https://www.oost.nl/nieuw(...)oudt-verband-met-azcEr is een verband tussen de aanranding van een minderjarig meisje in Hardenberg en het azc in Marslanden. Dat zei burgemeester Maarten Offinga gisteravond in de gemeenteraad. Hij belooft dat er de komende tijd meer politie in de wijk is en onderzoekt of er meer straatverlichting kan komen.
Het meisje werd op donderdagmiddag 4 december aangerand op de Kamferbekestraat in Hardenberg. Een dag later werd er een verdachte aangehouden.
Het incident heeft "een grote impact op het veiligheidsgevoel", zegt Offinga. "Het is gebruikelijk om nooit op individuele gevallen in te gaan, maar omdat dit zoveel impact heeft op de wijk en vooral de familie, doe ik het toch."
Waar doorgaans alleen de naam en woonplaats van de verdachte worden gedeeld - 'een 27-jarige man uit Hardenberg' - liet Offinga doorschemeren dat er een link is met het azc. "De vrijdagochtend (de dag na het incident, red.) heb ik contact gezocht met het azc, de politie en beveiliging om zaken door te nemen, omdat toen al een bepaalde indicatie duidelijk was."
"Toen zijn er afspraken gemaakt over regelmatig aanwezig zijn in de wijk", zegt Offinga. "Dat geldt ook voor de boa's en het straatteam dat wij inzetten tussen het azc en het centrum. Ik heb een zeer indringend gesprek gehad met de familie van het slachtoffer. Het zal je dochter zijn die zoiets overkomt, en dat zeg ik als vader van drie dochters."
Afgelopen oktober kwam er vanuit Collendoorn ook een melding van een zedendelict met een minderjarig meisje. Het is niet duidelijk of er een verband is tussen beide zaken, maar het draagt volgens Offinga wel bij aan een gevoel van onveiligheid in de gemeente. "Ik hoor indringende verhalen en zorgen om de veiligheid van kinderen", zegt Offinga. "En dat in een week waarin we nog volop in de schijnwerpers stonden van Orange the World."
"Ik zet mij maximaal in voor de veiligheid, honderd procent", zegt de burgemeester. "Daarnaast doe ik een oproep aan de raad om mee te helpen om de rust te bewaren. Dat zei de vader van het slachtoffer ook: laten we alsjeblieft samen de rust bewaren."