Honderden fans De Graafschap geweerd bij Vitesse na weigeren fouillering -
https://nos.nl/l/2593224Honderden fans De Graafschap geweerd bij Vitesse na weigeren fouillering
Honderden fans van voetbalclub De Graafschap zijn vlak voor de aftrap van de derby tegen Vitesse in Arnhem teruggestuurd omdat ze weigerden om zich te laten fouilleren. De supporters keerden zich vervolgens tegen de politie en gooiden met vuurwerk naar de ME, meldt de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch.
Volgens een woordvoerder van de politie waren de fans met bussen vanuit Doetinchem naar Arnhem gekomen. Daar weigerden ze mee te werken aan het fouilleren door stewards van de thuisclub.
Ze besloten terug te keren naar de bussen, maar daar werd de sfeer volgens de politiewoordvoerder grimmig. De politie, waaronder de ME, greep na goedkeuring van de burgemeester kortstondig in om de supporters de bussen in te krijgen. Voor zover bekend zijn er geen aanhoudingen verricht, schrijft Omroep Gelderland.
De achthonderd fans van De Graafschap waren alleen welkom in de GelreDome als ze allemaal zouden worden gefouilleerd door mensen van Vitesse. Daartoe was besloten om zwaar vuurwerk buiten het stadion te houden.
Volgens Marcouch ligt de verantwoordelijkheid duidelijk bij de supporters die regels negeren en bewust risico's en onveiligheid creëren. "Als supporters niet open zijn over wat zij meenemen, kunnen wij hun geen gastvrij ontvangst bieden", zegt Marcouch.
Vanwege de supportersproblemen begon de wedstrijd een klein half uur later. De Graafschap won zonder zijn harde kern met 2-1.
TS: Soms vraag ik mij af of dit echt gebeurt is. Er is nou eenmaal niet zoveel vertrouwen in de instituties (soms tot 4% vertrouwen aan toe volgens Rtl). Is het niet beter als de Nos verslag doet van de andere kant en wat er volgens hun gebeurt is? Ik kan mij best hieraan irriteren, zeker met het feit meegewogen dat ze wel Israel hun verhaal vaak meenemen, terwijl ze zo vaak hebben gelogen of andere populisten die constant liegen een woord geven.