Wat voor inspiratie haal je precies uit de bijbel dan? Hoe je genocide moet goedpraten?quote:Op maandag 2 februari 2026 17:50 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat heb ik niet. Het is pseudowetenschap. Simpelweg omdat er geen bewijs is. Net zo min er bewijs is dat bewustzijn gescheiden kan worden van het lichaam en net zo min er bewijs is van een bestaan van God. Zo zie ik het. Het is niet meetbaar en niet te bewijzen dat het klopt. Zo simpel moet je het zien. Maak het niet meer dan het is. Het is hooguit inspirerend, maar daar is voor mij ook alles mee gezegd. Net zoals religies inspirerend zijn. Ik ben wel gelovig, maar mij zul je niet horen mopperen als blijkt dat het allemaal onzin is. Wel haal ik veel inspiratie uit de bijbel.
Als je het bij de eerste zin had gelaten en de rest had weggelaten, had ik misschien nog een antwoord gegeven op je vraag.quote:Op zondag 8 februari 2026 17:45 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Wat voor inspiratie haal je precies uit de bijbel dan? Hoe je genocide moet goedpraten?
Hoe zij de vijanden en slecht zijn en jij/wij de goeden?
Wat meer kan je, mijn inziens, niet uit de Bijbel halen.
De brieven van Paulus lezen en je waant je in een andere wereld. Dat mensen dat anno 2026 nog geloven, om gek van te worden.
Prediker is heerlijk. Dit is misschien wel het meest "moderne" boek uit de Bijbel. De tekst over "Alles is ijdelheid" (lucht en leegte) is een eerlijke reflectie op de vluchtigheid van het leven. Het nodigt uit om te genieten van de kleine dingen (eten, drinken, werk) juist omdat alles tijdelijk is.quote:Op zondag 8 februari 2026 17:45 schreef Janus1986II het volgende:
Wat meer kan je, mijn inziens, niet uit de Bijbel halen.
Betekent voor mij dat ik moet najagen wat ik kan najagen. Tijd is eindig.quote:Op zondag 8 februari 2026 18:50 schreef EsserS het volgende:
[..]
Prediker is heerlijk. Dit is misschien wel het meest "moderne" boek uit de Bijbel. De tekst over "Alles is ijdelheid" (lucht en leegte) is een eerlijke reflectie op de vluchtigheid van het leven. Het nodigt uit om te genieten van de kleine dingen (eten, drinken, werk) juist omdat alles tijdelijk is.
Nog zo'n mooie uit Prediker: "Ik zag alles wat er onder de zon geschiedt, en zie, het was alles vluchtig en najagen van wind."
Mooi toch.
Ja, dat is ook een favoriet van mij. Die ijdelheid of vluchtigheid is in het Hebreeuws "havel", (havel havaliem, hakol havel) wat (ietwat anders beklinkerd) ook de eerste zoon van Adam en Eva was: Abel.quote:Op zondag 8 februari 2026 18:50 schreef EsserS het volgende:
[..]
Prediker is heerlijk. Dit is misschien wel het meest "moderne" boek uit de Bijbel. De tekst over "Alles is ijdelheid" (lucht en leegte) is een eerlijke reflectie op de vluchtigheid van het leven. Het nodigt uit om te genieten van de kleine dingen (eten, drinken, werk) juist omdat alles tijdelijk is.
Nog zo'n mooie uit Prediker: "Ik zag alles wat er onder de zon geschiedt, en zie, het was alles vluchtig en najagen van wind."
Mooi toch.
die kende ik nog niet, interessant.quote:Op zondag 8 februari 2026 19:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is ook een favoriet van mij. Die ijdelheid of vluchtigheid is in het Hebreeuws "havel", (havel havaliem, hakol havel) wat (ietwat anders beklinkerd) ook de eerste zoon van Adam en Eva was: Abel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.James 4:14 Whereas ye know not what shall be on the morrow. For what is your life? It is even a vapour, that appeareth for a little time, and then vanisheth away.
Maar er is goed nieuws
John 3:16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.
[ Bericht 5% gewijzigd door Alarmonoff op 08-02-2026 22:15:49 ]God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
"Het Boek Prediker, Zoet is het Licht" van Aart Schippers is een erg mooie uiteenzetting met integrale vertaling. Is vast nog wel ergens 2e hands te krijgenquote:
Dus enkel als je iets vraagt wil je antwoorden. Niet als mensen kritisch zijn?quote:Op zondag 8 februari 2026 18:50 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Als je het bij de eerste zin had gelaten en de rest had weggelaten, had ik misschien nog een antwoord gegeven op je vraag.
Alleen als je de tekst selectief leest dan kan je dit eruit lezen. Want dan vergeet je de teksten zoals "God is alles" en "enkel God is het doel"..quote:Op zondag 8 februari 2026 18:50 schreef EsserS het volgende:
[..]
Mooi toch.
Het is gewoon net zo religieus, maar dan vermomd als "atheisme en nihilisme"..quote:13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.
Nee het klonk niet als een vraag, maar als een uiting van jouw frustratie. Het was meer een verwijt dan een vraag. Als je met een vraag begint en daarna schrijft dat je er gek van wordt, dan ben ik de laatste die dat nog even erger gaat maken.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:42 schreef Janus1986II het volgende:
Dus enkel als je iets vraagt wil je antwoorden. Niet als mensen kritisch zijn?
Dus je leest bijquote:Op maandag 9 februari 2026 13:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee het klonk niet als een vraag, maar als een uiting van jouw frustratie. Het was meer een verwijt dan een vraag. Als je met een vraag begint en daarna schrijft dat je er gek van wordt, dan ben ik de laatste die dat nog even erger gaat maken.
En trouwens, blijkbaar lees je mijn voorgaande posts niet. Dan had je namelijk heel goed geweten hoe ik over het Oude Testament en zelfs Paulus denk.
geen vraag?quote:Wat voor inspiratie haal je precies uit de bijbel dan?
Nee, niet wat ik daarna lees. Ik lees alleen frustratie. Dit is geen open vraag, dit is er één met commentaar erbij. Daar ga ik niet op in. En ik ken al heel veel langer dan vandaag met je andere accounts, en ik voorzie nu al dat het een nutteloze discussie gaat worden. En ik raad je aan mijn vorige posts te lezen over wat ik vind over het OT en Paulus.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:27 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Dus je leest bij
[..]
geen vraag?
Ik weet niet waar jij de Nederlandse taal geleerd hebt, maar ik heb geleerd dat ? een vraagteken is. Die je plaatst in een zin die je als vraag bedoeld.
Van dezelfde schrijver over Prediker: https://www.theologie.nl/(...)dGtgdVOHEz8ga6AgWJvPquote:Op maandag 9 februari 2026 09:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Het Boek Prediker, Zoet is het Licht" van Aart Schippers is een erg mooie uiteenzetting met integrale vertaling. Is vast nog wel ergens 2e hands te krijgen
Sorry geen tijd voor..quote:Op maandag 9 februari 2026 13:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, niet wat ik daarna lees. Ik lees alleen frustratie. Dit is geen open vraag, dit is er één met commentaar erbij. Daar ga ik niet op in. En ik ken al heel veel langer dan vandaag met je andere accounts, en ik voorzie nu al dat het een nutteloze discussie gaat worden. En ik raad je aan mijn vorige posts te lezen over wat ik vind over het OT en Paulus.
Als je al roept dat je niet begrijpt dat mensen nog geloven en dat je er gek van wordt, kun je van mij niet verwachten dat ik nog op je vraag inga. Dat is tijd verkwisten. Fijne dag nog verder en tot ziens.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:30 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Sorry geen tijd voor..
Je kan ook in deze huidige discussie vertellen wat je van het OT vindt en van Paulusje de boskabouter.
Waar heb ik precies gesteld dat ik niet begrijp dat mensen nog geloven?quote:Op maandag 9 februari 2026 13:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Als je al roept dat je niet begrijpt dat mensen nog geloven en dat je er gek van wordt, kun je van mij niet verwachten dat ik nog op je vraag inga. Dat is tijd verkwisten. Fijne dag nog verder en tot ziens.
Het zijn naar mijn bescheiden mening niet alleen vragen maar ook meningen die - laten we zeggen - geladen zijn met minachting en vooroordelen. Niet iedereen heeft dan trek om verbinding te zoeken. Toch?quote:Op maandag 9 februari 2026 12:42 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Dus enkel als je iets vraagt wil je antwoorden. Niet als mensen kritisch zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |