Vind ik wel een heel andere discussie. Pen en papier en laptop zijn allebei middelen om kunstenaarschap uit te werken. In de aard verandert de kunst van het geschreven woord niet. Bij AI laat je AI een tekst schrijven en er een nummer van maken. Daarmee verandert de aard van het kunstenaarschap. Daar waar je bij pen en papier of een laptop gewoon een ander middel gebruikt om dat wat vanuit jezelf komt, vast te leggenquote:Op maandag 1 december 2025 12:51 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ze kunnen er beter niet op stemmen omdat het een lied van niks is. Een goed lied met AI is nog steeds gewoon een goed lied. Alsof al die mensen ook hun laptop gaan wegflikkeren en weer pen en papier gaan gebruiken.
Ja, maar een goed lied blijft een goed lied. En niemand kan bewijzen dat dat niet mogelijk is met AI. Het probleem met AI is eerder de stortvloed, waardoor goede liedjes straks simpelweg niet meeer te vinden zijn.quote:Op maandag 1 december 2025 12:53 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Vind ik wel een heel andere discussie. Pen en papier en laptop zijn allebei middelen om kunstenaarschap uit te werken. In de aard verandert de kunst van het geschreven woord niet. Bij AI laat je AI een tekst schrijven en er een nummer van maken. Daarmee verandert de aard van het kunstenaarschap. Daar waar je bij pen en papier of een laptop gewoon een ander middel gebruikt om dat wat vanuit jezelf komt, vast te leggen
Een goed lied is mede een goed lied omdat het door een mens geschreven is met ene bepaald idee erachter. Een gevoel onder woorden brengen, een gebeurtenis beschrijven. AI zal nooit dat idee achter een nummer hebben daar het gewoon generiek gefabriceerd is. Dat maakt het voor mij nog wel echt wezenlijk anders, of het nou om gebrekkige rijmelarij gaat van zanger Wesley die wel woorden tracht te geven aan zijn gevoel (of een tekstschrijver die dat op basis van een eigen ervaring/emotie heeft gedaan) of een perfect klinkend AI-nummer.quote:Op maandag 1 december 2025 12:55 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ja, maar een goed lied blijft een goed lied. En niemand kan bewijzen dat dat niet mogelijk is met AI. Het probleem met AI is eerder de stortvloed, waardoor goede liedjes straks simpelweg niet meeer te vinden zijn.
Dit is echt de strijdkreet van iedereen die ooit een baan had die nu door technologie is vervangen.quote:
We agree to disagree dan. Maar je bent het er wel mee eens dat je in eerste instantie een vergelijking trekt tussen een middel waarop je kunstenaarschap uitwerkt (papier of laptop) iets anders is dan een AI dat het volledige kunstenaarschap overneemt?quote:Op maandag 1 december 2025 13:00 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dit is echt de strijdkreet van iedereen die ooit een baan had die nu door technologie is vervangen.
Nee, daar ben ik het helemaal niet mee eens.quote:Op maandag 1 december 2025 13:03 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
We agree to disagree dan. Maar je bent het er wel mee eens dat je in eerste instantie een vergelijking trekt tussen een middel waarop je kunstenaarschap uitwerkt (papier of laptop) iets anders is dan een AI dat het volledige kunstenaarschap overneemt?
x2quote:Op maandag 1 december 2025 12:57 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Een goed lied is mede een goed lied omdat het door een mens geschreven is met ene bepaald idee erachter. Een gevoel onder woorden brengen, een gebeurtenis beschrijven. AI zal nooit dat idee achter een nummer hebben daar het gewoon generiek gefabriceerd is. Dat maakt het voor mij nog wel echt wezenlijk anders, of het nou om gebrekkige rijmelarij gaat van zanger Wesley die wel woorden tracht te geven aan zijn gevoel (of een tekstschrijver die dat op basis van een eigen ervaring/emotie heeft gedaan) of een perfect klinkend AI-nummer.
Aan de ene kant is AI die muziek maakt de volgende stap in het gebruiken van samples en synthesizers om muziek te genereren aan de hand van de menselijke input. Het is dus een middel wat de kunstenaar kan gebruiken om zijn kunst te maken.quote:Op maandag 1 december 2025 13:03 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
We agree to disagree dan. Maar je bent het er wel mee eens dat je in eerste instantie een vergelijking trekt tussen een middel waarop je kunstenaarschap uitwerkt (papier of laptop) iets anders is dan een AI dat het volledige kunstenaarschap overneemt?
Veel menselijke input zit er echter niet in AI-muziek. Behalve het bedenken van een prompt dan, en achteraf beoordelen of datgene wat Suno uit heeft gepoept ergens naar klinkt.quote:Op maandag 1 december 2025 13:17 schreef camilero het volgende:
[..]
Aan de ene kant is AI die muziek maakt de volgende stap in het gebruiken van samples en synthesizers om muziek te genereren aan de hand van de menselijke input. Het is dus een middel wat de kunstenaar kan gebruiken om zijn kunst te maken.
Aan de andere kant kun je AI ook gebruiken om muziek te genereren die voldoet aan "alles wat de massa leuk vindt". In dat geval is het de overtreffende trap van wat een Chinnichap, Stock, Aitken & Wateman en dergelijke hitfabrieken tot nu toe gedaan hebben.
Je kunt van allebei wat vinden, maar het middel is niet per se het probleem.
Je kan dit heel ellendig vinden, omdat dat jouw insteek des levens is, en dat is natuurlijk prima en ook goed te begrijpen. Maar het hele idee dat AI muziek kut is omdat het AI muziek is, is echt zo onnodig beperkend.quote:Op maandag 1 december 2025 13:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Veel menselijke input zit er echter niet in AI-muziek. Behalve het bedenken van een prompt dan, en achteraf beoordelen of datgene wat Suno uit heeft gepoept ergens naar klinkt.
Het probleem is gewoon dat we van 1 Calvin Harris naar 8 miljard Calvin Harrissen kunnen gaan. Maar het is gewoon niet onmogelijk om iets goeds uit AI te persen.quote:Op maandag 1 december 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vrees dat AI de authenticiteit van muziek kapot gaat maken.
Dat dus.quote:Op maandag 1 december 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik denk ook dat het de volgende stap is in de overdaad aan kapotgegenereerde muziek, waardoor het koren niet meer tussen het kaf te vinden is, ja.quote:Op maandag 1 december 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waar lees je dat?quote:Op zondag 30 november 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende:
Goed, om de lol nog iets verder te verhogen gaan de lui achter de Sophie Straat actie morgen met een heel lijstje aan acties komen.
Dat zegt niet zoveel, want dat hadden de lui achter Hind's Hall vorig jaar ook, maar wordt vervolgd.
Nee niet mee eens. Heeft weinig te maken met interessant doen, maar met het waarderen van authenciteit en kunstenaarschap versus het gebrek eraan. En ik zie echt wel de meerwaarde van AI op een aantal gebieden, maar op kunstvlak verzet ik mij er ten zeerste tegen.quote:Op maandag 1 december 2025 13:28 schreef Tussle266 het volgende:
Er niet op stemmen omdat het AI is, is alleen maar jezelf beperken omdat dat heel interessant staat.
quote:Op zaterdag 29 november 2025 20:22 schreef Tussle266 het volgende:
De Sophie Straat lobby en de Leen Huijzer Lobby zijn op dit moment wel de meest luide. https://1908.nl/artikelen(...)hoort-in-de-top-2000?
Laten we een poging doen om alle bekende stemacties in deze post te verzamelen:quote:Op maandag 24 november 2025 22:01 schreef Tussle266 het volgende:
Leen Huijzer hype op Reddit. Polletjes kapen is één van de weinige dingen waar ze wel vaak in slagen in Rotterdam-Zuid en omstreken, dus toch even met een schuin oog: https://www.reddit.com/r/(...)owers_in_de_top2000/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Gretzl op 01-12-2025 15:05:23 ]Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
Yepquote:Op maandag 1 december 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dus je hoort een nummer, Je staat te stuiteren in de huiskamer, zo mooi vind je het. Ik bel je op, ik zeg: het is AI. Dan is het ineens ellendiger dan ellendig?quote:Op maandag 1 december 2025 13:43 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Nee niet mee eens. Heeft weinig te maken met interessant doen, maar met het waarderen van authenciteit en kunstenaarschap versus het gebrek eraan. En ik zie echt wel de meerwaarde van AI op een aantal gebieden, maar op kunstvlak verzet ik mij er ten zeerste tegen.
Weer x 2.quote:Op maandag 1 december 2025 13:43 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Nee niet mee eens. Heeft weinig te maken met interessant doen, maar met het waarderen van authenciteit en kunstenaarschap versus het gebrek eraan. En ik zie echt wel de meerwaarde van AI op een aantal gebieden, maar op kunstvlak verzet ik mij er ten zeerste tegen.
Ja. Oprecht. En daar mag je van alles van vinden, maar dat heeft weinig met interessant doen te maken maar met het waarderen van het makerschap erachter.quote:Op maandag 1 december 2025 13:47 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dus je hoort een nummer, Je staat te stuiteren in de huiskamer, zo mooi vind je het. Ik bel je op, ik zeg: het is AI. Dan is het ineens ellendiger dan ellendig?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |