abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 december 2025 @ 06:55:12 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219462396
vergroening en open vuilniszakken trekken ratten aan

men gooit restjes patat en shoarma in de gaten waar de trottoir tegels weggehaald zijn

Bekijk deze YouTube-video

quote:
"Er wordt in Nederland vaak geklaagd over de wolf", zegt rattenvanger Piet Maas uit Tilburg tegen het AD.
"Nou, geloof mij: de wolf is een lieverdje in vergelijking met de rat.

Stalbranden, schade aan huizen, het veroorzaken van ziektes; de rat heeft het allemaal op z'n geweten."

De bruine rat en zwarte rat komen het vaakst voor in Nederland.
De bruine vooral in stedelijke gebieden, de zwarte vooral op plekken met water, maar ook op zolders en in spouwmuren.

De voortplantingssnelheid van de rat maakt het probleem explosief.

Een rattenpaar kan jaarlijks tot vijftien keer werpen.
Dat maakt snelle en doeltreffende bestrijding noodzakelijk om de schade aan gebouwen, voedselvoorraden en volksgezondheid te beperken.
Ratten kunnen immers ziektes zoals leptospirose (de ziekte van Weil) en het hantavirus overdragen via urine of direct contact.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219462415
Het is sowieso te idioot voor woorden dat je gecertificeerd moet zijn om ratten neer te schieten met een luchtdruk bugs, in mijn jeugd kregen we 5 gulden vergoeding voor elke rat die we vingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 11 december 2025 @ 07:17:30 #3
323876 michaelmoore
pi_219462424
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:13 schreef raptorix het volgende:
Het is sowieso te idioot voor woorden dat je gecertificeerd moet zijn om ratten neer te schieten met een luchtdruk bugs, in mijn jeugd kregen we 5 gulden vergoeding voor elke rat die we vingen.
De grote steden zijn vergeven van de ratten
en het troitoir tegels tillen en vergroenen maakt het er niet beter op

die gaten zijn verzamel plekken van shoarma resten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219462428
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat niet alleen, ik woon buiten het centrum, en hier zijn de regenwater afvoeren onder de huizen veelal verzakt zodat ze idealen hollen vormen voor ratten. Je merkt het hier ook na veel waterval dat de tegels verzakken omdat ze al het zand eronder weggraven, echt ontzettend kut en gevaarlijk.
pi_219462429
Het echte probleem is het verbieden van rodenticiden. Dat goedje mag door particulieren niet meer worden gekocht maar ook professionals moeten aantoonbaar kunnen maken dat andere oplossingen niet hielpen.
pi_219462432
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:20 schreef Vliegbaard het volgende:
Het echte probleem is het verbieden van rodenticiden. Dat goedje mag door particulieren niet meer worden gekocht maar ook professionals moeten aantoonbaar kunnen maken dat andere oplossingen niet hielpen.
Dat mag je nog wel gebruiken, maar niet in publieke ruimtes, en terecht omdat het anders door het hele eco systeem heen doorslaat, ratten voorkom je vooral door te zorgen dat er geen vreten beschikbaar is.
  donderdag 11 december 2025 @ 07:22:21 #7
323876 michaelmoore
pi_219462433
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:20 schreef Vliegbaard het volgende:
links geneuzel , zachte softe heelmeesters maakt ziektes en angst

In Afrika gebruiken we gips met suiker in een papieren zakje met siroop erover, krijgen ze wel veel buikpijn van , maar dat zal hier ook wel niet mogen

maand lang 20 zakjes neerlegen en weg zijn ze
pi_219462440
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat mag je nog wel gebruiken, maar niet in publieke ruimtes, en terecht omdat het anders door het hele eco systeem heen doorslaat, ratten voorkom je vooral door te zorgen dat er geen vreten beschikbaar is.
Mag alleen nog maar door professionals gebruikt worden en onder zeer strikte voorwaarden. Geheel per toeval zien we sinds het verbod de rattenplagen opdoemen.
pi_219462449
quote:
vergroening zorgt in Amsterdam voor overlast van Ratten
En

quote:
men gooit restjes patat en shoarma in de gaten waar de trottoir tegels weggehaald zijn
In feite is dat laatste het probleem: afval en etensresten op straat en in de groenvoorziening. Dat trekt ongedierte aan.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219462453
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mag alleen nog maar door professionals gebruikt worden en onder zeer strikte voorwaarden. Geheel per toeval zien we sinds het verbod de rattenplagen opdoemen.
Ik las een rapport dat het ook komt omdat het een stuk warmer is de laatste jaren, gecombineerd met meer voedsel op straat met name in de grote steden, ik had vorig jaar voor het eerst ook muizen in 25 jaar, echt ontzettend klote, maar sinds kort alles weg.
pi_219462459
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Die shoarma loopt daar niet zelf naar toe.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219462469
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik las een rapport dat het ook komt omdat het een stuk warmer is de laatste jaren, gecombineerd met meer voedsel op straat met name in de grote steden, ik had vorig jaar voor het eerst ook muizen in 25 jaar, echt ontzettend klote, maar sinds kort alles weg.
Dat rapport zal ongetwijfeld kloppen hoor maar op het platteland speelt dit probleem eigenlijk pas sinds 2023. Daarvoor liet je een rattenvanger komen die wat zakjes weg legde en binnen een week waren alle muizen/ratten pleite. Daar kan geen rattenval tegenop.
pi_219462481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat rapport zal ongetwijfeld kloppen hoor maar op het platteland speelt dit probleem eigenlijk pas sinds 2023. Daarvoor liet je een rattenvanger komen die wat zakjes weg legde en binnen een week waren alle muizen/ratten pleite. Daar kan geen rattenval tegenop.
Je kunt ook honden gebruiken :)
pi_219462498
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je kunt ook honden gebruiken :)
Onze ongediertebestrijder heeft wel eens gezegd dat de aanwezigheid van katten muizen al voor 80% buiten de deur houdt. De muizen die dan binnenkomen zijn dan vaak verdwaald. Van honden heb ik verder weinig gehoord, als gaat onze Duitse herder af en toe wel achter muizen aan. Ratten heb ik beiden nog nooit zien vangen. Terwijl als ik in de app van onze gemeente kijk er toch overal genoeg rattennesten zitten.
pi_219462507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 07:34 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Onze ongediertebestrijder heeft wel eens gezegd dat de aanwezigheid van katten muizen al voor 80% buiten de deur houdt. De muizen die dan binnenkomen zijn dan vaak verdwaald. Van honden heb ik verder weinig gehoord, als gaat onze Duitse herder af en toe wel achter muizen aan. Ratten heb ik beiden nog nooit zien vangen. Terwijl als ik in de app van onze gemeente kijk er toch overal genoeg rattennesten zitten.
  roze donderdag 11 december 2025 @ 08:26:16 #17
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219462607
Your beauty never ever scared me.
pi_219462626
Foute suggestieve kop in de OP.
Vergroening is niet de oorzaak, asociaal gedrag van mensen is de oorzaak...

:')
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 11 december 2025 @ 09:37:48 #19
485843 crew  Jippie
pi_219463014
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 06:55 schreef michaelmoore het volgende:
vergroening en open vuilniszakken trekken ratten aan

[ afbeelding ]

[..]

https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-ze-uit~a63cc70e/

Premium - > slotje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')