Vloerverwarming is tegenwoordig vrijwel altijd kunststofbuis (bijvoorbeeld Uponor), dus dat roest niet.quote:Op zondag 28 december 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
Bijvoorbeeld het water in de vloerverwarming. Heeft dat onderhoud nodig, zoals anti corrosie behandeling?
Klopt, een warmtepomp is een koelinstallatie omgekeerd: verdamper buiten en condensor binnen. Daartussen een compressor om van gas naar vloeibaar te gaan en wat toeters en bellen.quote:Op zondag 28 december 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
Ik heb bedrijfsmatig wel gewerkt met enorme koel- en vriescellen. En daar werd geen periodiek onderhoud aan gepleegd.
Storingen kwamen voor als de installatie aan het einde van zijn leven was.
Een warmtepomp is eigenlijk niet anders toch?
Zolang je zuurstofdichte slangen gebruikt, is er niks aan de hand. De stalen buizen zijn wel gevoelig voor corrosie; door de pH op 9,5 en het water zoutvrij en O2 vrij te maken&houden, is corrosie minimaal.quote:Op zondag 28 december 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
Bijvoorbeeld het water in de vloerverwarming. Heeft dat onderhoud nodig, zoals anti corrosie behandeling?
Maakt toch niet uit door wie het gereinigd wordt? Het moet gebeuren.quote:Op zondag 28 december 2025 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
In de praktijk is dat een wassen neus.
De installateur plakt stickers op elke installatie met het koelmiddel, en dat controleert de gemeente. Pas bij zeer grote installaties komt er een boekhouding aan te pas.
Condensbak werd door het eigen personeel gereinigd. Daar is geen periodiek onderhoud voor nodig. Zelfde als het schoonmaken van de verdampers.
Tja en een ketel is een gasblok en brandertje en nog wat toeters en bellen.quote:Op zondag 28 december 2025 21:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, een warmtepomp is een koelinstallatie omgekeerd: verdamper buiten en condensor binnen. Daartussen een compressor om van gas naar vloeibaar te gaan en wat toeters en bellen.
[..]
Zolang je zuurstofdichte slangen gebruikt, is er niks aan de hand. De stalen buizen zijn wel gevoelig voor corrosie; door de pH op 9,5 en het water zoutvrij en O2 vrij te maken&houden, is corrosie minimaal.
De kwestie was of je onderhoud moet laten uitvoeren door een installateur.quote:Op zondag 28 december 2025 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit door wie het gereinigd wordt? Het moet gebeuren.
Logboekplichtig is al vanaf 5t CO2 eq
Cv ketel ook.quote:Op zondag 28 december 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
De kwestie was of je onderhoud moet laten uitvoeren door een installateur.
Bij een CV ketel is dat zo, maar bij een warmtepomp kennelijk niet. Die kun je ook zelf schoonmaken.
Nee, CV mag je niet demonteren als leek.quote:Op zondag 28 december 2025 21:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Cv ketel ook.
Daarin zit geen verschil
Het zit zo in Nl.quote:Op zondag 28 december 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, CV mag je niet demonteren als leek.
Jij denkt dat bij uitval er niemand langs komt als je geen contract hebt? Voor de kleine zelfstandige is het juist een kans als ik bel op het moment dat mijn warmtepomp ooit een probleem heeft. Kans op extra omzet. Terwijl storingen bij de mensen met een onderhoudscontract juist een extra kostenpost zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 13:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor niet techneuten wel, waterfilter reinigen, controle lekkages, verdamper buiten reinigen.
En dan wil je ook graag iemand achter de had bij uitval, dus zelfde contractprijzen weer.
In eigen huis mag je alles.quote:Op zondag 28 december 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, CV mag je niet demonteren als leek.
Water bijvullen is gewoon een gebruikers taak. Daarom staat in elke handleiding van de cv-ketel of warmtepomp hoe dat moet en welke druk je moet aanhouden.quote:Op zondag 28 december 2025 19:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Grappenmaker. Water bijvullen etc etc (zie lospedrosa post), storingen.
Als dat je perceptie is .... dan staan er velen te trappelen om te komen ja.quote:Op zondag 28 december 2025 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Komt eropneer dat als je zelf niks kunt dat je dan gewoon iemand moet laten komen en dat kost geld.
Kijk, now are we getting somewhere.quote:Op zondag 28 december 2025 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zit zo in Nl.
Wetgeving schrijft voor dat de installateur die er aan werkt gecertificeerd moet zijn. Er is geen wetgeving die zegt dat je zelf geen onderhoud mag doen. Die bestaat gewoonweg niet.
Ook verzekeraars hebben besloten om niet te gaan handhaven vlg de gasketelwet.
Ik ben vrij goed op de hoogte.
1x per 5 jaar de CO/O2 afstelling. Dat bepaalt (mede) het rendement.quote:Op maandag 29 december 2025 10:26 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe vaak laten jullie de ketel controleren? Ik deed altijd plichtsgetrouw 1 jaar, maar sommigen vinden dat veel te kort. Mijn laatste keuring is van 10-2024
Ja je kunt het zelf doen en als je handig bent gaat dat best wel. zou je dit vlg regels doen met je wel elke keer CO/O2 gehalte meten.quote:Op maandag 29 december 2025 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere.
Vroeger was het standaard elk jaar. Tegenwoordig schrijven veel fabrikanten een onderhoudsinterval van 2 jaar of langer voor.quote:Op maandag 29 december 2025 10:26 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe vaak laten jullie de ketel controleren? Ik deed altijd plichtsgetrouw 1 jaar, maar sommigen vinden dat veel te kort. Mijn laatste keuring is van 10-2024
Tante had een rijschool, haar partner zat in het grondverzet. Voor de rijschool betaalt men destijds makkelijk ¤50/u. Je bent een auto van zeg ¤50.000 nodig.quote:Op zondag 28 december 2025 12:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Precies. Dus het zit em voor een deel in dat certificeren waar recent een hoop bovenop is gegooid. Overigens kan ik hier in de buurt een draaiende Manitou incl. Machinist regelen voor 75euro per uur. Dus ja... over duur gereedschap gesproken.
Noem de huizen van je klanten niet in de fik laten vliegen door jouw gebrekkige product maar "coulance"...quote:Op maandag 29 december 2025 12:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Bv laatst was er weer een type waarbij er brand was uitgebroken binnen de ketelmantel en dat er nieuwe types pakkingen en of bevestiging moet worden aangebracht onder coulance.
quote:Op maandag 29 december 2025 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Noem de huizen van je klanten niet in de fik laten vliegen door jouw gebrekkige product maar "coulance"...
Ik bedoel: het hele besef van wie er schuldig is gaat verpakt in eufemismen.
Gewoon kwaliteit kopen. Die jij bedoelt zijn die AGPO Ferolli (on)dingen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:24 schreef tjoptjop het volgende:
"We hebben een kutproduct gemaakt wat in de fik kan vliegen, maar we strijken over ons hart en voor deze ene keer verhelpen we het voor je"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |