneu voor Juliana, zo'n pedant mannetje.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_219678079
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:37 schreef ToT het volgende:

[..]
Ben afgehaakt bij het punt waarop ze mannen weer eens de schuld gaf.
Ik ben meerdere spirituele narcisten tegengekomen (heb me meerdere jaren in spirituele kringen begeven), maar vrouwen kunnen op dat gebied net zo erg zijn als mannen.
Verhoudingsgewijs wel meer mannen tegengekomen met narcistisch gedrag, dat wel.
Dankjewel.
  dinsdag 30 december 2025 @ 19:12:40 #34
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219679336
mannen de schuld geven, als we gaan schuld schuiven dan zitten we zo in de rente van Israël
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')