abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219456689
Hoi pipeloi :)

Voor zover ik kon zien, bestaat er nog geen topic over dit onderwerp.
Ik was eens benieuwd of er mensen zijn die een niet-reanimeren penning dragen en indien ja, hoe je tot dat besluit bent gekomen.

TS begint: ik ga er eentje bestellen, zojuist pasfoto's laten maken. In mijn familie komen aan beide kanten hart- en vaatziekten voor en dat is mijn beide ouders uiteindelijk fataal geworden en bij mijn moeder een lijdensweg van een jaar lang. Dat gaat ondergetekende beslist niet gebeuren, vandaar de overweging voor zo'n penning.
Ik hang ook niet echt aan het leven (beslist niet levensmoe ofzo).

Alleen heb je je gezondheid maar deels zelf in de hand en het beeld van als een kasplantje in een verpleeghuis te moeten zitten doet mij gruwelen en dat voorkom ik graag. Heb dat ook bij de huisarts vastgelegd middels een wilsverklaring en behandelverbod.

Denken jullie hier wel eens over na en eigenlijk dus de vraag, wie heeft dit ook vastgelegd en draagt een niet-reanimeren penning.

Greetings :W
pi_219456717
Ik heb hier zelf nooit over nagedacht hoor, maar heb me wel eens afgevraagd hoe die dingen er uit zien. Heb jaarlijks de opfriscursus reanimeren, en het is niet alsof er dan ook uitgelegd wordt dat je even iemand moet checken op een penning.

Als je ligt te creperen op mijn stoep ben ik bang dat ik toch vrij rücksichlos je leven kom redden, met alle gevolgen van dien.
-nee-
  Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 14:14:14 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219456723
Ik denk dat als ik niet gereanimeerd wil worden, dat ik dan zo'n tattoeage laat zetten ....
pi_219456724
Ik ben al jarenlang lid van de NVVE en heb alles vastgelegd, zowel thuis, als bij de huisarts.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
  Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 14:15:33 #5
197773 crew  maily
pi_219456740
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:14 schreef golfer het volgende:
Ik ben al jarenlang lid van de NVVE en heb alles vastgelegd, zowel thuis, als bij de huisarts.
Ja.
Maar als jij een ongeluk krijgt hoe weet dan de eerste hulpverlener wat jouw wensen zijn?
pi_219456746
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:13 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb hier zelf nooit over nagedacht hoor, maar heb me wel eens afgevraagd hoe die dingen er uit zien. Heb jaarlijks de opfriscursus reanimeren, en het is niet alsof er dan ook uitgelegd wordt dat je even iemand moet checken op een penning.

Als je ligt te creperen op mijn stoep ben ik bang dat ik toch vrij rücksichlos je leven kom redden, met alle gevolgen van dien.
Pas maar op want ik ben loeisterk en mep zo iemand knock-out :)

Heb hier nog wel een penning van m'n vader liggen, maar ik kan geen foto maken... daar staat natuurlijk een naam op. Tis een metalen plaatje.

Je mag iemand wel reanimeren begreep ik, behalve als je een BIG-registratie hebt. BHV'ers etc. mogen de penning negeren. Tis de vraag of je dat moet willen natuurlijk.
  woensdag 10 december 2025 @ 14:16:37 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456747
Heb het daar gewoon met mijn man en directe familie over gehad. Die weten dat ik niet als kasplantje wil leven en zullen dan met de artsen overleggen wat er gedaan kan worden. Het is nou niet zo dat ik niet gereanimeerd wil worden, je kunt er ook goed vanaf komen.
pi_219456755
quote:

Als niet professioneel hulpverlener mag je dat ook negeren, en moet je in principe gewoon beginnen met reanimeren
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  woensdag 10 december 2025 @ 14:18:17 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456761
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:14 schreef maily het volgende:
Ik denk dat als ik niet gereanimeerd wil worden, dat ik dan zo'n tattoeage laat zetten ....
Waar ga je het laten tattoeëren dan?
pi_219456768
Jippieeeeee stormlooptopic nu al *O*

Bekijk deze YouTube-video
pi_219456788
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:18 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Op de borst lijkt me, ik ken ook iemand die dat gedaan heeft
  woensdag 10 december 2025 @ 14:20:04 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456802
quote:
Heb jaarlijks de opfriscursus reanimeren, en het is niet alsof er dan ook uitgelegd wordt dat je even iemand moet checken op een penning.

Same. En zelfs als ik een tattoo of penning zou zien.. volgens mij ben ik zelfs verplicht om te reanimeren waar ik woon.
  woensdag 10 december 2025 @ 14:21:00 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456826
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:19 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Op de borst lijkt me, ik ken ook iemand die dat gedaan heeft
En in 2 leesrichtingen? Want iemand kan rechts of links naast je gaan zitten :{
  Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 14:21:15 #14
197773 crew  maily
pi_219456837
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:18 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Op mijn borst
pi_219456863
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:21 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En in 2 leesrichtingen? Want iemand kan rechts of links naast je gaan zitten :{
In principe zie je het van beide kanten wel.

Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 14:23:13 #16
197773 crew  maily
pi_219456886
even AI om hulp gevraagd:

woensdag 10 december 2025 @ 14:23:33 #17
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456900
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:22 schreef Tjoent het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh zoiets, lekker groot :{ En dan maar hopen dat je niet door een buitenlander wordt gevonden :D Of gelijk in 3 talen doen als je toch bezig bent :P
  woensdag 10 december 2025 @ 14:23:55 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219456914
Met een niet-reanimerenpenning laat u zien dat u niet wilt worden gereanimeerd bij een hartstilstand. Bij het zien van uw penning mogen professionele zorgverleners u niet reanimeren. Sinds de nieuwe reanimatierichtlijn (oktober 2025) houden vrijwilligers, politie en brandweer zich daar ook aan.

bron: https://www.nvve.nl/informatie/niet-reanimerenpenning/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
  woensdag 10 december 2025 @ 14:24:53 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219456940
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:22 schreef Tjoent het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zou trouwens dan iets anders laten zetten. 1 heartbeat lijn met rood kruis erbij. 1 flatline met groen vinkje erbij.

:! :D
pi_219456953
quote:
3s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:23 schreef golfer het volgende:
Met een niet-reanimerenpenning laat u zien dat u niet wilt worden gereanimeerd bij een hartstilstand. Bij het zien van uw penning mogen professionele zorgverleners u niet reanimeren. Sinds de nieuwe reanimatierichtlijn (oktober 2025) houden vrijwilligers, politie en brandweer zich daar ook aan.

bron: https://www.nvve.nl/informatie/niet-reanimerenpenning/
Oh dan is dat dus net veranderd
pi_219456957
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:23 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh zoiets, lekker groot :{ En dan maar hopen dat je niet door een buitenlander wordt gevonden :D Of gelijk in 3 talen doen als je toch bezig bent :P
Ik kom nooit in het buitenland en als het een buitenlandse medelander is, roep ik dat ik sinds 2006 op de PVV stem dus dan laten ze je met alle liefde liggen verwacht ik _O-
pi_219456975
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:23 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit was eigenlijk al één van de kleinste voorbeelden die ik vond. De meeste mensen hebben het groter laten aanbrengen.
pi_219456985
Ik vind een penning overigens wel handiger, soms heb je even een dagje dat je wel gereanimeerd wil worden, dan kun je die penning thuis laten.
  woensdag 10 december 2025 @ 14:27:42 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219457018
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:25 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Ik kom nooit in het buitenland en als het een buitenlandse medelander is, roep ik dat ik sinds 2006 op de PVV stem dus dan laten ze je met alle liefde liggen verwacht ik _O-
Misschien is een hakenkruis tattoo op je borst wel de meest effectieve methode om niet gereanimeerd te worden _O- "ik begin met reanimatie Ans, bel alvast 11.. oh, hmm.. laat maar, missen we niks aan".
pi_219457022
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:26 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik vind een penning overigens wel handiger, soms heb je even een dagje dat je wel gereanimeerd wil worden, dan kun je die penning thuis laten.
Een tatoeage is idd wel definitief natuurlijk. Een penning kun je ook in de kast leggen en denken: heb me bedacht.
pi_219457037
quote:
9s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:27 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Misschien is een hakenkruis tattoo op je borst wel de meest effectieve methode om niet gereanimeerd te worden _O- "ik begin met reanimatie Ans, bel alvast 11.. oh, hmm.. laat maar, missen we niks aan".
:D _O-
  Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 14:28:38 #27
197773 crew  maily
pi_219457053
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:25 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Als jij ligt te lellepoten heb je wel wat anders aan je hoofd .....
pi_219457074
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:27 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Een tatoeage is idd wel definitief natuurlijk. Een penning kun je ook in de kast leggen en denken: heb me bedacht.
Enige nadeel is dat je vaak niet rechtop zit als je gereanimeerd wordt. En die penning kan dan wel eens op een plek belanden waar het niet meteen zichtbaar is.
pi_219457246
Toen mijn pa in het ziekenhuis lag vanwege een TIA, werd hem gevraagd (ik was er bij) of hij gereanimeerd wilde worden bij een eventuele hartstilstand. Ik schrok van zijn antwoord na eventjes nadenken: nee. Daar schrok ik best wel van, want had dat niet verwacht.

Ik heb het er later nog kort (want hij was niet van het uitgebreid emotioneel praten) met hem over gehad en ik begreep het wel ergens: hij was al op leeftijd en wilde niet als mogelijk kasplantje verder leven. Wij hadden het er voorheen nooit over en daarom was die reactie van hem op de vraag best wel confronterend.

Daarom: TS, goed dat je dit ter sprake brengt. Men zou van een ander moeten weten of hij / zij gereanimeerd wil worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Voor de goede orde: ik ben nog niet levensmoe en heb niet de gedachte dat mijn leven voltooid is, dus graag reanimeren.
pi_219457442
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Toen mijn pa in het ziekenhuis lag vanwege een TIA, werd hem gevraagd (ik was er bij) of hij gereanimeerd wilde worden bij een eventuele hartstilstand. Ik schrok van zijn antwoord na eventjes nadenken: nee. Daar schrok ik best wel van, want had dat niet verwacht.

Ik heb het er later nog kort (want hij was niet van het uitgebreid emotioneel praten) met hem over gehad en ik begreep het wel ergens: hij was al op leeftijd en wilde niet als mogelijk kasplantje verder leven. Wij hadden het er voorheen nooit over en daarom was die reactie van hem op de vraag best wel confronterend.

Daarom: TS, goed dat je dit ter sprake brengt. Men zou van een ander moeten weten of hij / zij gereanimeerd wil worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Voor de goede orde: ik ben nog niet levensmoe en heb niet de gedachte dat mijn leven voltooid is, dus graag reanimeren.
Die vraag stellen ze al vrij snel in het ziekenhuis. Komt voor jezelf ook wel even binnen om zo'n vraag te verwerken.

Mij vroegen ze het toen ik met een te hoge bloeddruk en suiker binnen kwam.
pi_219457506
quote:

Mijn moeder heeft ook zo'n tekst laten tattooeren.
Ik heb hem nooit hoeven te zien, wist er al wel vanaf..

Toen ze opgebaard lag heeft mijn vader hem laten zien, best heftig lijkt me dat om zoiets te laten tattooeren.
Totaal logisch voor sommige mensen hoor, daar niet van, maar die mensen zijn vaak op een punt dat ze (ernstig) ziek zijn en in de herfst van hun leven zitten.
Hell To The Liars
pi_219457512
quote:

Ja, dat zijn hele confronterende en vreselijk pijnlijke momenten die je beschrijft. Dat ging met mijn moeder precies zo, die had dan twee herseninfarcten gehad en bij de tweede was ik aanwezig in het ziekenhuis en zag het gebeuren nog voordat de verpleegsters het zagen die haar op de po-stoel zette op dat bewuste moment. Toen zei ik: 'ze krijgt er weer één' want m'n moeder keek me heel bang en hulpvragend aan. Verpleegsters: 'wat voor één?' Ik: een infarct. En inderdaad, toen reden ze als een gek met het bed naar de scan-afdeling en bleek ze een mega groot herseninfarct te hebben gehad.

Toen vroeg de neuroloog ook aan ons of we wilden dat ze gingen reanimeren bij een volgend infarct.
Toen zei m'n pa: nee, niet reanimeren. En daar schrok ik enorm van. Maar hij had wel gelijk, doch hij wist haar keuze/ wens ook niet. Achteraf had je haar gegund dat ze die avond was komen te overlijden i.p.v. een jaar later met een vreselijke lijdensweg. Ik heb er zelf tot op de dag van vandaag (geestelijk) last van. Dus dat is een no-go.

Het is verder allemaal afhankelijk van je leeftijd, conditie, huidige gezondheid etc. hoe je uit zo'n reanimatie komt. Hoe langer het duurt, dat de bloedsomloop stilstaat want dat is het probleem, hoe groter de schade is.
pi_219457597
tja wel interessant maar naar mijn weten is er heel weinig vastgelegd over.

Als je als hulpverlener een zelf gemaakt iets tegenkomt dan zul je waarschijnlijk niet stoppen met reanimeren.
Als je twijfelt ga je gewoon door.

fijn dat die richtlijn er sinds oktober '25 is maar iets minder fijn dat bijv. brandweer daar niet in zijn geheel van op de hoogte is en het niet geschoold krijgen?
Lachen joh.
pi_219457706
Wat denk je wat ziekenhuispersoneel vaak doet...ook al is X 100% dood, zoveel camera's.

Ook al heb je een ketting of tattoe..misschien niet perse diep genoeg om het bloed echt door te drukken.
pi_219457756
Overigens by the way lees ik zojuist in de NVVE folder dat de penning alleen in Nederland geldig is.
pi_219458054
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:24 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zou trouwens dan iets anders laten zetten. 1 heartbeat lijn met rood kruis erbij. 1 flatline met groen vinkje erbij.

:! :D
Oke meid, goed verhaal.
pi_219458091
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 15:15 schreef Geerd het volgende:
Wat denk je wat ziekenhuispersoneel vaak doet...ook al is X 100% dood, zoveel camera's.

Ook al heb je een ketting of tattoe..misschien niet perse diep genoeg om het bloed echt door te drukken.
...wat?

als je reamineert dan doe je 't goed.
De meest trieste uitkomst is iemand die het red en kasplantje is omdat jij het semi gedaan hebt..
Lachen joh.
pi_219458139
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 16:17 schreef Pajanus het volgende:

[..]
...wat?

als je reamineert dan doe je 't goed.
De meest trieste uitkomst is iemand die het red en kasplantje is omdat jij het semi gedaan hebt..
JIj ligt daar met je tattoetje, maar ook henk en ingrid van ernaast en 300 fatbikers staan langs de kant..denk je dat ze je dan zo inladen? zonder wat te doen..

Of ga jij iedereen afhouden en roepen nee niet doen !! TATOE TATOE :') :') :') :') :') :')
pi_219458162
Stel dat je gereanimeerd wordt terwijl je een tattoo hebt laten zetten of een penning draagt waarop staat dat je dus niet gereanimeerd wilt worden kan je dan diegene aanklagen ?
pi_219458216
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 16:27 schreef Sorella het volgende:
Stel dat je gereanimeerd wordt terwijl je een tattoo hebt laten zetten of een penning draagt waarop staat dat je dus niet gereanimeerd wilt worden kan je dan diegene aanklagen ?
Ik kan mij voorstellen dat je dan iemand kan aanklagen ja, in mijn moeders voorbeeld was haar situatie van slecht naar heel slecht gegaan.

Kort even gelezen. Als professioneel ben je verplicht je om die wens te respecteren.
Als normale burger (schijnbaar) niet, als in strafrechtelijk.

---
Ben je strafbaar als je tóch reageert?

Nee, je bent niet strafbaar als je als burgerhulpverlener iemand reanimeert met een niet-reanimeren ketting, tatoeage of penning. “Als burgerhulpverlener ga je nooit bewust op zoek naar een penning, maar start je direct met reanimatie”, legt Hafid uit. “Pas wanneer je het slachtoffer van kleding ontdoet voor het gebruik van een AED, kun je een reanimeer-mij-niet-ketting, -tatoeage of -penning ontdekken. Professionals moeten stoppen na het zien van een reanimeer-mij-niet, burgers mógen stoppen. En twijfel je, ga dan gewoon door met de reanimatie tot professionele hulp arriveert en het van je overneemt.”
Hell To The Liars
  woensdag 10 december 2025 @ 16:34:47 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219458224
quote:
https://www.rodekruis.nl/(...)ing-toch-reanimeert/
The love you take is equal to the love you make.
pi_219458255
quote:
Nee
pi_219458290
Dus een burger die jouw reanimeert kan je niet aan klagen maar een hulpverlener dus wel.

Denk dat het in de praktijd nog nooit is voorgekomen dat er een hulpverlener is aangeklaagd ?
pi_219458305
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 16:24 schreef Geerd het volgende:

[..]
JIj ligt daar met je tattoetje, maar ook henk en ingrid van ernaast en 300 fatbikers staan langs de kant..denk je dat ze je dan zo inladen? zonder wat te doen..

Of ga jij iedereen afhouden en roepen nee niet doen !! TATOE TATOE :') :') :') :') :') :')
Dat is wat ik zeg, ws doe je het toch wel en dan als je het doet niet half-half.

gebeurt trouwens dikwijls dat hulpverleners door omstanders gehinderd worden.
Lachen joh.
pi_219458343
Trouwens niet bij elke penning denken stoppen met reanimeren.

Er zijn ook mensen die een penning dragen dat ze diabetes of epilepsie hebben... Wel even goed kijken dus :P
  woensdag 10 december 2025 @ 18:21:33 #46
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219458921
quote:
9s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:27 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Bij de gemiddelde Fokker werkt een Noord-Afrikaans uiterlijk ook wel hoor. Daar hoef je geen tattoo voor te zetten. ;)
AZ
ALKMAAR
pi_219459194
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 16:46 schreef Sorella het volgende:
Dus een burger die jouw reanimeert kan je niet aan klagen maar een hulpverlener dus wel.

Denk dat het in de praktijd nog nooit is voorgekomen dat er een hulpverlener is aangeklaagd ?
Ik denk het wel, want een reanimatie is niet niks. Daar kom je vaak niet ongeschonden uit en dat kan ook een reden zijn om zo'n penning te dragen.

Van de professionals wordt gewoon verwacht dat ze de emotie de baas blijven en de penning respecteren. Van een amateur wordt geaccepteerd dat ze hem negeren en gewoon beginnen te reanimeren.
Het is immers best lastig als je als amateur voor dat dilemma komt te staan, want het hoofd zegt misschien wel "niet doen", maar het hart schreeuwt dat je de persoon moet bijstaan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219459211
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 16:48 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Dat is wat ik zeg, ws doe je het toch wel en dan als je het doet niet half-half.

gebeurt trouwens dikwijls dat hulpverleners door omstanders gehinderd worden.
Het gebeurt ook regelmatig dat hulpverleners toch maar gaan reanimeren om aan de verwachtingen van het publiek te voldoen, ondanks dat ze weten dat het al een bekeken zaak is. Zo'n conflict met emotionele nabestaanden wil je gewoon niet aangaan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219459284
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Het gebeurt ook regelmatig dat hulpverleners toch maar gaan reanimeren om aan de verwachtingen van het publiek te voldoen, ondanks dat ze weten dat het al een bekeken zaak is. Zo'n conflict met emotionele nabestaanden wil je gewoon niet aangaan.
Dat geloof ik helaas ook wel bij mensen die niet op de ambulance werken.
Een dokter of broeder zal daar wat makkelijker mee omgaan, hun belang is de patient en hun wens.
Hell To The Liars
pi_219460363
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:27 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Tattoo kun je ook wel weer wat overheen zetten.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')