Echtpaar uitgescholden om geaardheid en mishandeld, nog twee verdachten gezocht.Video in de linkDEN HAAG - Er zijn twee verdachten aangehouden voor het mishandelen van een echtpaar, afgelopen zomer. Er zijn blikjes drinken naar hen gegooid en ze zijn uitgescholden om hun geaardheid. Vervolgens hebben ze allebei klappen gekregen. Twee andere verdachten worden nog altijd gezocht.
De slachtoffers lopen op zondagavond 10 augustus rond 23.30 uur over het Slachthuisplein in Den Haag. Onder een afdakje bij een school zien ze een groepje mannen zitten, maar dat gebeurt daar wel vaker. Daarom besteden ze er geen aandacht aan en lopen door.
Op camerabeelden is te zien hoe twee mannen uit de groep op dat moment iets gooien naar het stel. Tijdens de tweede worp raakt een halfvol blikje Fanta de rug van een van hen. 'Ik vroeg waarom ze dat deden', vertelt hij. 'Toen kreeg ik 'kankerflikker' te horen.'
Terwijl een van de mannen door wil lopen, blijft de ander staan met de bedoeling met de mannen in gesprek te gaan. Er komen vier mannen op hem af. 'Ik kreeg meteen de vraag: wil je vechten? Toen besefte ik dat ik door had moeten lopen.'
Het slachtoffer krijgt een harde vuistslag op zijn kaak. Hierdoor valt hij op de grond en verliest zijn bril. Als hij overeind komt, krijgt hij nog een klap tegen zijn oor.
Zijn partner wordt met een vuist tegen zijn kin geslagen. De groep gaat er vervolgens vandoor, voordat de gewaarschuwde politie arriveert.
Het echtpaar gaat naar het ziekenhuis. 'Er bleek meer aan de hand dan we dachten. Ik had drie hechtingen in mijn oor en mijn kaak was beschadigd. Mijn man kreeg twee hechtingen in zijn kin.'
Na de mishandeling heeft het stel besloten te verhuizen. 'Ik denk dat ik me nooit meer thuis ga voelen in de straten in deze wijk', zegt hij. 'We zijn aan het zoeken, maar de huizenmarkt is lastig.'
'Ik had het nooit als mogelijkheid gezien dat jonge mensen iemand in de leeftijd van hun ouders zouden slaan. Dat staat zo ver weg van mijn idee van beschaving. Ik ben daar nog steeds geschokt van. Iemand moet ze leren geweld geen taal is. Het hoeft niet en het helpt niet.'
Ook kat mishandeldOp de beelden heeft de politie gezien dat een van de mannen eerder die avond ook een kat heeft mishandeld. Hij lokt het dier naar zich toe, pakt hem op en gooit hem meters door de lucht richting één de anderen.
Herkent u iemand?Bel de opsporingstiplijn: 0800-6070
Bel Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000
Of vul een digitaal tipformulier in op
de site van de politie of
Meld Misdaad Anoniem