abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219524381
quote:
Boer Corné geeft aardappelen gratis weg door dramatische lage prijzen

Nog aardappelen nodig voor een lekkere stamppot in deze wintermaanden? Aardappelboer Corné de Rooij deelt zaterdag opnieuw gratis aardappelen uit in Riel. Door het grote overschot en de ingestorte prijzen is de opbrengst nu zo laag dat hij ze gewoon weggeeft.

Achter deze vriendelijke actie schuilt een minder vrolijk verhaal, vertelt de boer aan Omroep Tilburg. Dit jaar heeft Corné te maken met een gigantisch overschot. "We hebben een vrij serieuze akkerbouwtak, dit jaar is de aardappelverkoop eigenlijk niet te doen,” legt hij uit. “In Nederland zijn 8,5 procent meer aardappels geteeld en de markt heeft gewoon geen interesse. De prijs is dramatisch laag.”

Normaal gesproken levert Corné frietaardappels aan grote spelers zoals McCain en Aviko. Dit jaar loopt de export veel minder en ook de consumptiemarkt zit vol.

“Er zijn gewoon te veel aardappels. Met aardappelen voor oktober gerooid, verdienen wij normaal 20 tot 24 cent per kilo, in topjaren zelfs 50 cent." Nu staat de notering volgens Corné nog op anderhalve cent per kilo. "Zo laag heb ik het nog niet gezien.”

Tijdens de Wintermarkt in Goirle konden Corné en zijn team vorig weekend al ongeveer 4.500 kilo aardappelen gratis uitdelen. Zaterdag zet hij in Riel opnieuw een volle bak aardappelen neer voor iedereen die ze kan gebruiken. Dit gebaar sluit goed aan bij zijn rol als fractievoorzitter van Gezond Verstand Goirle/Riel, waarbij hij betrokken is bij zijn medebewoners en lokale initiatieven.

De oorzaak van het overschot ligt deels bij het weer, maar vooral bij het grotere gebied waar aardappelen vandaan komen en nieuwe telers die instappen. “Afgelopen jaar zijn er best veel nieuwe telers bijgekomen. Nederland heeft dit jaar 8,5 procent meer aardappels geteeld. Dat is natuurlijk een groot getal”, vertelt Corné.

Hij verwacht dat de markt zich deels zelf weer zal herstellen: lage prijzen kunnen er volgend jaar voor zorgen dat telers minder aardappelen planten.

Ondanks de zorgen over de markt, blijft Corné positief over de actie. “Het helpt heel veel mensen en aardappels zijn een onmisbaar basisproduct uit de Hollandse keuken. Lekker voor een stamppotje, gebakken aardappelen of friet. Het zou complete voedselverspilling zijn om deze aardappelen op de composthoop te gooien.”
Aardappelboeren bijgekomen? Die zijn dan geswitched van veehouderij naar aardappelen?
pi_219524516
Ik kocht laatst 4 kilo aardappelen bij de Hoogvliet voor een Euro. Aardappelen kosten inderdaad niks meer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219524519
Corné krijgt minder voor zijn aardappelen dan hij, of wat Aviko wil betalen
Corné heeft te veel aardappelen (zegt hij zelf) Er is meer aanbod dan vraag
Corné geeft aardappelen gratis weg
Consumenten kopen minder aardappelen van Aviko omdat ze gratis aardappelen krijgen
Aviko koopt minder aardappelen bij Corné omdat consumenten minder kopen
Corné krijgt nog minder geld en heeft nog meer aardappelen over

niet veel later
Corné krijgt minder voor zijn aardappelen dan hij, of wat Aviko wil betalen
Corné heeft te veel aardappelen (zegt hij zelf) Er is meer aanbod dan vraag
Corné geeft nog meer aardappelen gratis weg
Consumenten kopen minder aardappelen van Aviko omdat ze gratis aardappelen krijgen
Aviko koopt minder aardappelen bij Corné omdat consumenten minder kopen
Corné krijgt veel minder geld en heeft veel meer aardappelen over

niet veel later
Corné verkoopt geen aardappelen meer aan Aviko
Corné geeft alle aardappelen gratis weg
Corné gaat failliet

;(
  Moderator donderdag 18 december 2025 @ 11:25:39 #4
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219524522
Teveel aardappelen geproduceerd met zijn collega aardappelboeren dus.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 18 december 2025 @ 11:27:20 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219524534
Wel fijn dat aardappelen in de supermarkt en patat bij de snackbar nu ook een stuk goedkoper gaat worden :)

Oh wacht
  donderdag 18 december 2025 @ 11:28:34 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219524537
Als de prijzen omhoog gaan dan krijg je gelijk alarmerende berichten over exploderende frietpatatprijzen maar als ez omlaag gaan dan kan dat niet "want contracten"

heel bijzonder hoe dat altijd maar een enkele kant op werkt.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_219524542
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
Wel fijn dat aardappelen in de supermarkt en patat bij de snackbar nu ook een stuk goedkoper gaat worden :)

Oh wacht
Dat eerste is wel degelijk het geval. Anders kan je beter een andere supermarkt bezoeken.
pi_219524544
Frietjes bakken voor de daklozen ^O^ Zond eom weg te gooien.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219524548
Gisteren friet gehad. Komt wel dichtbij zo..
pi_219524555
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat eerste is wel degelijk het geval. Anders kan je beter een andere supermarkt bezoeken.
Wat goedkoper ja, maar als het een jaar te droog is en de oogst slecht gaat het in de supermarkt met een euro per kilo omhoog. Strookt niet bij wat het nu goedkoper gaat worden
  donderdag 18 december 2025 @ 11:31:31 #12
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219524558
Gewoon al die strontboeren opheffen. ^O^
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 18 december 2025 @ 11:32:14 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219524563
Ik kocht een paar weken geleden al 10 kilo aardappelen bij de ALDI voor ¤ 2,10 :o

Vond het al zo'n absurd lage prijs, maar dit is dus blijkbaar het verhaal er achter.
pi_219524564
Poh man, al die tractorterreur op het malieveld en nu raken ze hun smakeloze troep niet kwijt.
  FOK!Fotograaf donderdag 18 december 2025 @ 11:33:38 #15
842 Zorro
Z
pi_219524574
Dan zal de friet binnenkort wel de helft goedkoper worden.
Toen de aardappels duurder werden waren ze daar ook heel snel op voorbereid om de prijs te verhogen dus dat zal nu ook wel zo zijn toch?

TOCH?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219524578
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:32 schreef Tengano het volgende:
Ik kocht een paar weken geleden al 10 kilo aardappelen bij de ALDI voor ¤ 2,10 :o

Vond het al zo'n absurd lage prijs, maar dit is dus blijkbaar het verhaal er achter.
Yup, gekke tijden.

Niks mis met gewone aardappels trouwens. Veel beter dan de ingevroren bewerkte zooi.
  donderdag 18 december 2025 @ 11:36:00 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219524596
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Yup, gekke tijden.

Niks mis met gewone aardappels trouwens. Veel beter dan de ingevroren bewerkte zooi.
Ik heb ze in 1 keer allemaal gekookt en ingevroren.

Is voor mij wel een praktische oplossing omdat ik graag stampotjes eet :Y)

Boer Corné zal mij zaterdag dus niet zien..... :@
pi_219524604
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:36 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb ze in 1 keer allemaal gekookt en ingevroren.

Is voor mij wel een praktische oplossing omdat ik graag stampotjes eet :Y)

Boer Corné zal mij zaterdag dus niet zien..... :@
In 1 pan? _O-
  donderdag 18 december 2025 @ 11:37:41 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219524608
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In 1 pan? _O-
:Y

Was alleen even flink bezig met schillen :X
pi_219524619
Het is tamelijk dichtbij, maar of ik nou interesse heb in frietaardappelen?
pi_219524635
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:37 schreef Tengano het volgende:

[..]
:Y

Was alleen even flink bezig met schillen :X
Past 10 kilo een pan? Nou ja, het zal wel als jij dat zegt maar is dat niet toevallig in een de keuken van een ziekenhuis of zo?
  donderdag 18 december 2025 @ 11:43:09 #22
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219524653
quote:
11s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:40 schreef NoCigar het volgende:
Past 10 kilo een pan? Nou ja, het zal wel als jij dat zegt maar is dat niet toevallig in een de keuken van een ziekenhuis of zo?
Ik heb ook 4 grote pannen; 8 liter, 12 liter, 15 liter en 30 liter - en nee, is gewoon voor thuis.

En in die van 12 liter ging alles makkelijk in :Y)
pi_219524671
quote:
2s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:38 schreef NoCigar het volgende:
Het is tamelijk dichtbij, maar of ik nou interesse heb in frietaardappelen?
Even een topic openen in CUL. Daar kunnen ze je vast helpen met wat je met die aardappelen allemaal kan doen.
pi_219524679
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Even een topic openen in CUL. Daar kunnen ze je vast helpen met wat je met die aardappelen allemaal kan doen.
Het was meer een retorische vraag waarop het antwoord nee was.
pi_219524689
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:31 schreef TweedeKlum het volgende:
Gewoon al die strontboeren opheffen. ^O^
Dan ga je nog harder huilen over je honger naar eten dan naar goed voetbal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')