Het WTC lijkt me geen residential complex toch?quote:Op woensdag 26 november 2025 14:05 schreef Barbusse het volgende:
Waarom heeft het AD het over een kantoor- en shoppingcomplex, maar Reuters en the Guardian spreken over een residential complex?
Zie m'n edit, linkje toegevoegd.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het WTC lijkt me geen residential complex toch?
Dan zal het aantal slachtoffers nog wel flink oplopen. Letterlijk een hel.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:11 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Zie m'n edit, linkje toegevoegd.
Dan wil ik niet weten wat een vijf dan isquote:De brand werd ingeschaald op niveau drie. Branden in Hongkong worden beoordeeld op een schaal van één tot vijf.
Ik hoop van niet, maar als ik die beelden zie ziet het er niet goed uitquote:Op woensdag 26 november 2025 14:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dan zal het aantal slachtoffers nog wel flink oplopen. Letterlijk een hel.
Beetje cru gezien het aantal doden al.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:01 schreef de_boswachter het volgende:
Heel mooi. Weg met die horizonvervuiling.
Heel Hong Kong in de fik?quote:Op woensdag 26 november 2025 14:19 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan wil ik niet weten wat een vijf dan is
Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn, in de video zie je dat het vuur naar beneden druppelt en zo een veel groter probleem ontstaat (4:02)quote:Op woensdag 26 november 2025 13:40 schreef Netsplitter het volgende:
Die bamboostellages branden als fakkels.
Normaal brand bamboe niet zo lekker maar dit zal wel megadood en droog geweest zijn.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn, in de video zie je dat het vuur naar beneden druppelt en zo een veel groter probleem ontstaat (4:02)
Geen idee, maar dat de stellages hier het probleem veroorzaakt hebben is duidelijk uit het videomateriaal. Je ziet het vuur naar beneden druppelen waardoor het zich zeer snel verspreid heeft.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:46 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Normaal brand bamboe niet zo lekker maar dit zal wel megadood en droog geweest zijn.
Dat is inderdaad slordig en onnodig.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:27 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Beetje cru gezien het aantal doden al.
Oh ja dat zeker, maar het verbaasd me aangezien ik ook filmpjes heb gezien waar ze thermiet nodig hadden om het aan de fik te krijgenquote:Op woensdag 26 november 2025 14:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat de stellages hier het probleem veroorzaakt hebben is duidelijk uit het videomateriaal. Je ziet het vuur naar beneden druppelen waardoor het zich zeer snel verspreid heeft.
Maar als het uiteindelijk fikt, is het moeilijk uit te krijgen. Deze stellages moeten echt kurkdroog zijn geweest.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:04 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Oh ja dat zeker, maar het verbaasd me aangezien ik ook filmpjes heb gezien waar ze thermiet nodig hadden om het aan de fik te krijgen
Steek maar eens een satéstokje rechtsstreeks in de brand, dat spettert er overquote:Op woensdag 26 november 2025 14:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat de stellages hier het probleem veroorzaakt hebben is duidelijk uit het videomateriaal. Je ziet het vuur naar beneden druppelen waardoor het zich zeer snel verspreid heeft.
Prima steigermateriaal, sterk, licht, flexibel, overvloedig aanwezig, groeit als kool, milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar. Het is niet dat ze "nog niet" op ijzeren steigerbuizen zijn overgeschakeld.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:48 schreef Scjvb het volgende:
Sowieso, hoe verzinnen ze het? Bamboestellages.![]()
![]()
![]()
![]()
Maar ja, veel zaken gaan daar natuurlijk anders dan men hier gewend is.
Het zal spoedig wel verticaal ineenstorten dan.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:
Het WTC lijkt me geen residential complex toch?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)al-van-de-21ste-eeuwquote:Op woensdag 26 november 2025 14:48 schreef Scjvb het volgende:
Sowieso, hoe verzinnen ze het? Bamboestellages.![]()
![]()
![]()
![]()
Maar ja, veel zaken gaan daar natuurlijk anders dan men hier gewend is.
Om een woning heen zetten zou ik nog wel aandurven maar als je tientallen tot honderden meters de lucht in moet, doe mij dan maar ijzer.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:42 schreef maily het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)al-van-de-21ste-eeuw
Bouwsteigers van bamboe rukken op buiten Hong Kong; het staal van de 21ste eeuw.
Behalve brandgevaar, zoals hierbij gebleken is, heeft qua functie het materiaal een scala aan voordelen. Dat klopt.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Prima steigermateriaal, sterk, licht, flexibel, overvloedig aanwezig, groeit als kool, milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar. Het is niet dat ze "nog niet" op ijzeren steigerbuizen zijn overgeschakeld.
Liever dat, ja.quote:Op woensdag 26 november 2025 16:27 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Om een woning heen zetten zou ik nog wel aandurven maar als je tientallen tot honderden meters de lucht in moet, doe mij dan maar ijzer.
Gaat prima, ze gebruiken dat daar al immers sinds jaar en dag.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:49 schreef Toine51 het volgende:
Steigers van bamboe, hoe verzin je het?
En dat je daar op durft te staan..
quote:Dodental opgelopen naar 36 - geen contact met 279 anderen
Het dodental van de grote brand in appartementencomplexen in Hongkong is opgelopen tot 36, meldt de lokale brandweer woensdag. Eerder was er nog sprake van zeker 13 doden. Met 279 anderen zou geen contact zijn.
Belangrijk nieuws
De brand brak woensdag uit in het Wang Fuk Court-complex in de noordelijke wijk Tai Po. Volgens persbureau Reuters telt het wooncomplex zo'n tweeduizend woningen, waar ongeveer vierduizend mensen wonen.
Met 279 van hen is nog altijd geen contact, zegt John Lee Ka-chiu, de hoogste bestuurder van Hongkong. Hij meldt verder dat 29 bewoners inmiddels zijn opgenomen in het ziekenhuis.
De regering van Hongkong heeft vijf tijdelijke opvangplekken geregeld voor mensen die door de brand zijn getroffen. Daar zijn al meer dan zevenhonderd mensen opgevangen. Ook is er een helpdesk ingericht in het lokale ziekenhuis en is er een hulplijn geopend.
Volgens BBC News stond het Wang Fuk Court-complex vanwege renovatie in bamboe steigers. Dit alternatief voor stalen steigers wordt vaker gebruikt in Hongkong omdat steigers van bamboe licht, sterk en snel zijn op te zetten. Ook is op afbeeldingen overal steigergaas te zien. Dit materiaal wordt gebruikt om steigers af te schermen voor wind.
Het is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan. Volgens Lee is er een taskforce opgezet om de brand te onderzoeken. Hij zegt verder dat de brandweer langzaam maar zeker grip krijgt op het vuur.
Maar staal brandt niet ze snel...quote:Op woensdag 26 november 2025 18:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gaat prima, ze gebruiken dat daar al immers sinds jaar en dag.
Brandveiligheid is wel een dingetje natuurlijk.
Overigens kun je stalen steigers ook wegmikken als die in een brand hebben gestaan. Want na verhitting zijn de mechanische eigenschappen niet meer te garanderen.
Bamboe en staal hebben beide hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:08 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar staal brandt niet ze snel...
https://www.scmp.com/news(...)king&pgtype=homepagequote:Dodental stijgt naar 55
Brandweerlieden maakten bekend dat het dodental is opgelopen tot 55, tegenover 44 eerder vanochtend. Zo'n 51 mensen overleden ter plaatse, terwijl de overige vier in het ziekenhuis aan hun verwondingen bezweken.
Ambtenaren gaven geen updates over de toestand van de eerder gemelde gewonden, zoals of ze nog in het ziekenhuis liggen of al ontslagen zijn.
Van de 341 tot nu toe gemelde gevallen van hulp is 279 keer gereageerd. Van de vier blokken waar de brand geblust is, zijn er geen gevallen meer van mensen die hulp zochten.
Twee buitenlandse werknemers omgekomen, twee gewond
Een woordvoerster van het Indonesische consulaat van Hongkong en Macau heeft tegenover de Post bevestigd dat twee Indonesiërs woensdag zijn omgekomen bij de brand in Wang Fuk Court, terwijl twee anderen gewond zijn geraakt. Alle vier Indonesiërs werken als buitenlandse huishoudelijke hulp in Hongkong. Het consulaat heeft zijn diepste medeleven betuigd aan alle slachtoffers van de brand en heeft samengewerkt met de politie en andere relevante autoriteiten.
Identificatie van de overledene
Mensen met vermiste familieleden kunnen nu de foto's van de overledene bekijken die in de Kwong Fuk Community Hall zijn opgehangen. Zo'n 50 mensen hebben zich al bij de hal verzameld om de foto's te bekijken.
Een persoon die naar buiten komt, zegt dat de foto's van officieel overleden personen zijn en dat families kunnen proberen hen te identificeren. Hij heeft zijn vermiste dierbare zelf niet gezien.
ICAC start onderzoek naar mogelijke corruptie
De Onafhankelijke Commissie tegen Corruptie stelt een taskforce in om mogelijke corruptie in verband met de brand in Wang Fuk Court te onderzoeken.
"Omdat het incident van groot openbaar belang is, heeft de ICAC een taskforce ingesteld om mogelijke corruptie bij de reparatiewerkzaamheden aan Wang Fuk Court in Tai Po grondig te onderzoeken", aldus een woordvoerder van het anti-corruptieagentschap van de stad.
'We geven niet op', zegt adjunct-directeur brandweer
Adjunct-directeur brandweer Wong Ka-wing zegt dat de reddingsoperatie een uitdaging is vanwege de extreem hoge temperaturen op de locatie en de complexe indeling van de gebouwen, waar steigers zijn ingestort.
"Onze brandweerlieden voeren reddingsacties uit, verdieping voor verdieping, in de gebouwen. Omdat de wooneenheden vrij klein zijn, kunnen we slechts een beperkt aantal mensen tegelijk inzetten", zei hij.
"We zullen geen enkele kans opgeven om levens te redden."
Oudere man gered van dak
Rond 11.00 uur werd een oudere man gered van het dak van de 31e verdieping van On Tai House.
Wong zei dat de reddingsoperatie nog steeds voor grote uitdagingen staat, aangezien grote gebieden nog steeds in brand staan en brandweerlieden nog steeds op talloze hulpoproepen reageren.
Onderwijspersoneel controleert getroffen schoolkinderen
Vijf of zes medewerkers van het Onderwijsbureau zijn in de gemeenschapszaal aan de Tung Cheong Street aanwezig om met schoolkinderen te praten die door de brand zijn getroffen.
"We proberen te achterhalen op welke scholen ze studeren en waar ze wonen", aldus een woordvoerster. De meeste leerlingen op de derde verdieping van de gemeenschapszaal komen uit de wijk Kwong Fuk, "dus de impact is niet zo groot".
"De leerlingen komen voornamelijk van scholen in Tai Po, en ook een aantal uit Fanling. We verzamelen informatie voor statistische doeleinden en rapporteren deze aan het bureau", voegde ze eraan toe.
"We hebben ook psychiaters ter plaatse en in de nabijgelegen opvangcentra, waaronder de Fung Leung Kit Memorial Secondary School van de Church of Christ in China. De leerlingen hier zijn niet al te erg getroffen en spelen nog steeds rond."
BYD helpt met laadvloot, donatie Rode Kruis
Een vloot van 10 elektrische voertuigen van BYD staat opgesteld bij de Tung Cheong Street Community Hall om te dienen als laadpunt voor mensen in nood.
"We hebben hier 10 voertuigen en niet meer, omdat we het verkeer in de buurt niet willen blokkeren", zegt Sandy Ho Ka-ying, senior customer service manager bij BYD. "Het is niet alleen voor de bewoners die in brandgevaarlijke situaties leven, maar ook voor degenen die vrijwillig helpen", voegt ze eraan toe.
"We hebben ook contact met het Rode Kruis Hongkong om 10 miljoen HK$ (1,3 miljoen US$) te doneren."
Ik was in 1985 in Hong Kong. Toen viel dat ook al op in de zin van: zoiets nog nooit gezien. Ze hebben al die hoogbouw gemaakt met steigers van bamboe dus helemaal niks is het niet. Wel met het nadeel wat we nu zien maar blijft een soort freak accident.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:56 schreef xpompompomx het volgende:
Gaat prima, ze gebruiken dat daar al immers sinds jaar en dag.
Dit.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:08 schreef Estate2 het volgende:
Bamboe zal niet eens het grootste probleem zijn, die groene netten wel.
Eens.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bamboe en staal hebben beide hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.
Die zie je daar overal. Ik las ergens dat de overheid daar zei dat ze die langzaam uitfaseren, maar ik zag alleen maar bamboe steigers op Hong Kong island een maand geleden.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:39 schreef maily het volgende:
Ik hoorde iets over bamboe steigers ...
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vier-doden-a4913686
Steigernetten dienen wat betreft brandveiligheid te voldoen aan de (Europese Norm) EN 13501-1 . In deze norm zijn een aantal 'brandklassen' gespecificeerd; A1, A2, B, C, D, E en F. A1 is de meest brandveilige en F de meest onveilige. Steigernetten moeten voldoen aan klasse B. Dus, zo heel erg gevaarlijk zijn die dingen in Nederland en Europa niet.quote:Op woensdag 26 november 2025 22:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dit.
En dergelijke doeken/netten zie je in Europa ook overal waar er in stedelijk gebied bouwsteigers staan.
En die dikke steigerplanken die "wij" op onze stalen buizen leggen willen ook wel fikken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |