ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen: Ook in zwart verkrijgbaar.
Of groen:
Geel...
Rood (oh kak, een G1700.. nou ja, wčl frontseinen)...
Of giraf:
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik zat een half jaartje geleden in die nieuwe M7 dubbeldekker dingen. Had een reisje richting Luxemburg vanaf Brussel Noord. Wat een klotedingen zijn dat, zeg. Die stoelen zitten werkelijk gewoon niet. Zelfs SNG zit nog vele malen beter En dat voor een 1e klas IC is echt zwaar belabberd. Voor de terugreis wilde ik daarom maar het 2e klas I11 rijtuig nemen, dat ook meerijdt, maar die hebben ze blijkbaar niet toegankelijk gemaakt voor reizigers
Op woensdag 10 december 2025 21:34 schreef James1988 het volgende: Ik was de HLE 17 helemaal vergeten, maar die komt er inderdaad ook. 24 stuks en opties voor meer.
En dan is er natuurlijk ook de HLE 18 die tussen 2008 en 2011 is geleverd.
Over de Desiro ML: prima treinstellen voor forenzendiensten. Minder succes als IC.
De Oostenrijkse variant (CityJet) is een stuk beter, al zou ik daar ook geen 2 uur in willen zitten.
Ik vind die HLE17 dus best gaaf en wil er een in H0. En ik heb ook bedacht dat ik gewoon echt geen zin heb in allerlei moeilijke dingen met modelbouwen, ik wil gewoon bakken met rails en grote rondjes kunnen rijden en veel treinen tegelijkertijd kwijt kunnen. Eens zien hoe ik dat ga bereiken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Die Euronight-Linie von Basel über Südbaden nach Schweden wird es nicht geben. Wenige Monate vor dem geplanten Start hat Bern die Fördermittel gestrichen.
EuroNight verbinding Zwitserland - Zweden gaat niet door. De Zwitsers hebben de financiering geschrapt. (Badische Zeitung, paywall gezeik alles)
Vanuit een ICE2 ri Hannover op Ingolstadt Hbf. Daar stonden zowaar twee BR102+Dosta langs het perron, ze rijden dus wel Zo de SFS op, benieuwd hoe hard we gaan? 280?
Dat kan je toch zien? Staat regelmatig op de informatieborden.
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Op vrijdag 12 december 2025 12:10 schreef derLudolf het volgende: Jup, maar we waren nog niet op de SFS. Ik bedoelde "het zal me benieuwen" 214km/h op het moment van schrijven.
Zijn twee stellen, voorop motorwagen en in het midden een, volgens mij heeft dat ook gevolgen voor de maximale snelheid.
Edit: Eventjes 270, maar lijken verder met 250 verder te gaan [ afbeelding ][
Ah zo
En blijft stiekem toch leuk als je even zo snel gaat. Waar dan ook.
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Uhu. De SFS heb ik ook niet zo allemaal in m'n hoofd, maar zodra we in Würzburg zijn is het vanaf daar ook weer een richting Hannover. Daar is de maximale snelheid 280 - benieuwd of we die daar gaan aantikken. Sta nu stil in Emskirchen. Wederom (net als vorige week dinsdag) onbevoegde personen op het spoor.
Boeit niet, de ICE Berlin-Amsterdam heeft toch vertraging, maarliefst 70 minuten. Das wel leuk, 25% terug van een ticket dat de baas betaalt en dat ¤200+ heeft gekost.
Op vrijdag 12 december 2025 13:04 schreef derLudolf het volgende: Uhu. De SFS heb ik ook niet zo allemaal in m'n hoofd, maar zodra we in Würzburg zijn is het vanaf daar ook weer een richting Hannover. Daar is de maximale snelheid 280 - benieuwd of we die daar gaan aantikken. Sta nu stil in Emskirchen. Wederom (net als vorige week dinsdag) onbevoegde personen op het spoor.
Boeit niet, de ICE Berlin-Amsterdam heeft toch vertraging, maarliefst 70 minuten. Das wel leuk, 25% terug van een ticket dat de baas betaalt en dat ¤200+ heeft gekost.
Lekkere reisje weer dus
Ik heb ook zo'n werkgever nodig
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Uhu. Inmiddels is de ICE142 er helemaal uitgegooid en omdat ik geen zin had om het hele stuk vanaf Hannover met RE te doen of 2 uur wachten ben ik in Kassel Willemshel uitgestapt. Vanaf daar met IC naar Hamm of Münster
Edit: had Dosto verwacht maar pak op valreep nog een IC1 mee
[ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 12-12-2025 15:22:43 ]
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Op vrijdag 12 december 2025 22:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Een Britse maat van me vindt het een goed idee om eens in een van die plaatsjes aan die lijn een weekend op bezoek te gaan. Leuk!
Ik ga er komende maand zeker ook een keer zijn ja, wil het wel zien daar.
stupidity has become as common as common sense was before ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Ah kut, zo jammer dat ik met een kop vol watten en een neus vol snot thuis zit, ik had eigenlijk nog naar Arnhem gemoeten en dan was dat een prima combi geweest, maar ik denk dat ik al op ben als ik mijn man vanavond met de auto van het station haal
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Op zaterdag 13 december 2025 12:36 schreef Leandra het volgende: Ah kut, zo jammer dat ik met een kop vol watten en een neus vol snot thuis zit, ik had eigenlijk nog naar Arnhem gemoeten en dan was dat een prima combi geweest, maar ik denk dat ik al op ben als ik mijn man vanavond met de auto van het station haal
Heb ik ook al een paar dagen last van. Xylometazoline snuiven en paracetamol slikken heeft me overeind gehouden. Ik moest en zou vandaag nach Emmerich Elten, m'n shag was op
Ja die 3 weken snap ik ook niet zo goed... Waarom niet 1 tvp (weekend) slopen, dan spoor open en nieuwe landhoofden bouwen. En dan in 1 tvp (weekend) liggers inhijsen.
Op zaterdag 13 december 2025 18:51 schreef Piles het volgende: Ja die 3 weken snap ik ook niet zo goed... Waarom niet 1 tvp (weekend) slopen, dan spoor open en nieuwe landhoofden bouwen. En dan in 1 tvp (weekend) liggers inhijsen.
Ik vermoed dat je die landhoofden en middenpijlers niet kan realiseren zonder treinvrijeperiode, anders geloof ik wel dat ze dat hadden gedaan.
Op zaterdag 13 december 2025 18:51 schreef Piles het volgende: Ja die 3 weken snap ik ook niet zo goed... Waarom niet 1 tvp (weekend) slopen, dan spoor open en nieuwe landhoofden bouwen. En dan in 1 tvp (weekend) liggers inhijsen.
bijvoorbeeld. Of het dek in de nabijheid voorbouwen
[..] Ik vermoed dat je die landhoofden en middenpijlers niet kan realiseren zonder treinvrijeperiode, anders geloof ik wel dat ze dat hadden gedaan.
Mja, door die wegen aan beide zijden van het spoor zou ik denken dat je juist enorm veel werkruimte hebt. Maar er zal door aannemer en ProRail ongetwijfeld goed over nagedacht zijn. En wellicht kon het technisch wel, maar was het een stuk duurder. Dat is tegenwoordig ook wel een argument.
Na 25 jaar in dienst bij semi-overheid heb ik wel geleerd dat we vaak dingen doen omdat we ze altijd al zo doen of omdat het een goede vorm lijkt. Niet omdat het ook daadwerkelijk zo functioneel is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.