Bron.quote:Ouders vol ongeloof als kinderen vertellen over schoolopdracht: ‘Sollicitatiebrief van een Marokkaan’
Op een school in Schiedam is een discutabele schoolopdracht uitgedeeld tijdens een les Nederlands. Toen een van de leerlingen thuiskwam met de ‘sollicitatiebrief van een Marokkaan’ wist haar moeder niet wat zij zag: ‘Ik vind dit heel erg racistisch, ben ik gek?’
De leerlingen van het Lentiz | LIFE college zijn in voorbereiding op de toetsweek. Een onderdeel daarvan is het schrijven van een Nederlandse sollicitatiebrief en daarvoor heeft een docent Nederlands verschillende brieven verzameld als lesmateriaal.
Dinsdag kregen de leerlingen de opdracht om naar die brieven te kijken en ze te verbeteren. Maar toen de moeder van een van de leerlingen zag met wat voor brief haar dochter thuiskwam, wist ze niet wat ze zag.
In de brief met de kop ‘sollicitatiebrief van een Marokkaan’, die de dochter aan haar moeder liet zien, staan zinnen als: ‘Ik heet dus Abdel, op mijn inmiddels drie jaar verlopen verblijfsvergunning staat Abedellah.’ En: ‘Niet alle Marokkanen zijn dieven, Surinamers ook’. De brief, vol fouten, wordt afgesloten met: ‘Groeten aan jullie moeders.’
De moeder van de leerling besloot de brief op sociale media te plaatsen. ‘Mijn vraag is waarom mijn Marokkaanse dochter dit voorgeschoteld krijgt tijdens een les Nederlands’, schrijft ze. ‘Ik vind dit heel erg racistisch, ben ik gek?’, schrijft ze.
Het bericht levert honderden reacties op: ‘De opdracht is discriminerend en gebaseerd op een stereotype, zogenaamd onder het mom van het verbeteren van spelling en grammatica’, reageert iemand onder het bericht.
Het bericht bereikt ook medewerkers van de school: ‘Ik werk met hart en ziel op deze school. En dat een persoon dit doet betekent niet dat we dit als school accepteren of goedkeuren’, reageert een vrouw op Facebook.
‘Oudere brief’
Toen de school te horen kreeg dat de brief was uitgedeeld, zijn ze woensdagochtend meteen in gesprek gegaan met de betreffende docent om de situatie in kaart te brengen, zegt een persvoorlichter: „Bij het verzamelen van lesmaterialen zijn er verschillende voorbeeldbrieven bij elkaar gehaald, waaronder een oudere brief die al langer online circuleert.”
De brief dook inderdaad al in 2009 op internet op. De docent Nederlands heeft de brief wel geactualiseerd, omdat de datum van afgelopen dinsdag boven de tekst staat. Ook de openingszin wijkt af van de originele brief op het internet.
„De desbetreffende docent bedoelde de opdracht om de leerlingen te laten zien hoe het vooral niet moest, en om ervan te leren.”
Deze brief was daarin ongepast, laat de school weten: „We hebben achteraf vastgesteld dat zowel de toon als de inhoud niet passend zijn. In de tekst komen negatieve stereotypen voor die niet aansluiten bij de waarden van onze school. Bij het LIFE College staan we voor respect, kansengelijkheid en een veilige leeromgeving”, reageert de woordvoerder.
Mail naar ouders
Er is een mail gestuurd naar docenten en ouders om hen te informeren over de situatie. Ook is er telefonisch contact geweest met de moeder die het bericht op Facebook had geplaatst, om excuses aan te bieden. „Dit had nooit een onderdeel van het lesmateriaal mogen zijn. Wij zullen dit ook in de klas met de leerlingen bespreken.”
Leraren op de school zijn vrij om zelf te bepalen wat voor lesmateriaal ze gebruiken ter voorbereiding op toetsen en leerdoelen, legt de woordvoerder uit. „Een docent heeft in afstemming met collega’s eigen inbreng hoe ze hun leerlingen voorbereiden, maar ook als docent kan je een inschattingsfout maken: wij bieden onze excuses aan, ook namens de docent.”
Ach vandaarquote:waarom mijn Marokkaanse dochter dit voorgeschoteld krijgt
Ben wel benieuwd wat ze dan nu wel voor een verhaal gaan vertellen?quote:"In de tekst komen negatieve stereotypen voor die niet aansluiten bij de waarden van onze school. Wij zullen dit ook in de klas met de leerlingen bespreken.”
Jullie denken vast dat dit een grapje isquote:
Dat hoeft toch niet meer nu met AI ?quote:Op woensdag 10 december 2025 22:19 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Jullie denken vast dat dit een grapje isHet zal geen serieuze sollicitatiepoging zijn, maar dit soort brieven worden regelmatig verstuurd door uitkeringstrekkers.
Het idee is dan ook om afgewezen te worden zodat je wel een 'sollicitatiepoging' hebt gedaan voor je uitkering.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:20 schreef maily het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet meer nu met AI ?
Hij doet wel netjes het tuinhekje dichtquote:Op woensdag 10 december 2025 22:31 schreef SpaceOddity het volgende:
Abdel had inmiddels een baantje gevonden bij Delta, geloof ik?
Broer waarom jij smiley doen? Ik vraag jequote:Op woensdag 10 december 2025 22:33 schreef maily het volgende:
[..]
Hij doet wel netjes het tuinhekje dicht
Dat vond ik nog het mooistequote:Op woensdag 10 december 2025 22:33 schreef maily het volgende:
[..]
Hij doet wel netjes het tuinhekje dicht
Zeker, een beetje school leert scholieren dit te gebruiken. Het is ook heel handig, als ze een wetenschappelijk onderzoek moeten doen en interviews hebben met vakmensen, dan nemen ze die op en chat werkt dat gesprek van een uur binnen 30 seconden uit. Zelfs in een plat Zeeuws dialect.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:35 schreef Watmoetjenou het volgende:
Tegenwoordig laat iedereen toch gewoon AI de brief schrijven?
Blablabla door het stof, gooi je eigen medewerker voor de bus, organiseer nog een iftarquote:Deze brief was daarin ongepast, laat de school weten: „We hebben achteraf vastgesteld dat zowel de toon als de inhoud niet passend zijn. In de tekst komen negatieve stereotypen voor die niet aansluiten bij de waarden van onze school. Bij het LIFE College staan we voor respect, kansengelijkheid en een veilige leeromgeving”, reageert de woordvoerder.
Maakt dat wat uit? Ik zie er persoonlijk een stukje maatschappijleer in.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:48 schreef the-eye het volgende:
[..]
Blablabla door het stof, gooi je eigen medewerker voor de bus, organiseer nog een iftar
Was er ook zo'n commotie als de brief in plat dialect was geweest of was de opdracht dan wel duidelijk?
Is dit echt de brief?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |