https://eenvandaag.avrotr(...)en-zoon-geert-162230quote:Illegaal vuurwerk kopen in het buitenland: honderduizenden Nederlanders doen het, net als vader Ruben en zoon Geert
Cas de Jong, Ruben Messelink | 16 december 2025
Nitraten, cobra's en mortierbommen: hier is dat soort vuurwerk verboden, maar het - in Nederland illegale - vuurwerk wordt in het buitenland massaal ingekocht. Ook door Ruben Vos en zijn zoon Geert. "Polen, Tsjechië, Zwitserland: we gaan overal heen."
Pakkans is minimaal en eventuele boete wordt gewoon ingecalculeerd door de velen die elk jaar voor duizenden euro’s kopen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:06 schreef Schanulleke het volgende:
Dan is de afschrikkende werking van de hoogte van de boetes nog niet voldoende.
Is nu minimaal 400 bij illegaal vuurwerk. Laten ze dat gewoon op 1000 euro zetten.
En daar kom je nu mee?quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Dat had ik van te voren wel kunnen vertellen. Ik woon een paar honderd meter bij de grens vandaan en letterlijk 20 meter in België is een winkel met een zeer subtiele naam VUURWERK GANS HET JAAR VERKOOP. Vond het ook altijd heel ironisch toen er tijdens covid ook al een vuurwerkverbod was, maar de rij voor die zaak op Nederlands grondgebied al begon
Wat is illegaal?quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:06 schreef Schanulleke het volgende:
Is nu minimaal 400 bij illegaal vuurwerk. Laten ze dat gewoon op 1000 euro zetten.
Omdat er ook niet heel makkelijk meer aan te komen is.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:26 schreef Hathor het volgende:
Ja, alsof niemand dit zag aankomen.![]()
Nederland kan verbieden wat het wil, maar zolang er geen Europese regelgeving is voor dat soort vuurwerk, gaan mensen het massaal over de grens inslaan. Handhaven gebeurt toch niet, dus men veegt gewoon hun reet af met het verbod. Ik moet wel zeggen dat ik de echte harde knallen dit jaar nog nauwelijks gehoord heb.
Nou blijkbaar wel dus, je moet er alleen wel een kolere eind voor rijden. Naar Polen doe je niet effe in een paar uurtjes, maar daar schijnt wel veel vandaan te komen. Italie ook.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Omdat er ook niet heel makkelijk meer aan te komen is.
Dat is dan een hogere boete dan wanneer je iemand een blauw oog slaat. Lijkt me niet te verantwoorden.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:06 schreef Schanulleke het volgende:
Mijn laatste keer was denk ik ergens in de jaren 80, tot ik het besef kreeg dat ik van alcohol veel meer plezier had dan van vuurwerk.quote:
Ja maar met de grenscontroles eerst in Duitsland, en daarna als je pech hebt nog in Nederland gaan er geen volle busjes meer heen, juist die pikken ze er tussen uitquote:Op dinsdag 16 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou blijkbaar wel dus, je moet er alleen wel een kolere eind voor rijden. Naar Polen doe je niet effe in een paar uurtjes, maar daar schijnt wel veel vandaan te komen. Italie ook.
2000-2001 was voor mij het laatste.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Mijn laatste keer was denk ik ergens in de jaren 80, tot ik het besef kreeg dat ik van alcohol veel meer plezier had dan van vuurwerk.
Nee, niemand zal verbaasd zijn dat er toch vuurwerk wordt afgestoken, maar het zal wel minder zijn dan voorheen. Een deel van de mensen zal het nu uit het buitenland gaan halen, een deel zal geen vuurwerk meer afsteken. En een belangrijk deel van de mensen die het uit het buitenland halen, zijn de mensen die dat ook al deden voor het vuurwerkverbod, omdat het gaat om vuurwerk dat al veel langer illegaal is.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:07 schreef GerryDV het volgende:
Joh. Komende jaren zeker ook helemaal verbaast dat het afsteken rond oud/nieuw gewoon volle bak doorgaat.
De politiek was er juist heel lang op tegen en is pas recent akkoord gegaan, met een minimale meerderheid. De mensen die al jarenlang voor een totaal verbod pleitten waren degenen die wel middenin de samenleving staan, zoals de politie en medici.quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:47 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Symboolpolitiek zijn de wereldvreemde politici die in hun ivoren toren mijlenver van de samenleving af staan heel goed in. Het zijn bijna allemaal mensen die nog nooit echt werk hebben uitgevoerd en af en toe wat bestuurs baantjes tijdens en na de studie hebben gedaan voordat ze de politiek in gingen. Je zou toch verwachten dat het landsbestuur wat meer mensen zou aanstellen met levenservaring.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |