quote:
Op vrijdag 19 december 2025 14:04 schreef ejtleeditnA het volgende:Het laatste vers van Mattheüs 16:28 kan m.i. heel goed slaan op de verheerlijking op de berg, waar het daaropvolgende hoofdstuk direct mee begint. Daar worden enkele discipelen apart meegenomen en krijgen zij een glimp te zien van Jezus’ ware gedaante, terwijl God vanuit een wolk tot hen spreekt. Misschien verklaart dit ook waarom Jezus in Mattheüs 16:28 niet in het algemeen spreekt (alsof iedereen het zou meemaken), maar expliciet zegt: “
…sommigen van hen die hier staan…”. Hoofdstuk 17 sluit hier vervolgens naadloos op aan met de beschrijving dat Jezus enkele discipelen een hoge berg op meenam: “
En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer, met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen.”
goed gezien, daarom is in context lezen belangrijk. Dat is ook de mainstream interpretatie, het wordt 3x vermeld maar met andere woorden. Dat is ook meteen de reden dat ik twijfel aan die interpretatie.
Mat 16:28 SV Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.
Mar 9:1-2 SV 1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is. 2 En na zes dagen nam Jezus met Zich Petrus, en Jakobus, en Johannes, en bracht hen op een hogen berg bezijden alleen; en Hij werd voor hen van gedaante veranderd.
Luk 9:27-28 SV 27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben. 28 En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij medenam Petrus, en Johannes, en Jakobus, en klom op den berg, om te bidden.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;