• woensdag 10 december 2025 @ 14:48 • 32
Op woensdag 10 december 2025 14:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Toen mijn pa in het ziekenhuis lag vanwege een TIA, werd hem gevraagd (ik was er bij) of hij gereanimeerd wilde worden bij een eventuele hartstilstand. Ik schrok van zijn antwoord na eventjes nadenken: nee. Daar schrok ik best wel van, want had dat niet verwacht.
Ik heb het er later nog kort (want hij was niet van het uitgebreid emotioneel praten) met hem over gehad en ik begreep het wel ergens: hij was al op leeftijd en wilde niet als mogelijk kasplantje verder leven. Wij hadden het er voorheen nooit over en daarom was die reactie van hem op de vraag best wel confronterend.
Daarom: TS, goed dat je dit ter sprake brengt. Men zou van een ander moeten weten of hij / zij gereanimeerd wil worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Voor de goede orde: ik ben nog niet levensmoe en heb niet de gedachte dat mijn leven voltooid is, dus graag reanimeren.
Ja, dat zijn hele confronterende en vreselijk pijnlijke momenten die je beschrijft. Dat ging met mijn moeder precies zo, die had dan twee herseninfarcten gehad en bij de tweede was ik aanwezig in het ziekenhuis en zag het gebeuren nog voordat de verpleegsters het zagen die haar op de po-stoel zette op dat bewuste moment. Toen zei ik: 'ze krijgt er weer één' want m'n moeder keek me heel bang en hulpvragend aan. Verpleegsters: 'wat voor één?' Ik: een infarct. En inderdaad, toen reden ze als een gek met het bed naar de scan-afdeling en bleek ze een mega groot herseninfarct te hebben gehad.
Toen vroeg de neuroloog ook aan ons of we wilden dat ze gingen reanimeren bij een volgend infarct.
Toen zei m'n pa: nee, niet reanimeren. En daar schrok ik enorm van. Maar hij had wel gelijk, doch hij wist haar keuze/ wens ook niet. Achteraf had je haar gegund dat ze die avond was komen te overlijden i.p.v. een jaar later met een vreselijke lijdensweg. Ik heb er zelf tot op de dag van vandaag (geestelijk) last van. Dus dat is een no-go.
Het is verder allemaal afhankelijk van je leeftijd, conditie, huidige gezondheid etc. hoe je uit zo'n reanimatie komt. Hoe langer het duurt, dat de bloedsomloop stilstaat want dat is het probleem, hoe groter de schade is.