abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219371524
Vraag ik me dus af... we verbouwen best veel eten in Nederland, maar de voedingsrichtlijnen van zowat alle voedingsorganisaties op deze aardbol zijn erg strict geworden de laatste 100 jaar door betere kennis.

Ben nu op Cronometer een beetje een dag te puzzelen van producten die je uit Nederlandse bodem kan halen en dan is het verdomd moeilijk (onmogelijk?) om genoeg van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Vooral vitamine D, Kalium, Selenium en ALA lijken onmogelijk gehaald te kunnen worden elke dag tenzij je 5000+ kcal op een dag eet.

Zou het onmogelijk zijn?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219371558
Ik vraag me af hoe je de afkomst van eten trackt in Cronometer
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_219371593
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 17:58 schreef Chinless het volgende:
Ik vraag me af hoe je de afkomst van eten trackt in Cronometer
Niet. Gewoon spullen invullen die in Nederland op grote schaal worden geproduceerd. En dan selenium van het geheel aftrekken doordat onze bodem daar weinig van heeft.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219371677
Dit heeft niets met CUL te maken.

En overleven heeft niets te maken met alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219373488
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 18:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Niet. Gewoon spullen invullen die in Nederland op grote schaal worden geproduceerd. En dan selenium van het geheel aftrekken doordat onze bodem daar weinig van heeft.
Zoals Paprika, Aubergine etc?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219373982
Als je een flat bouwen met zeer goede isolatie en kunstlichten. Daarmee kan je wel wat exoten voedsel mee bouwen.

Mineralen kunnen we nog altijd gaan importeren. Daar zijn we min of meer al kampioen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 1 december 2025 @ 02:14:31 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383863
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 17:51 schreef Mikeytt het volgende:
Vraag ik me dus af... we verbouwen best veel eten in Nederland, maar de voedingsrichtlijnen van zowat alle voedingsorganisaties op deze aardbol zijn erg strict geworden de laatste 100 jaar door betere kennis.

Ben nu op Cronometer een beetje een dag te puzzelen van producten die je uit Nederlandse bodem kan halen en dan is het verdomd moeilijk (onmogelijk?) om genoeg van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Vooral vitamine D, Kalium, Selenium en ALA lijken onmogelijk gehaald te kunnen worden elke dag tenzij je 5000+ kcal op een dag eet.

Zou het onmogelijk zijn?
eet jij nooit chinees /?/

koelkast ligt vol met italiaanse pizzas
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 1 december 2025 @ 02:17:26 #9
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383864
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 18:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Niet. Gewoon spullen invullen die in Nederland op grote schaal worden geproduceerd.
En dan selenium van het geheel aftrekken doordat onze bodem daar weinig van heeft.
quote:
AI-overzicht
Ja, selenium kan als sporenelement worden toegevoegd aan kunstmest, vooral voor grasland, omdat Europese bodems er vaak arm aan zijn en het belangrijk is voor de gezondheid van vee, met name voor het immuunsysteem en vruchtbaarheid.

Het is raadzaam de bemesting in meerdere giften te verdelen om overbemesting en toxiciteit te voorkomen en te kiezen voor een goed opneembare selenaat-vorm.
Waarom selenium bemesten?
Gezondheid van vee: Selenium is essentieel voor het immuunsysteem, vruchtbaarheid en spiergezondheid bij dieren.
Een tekort kan leiden tot verhoogde celgetallen, vruchtbaarheidsproblemen en mastitis.

Aanvulling op rantsoen: Omdat ruwvoer vaak selenium-arm is, kan het aanvullen van grasland een efficiënte manier zijn om de hoeveelheid selenium in het voer van het vee te verhogen.

Betere opname: De opname van selenium via gras (in organische vorm) is efficiënter dan via minerale supplementen die via krachtvoer worden verstrekt.

Hoe selenium bemesten?
Welke meststoffen: Kies voor meststoffen die selenium bevatten, zoals bijvoorbeeld YaraBela® WEIDE-SULFAN of Dino Selenium. Sommige producten bevatten het in de goed opneembare selenaat-vorm, wat de voorkeur heeft.

Timing en dosering: Verdeel de totale gift over het groeiseizoen in minimaal twee giften, bijvoorbeeld in het voorjaar en na de eerste snede, om overmatige concentraties te vermijden.

Toepassing: De meststof kan in één werkgang worden toegediend naast andere voedingsstoffen zoals stikstof en zwavel, zodat het gras het gehele seizoen door de benodigde selenium binnenkrijgt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')