Dat is de vraag en weet je niet. Het lijkt een behoorlijk fishy zaak dit.quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Ze is toch vrijwillig die berg opgegaan?
Mee nemen? desnoods dragen?quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Gevalletje FAFO.
Ik snap dat het sneu is, maar wat had hij dan moeten doen, ook doodvriezen?
Het nalatig zijn met hulp inschakelen kan je hem zeker kwalijk nemen hoor.quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Gevalletje FAFO.
Ik heb al eerder het e.e.a. van dit verhaal meegekregen en het blijft een vaag incident. In de voorbereiding zijn al fouten gemaakt, en daarna tijdens de tocht nogmaals fout op fout gestapeld.quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:54 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het nalatig zijn met hulp inschakelen kan je hem zeker kwalijk nemen hoor.
Femicide door nalatigheid*quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:43 schreef de_boswachter het volgende:
Femicide in zijn puurste vorm!!!!
De dingen die je moet doen als ervaren bergbeklimmer.quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Joh....quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind die hele bergbeklimmerij eigenlijk te bizar voor woorden. Het is gewoon spelen met je leven. Ik vind het net zo bizar als door de jungle gaan wandelen, dat is in wezen ook spelen met je leven. Maar misschien is dat wel de kick van het hele gebeuren.
FAFO? Je moet je eigen ervaren partner niet meer vertrouwen?quote:Op zaterdag 6 december 2025 21:36 schreef Cruzinats het volgende:
Gevalletje FAFO.
In de OP staat een hele opsomming van dingen wat hem kwalijk wordt genomen. Dat zijn er nogal wat toch? Dat heb jij klaarblijkelijk niet nagelaten.quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb al eerder het e.e.a. van dit verhaal meegekregen en het blijft een vaag incident. In de voorbereiding zijn al fouten gemaakt, en daarna tijdens de tocht nogmaals fout op fout gestapeld.
Het is maar de vraag in hoeverre je de man kwalijk kan nemen dat hij geen hulp heeft ingeschakeld. Je weet immers niet in wat voor staat van uitputting en onderkoeling hij zelf verkeerde. Daarnaast kan het zijn dat hij niet overal bereik had, en als dat wel zo was dan is een mobiele telefoon bedienen in de winter in alpien terrein nog niet vanzelfsprekend.
Ik ben zelf twee jaar geleden 's nachts op 4000m van de gletsjer geplukt omdat m'n klimpartner onwel werd. De nacht had ze waarschijnlijk niet overleefd. Wij hadden het geluk dat de heli kon komen nadat ik een noodoproep deed via satellietcommunicatie, want mobiel bereik was er niet. Anders had haar ik ook achter moeten laten en in m'n eentje met gevaar voor eigen leven moeten afdalen naar de dichtstbijzijnde berghut.
Google haar eens, ze was zeker geen onervaren klimmer of een dagjestoerist in de bergen. Lekker makkelijk om de man de schuld te geven om zo een narratief te pushen...quote:Op zondag 7 december 2025 10:30 schreef Drxx het volgende:
FAFO? Je moet je eigen ervaren partner niet meer vertrouwen?
Het is niet alsof ze op een vluchtelingenboot stapte...
En wat hij dan wel had moeten doen staat in de OP.
Dus kennelijk ziet men genoeg aanknopingspunten om hem überhaupt aan te klagen. Men gaat echt niet voor de lol bij iedere dode vrouw een man zoeken die ze de schuld kunnen geven.quote:Op zondag 7 december 2025 11:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Google haar eens, ze was zeker geen onervaren klimmer of een dagjestoerist in de bergen. Lekker makkelijk om de man de schuld te geven om zo een narratief te pushen...
Hij is trouwens aangeklaagd, nog niet berecht. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Heb gedaan wat je zei, en kwam aanvullende informatie tegen van Engelstalige bronnen. Ik vind dat eigenlijk nóg meer damning.quote:Op zondag 7 december 2025 11:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Google haar eens, ze was zeker geen onervaren klimmer of een dagjestoerist in de bergen. Lekker makkelijk om de man de schuld te geven om zo een narratief te pushen...
Hij is trouwens aangeklaagd, nog niet berecht. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
En dan vooral dit, indien bewezen natuurlijk:quote:“Despite the woman’s inexperience, as she had never undertaken an alpine high-altitude tour of this length, difficulty and altitude, and despite the challenging winter conditions, the defendant undertook the alpine high-altitude tour to the Grossglockner via the Studlgrat with her in winter,” prosecutors said, per Huete.
“Since the defendant, unlike his girlfriend, was already very experienced with alpine high-altitude tours and had planned the tour, he was to be considered the responsible guide of the tour,” they added.
Prosecutors also accused the man of starting the tour around two hours later than scheduled, and of not bringing sufficient emergency equipment.
quote:At around 3:30 a.m., the man made contact with mountain rescue services, but then allegedly turned off his phone again.
“He put his phone on silent and stowed it away,” prosecutors alleged.
Hoe weet je dat ze geen onervaren klimmer was?quote:Op zondag 7 december 2025 11:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik weet ook niet hoe het juridisch werkt in Oostenrijk. Misschien is dat heel gebruikelijk in dit soort situaties?quote:Hij is trouwens aangeklaagd, nog niet berecht. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Borsato is ook aangeklaagd voor de meest verschrikkelijke dingen en die is ook vrijgesproken.quote:Op zondag 7 december 2025 11:14 schreef Drxx het volgende:
[..]
Dus kennelijk ziet men genoeg aanknopingspunten om hem überhaupt aan te klagen. Men gaat echt niet voor de lol bij iedere dode vrouw een man zoeken die ze de schuld kunnen geven.
Inderdaad, voor nu is hij nog onschuldig. Maar 'FAFO' is hier echt bizar.
zal wel een berg geld zijnquote:Op zondag 7 december 2025 11:34 schreef DrDentz het volgende:
Krijgt hij nu haar levensverzekering uitbetaald?
Klopt.quote:Op zondag 7 december 2025 11:31 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Borsato is ook aangeklaagd voor de meest verschrikkelijke dingen en die is ook vrijgesproken.
Dat hangt er ten eerste vanaf of ze überhaupt een levensverzekering had, en of hij de begunstigde was.quote:Op zondag 7 december 2025 11:34 schreef DrDentz het volgende:
Krijgt hij nu haar levensverzekering uitbetaald?
quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:12 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast kan het zijn dat hij niet overal bereik had, en als dat wel zo was dan is een mobiele telefoon bedienen in de winter in alpien terrein nog niet vanzelfsprekend.
Je noemt hier zelf al iets wat hij heeft nagelaten en wat hem dus te verwijten valt, namelijk dat hij alleen een gewone mobiele telefoon en geen satellietcommunicatie had.quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:12 schreef Isdatzo het volgende:
Wij hadden het geluk dat de heli kon komen nadat ik een noodoproep deed via satellietcommunicatie, want mobiel bereik was er niet.
Ik zeg ook niet dat hem in de voorbereiding niks kwalijk te nemen is, want daar is duidelijk van alles misgegaan. Ik reageerde op het geen hulp inschakelen, en legde uit dat dat in zo'n situatie niet zo vanzelfsprekend is als "even je telefoon pakken".quote:Op zondag 7 december 2025 12:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Je noemt hier zelf al iets wat hij heeft nagelaten en wat hem dus te verwijten valt, namelijk dat hij alleen een gewone mobiele telefoon en geen satellietcommunicatie had.
Als je iets onderneemt waarbij je in gebied komt zonder bereik met een gewone mobiele telefoon, en er is een verhoogd risico dat je iets overkomt waardoor je hulp moet inroepen, of je nou gaat zeezeilen, wandelen in de jungle, met een kameel door de woestijn trekken of bergbeklimmen, dan zorg je ervoor dat je via satellietcommunicatie een noodoproep kan doen.
Jij bent dan ook een ervaren bergbeklimmer 🤣🤣🤣quote:Op zondag 7 december 2025 12:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hem in de voorbereiding niks kwalijk te nemen is, want daar is duidelijk van alles misgegaan. Ik reageerde op het geen hulp inschakelen, en legde uit dat dat in zo'n situatie niet zo vanzelfsprekend is als "even je telefoon pakken".
Redelijk, ja.quote:Op zondag 7 december 2025 12:29 schreef matspontius het volgende:
[..]
Jij bent dan ook een ervaren bergbeklimmer 🤣🤣🤣
Prima kanttekening. Maar je hoeft ook niet door te slaan naar de andere kant natuurlijk. Betreffende persoon is niet voor niets verdachte (let op: ik zeg NIET dat betreffende persoon waarschijnlijk schuldig is oid)..quote:Op zondag 7 december 2025 12:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hem in de voorbereiding niks kwalijk te nemen is, want daar is duidelijk van alles misgegaan. Ik reageerde op het geen hulp inschakelen, en legde uit dat dat in zo'n situatie niet zo vanzelfsprekend is als "even je telefoon pakken".
Waarom had zij dan geen satelliettelefoon mee? Zij is de minder ervaren klimmer, zij had scherper op extra veiligheidsmaatregelen moeten zijn.quote:Op zondag 7 december 2025 12:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Je noemt hier zelf al iets wat hij heeft nagelaten en wat hem dus te verwijten valt, namelijk dat hij alleen een gewone mobiele telefoon en geen satellietcommunicatie had.
Als je iets onderneemt waarbij je in gebied komt zonder bereik met een gewone mobiele telefoon, en er is een verhoogd risico dat je iets overkomt waardoor je hulp moet inroepen, of je nou gaat zeezeilen, wandelen in de jungle, met een kameel door de woestijn trekken of bergbeklimmen, dan zorg je ervoor dat je via satellietcommunicatie een noodoproep kan doen.
Iets stinkt aan deze situatie - dat is wel duidelijkquote:Op zondag 7 december 2025 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom had zij dan geen satelliettelefoon mee? Zij is de minder ervaren klimmer, zij had scherper op extra veiligheidsmaatregelen moeten zijn.
Wat heeft dat nou met een man of vrouw te maken? Als het een mannelijke vriend was geweest die met hem mee was gegaan die berg beklimmen en die was onder dezelfde omstandigheden daar overleden zou deze man ook het een en ander hebben uit te leggen in de rechtbank.quote:Op zondag 7 december 2025 11:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Hij was de ervarene klimmer, dus waarschijnlijk zal ze hem wel volledig vertrouwd hebben.quote:Op zondag 7 december 2025 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom had zij dan geen satelliettelefoon mee? Zij is de minder ervaren klimmer, zij had scherper op extra veiligheidsmaatregelen moeten zijn.
Een stuk of 25 vierduizenders in de Alpen, de meeste via technische routes (AD en hoger) waaronder alle 4500+ toppen met uitzondering van de Weisshorn.quote:Op zondag 7 december 2025 12:49 schreef matspontius het volgende:
[..]
Zo, en wat heb je allemaal al beklommen?
Je hoeft je niet te verantwoordenquote:Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een stuk of 25 vierduizenders in de Alpen, de meeste via technische routes (AD en hoger) waaronder alle 4500+ toppen met uitzondering van de Weisshorn.
Verder het e.e.a. aan ervaring in alpine multipitch rotsroutes, ijsklimmen, en mixed klimmen.
is dat de reden waarom je steeds zo uit de hoogte doet?quote:Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een stuk of 25 vierduizenders in de Alpen, de meeste via technische routes (AD en hoger) waaronder alle 4500+ toppen met uitzondering van de Weisshorn.
Verder het e.e.a. aan ervaring in alpine multipitch rotsroutes, ijsklimmen, en mixed klimmen.
Voldoende zo?
Uiteraard 🥱quote:Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Voldoende zo?
Dat lijkt me meer dan voldoende.quote:Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
Voldoende zo?
Terugkijkend naar mijn klimmaatje afgelopen zomer op Aguille de Bionnassay tijdens de Traversee Royale:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder laat ik het hierbij. Geloof wat je wil. Of niet.Huilen dan.
quote:Op zondag 7 december 2025 13:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Terugkijkend naar mijn klimmaatje afgelopen zomer op Aguille de Bionnassay tijdens de Traversee Royale:Dat je hier uberhaupt serieus op ingaat zegt al meer dan genoeg!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder laat ik het hierbij. Geloof wat je wil. Of niet.
Mooie internet foto btw 👍"Hoka Hey!"
quote:Op zondag 7 december 2025 13:09 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat je hier uberhaupt serieus op ingaat zegt al meer dan genoeg!
Heel gevat dit 🙏quote:Op zondag 7 december 2025 12:59 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
is dat de reden waarom je steeds zo uit de hoogte doet?
In World of Warcraft zeker.quote:Op zondag 7 december 2025 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Voldoende zo?
Wie zegt dat zij helemaal geen ervaring had? Ik vind dat er wel heel makkelijk gedaan wordt alsof hij als een soort kliminstructeur is alleen omdat zij nog nooit zo hoog was geweest en zij een willoos slachtoffer.quote:Op zondag 7 december 2025 12:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hij was de ervarene klimmer, dus waarschijnlijk zal ze hem wel volledig vertrouwd hebben.
Wat een onzin zeg. Dat je een avonturier bent betekent niet dat je een halve psychopaat bent.quote:Op zondag 7 december 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wie zegt dat zij helemaal geen ervaring had? Ik vind dat er wel heel makkelijk gedaan wordt alsof hij als een soort kliminstructeur is alleen omdat zij nog nooit zo hoog was geweest en zij een willoos slachtoffer.
Bergbeklimmers zijn vaak half psychopathische opportunisten, egomane thrillseekers, ook de vrouwelijke klimmers.
Ik beklim wel eens een berg en skien doe ik ook maar om mezelf nou een psychopaat te noemen gaat wel wat ver. Het zijn wel vaak ego's en vrij egocentrisch - dat ben ik wel met je eens. Ik ken dus een bekende klimmer die heeft toegegeven dat de top halen voor hem belangrijker was dan het helpen van een ernstig gewonde andere klimmer op zijn route (klimmer gestorven uiteindelijk). Wel even heel duidelijk gemaakt dat ik met dit soort types helemaal niets te maken wil hebben.quote:Op zondag 7 december 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wie zegt dat zij helemaal geen ervaring had? Ik vind dat er wel heel makkelijk gedaan wordt alsof hij als een soort kliminstructeur is alleen omdat zij nog nooit zo hoog was geweest en zij een willoos slachtoffer.
Bergbeklimmers zijn vaak half psychopathische opportunisten, egomane thrillseekers, ook de vrouwelijke klimmers.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |