abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219428462
Oostenrijk.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)n-33-doodgevroren-op

De 39-jarige Thomas Plamberger wordt aangeklaagd voor doodslag door grove nalatigheid. Hij zou in afgelopen januari volgens eigen zeggen zijn vriendin hebben achtergelaten om hulp te halen op een Oostenrijkse bergtop, waarna zij door onderkoeling om het leven kwam.

De aanklagers beweren dat hij haar 'uitgeput, onderkoeld en gedesoriënteerd' in het donker heeft achtergelaten.

Op 18 januari begonnen Plamberger en zijn 33-jarige vriendin Kerstin Gurtner aan een klimtocht van de hoogste berg van Oostenrijk: de Großglockner. De 39-jarige man is een ervaren klimmer, maar zijn vriendin had nog nooit zo'n hoogte, maar liefst 3798 meter, getrotseerd.

Zo'n vijftig meter voor de bergtop zou het stel volgens berichtgeving van de Daily Mail in de problemen zijn gekomen. Op webcambeelden is rond 18.00 uur duidelijk verlichting van het stel te zien, vlak onder de top van de berg. Rond 20.50 uur zouden ze volledig zijn gestrand onder de top.

Uren later, rond 2 uur 's nachts, besloot Plamberger in zijn eentje af te dalen. Met temperaturen van ver onder nul en een stevige wind bleef Gurtner alleen achter. Plamberger zou volgens eigen zeggen hulp hebben willen halen, maar hij wordt door zijn ervaring met bergbeklimmen als hoofdverantwoordelijke gezien van dit tragische voorval.

Het OM geeft aan dat hij haar niet naar een beschutte plek heeft gebracht toen hij afdaalde. Zo kon zij zich ook niet beschermen tegen de kou die nacht.

Dat is niet de enige fout die Plamberger wordt verweten. Het wordt hem kwalijk genomen dat hij vóór zonsondergang geen noodoproep heeft gedaan. Zo zou hij ook geen noodsignalen hebben afgegeven toen er rond 22.50 uur een politiehelikopter overvloog.

Pas om 3.30 uur zou hij hebben besloten hulpdiensten in te schakelen, lang nadat hij de vrouw alleen had achtergelaten. Reddingswerkers konden haar vanwege de aanhoudende wind pas rond 10 uur 's ochtends bereiken, waar ze haar levenloze en zwaar onderkoelde lichaam aantroffen.

Onvoorbereid
Op basis van een onderzoek naar de spullen van het stel, zoals sporthorloges, telefoons en laptops, concludeert het Openbaar Ministerie ook dat de twee zeer onvoorbereid op pad zouden zijn gegaan. Zo begon de tocht twee uur later dan gepland, beschikten ze over onvoldoende nooduitrusting en zou Gurtner niet het geschikte schoeisel hebben gedragen om te gaan klimmen.

Volgens de advocaat van Plamberger heeft hij ontzettend veel spijt van zijn handelen in de nacht van 18 op 19 januari. Hij stelt dat het gaat om een 'tragisch ongeluk'. Aankomende februari verschijnt de man voor de rechter in Innsbruck.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 6 december 2025 @ 21:36:04 #2
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219428667
Ze is toch vrijwillig die berg opgegaan?

Gevalletje FAFO.

Ik snap dat het sneu is, maar wat had hij dan moeten doen, ook doodvriezen?
pi_219428835
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Dat is de vraag en weet je niet. Het lijkt een behoorlijk fishy zaak dit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219428859
quote:

Gevalletje FAFO.

Mee nemen? desnoods dragen?
Ik ben het er altijd mee eens dat mensen die domme spelletjes spelen ook domme prijzen winnen maar een vrouw dood laten vriezen en er zelf vandoor gaan is gewoon kolder.
  zaterdag 6 december 2025 @ 21:54:10 #5
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219428876
quote:

Gevalletje FAFO.

Het nalatig zijn met hulp inschakelen kan je hem zeker kwalijk nemen hoor.
AZ
ALKMAAR
  zaterdag 6 december 2025 @ 22:12:10 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219429035
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 21:54 schreef Durmada het volgende:

[..]
Het nalatig zijn met hulp inschakelen kan je hem zeker kwalijk nemen hoor.
Ik heb al eerder het e.e.a. van dit verhaal meegekregen en het blijft een vaag incident. In de voorbereiding zijn al fouten gemaakt, en daarna tijdens de tocht nogmaals fout op fout gestapeld.

Het is maar de vraag in hoeverre je de man kwalijk kan nemen dat hij geen hulp heeft ingeschakeld. Je weet immers niet in wat voor staat van uitputting en onderkoeling hij zelf verkeerde. Daarnaast kan het zijn dat hij niet overal bereik had, en als dat wel zo was dan is een mobiele telefoon bedienen in de winter in alpien terrein nog niet vanzelfsprekend.

Ik ben zelf twee jaar geleden 's nachts op 4000m van de gletsjer geplukt omdat m'n klimpartner onwel werd. De nacht had ze waarschijnlijk niet overleefd. Wij hadden het geluk dat de heli kon komen nadat ik een noodoproep deed via satellietcommunicatie, want mobiel bereik was er niet. Anders had haar ik ook achter moeten laten en in m'n eentje met gevaar voor eigen leven moeten afdalen naar de dichtstbijzijnde berghut.

[ Bericht 3% gewijzigd door Isdatzo op 06-12-2025 22:20:22 ]
Huilen dan.
pi_219429223
Ook een manier om iemand te scheiden.
pi_219429225
Ik vind die hele bergbeklimmerij eigenlijk te bizar voor woorden. Het is gewoon spelen met je leven. Ik vind het net zo bizar als door de jungle gaan wandelen, dat is in wezen ook spelen met je leven. Maar misschien is dat wel de kick van het hele gebeuren.
pi_219429290
Femicide in zijn puurste vorm!!!!
U MAD?
  zondag 7 december 2025 @ 09:24:51 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219430706
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 22:43 schreef de_boswachter het volgende:
Femicide in zijn puurste vorm!!!!
Femicide door nalatigheid*
  zondag 7 december 2025 @ 09:37:54 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219430762
quote:

De dingen die je moet doen als ervaren bergbeklimmer.
  zondag 7 december 2025 @ 10:27:26 #12
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219431264
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 22:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind die hele bergbeklimmerij eigenlijk te bizar voor woorden. Het is gewoon spelen met je leven. Ik vind het net zo bizar als door de jungle gaan wandelen, dat is in wezen ook spelen met je leven. Maar misschien is dat wel de kick van het hele gebeuren.
Joh....
"Hoka Hey!"
pi_219431286
quote:

Gevalletje FAFO.

FAFO? Je moet je eigen ervaren partner niet meer vertrouwen? |:(

Het is niet alsof ze op een vluchtelingenboot stapte...

En wat hij dan wel had moeten doen staat in de OP.

quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 22:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb al eerder het e.e.a. van dit verhaal meegekregen en het blijft een vaag incident. In de voorbereiding zijn al fouten gemaakt, en daarna tijdens de tocht nogmaals fout op fout gestapeld.

Het is maar de vraag in hoeverre je de man kwalijk kan nemen dat hij geen hulp heeft ingeschakeld. Je weet immers niet in wat voor staat van uitputting en onderkoeling hij zelf verkeerde. Daarnaast kan het zijn dat hij niet overal bereik had, en als dat wel zo was dan is een mobiele telefoon bedienen in de winter in alpien terrein nog niet vanzelfsprekend.

Ik ben zelf twee jaar geleden 's nachts op 4000m van de gletsjer geplukt omdat m'n klimpartner onwel werd. De nacht had ze waarschijnlijk niet overleefd. Wij hadden het geluk dat de heli kon komen nadat ik een noodoproep deed via satellietcommunicatie, want mobiel bereik was er niet. Anders had haar ik ook achter moeten laten en in m'n eentje met gevaar voor eigen leven moeten afdalen naar de dichtstbijzijnde berghut.
In de OP staat een hele opsomming van dingen wat hem kwalijk wordt genomen. Dat zijn er nogal wat toch? Dat heb jij klaarblijkelijk niet nagelaten.
  zondag 7 december 2025 @ 10:32:21 #14
287741 matspontius
pi_219431294
Een ervaren bergbeklimmer bereid zich goed voor en zorgt er ook voor dat de mede klimmers goed voorbereid zijn. Dus iets klopt er hier niet.

Hij was wel goed voorbereid en zij schijnbaar niet - vreemd!
"Hoka Hey!"
  zondag 7 december 2025 @ 11:05:20 #15
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219431578
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 10:30 schreef Drxx het volgende:
FAFO? Je moet je eigen ervaren partner niet meer vertrouwen? |:(

Het is niet alsof ze op een vluchtelingenboot stapte...

En wat hij dan wel had moeten doen staat in de OP.
Google haar eens, ze was zeker geen onervaren klimmer of een dagjestoerist in de bergen. Lekker makkelijk om de man de schuld te geven om zo een narratief te pushen...

Hij is trouwens aangeklaagd, nog niet berecht. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
pi_219431677
quote:
4s.gif Op zondag 7 december 2025 11:05 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Google haar eens, ze was zeker geen onervaren klimmer of een dagjestoerist in de bergen. Lekker makkelijk om de man de schuld te geven om zo een narratief te pushen...

Hij is trouwens aangeklaagd, nog niet berecht. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Dus kennelijk ziet men genoeg aanknopingspunten om hem überhaupt aan te klagen. Men gaat echt niet voor de lol bij iedere dode vrouw een man zoeken die ze de schuld kunnen geven.

Inderdaad, voor nu is hij nog onschuldig. Maar 'FAFO' is hier echt bizar.
pi_219431749
quote:

[..]

Heb gedaan wat je zei, en kwam aanvullende informatie tegen van Engelstalige bronnen. Ik vind dat eigenlijk nóg meer damning.

quote:
“Despite the woman’s inexperience, as she had never undertaken an alpine high-altitude tour of this length, difficulty and altitude, and despite the challenging winter conditions, the defendant undertook the alpine high-altitude tour to the Grossglockner via the Studlgrat with her in winter,” prosecutors said, per Huete.

“Since the defendant, unlike his girlfriend, was already very experienced with alpine high-altitude tours and had planned the tour, he was to be considered the responsible guide of the tour,” they added.

Prosecutors also accused the man of starting the tour around two hours later than scheduled, and of not bringing sufficient emergency equipment.
En dan vooral dit, indien bewezen natuurlijk:

quote:
At around 3:30 a.m., the man made contact with mountain rescue services, but then allegedly turned off his phone again.

“He put his phone on silent and stowed it away,” prosecutors alleged.
  zondag 7 december 2025 @ 11:24:15 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219431750
quote:

[..]
Hoe weet je dat ze geen onervaren klimmer was?

Er zit nog heel wat tussen een bergwandeling naar een rotspuntje en de Stüdlgrat in de winter.
quote:
Ik weet ook niet hoe het juridisch werkt in Oostenrijk. Misschien is dat heel gebruikelijk in dit soort situaties?
Huilen dan.
pi_219431811
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 11:14 schreef Drxx het volgende:

[..]
Dus kennelijk ziet men genoeg aanknopingspunten om hem überhaupt aan te klagen. Men gaat echt niet voor de lol bij iedere dode vrouw een man zoeken die ze de schuld kunnen geven.

Inderdaad, voor nu is hij nog onschuldig. Maar 'FAFO' is hier echt bizar.
Borsato is ook aangeklaagd voor de meest verschrikkelijke dingen en die is ook vrijgesproken.
pi_219431829
Krijgt hij nu haar levensverzekering uitbetaald?
pi_219431952
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 11:34 schreef DrDentz het volgende:
zal wel een berg geld zijn
pi_219431962
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 11:31 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Borsato is ook aangeklaagd voor de meest verschrikkelijke dingen en die is ook vrijgesproken.
Klopt.
  zondag 7 december 2025 @ 11:55:34 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219431974
Moord kan ook nog.
pi_219432024
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 11:34 schreef DrDentz het volgende:
Dat hangt er ten eerste vanaf of ze überhaupt een levensverzekering had, en of hij de begunstigde was.

Maar meestal heeft een levensverzekering een bepaling dat er niet uitgekeerd wordt als de begunstigde de dood van de polishouder te verwijten is. Dus ook als de rechter hem niet veroordeelt voor doodslag, maar bijvoorbeeld wel voor dood door schuld of anderszins oordeelt dat hem de dood van zijn vriendin te verwijten is, dan zal hij dus geen cent krijgen.
pi_219432107
quote:
Daarnaast kan het zijn dat hij niet overal bereik had, en als dat wel zo was dan is een mobiele telefoon bedienen in de winter in alpien terrein nog niet vanzelfsprekend.
quote:
Wij hadden het geluk dat de heli kon komen nadat ik een noodoproep deed via satellietcommunicatie, want mobiel bereik was er niet.
Je noemt hier zelf al iets wat hij heeft nagelaten en wat hem dus te verwijten valt, namelijk dat hij alleen een gewone mobiele telefoon en geen satellietcommunicatie had.

Als je iets onderneemt waarbij je in gebied komt zonder bereik met een gewone mobiele telefoon, en er is een verhoogd risico dat je iets overkomt waardoor je hulp moet inroepen, of je nou gaat zeezeilen, wandelen in de jungle, met een kameel door de woestijn trekken of bergbeklimmen, dan zorg je ervoor dat je via satellietcommunicatie een noodoproep kan doen.
  zondag 7 december 2025 @ 12:23:33 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219432182
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Je noemt hier zelf al iets wat hij heeft nagelaten en wat hem dus te verwijten valt, namelijk dat hij alleen een gewone mobiele telefoon en geen satellietcommunicatie had.

Als je iets onderneemt waarbij je in gebied komt zonder bereik met een gewone mobiele telefoon, en er is een verhoogd risico dat je iets overkomt waardoor je hulp moet inroepen, of je nou gaat zeezeilen, wandelen in de jungle, met een kameel door de woestijn trekken of bergbeklimmen, dan zorg je ervoor dat je via satellietcommunicatie een noodoproep kan doen.
Ik zeg ook niet dat hem in de voorbereiding niks kwalijk te nemen is, want daar is duidelijk van alles misgegaan. Ik reageerde op het geen hulp inschakelen, en legde uit dat dat in zo'n situatie niet zo vanzelfsprekend is als "even je telefoon pakken".
Huilen dan.
  zondag 7 december 2025 @ 12:29:34 #27
287741 matspontius
pi_219432224
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 12:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat hem in de voorbereiding niks kwalijk te nemen is, want daar is duidelijk van alles misgegaan. Ik reageerde op het geen hulp inschakelen, en legde uit dat dat in zo'n situatie niet zo vanzelfsprekend is als "even je telefoon pakken".
Jij bent dan ook een ervaren bergbeklimmer 🤣🤣🤣
"Hoka Hey!"
  zondag 7 december 2025 @ 12:31:28 #28
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219432237
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:29 schreef matspontius het volgende:

[..]
Jij bent dan ook een ervaren bergbeklimmer 🤣🤣🤣
Redelijk, ja.
Huilen dan.
  zondag 7 december 2025 @ 12:33:00 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219432245
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 12:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Prima kanttekening. Maar je hoeft ook niet door te slaan naar de andere kant natuurlijk. Betreffende persoon is niet voor niets verdachte (let op: ik zeg NIET dat betreffende persoon waarschijnlijk schuldig is oid)..

Gebeuren zat ongelukken/ongelukkige samenlopen van omstandigheden in de bergen elk jaar. Waarbij ook mensenEn in 99,99 % vd gevallen is er niemand verdacht en wordt er niemand aangeklaagd.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219432249
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]

Waarom had zij dan geen satelliettelefoon mee? Zij is de minder ervaren klimmer, zij had scherper op extra veiligheidsmaatregelen moeten zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 december 2025 @ 12:49:05 #31
287741 matspontius
pi_219432357
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 12:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Redelijk, ja.
Zo, en wat heb je allemaal al beklommen?
"Hoka Hey!"
  zondag 7 december 2025 @ 12:50:19 #32
287741 matspontius
pi_219432366
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Waarom had zij dan geen satelliettelefoon mee? Zij is de minder ervaren klimmer, zij had scherper op extra veiligheidsmaatregelen moeten zijn.
Iets stinkt aan deze situatie - dat is wel duidelijk
"Hoka Hey!"
pi_219432368
18 januari, dan is het nog steeds zeer vroeg donker, dan weet je toch al eerder dat je in de problemen kan gaan komen later…
  zondag 7 december 2025 @ 12:51:39 #34
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219432376
quote:

[..]

Wat heeft dat nou met een man of vrouw te maken? Als het een mannelijke vriend was geweest die met hem mee was gegaan die berg beklimmen en die was onder dezelfde omstandigheden daar overleden zou deze man ook het een en ander hebben uit te leggen in de rechtbank.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219432393
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Hij was de ervarene klimmer, dus waarschijnlijk zal ze hem wel volledig vertrouwd hebben.
  zondag 7 december 2025 @ 12:57:27 #36
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219432425
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:49 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zo, en wat heb je allemaal al beklommen?
Een stuk of 25 vierduizenders in de Alpen, de meeste via technische routes (AD en hoger) waaronder alle 4500+ toppen met uitzondering van de Weisshorn.

Verder het e.e.a. aan ervaring in alpine multipitch rotsroutes, ijsklimmen, en mixed klimmen.

Voldoende zo?
Huilen dan.
  zondag 7 december 2025 @ 12:57:56 #37
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219432427
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een stuk of 25 vierduizenders in de Alpen, de meeste via technische routes (AD en hoger) waaronder alle 4500+ toppen met uitzondering van de Weisshorn.

Verder het e.e.a. aan ervaring in alpine multipitch rotsroutes, ijsklimmen, en mixed klimmen.
Je hoeft je niet te verantwoorden :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219432435
quote:

[..]

Voldoende zo?
is dat de reden waarom je steeds zo uit de hoogte doet?
  zondag 7 december 2025 @ 12:59:44 #39
287741 matspontius
pi_219432440
quote:

[..]

Voldoende zo?
Uiteraard 🥱
"Hoka Hey!"
pi_219432476
quote:

Voldoende zo?
Dat lijkt me meer dan voldoende.
En heb je nog plannen om het hogerop te zoeken?
  zondag 7 december 2025 @ 13:07:55 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219432500
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:59 schreef matspontius het volgende:

[..]
Uiteraard 🥱
Terugkijkend naar mijn klimmaatje afgelopen zomer op Aguille de Bionnassay tijdens de Traversee Royale:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder laat ik het hierbij. Geloof wat je wil. Of niet.
Huilen dan.
  zondag 7 december 2025 @ 13:09:42 #42
287741 matspontius
pi_219432517
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 13:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Terugkijkend naar mijn klimmaatje afgelopen zomer op Aguille de Bionnassay tijdens de Traversee Royale:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder laat ik het hierbij. Geloof wat je wil. Of niet.
Dat je hier uberhaupt serieus op ingaat zegt al meer dan genoeg!

Mooie internet foto btw 👍
"Hoka Hey!"
  roze zondag 7 december 2025 @ 13:10:09 #43
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219432519
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 13:09 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat je hier uberhaupt serieus op ingaat zegt al meer dan genoeg!
:')!
Your beauty never ever scared me.
  zondag 7 december 2025 @ 13:11:00 #44
287741 matspontius
pi_219432525
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:59 schreef CruzerXtreme het volgende:

[..]
is dat de reden waarom je steeds zo uit de hoogte doet?
Heel gevat dit 🙏
"Hoka Hey!"
  zondag 7 december 2025 @ 13:38:29 #45
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219432852
quote:

[..]

Voldoende zo?
In World of Warcraft zeker.
pi_219433077
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hij was de ervarene klimmer, dus waarschijnlijk zal ze hem wel volledig vertrouwd hebben.
Wie zegt dat zij helemaal geen ervaring had? Ik vind dat er wel heel makkelijk gedaan wordt alsof hij als een soort kliminstructeur is alleen omdat zij nog nooit zo hoog was geweest en zij een willoos slachtoffer.

Bergbeklimmers zijn vaak half psychopathische opportunisten, egomane thrillseekers, ook de vrouwelijke klimmers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 december 2025 @ 13:59:11 #47
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219433187
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wie zegt dat zij helemaal geen ervaring had? Ik vind dat er wel heel makkelijk gedaan wordt alsof hij als een soort kliminstructeur is alleen omdat zij nog nooit zo hoog was geweest en zij een willoos slachtoffer.

Bergbeklimmers zijn vaak half psychopathische opportunisten, egomane thrillseekers, ook de vrouwelijke klimmers.
Wat een onzin zeg. Dat je een avonturier bent betekent niet dat je een halve psychopaat bent.
Denk je ook zo over mensen die skiën? Of andere sporten beoefenen die wat gevaarlijker kunnen zijn?
Heb je bronnen voor je uitspraken of is het slechts je mening vanaf je veilige zolderkamer?
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 7 december 2025 @ 14:09:17 #48
287741 matspontius
pi_219433396
quote:
4s.gif Op zondag 7 december 2025 13:38 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
In World of Warcraft zeker.
🤣😉
"Hoka Hey!"
  zondag 7 december 2025 @ 14:13:05 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219433449
@Kim-Holland Kan dit ook moord zijn?
  zondag 7 december 2025 @ 14:15:27 #50
287741 matspontius
pi_219433491
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik beklim wel eens een berg en skien doe ik ook maar om mezelf nou een psychopaat te noemen gaat wel wat ver. Het zijn wel vaak ego's en vrij egocentrisch - dat ben ik wel met je eens. Ik ken dus een bekende klimmer die heeft toegegeven dat de top halen voor hem belangrijker was dan het helpen van een ernstig gewonde andere klimmer op zijn route (klimmer gestorven uiteindelijk). Wel even heel duidelijk gemaakt dat ik met dit soort types helemaal niets te maken wil hebben.
"Hoka Hey!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')