abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219386221
Ik heb het dit jaar eens anders gedaan. Ik ben eindeloos door de suggesties gaan scrollen en heb er zo wat pareltjes uitgepikt en zelf nog 5 opgegeven.
pi_219386228
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:51 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ze kunnen er beter niet op stemmen omdat het een lied van niks is. Een goed lied met AI is nog steeds gewoon een goed lied. Alsof al die mensen ook hun laptop gaan wegflikkeren en weer pen en papier gaan gebruiken.
Vind ik wel een heel andere discussie. Pen en papier en laptop zijn allebei middelen om kunstenaarschap uit te werken. In de aard verandert de kunst van het geschreven woord niet. Bij AI laat je AI een tekst schrijven en er een nummer van maken. Daarmee verandert de aard van het kunstenaarschap. Daar waar je bij pen en papier of een laptop gewoon een ander middel gebruikt om dat wat vanuit jezelf komt, vast te leggen
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_219386243
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:53 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Vind ik wel een heel andere discussie. Pen en papier en laptop zijn allebei middelen om kunstenaarschap uit te werken. In de aard verandert de kunst van het geschreven woord niet. Bij AI laat je AI een tekst schrijven en er een nummer van maken. Daarmee verandert de aard van het kunstenaarschap. Daar waar je bij pen en papier of een laptop gewoon een ander middel gebruikt om dat wat vanuit jezelf komt, vast te leggen
Ja, maar een goed lied blijft een goed lied. En niemand kan bewijzen dat dat niet mogelijk is met AI. Het probleem met AI is eerder de stortvloed, waardoor goede liedjes straks simpelweg niet meeer te vinden zijn.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_219386256
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:55 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ja, maar een goed lied blijft een goed lied. En niemand kan bewijzen dat dat niet mogelijk is met AI. Het probleem met AI is eerder de stortvloed, waardoor goede liedjes straks simpelweg niet meeer te vinden zijn.
Een goed lied is mede een goed lied omdat het door een mens geschreven is met ene bepaald idee erachter. Een gevoel onder woorden brengen, een gebeurtenis beschrijven. AI zal nooit dat idee achter een nummer hebben daar het gewoon generiek gefabriceerd is. Dat maakt het voor mij nog wel echt wezenlijk anders, of het nou om gebrekkige rijmelarij gaat van zanger Wesley die wel woorden tracht te geven aan zijn gevoel (of een tekstschrijver die dat op basis van een eigen ervaring/emotie heeft gedaan) of een perfect klinkend AI-nummer.
pi_219386270
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:57 schreef Scorpion_17 het volgende:
AI zal nooit
Dit is echt de strijdkreet van iedereen die ooit een baan had die nu door technologie is vervangen.
pi_219386287
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dit is echt de strijdkreet van iedereen die ooit een baan had die nu door technologie is vervangen.
We agree to disagree dan. Maar je bent het er wel mee eens dat je in eerste instantie een vergelijking trekt tussen een middel waarop je kunstenaarschap uitwerkt (papier of laptop) iets anders is dan een AI dat het volledige kunstenaarschap overneemt?
pi_219386302
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:03 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
We agree to disagree dan. Maar je bent het er wel mee eens dat je in eerste instantie een vergelijking trekt tussen een middel waarop je kunstenaarschap uitwerkt (papier of laptop) iets anders is dan een AI dat het volledige kunstenaarschap overneemt?
Nee, daar ben ik het helemaal niet mee eens.
  maandag 1 december 2025 @ 13:08:14 #158
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219386311
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:57 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Een goed lied is mede een goed lied omdat het door een mens geschreven is met ene bepaald idee erachter. Een gevoel onder woorden brengen, een gebeurtenis beschrijven. AI zal nooit dat idee achter een nummer hebben daar het gewoon generiek gefabriceerd is. Dat maakt het voor mij nog wel echt wezenlijk anders, of het nou om gebrekkige rijmelarij gaat van zanger Wesley die wel woorden tracht te geven aan zijn gevoel (of een tekstschrijver die dat op basis van een eigen ervaring/emotie heeft gedaan) of een perfect klinkend AI-nummer.
x2

Dan nog liever een rij René Karst-binnenkomers in de komende editie.
Top 2000-suggesties: hier & eerder ----- Muziek in 2025
pi_219386379
Straks maar goed voor gaan zitten
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  maandag 1 december 2025 @ 13:17:35 #160
511255 camilero
tufkatufka...
pi_219386450
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:03 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Aan de ene kant is AI die muziek maakt de volgende stap in het gebruiken van samples en synthesizers om muziek te genereren aan de hand van de menselijke input. Het is dus een middel wat de kunstenaar kan gebruiken om zijn kunst te maken.

Aan de andere kant kun je AI ook gebruiken om muziek te genereren die voldoet aan "alles wat de massa leuk vindt". In dat geval is het de overtreffende trap van wat een Chinnichap, Stock, Aitken & Wateman en dergelijke hitfabrieken tot nu toe gedaan hebben.

Je kunt van allebei wat vinden, maar het middel is niet per se het probleem.
  maandag 1 december 2025 @ 13:23:38 #161
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219386541
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:17 schreef camilero het volgende:

[..]
Aan de ene kant is AI die muziek maakt de volgende stap in het gebruiken van samples en synthesizers om muziek te genereren aan de hand van de menselijke input. Het is dus een middel wat de kunstenaar kan gebruiken om zijn kunst te maken.

Aan de andere kant kun je AI ook gebruiken om muziek te genereren die voldoet aan "alles wat de massa leuk vindt". In dat geval is het de overtreffende trap van wat een Chinnichap, Stock, Aitken & Wateman en dergelijke hitfabrieken tot nu toe gedaan hebben.

Je kunt van allebei wat vinden, maar het middel is niet per se het probleem.
Veel menselijke input zit er echter niet in AI-muziek. Behalve het bedenken van een prompt dan, en achteraf beoordelen of datgene wat Suno uit heeft gepoept ergens naar klinkt.

Stock, Aitken & Waterman zaten iig nog gewoon zelf nummers van Abba e.d. te analyseren, om hun hitfabriek te finetunen.
pi_219386589
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Veel menselijke input zit er echter niet in AI-muziek. Behalve het bedenken van een prompt dan, en achteraf beoordelen of datgene wat Suno uit heeft gepoept ergens naar klinkt.
Je kan dit heel ellendig vinden, omdat dat jouw insteek des levens is, en dat is natuurlijk prima en ook goed te begrijpen. Maar het hele idee dat AI muziek kut is omdat het AI muziek is, is echt zo onnodig beperkend.

Als er op enig moment iemand in staat is om een goed nummer te creëren met AI (en dat gaat gewoon eens gebeuren), dan is dat nog steeds gewoon een goed nummer (en dat Tweakers-liedje en dat AZC-liedje zijn dat dus niet, voor de duidelijkheid, dat is niet wat ik bedoel).

En om het even terug naar het onderwerp te trekken, dan mag het ook gewoon in de Top 2000 komen.

Er niet op stemmen omdat het AI is, is alleen maar jezelf beperken omdat dat heel interessant staat.
  Redactie Sport maandag 1 december 2025 @ 13:30:44 #163
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219386602
Ik vrees dat AI de authenticiteit van muziek kapot gaat maken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219386610
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het probleem is gewoon dat we van 1 Calvin Harris naar 8 miljard Calvin Harrissen kunnen gaan. Maar het is gewoon niet onmogelijk om iets goeds uit AI te persen.
  maandag 1 december 2025 @ 13:34:11 #165
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219386627
quote:
Dat dus.
  maandag 1 december 2025 @ 13:34:28 #166
511255 camilero
tufkatufka...
pi_219386628
quote:
Ik denk ook dat het de volgende stap is in de overdaad aan kapotgegenereerde muziek, waardoor het koren niet meer tussen het kaf te vinden is, ja.
Aan de andere kant zal er altijd authentieke muziek blijven bestaan
  maandag 1 december 2025 @ 13:42:18 #167
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_219386683
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende:
Goed, om de lol nog iets verder te verhogen gaan de lui achter de Sophie Straat actie morgen met een heel lijstje aan acties komen.

Dat zegt niet zoveel, want dat hadden de lui achter Hind's Hall vorig jaar ook, maar wordt vervolgd.
Waar lees je dat?
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_219386690
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:28 schreef Tussle266 het volgende:

Er niet op stemmen omdat het AI is, is alleen maar jezelf beperken omdat dat heel interessant staat.
Nee niet mee eens. Heeft weinig te maken met interessant doen, maar met het waarderen van authenciteit en kunstenaarschap versus het gebrek eraan. En ik zie echt wel de meerwaarde van AI op een aantal gebieden, maar op kunstvlak verzet ik mij er ten zeerste tegen.
  maandag 1 december 2025 @ 13:46:31 #169
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_219386711
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 20:22 schreef Tussle266 het volgende:
De Sophie Straat lobby en de Leen Huijzer Lobby zijn op dit moment wel de meest luide. https://1908.nl/artikelen(...)hoort-in-de-top-2000?
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:01 schreef Tussle266 het volgende:
Leen Huijzer hype op Reddit. Polletjes kapen is één van de weinige dingen waar ze wel vaak in slagen in Rotterdam-Zuid en omstreken, dus toch even met een schuin oog: https://www.reddit.com/r/(...)owers_in_de_top2000/
Laten we een poging doen om alle bekende stemacties in deze post te verzamelen:

Culture Beat - Mr. Vain
Eefje de Visser - Scheef / Bitterzoet / Ongeveer / De Parade
Het Legioen stemt: welk Feyenoord-nummer hoort in de Top 2000?
Lorde - Green Light
Sophie Straat - Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap
Tweakers - Wi-Fi 7 (AI)
The Muppets - Bohemian Rhapsody
The Sound - Winning

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gretzl op 01-12-2025 15:05:23 ]
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  maandag 1 december 2025 @ 13:46:35 #170
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219386712
quote:
Yep
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  maandag 1 december 2025 @ 13:46:42 #171
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219386714
Geen Lazarus, Break Stuff of Popular. Waardeloos.

Wel een heel random, maar meer dan prima albumtrack van Within Temptation en een nog meer random jeugdliefde van Barthezz. Die komen hier allebei wel even op de stemlijst.
pi_219386721
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:43 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Nee niet mee eens. Heeft weinig te maken met interessant doen, maar met het waarderen van authenciteit en kunstenaarschap versus het gebrek eraan. En ik zie echt wel de meerwaarde van AI op een aantal gebieden, maar op kunstvlak verzet ik mij er ten zeerste tegen.
Dus je hoort een nummer, Je staat te stuiteren in de huiskamer, zo mooi vind je het. Ik bel je op, ik zeg: het is AI. Dan is het ineens ellendiger dan ellendig?
  maandag 1 december 2025 @ 13:48:06 #173
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219386726
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:43 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Weer x 2.

AI wordt hier wel gebruikt. Voor medische vragen, voor coding, voor het verbeteren van grammatica. Maar niet om creatief bedoelde dingen te verzinnen.
  maandag 1 december 2025 @ 13:51:29 #174
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219386754
Zou Tussle266 een AI chatbot zijn? Dat zou wel bepaalde zinskeuzes verklaren
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
- Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
pi_219386768
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:47 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Dus je hoort een nummer, Je staat te stuiteren in de huiskamer, zo mooi vind je het. Ik bel je op, ik zeg: het is AI. Dan is het ineens ellendiger dan ellendig?
Ja. Oprecht. En daar mag je van alles van vinden, maar dat heeft weinig met interessant doen te maken maar met het waarderen van het makerschap erachter.

Kun je zeggen: oke een Fatboy Slim dan, die alles sampled of een Calvin Harris die een remix maakt, of van alle mogelijke elektronische middelen gebruik maakt die er beschikbaar zijn. Maar dat doen ze vanuit een idee of een gedachte. Iets wat ze in hun hoofd hebben en op dat moment maken.

En dat idee kan bijvoorbeeld ook juist komen door een foutje. Ik interviewde Spinvis eens en die zei dat treffend: “Het begint eigenlijk met foutjes. Die zijn er altijd. Je pakt steeds dezelfde akkoorden op piano en gitaar en dan grijp je een keer mis. Dan kun je zeggen: dat is fout, het moet anders, dus laat ik maar weer teruggaan naar hoe het moest. Maar je kunt óók denken: ó, wauw, wat interessant, laat ik daar eens heen wandelen. Foutjes zijn het mooiste wat er is. Een foutje is een deur naar een nieuwe mogelijkheid. Maar je moet er wel gevoelig voor zijn.”

AI maakt geen fouten. AI maakt op basis van wat er is muziek, op wat er gekend is aan wat het publiek leuk zou vinden. Die zal een foutje corrigeren, en niet zien als een deurtje naar nieuwe mogelijkheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')