abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219640330
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

[..]

Bijvoorbeeld het water in de vloerverwarming. Heeft dat onderhoud nodig, zoals anti corrosie behandeling?
Vloerverwarming is tegenwoordig vrijwel altijd kunststofbuis (bijvoorbeeld Uponor), dus dat roest niet.
Vloerverdelers zijn ook steeds vaker van kunststof.

En hoe langer het water in het systeem zit, hoe minder zuurstof er in zit en dan gaat het oxideren ook veel langzamer. Daarom is het wel zaak om een eventueel lek te verhelpen: bijvullen voegt iedere keer weer verse zuurstof mee met het water.

Onderhoud aan mijn warmtepomp is minimaal:
- 1 of 2x per jaar de buitenunit een sopje geven en blaadjes verwijderen
- 1x per 2 of 3 jaar even het filtertje in de binnenunit uitspoelen
- vuilafscheider 1x per 2 jaar uitspoelen

Dat is allemaal in een uurtje te doen.
pi_219640612
quote:
Ik heb bedrijfsmatig wel gewerkt met enorme koel- en vriescellen. En daar werd geen periodiek onderhoud aan gepleegd.
Storingen kwamen voor als de installatie aan het einde van zijn leven was.

Een warmtepomp is eigenlijk niet anders toch?
Klopt, een warmtepomp is een koelinstallatie omgekeerd: verdamper buiten en condensor binnen. Daartussen een compressor om van gas naar vloeibaar te gaan en wat toeters en bellen.

quote:
Bijvoorbeeld het water in de vloerverwarming. Heeft dat onderhoud nodig, zoals anti corrosie behandeling?
Zolang je zuurstofdichte slangen gebruikt, is er niks aan de hand. De stalen buizen zijn wel gevoelig voor corrosie; door de pH op 9,5 en het water zoutvrij en O2 vrij te maken&houden, is corrosie minimaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 28-12-2025 21:08:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219641266
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 20:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
In de praktijk is dat een wassen neus.
De installateur plakt stickers op elke installatie met het koelmiddel, en dat controleert de gemeente. Pas bij zeer grote installaties komt er een boekhouding aan te pas.

Condensbak werd door het eigen personeel gereinigd. Daar is geen periodiek onderhoud voor nodig. Zelfde als het schoonmaken van de verdampers.
Maakt toch niet uit door wie het gereinigd wordt? Het moet gebeuren.
Logboekplichtig is al vanaf 5t CO2 eq
Vakman pur sang
pi_219641282
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, een warmtepomp is een koelinstallatie omgekeerd: verdamper buiten en condensor binnen. Daartussen een compressor om van gas naar vloeibaar te gaan en wat toeters en bellen.
[..]
Zolang je zuurstofdichte slangen gebruikt, is er niks aan de hand. De stalen buizen zijn wel gevoelig voor corrosie; door de pH op 9,5 en het water zoutvrij en O2 vrij te maken&houden, is corrosie minimaal.
Tja en een ketel is een gasblok en brandertje en nog wat toeters en bellen.

Komt eropneer dat als je zelf niks kunt dat je dan gewoon iemand moet laten komen en dat kost geld.
Vakman pur sang
pi_219641532
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maakt toch niet uit door wie het gereinigd wordt? Het moet gebeuren.
Logboekplichtig is al vanaf 5t CO2 eq
De kwestie was of je onderhoud moet laten uitvoeren door een installateur.
Bij een CV ketel is dat zo, maar bij een warmtepomp kennelijk niet. Die kun je ook zelf schoonmaken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219641639
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
De kwestie was of je onderhoud moet laten uitvoeren door een installateur.
Bij een CV ketel is dat zo, maar bij een warmtepomp kennelijk niet. Die kun je ook zelf schoonmaken.
Cv ketel ook.
Daarin zit geen verschil
Vakman pur sang
pi_219641671
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Cv ketel ook.
Daarin zit geen verschil
Nee, CV mag je niet demonteren als leek.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219641693
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het zit zo in Nl.
Wetgeving schrijft voor dat de installateur die er aan werkt gecertificeerd moet zijn. Er is geen wetgeving die zegt dat je zelf geen onderhoud mag doen. Die bestaat gewoonweg niet.
Ook verzekeraars hebben besloten om niet te gaan handhaven vlg de gasketelwet.

Ik ben vrij goed op de hoogte.
Vakman pur sang
pi_219641818
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 13:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Voor niet techneuten wel, waterfilter reinigen, controle lekkages, verdamper buiten reinigen.
En dan wil je ook graag iemand achter de had bij uitval, dus zelfde contractprijzen weer.

Jij denkt dat bij uitval er niemand langs komt als je geen contract hebt? Voor de kleine zelfstandige is het juist een kans als ik bel op het moment dat mijn warmtepomp ooit een probleem heeft. Kans op extra omzet. Terwijl storingen bij de mensen met een onderhoudscontract juist een extra kostenpost zijn.
Reken maar dat je ook zonder onderhoudscontract gewoon in de planning meegenomen wordt.

Onderhoudscontracten zijn voor de grotere installateurs vooral een hele makkelijke manier om een groot deel van hun inkomsten op langere termijn te garanderen en klanten voor 15 jaar te vinden. Niet meer, niet minder.
pi_219641872
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
In eigen huis mag je alles.
Wanneer je écht leek bent en totaal geen idee hebt wat je aan het doen bent en dan grove technische fouten maakt bij je KLu(n)swerk, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen onder het mom van verwijtbare nalatigheid.

Als je daadwerkelijk handig bent en het werk volgens het boekje (maar zonder certificaat) uitvoert, dan is dat gewoon toegestaan en heeft een verzekering geen poot om op te staan wat betreft 'moeilijk doen'.
pi_219642031
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 19:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Grappenmaker. Water bijvullen etc etc (zie lospedrosa post), storingen.
Water bijvullen is gewoon een gebruikers taak. Daarom staat in elke handleiding van de cv-ketel of warmtepomp hoe dat moet en welke druk je moet aanhouden.
pi_219647987
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Komt eropneer dat als je zelf niks kunt dat je dan gewoon iemand moet laten komen en dat kost geld.
Als dat je perceptie is .... dan staan er velen te trappelen om te komen ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 29 december 2025 @ 10:26:01 #63
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219648230
Hoe vaak laten jullie de ketel controleren? Ik deed altijd plichtsgetrouw 1 jaar, maar sommigen vinden dat veel te kort. Mijn laatste keuring is van 10-2024
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 29 december 2025 @ 10:45:20 #64
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648562
bij mij laatst ook een onderhoud (had het nog niet gedaan sinds ik nieuwe heb dus was echt sinds 4 jaar de eerste keer onderhoud) die gast was een uurtje bezig en gewoon bijna 200 euro...
pi_219648637
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het zit zo in Nl.
Wetgeving schrijft voor dat de installateur die er aan werkt gecertificeerd moet zijn. Er is geen wetgeving die zegt dat je zelf geen onderhoud mag doen. Die bestaat gewoonweg niet.
Ook verzekeraars hebben besloten om niet te gaan handhaven vlg de gasketelwet.

Ik ben vrij goed op de hoogte.

Kijk, now are we getting somewhere.
pi_219648652
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 10:26 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe vaak laten jullie de ketel controleren? Ik deed altijd plichtsgetrouw 1 jaar, maar sommigen vinden dat veel te kort. Mijn laatste keuring is van 10-2024
1x per 5 jaar de CO/O2 afstelling. Dat bepaalt (mede) het rendement.
pi_219650082
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Kijk, now are we getting somewhere.
Ja je kunt het zelf doen en als je handig bent gaat dat best wel. zou je dit vlg regels doen met je wel elke keer CO/O2 gehalte meten.
En verschil met installateurs, die krijgen updates van de fabrikanten wegens gebreken. Bv laatst was er weer een type waarbij er brand was uitgebroken binnen de ketelmantel en dat er nieuwe types pakkingen en of bevestiging moet worden aangebracht onder coulance.
Vakman pur sang
pi_219650442
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 10:26 schreef phpmystyle het volgende:
Vroeger was het standaard elk jaar. Tegenwoordig schrijven veel fabrikanten een onderhoudsinterval van 2 jaar of langer voor.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 21:46:02 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219662222
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 12:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Precies. Dus het zit em voor een deel in dat certificeren waar recent een hoop bovenop is gegooid. Overigens kan ik hier in de buurt een draaiende Manitou incl. Machinist regelen voor 75euro per uur. Dus ja... over duur gereedschap gesproken ;) .
Tante had een rijschool, haar partner zat in het grondverzet. Voor de rijschool betaalt men destijds makkelijk ¤50/u. Je bent een auto van zeg ¤50.000 nodig.

Kom je met een trekker en dumper zit je aan een nieuwprijs van ¤200.000 Brandstofverbruik per uur stuk hoger en voor de prijs van een setje banden onder de lesauto heb je nog niet een voorband onder een trekker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219662350
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Bv laatst was er weer een type waarbij er brand was uitgebroken binnen de ketelmantel en dat er nieuwe types pakkingen en of bevestiging moet worden aangebracht onder coulance.
Noem de huizen van je klanten niet in de fik laten vliegen door jouw gebrekkige product maar "coulance"... :{

Ik bedoel: het hele besef van wie er schuldig is gaat verpakt in eufemismen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219714036
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Noem de huizen van je klanten niet in de fik laten vliegen door jouw gebrekkige product maar "coulance"... :{

Ik bedoel: het hele besef van wie er schuldig is gaat verpakt in eufemismen.
_O- Je moet het maar uit je mond durven krijgen idd

"We hebben een kutproduct gemaakt wat in de fik kan vliegen, maar we strijken over ons hart en voor deze ene keer verhelpen we het voor je"
pi_219717065
quote:
10s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:24 schreef tjoptjop het volgende:

"We hebben een kutproduct gemaakt wat in de fik kan vliegen, maar we strijken over ons hart en voor deze ene keer verhelpen we het voor je"
Gewoon kwaliteit kopen. Die jij bedoelt zijn die AGPO Ferolli (on)dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')