abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219722304
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de pakkans groot genoeg is, zeker. En dan speelt nog dat de meeste mensen helemaal niet graag de wet overtreden. Zeker brave huisvaders met kinderen (en ja, hun vuurwerk kan ook kinderen verminken en brand veroorzaken) niet. Ik denk dat we echt veel en veel minder vuurwerk gaan zien komend jaar.
Ik denk dat die verhoogde pakkans dan voornamelijk rond/na het punt van verkoop moet volgen. Dus inderdaad met dit soort acties in de weken/dagen vóór O&N.

Want in de nacht zelf heterdaadjes uitvoeren. Ik gok dat die pakkans alleen maar vrij geleidelijk op zal lopen. Omdat twee agenten in een auto qua tijd ook maar x aantal misdaden af kunnen handelen. Zeker in dorpen waar uberhaupt niet meer dan 1 ding tegelijkertijd plaats kan vinden wil de politie er actief iets mee kunnen. En bv omdat (mag ik hopen) geweldsdelicten prioriteit krijgen en er daar ook meer dan genoeg van zijn die nacht (wat toch meer aan het massale drankgebruik ligt dan aan het vuurwerk, en x% daar nou eenmaal zeer vervelend van wordt). Omdat het vuurwerkverbruik toch eerst echt significant afgenomen moet zijn voordat de grootverbruikers zich realiseren 'goh, ik ben nu echt de enige in de straat, zo is de lol er voor mij ook wel van af / wordt me het risico van een langsrijdende politieauto en dan een bijna gegarandeerde pakkans ook te groot'. Dus dat zal wel even duren.

En dan nog de weerstand van de 'ja maar traditie!' groep. Die blijven dat doen totdat ze zelf zware consequenties ondervinden. Rechtbank dan wel ziekenhuis. En zelfs dan, zal een deel door blijven gaan.

Nee, volgens mij gaat 'geen vuurwerk' toch echt alleen maar een generationele overschakeling worden.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')