abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219596342
Beste fokkers
Ben al jaren geruime tijd actief als zelfbouwer. Na ruim 20 jaar wilde ik weer eens aan nieuwe boxen beginnen. Na het grote Visaton MK890 project gehad te hebben, wil ik een zelf bedacht ontwerp bouwen met verwijzingen naar de klassieke W bins en Klipsch hoorns.

Heb zelf al de M 300 hoorns van Visaton nagemaakt van echt hout (zie foto)

Ben nu aan de W bin begonnen. hier enkele boeken waar ik de ideeën en info uithaal.

https://media.invisioncic(...)0b809a8eb2f756f6.jpg

https://media.invisioncic(...)14638b773a3ff885.jpg

Hier de hoorn, M 300

https://media.invisioncic(...)cdc4066461fafcb7.jpg

https://media.invisioncic(...)90b29e6a27896204.jpg

https://media.invisioncic(...)ca83f6434b2b6a90.jpg

https://media.invisioncic(...)c17da3b235e99dd5.jpg

https://media.invisioncic(...)f0336c984b7343c8.jpg

https://forum.visaton.de/filedata/fetch?id=725835&d=1734439455

[ Bericht 32% gewijzigd door -Hakuna- op 26-12-2025 08:33:22 ]
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_219596348
Je linkjes werken niet.
pi_219596351
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 08:20 schreef Basp1 het volgende:
Je linkjes werken niet.
Weet ik, weet niet meer hoe ik plaatjes moet posten.
pi_219596362

Wel een uitdaging. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219596387
Dat is hem niet, wordt een soort van W bin gebaseerd op de klipsch la belle, zeg maar de blauwdruk van de latere PA disco bins.

Ben al aan de binnenbox begonnen. uitgevoerd met twee keer TIW 300 als mid gebruik ik DR 45 en voor het hoog de TL16 H
Foto van de binnenbox volgen nog, moet gebruikmaken van de hal naast mijn voordeur, straks tegen de middag weer de zaagmachine plaatsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Hakuna- op 26-12-2025 08:36:20 ]
pi_219596428
Interessant en tevens een uitdaging.
pi_219596639
Oh gaaf!

Heb zelf nog nooit "hoornsound" gehoord, maar ik begrijp dat het iets is van either you love it or you hate it.
Hoe dan ook; dit ziet er erg bijzonder uit!
Zat zelf aan The Nines van Klipsch te denken, als betaallbaarder alternatief voor Buchardt speakers.
pi_219596796
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:07 schreef ToT het volgende:
Oh gaaf!

Heb zelf nog nooit "hoornsound" gehoord, maar ik begrijp dat het iets is van either you love it or you hate it.
Hoe dan ook; dit ziet er erg bijzonder uit!
Zat zelf aan The Nines van Klipsch te denken, als betaallbaarder alternatief voor Buchardt speakers.
Ik ben meer fan van Tannoys Dualconcentric principe waarbij echt sprake is van een eenpuntsgeluidsbron vanwege de tweeter (wat ook een hoorntje is) die in het midden van de woofer zit.

Dat klinkt echt fenomenaal en stukken beter dan een reguliere luidspreker met lage, midden en hoge tonen apart.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219596817
vosss is de naam,
pi_219596885
@-Hakuna- wellicht kun je in dit topic op GoT meer info vinden.

In elk geval is de kans een stuk groter dat je daar betere antwoorden krijgt, want daar zitten alleen maar mensen die zelfbouw speakers doen. :)
vosss is de naam,
pi_219597536
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:22 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ben meer fan van Tannoys Dualconcentric principe waarbij echt sprake is van een eenpuntsgeluidsbron vanwege de tweeter (wat ook een hoorntje is) die in het midden van de woofer zit.

Dat klinkt echt fenomenaal en stukken beter dan een reguliere luidspreker met lage, midden en hoge tonen apart.

:)
Kan ik me voorstellen idd! :Y
Ik hoop ooit nog eens planar magnetic speakers te kunnen beluisteren; ik heb een koptelefoon gehad daarmee (Audeze LCD-X) en dat was echt waanzinnig!

Maar waar TS mee bezig is lijkt me ook extreem goed! :Y
pi_219598365
Cool "oud hout"

Heb zelf ooit een drive in show gehad, toen ik een jaar of 16 was.

We hadden toen w-bins van Stage Accompany. Daar lagen 18" JBL drivers in. Niet te tillen die kasten. Ze gingen niet heel laag (wel steeds lager als je er meer neerlegde) maar je kon er wel de glazen mee van de bar af dreunen ;).
pi_219598607
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:22 schreef vosss het volgende:
Ik ben meer fan van Tannoys Dualconcentric principe
Deze heb ik gehad in het verleden, Tannoy D900. Inderdaad fantastisch. Zeer onderschat.

pi_219598628
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:17 schreef ToT het volgende:
Ik hoop ooit nog eens planar magnetic speakers te kunnen beluisteren
Het is wel mooi maar b.v. een accoustische gitaar b.v. wordt 3 meter groot. Helemaal natuurgetrouw wordt het nooit. Ik had de Magnepan MG1.6QR.
pi_219598712
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is wel mooi maar b.v. een accoustische gitaar b.v. wordt 3 meter groot. Helemaal natuurgetrouw wordt het nooit. Ik had de Magnepan MG1.6QR.
Ah thanks voor de info! ^O^
pi_219598772
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:39 schreef ToT het volgende:

[..]
Ah thanks voor de info! ^O^
Maar zelf bepalen altijd natuurlijk. Ik vond het bigger than live maar de ruimte is ook belangrijk natuurlijk. Die was bij mij eigenlijk iets te klein. Het gaat om de combi hoofdzakelijk van de luidsprekers en de ruimte. Veel meer dan de techniek (versterkers, kabels).
pi_219598783
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar zelf bepalen altijd natuurlijk. Ik vond het bigger than live maar de ruimte is ook belangrijk natuurlijk. Die was bij mij eigenlijk iets te klein. Het gaat om de combi hoofdzakelijk van de luidsprekers en de ruimte. Veel meer dan de techniek (versterkers, kabels).
Die speakers hebben ook wel veel ruimte aan de achterkant nodig he? Mijn kamer is wel heel erg smal.
pi_219598797
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:43 schreef ToT het volgende:

[..]
Die speakers hebben ook wel veel ruimte aan de achterkant nodig he? Mijn kamer is wel heel erg smal.
Ja inderdaad. Dit omdat ze aan de achterkant hetzelfde doen als aan de voorkant. Dat kan rampzalig uitpakken.
pi_219598941
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Deze heb ik gehad in het verleden, Tannoy D900. Inderdaad fantastisch. Zeer onderschat.

[ afbeelding ]
Die heb je toch niet verpatst wel? :o

Ik heb nog een setje Tannoy Revolution XT6F, een setje Tannoy Revolution Signature DC6 en een setje DC4 staan.

Alleen de DC6 is in gebruik momenteel bij mijn computer annex simrig.

Beneden staat nu een set Jamo D590 50th anniversary te spelen i.p.v. de XT6F's.

Die klinken grootser dan de Tannoys, maar voornamelijk om dat ze dat ook zijn. Ik was bang dat de XT8F's tè groot zouden zijn voor mijn woonkamer, maar dat kan prima als ik de D590's hoor.

En de XT8F's is weer een stapje hoger dan de 6F's.

Afwachten op een goeie setje tweedehands :)
vosss is de naam,
pi_219598959
Dus eigenlijk achteraf beetje spijt dat ik destijds niet meteen voor de XT8F's ben gegaan.

Maargoed, Fyne Audio klinkt ook aanlokkelijk. Letterlijk en figuurlijk. :)
vosss is de naam,
pi_219599187
Zelf heb ik Etude Rhea speakers.
Best een leuk geluid, maar het mag nog net ff iets dieper in de bas en ze zijn gewoonweg lelijk om te zien! _O-
pi_219599552
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:54 schreef vosss het volgende:
Die heb je toch niet verpatst wel?
Jawel. Er is een tijd dat ik zoekende was en nooit tevreden zoals een oprechte audiofiel betaamt. :) Ik ben later verstandiger geworden als je door hebt dat de Heilige Graal niet bestaat. Maar deze waren goed, zeer goed zonder opvallende dingen wat een goed teken is.
pi_219599579
Overigens wel een beetje een topick-kaap dit. Sorry! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 26-12-2025 19:44:46 ]
pi_219599851
De linkjes in de OP doen het overigens prima.
Ff in img tags (en eventueel in een spoiler) zetten?
Dat trekt meer de aandacht! :Y

TS verdient wel reacties op dit werk! :Y

[ Bericht 41% gewijzigd door ToT op 26-12-2025 13:17:05 ]
pi_219602364
Qua audio neem ik momenteel ff genoegen met mijn Etude speakers en deze versterker met betere buizen:

Verre van endgame, maar voorlopig is het wel ff goed genoeg zo. :)

De buizen die ik gebruik verbreken meteen alle garantie die op dit ding zit! _O- :') De versterker kwam trouwens met een waarschuwingssticker er op dat hij kanker en reproductieproblemen kan veroorzaken! :') Komt uit China waar men het niet zo nauw neemt met chemicaliën, dus tja...
pi_219602397
Hier een kleine update, een deel van de binnenbox die op tweede kerstdag al gelijmd is.

De rechthoekige openingen hebben als functie dat het als een soort van compressie driver gaat werken in het laag.

Tussen twee haakjes, weet iemand hier een gratis en betrouwbare uploade side waar de plaatjes na een week ofwat niet verdwenen zijn?
d
Hier een van de twee voltooide mid hoorns. Heeft mij uren schaaf en schuurwerk gekost om deze te maken. De MDF versie van Visaton kost ruim 450 euro, die van mij zijn van echt hout en bij de sirene test met de telefoon aan de hoorn houden klinken deze hoorns al waanzinn9ig hard.

[ Bericht 6% gewijzigd door -Hakuna- op 26-12-2025 16:19:35 ]
  vrijdag 26 december 2025 @ 16:17:51 #27
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219602448
Horen die zijkanten wel plat te zijn?

Niet de boven en onderkant dus.

Een hoorn zou een vorm van exponentiele functie moeten zijn in zeg maar oppervlakte.

En deze vorm is linear.

Aha, de binnenkant maakt de vorm weer meer exponentieel dus.
  vrijdag 26 december 2025 @ 16:21:16 #28
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219602506
De lak die je gebruikt, is ook van invloed op de klank.
pi_219602575
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:17 schreef Tengano het volgende:
Horen die zijkanten wel plat te zijn?

Niet de boven en onderkant dus.

Een hoorn zou een vorm van exponentiele functie moeten zijn in zeg maar oppervlakte.

En deze vorm is linear.

Dit is een defractie hoorn, afgeleid van de JBL smith hoorn.
pi_219602610
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:21 schreef Tengano het volgende:
De lak die je gebruikt, is ook van invloed op de klank.
Heb bij de hoorn eerst alles opgeschuurd met steeds fijner schuurpapier, daarna gelakt met rambo pantserbeits in licht grenen kleur. Hoorn voelt glad aan.
  vrijdag 26 december 2025 @ 16:28:34 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219602627
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:25 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Dit is een defractie hoorn, afgeleid van de JBL smith hoorn.
Zou best kunnen en ik geloof je direct.

Heb zelf ook een keer hoorns gebouwd en heb toen gewoon een formule gebruikt die van toepassing is voor geluidsversterking. Daarna de curves ervan uitgeprint en die als mallen gebruikt. Zo kon ik ze precies passend maken voor de speakers die ik toen als drivers gebruikt heb.

Mooi gemaakt trouwens :) Daar heb je flink wat tijd, energie en liefde in gestoken ^O^
  vrijdag 26 december 2025 @ 16:30:43 #32
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219602656
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:27 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb bij de hoorn eerst alles opgeschuurd met steeds fijner schuurpapier, daarna gelakt met rambo pantserbeits in licht grenen kleur. Hoorn voelt glad aan.
Volgens mij gaat het vooral om de hardheid van de lak; die bepaalt de klankkleur en de frequenties die hij het beste weergeeft of beter gezegd, weerkaatst. Denk maar aan een viool of een contrabas waar je zowel de warmte van de houten binnenkast kunt horen alsook de buitenkant die hardere lak heeft en hogere frequenties weergeeft.

Als je bij wijze van spreken PU lak zou gebruiken, krijg je een meer metaal achtige klank.
pi_219602793
Voor goed laag weergave is vooral massa en goede afdichting van de behuizing belangrijk, ook zorgen voor zoveel mogelijke rondingen bij de hoorn openingen . Lucht is vergelijkbaar met water, door ronde en gladde openingen verplaatst het zich makkelijker.
Belangrijk is het voorkomen van resonanties of staande golven in de behuizing.
Theoretisch is een stenen of betonnen kast de perfecte laag weergever, maar is de praktijk is dat vrijwel niet haalbaar vanwege het gewicht, maar met twee lagen hout kom je al aardig in de buurt van een stabiele resonantie vrij kast.
Binnen box is gemiddeld 22 tot 32 mm dik, de buitenbox wordt 23,24 mm dik. Lijm dus 18 mm en 6 mm multiplex op elkaar, kon geen dikte van 22/24 mm krijgen in de bouwmarkt, of extreem duur via internet verkopers.
pi_219602817
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:12 schreef -Hakuna- het volgende:

Tussen twee haakjes, weet iemand hier een gratis en betrouwbare uploade side waar de plaatjes na een week ofwat niet verdwenen zijn?

https://imgbb.com/ :)
vosss is de naam,
  vrijdag 26 december 2025 @ 16:45:29 #35
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219602850
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 16:40 schreef -Hakuna- het volgende:
Voor goed laag weergave is vooral massa en goede afdichting van de behuizing belangrijk, ook zorgen voor zoveel mogelijke rondingen bij de hoorn openingen . Lucht is vergelijkbaar met water, door ronde en gladde openingen verplaatst het zich makkelijker.
Belangrijk is het voorkomen van resonanties of staande golven in de behuizing.
Theoretisch is een stenen of betonnen kast de perfecte laag weergever, maar is de praktijk is dat vrijwel niet haalbaar vanwege het gewicht, maar met twee lagen hout kom je al aardig in de buurt van een stabiele resonantie vrij kast.
Binnen box is gemiddeld 22 tot 32 mm dik, de buitenbox wordt 23,24 mm dik. Lijm dus 18 mm en 6 mm multiplex op elkaar, kon geen dikte van 22/24 mm krijgen in de bouwmarkt, of extreem duur via internet verkopers.
Ja, ik zie ineens weer dat plaatje voor me wat toen in dat boek stond. Dat waren een soort van stenen schelpen cq een beetje tuba vorrm met een speaker/driver er in. Waren denk ik een meter hoog.

Anyway, leuk om even te zien O+ en heel veel plezier ermee ^O^
pi_219673740
Vandaag weer wat gewerkt aan mijn hoorns, hier de binnenbox. De zijwanden zitten er al in. Komende dagen probeer ik al een binnenbox van de twee af te krijgen.

Foto volgen nog
pi_219701534
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:19 schreef tux87 het volgende:
Cool "oud hout"

Heb zelf ooit een drive in show gehad, toen ik een jaar of 16 was.

We hadden toen w-bins van Stage Accompany. Daar lagen 18" JBL drivers in. Niet te tillen die kasten. Ze gingen niet heel laag (wel steeds lager als je er meer neerlegde) maar je kon er wel de glazen mee van de bar af dreunen ;).
Wil die nog weleens horen met een flinke klasse D versterker van minimaal 2x1000w rms, ipv die oude blauwe 2x250w bakken op standje maximaal overstuurd.
.
pi_219720737
quote:
1s.gif Op woensdag 31 december 2025 18:48 schreef Fer het volgende:

[..]
Wil die nog weleens horen met een flinke klasse D versterker van minimaal 2x1000w rms, ipv die oude blauwe 2x250w bakken op standje maximaal overstuurd.
Dat deden we inderdaad, Soundtech PS1300 als ik het me goed herinner. Één per kant in bridge.
pi_219723001
Kleine update, heb het ontwerp van de binnenkast moeten aanpassen aan de nogal aparte wijze hoe de TIW 300 woofer gemonteerd kan worden. Aanpassing is gelukt en zal proberen dit weekend nog foto's te plaatsen.

Of topic, willen enkele hier niet mijn topic kapen?
pi_219723049
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:20 schreef -Hakuna- het volgende:
Of topic, willen enkele hier niet mijn topic kapen?
Goed baas. :) Ben benieuwd naar de foto's van de vorderingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')