abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219347749
https://www.ad.nl/buitenl(...)eevacueerd~aa1cf591/

In het World Trade Centre in Hongkong is vandaag een grote brand uitgebroken. Brandweerlieden zijn erin geslaagd om de brand te blussen. Honderden mensen zaten tijdelijk vast op het dak van de wolkenkrabber. Inmiddels zijn meer dan 1200 personen uit het gebouw geëvacueerd.

Grote brand WTC Hongkong: ruim 300 mensen vast op dak
Grote brand in wolkenkrabber Hongkong, ruim 1200 mensen geëvacueerd
video
In het World Trade Centre in Hongkong is vandaag een grote brand uitgebroken. Brandweerlieden zijn erin geslaagd om de brand te blussen. Honderden mensen zaten tijdelijk vast op het dak van de wolkenkrabber. Inmiddels zijn meer dan 1200 personen uit het gebouw geëvacueerd.

De brand brak smiddags lokale tijd uit in het 38 verdiepingen tellende gebouw, dat zich bevindt in het drukke shoppingdistrict in het centrum van Hongkong. Het WTC is een groot winkelcentrum en kantorencomplex.

Volgens een politiewoordvoerder stonden de achterste trappenhuizen in het gebouw vol dichte rook.

Renovaties
De brand brak uit op een verdieping waar renovaties aan de gang zijn. The South China Morning Post meldt dat inmiddels 1200 mensenzijn geëvacueerd.

Volgens de brandweer zijn minstens zeven mensen onwel geworden door rookvergiftiging. Vier van hen zijn opgenomen in het ziekenhuis, zo meldt de krant nog.

De brand werd ingeschaald op niveau drie. Branden in Hongkong worden beoordeeld op een schaal van één tot vijf.

Bekijk deze YouTube-video
pi_219347775
Las elders dat het dodental al in de 12 ( + ) is gelopen. Afschuwelijk, je zal maar zo aan je eind komen -O-
Ook in moeilijke tijden.
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 13:39:21 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 26 november 2025 @ 13:40:02 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219347825
Die bamboostellages branden als fakkels.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 26 november 2025 @ 13:43:28 #5
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219347854
Je krijgt haast een soort van flashbacks uit 2001. :{w
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219347933
Die flatgebouwen zijn zeker ook gebouwd door Chinezen?
pi_219347965
Heel mooi. Weg met die horizonvervuiling.
U MAD?
pi_219347986
Waarom heeft het AD het over een kantoor- en shoppingcomplex, maar Reuters en the Guardian spreken over een residential complex?

Edit: the Guardian spreekt zelfs van 2000 apartementen. Wat een vlammenzee :X
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_219348005
quote:
15s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:05 schreef Barbusse het volgende:
Waarom heeft het AD het over een kantoor- en shoppingcomplex, maar Reuters en the Guardian spreken over een residential complex?
Het WTC lijkt me geen residential complex toch?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219348012
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zie m'n edit, linkje toegevoegd.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 26 november 2025 @ 14:16:51 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219348055
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:11 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Zie m'n edit, linkje toegevoegd.
Dan zal het aantal slachtoffers nog wel flink oplopen. Letterlijk een hel.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  FOK!fotograaf woensdag 26 november 2025 @ 14:19:14 #12
842 Zorro
Z
pi_219348081
quote:
De brand werd ingeschaald op niveau drie. Branden in Hongkong worden beoordeeld op een schaal van één tot vijf.
Dan wil ik niet weten wat een vijf dan is :X
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219348112
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dan zal het aantal slachtoffers nog wel flink oplopen. Letterlijk een hel.
Ik hoop van niet, maar als ik die beelden zie ziet het er niet goed uit :{
pi_219348129
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:01 schreef de_boswachter het volgende:
Heel mooi. Weg met die horizonvervuiling.
Beetje cru gezien het aantal doden al.

[ Bericht 0% gewijzigd door vul_maar_in op 26-11-2025 14:27:33 (dubbel) ]
pi_219348153
quote:
6s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:19 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dan wil ik niet weten wat een vijf dan is :X
Heel Hong Kong in de fik? :X
  woensdag 26 november 2025 @ 14:33:12 #16
345631 Scjvb
pi_219348164
Het betreft inderdaad meerdere woontorens:
https://nos.nl/artikel/25(...)ng-opgelopen-naar-13

Een ware hel daar! }) :o
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  woensdag 26 november 2025 @ 14:43:52 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219348241
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:40 schreef Netsplitter het volgende:
Die bamboostellages branden als fakkels.
Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn, in de video zie je dat het vuur naar beneden druppelt en zo een veel groter probleem ontstaat (4:02)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219348260
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:43 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn, in de video zie je dat het vuur naar beneden druppelt en zo een veel groter probleem ontstaat (4:02)
Normaal brand bamboe niet zo lekker maar dit zal wel megadood en droog geweest zijn.
  woensdag 26 november 2025 @ 14:48:25 #19
345631 Scjvb
pi_219348279
Sowieso, hoe verzinnen ze het? Bamboestellages. :|W
:') :') :')

Maar ja, veel zaken gaan daar natuurlijk anders dan men hier gewend is.
  woensdag 26 november 2025 @ 14:51:05 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219348304
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:46 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Normaal brand bamboe niet zo lekker maar dit zal wel megadood en droog geweest zijn.
Geen idee, maar dat de stellages hier het probleem veroorzaakt hebben is duidelijk uit het videomateriaal. Je ziet het vuur naar beneden druppelen waardoor het zich zeer snel verspreid heeft.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219348315
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:27 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Beetje cru gezien het aantal doden al.
Dat is inderdaad slordig en onnodig.
U MAD?
pi_219348412
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Geen idee, maar dat de stellages hier het probleem veroorzaakt hebben is duidelijk uit het videomateriaal. Je ziet het vuur naar beneden druppelen waardoor het zich zeer snel verspreid heeft.
Oh ja dat zeker, maar het verbaasd me aangezien ik ook filmpjes heb gezien waar ze thermiet nodig hadden om het aan de fik te krijgen :D
pi_219348450
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:04 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Oh ja dat zeker, maar het verbaasd me aangezien ik ook filmpjes heb gezien waar ze thermiet nodig hadden om het aan de fik te krijgen :D
Maar als het uiteindelijk fikt, is het moeilijk uit te krijgen. Deze stellages moeten echt kurkdroog zijn geweest.
pi_219348459
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Steek maar eens een satéstokje rechtsstreeks in de brand, dat spettert er over
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219348480
Maargoed minstens 2000 appartementen dus.. Hopelijk hebben ze de boel snel ontruimd.
pi_219348494
En waar vang je al die mensen op...
pi_219348647
quote:
15s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:48 schreef Scjvb het volgende:

Prima steigermateriaal, sterk, licht, flexibel, overvloedig aanwezig, groeit als kool, milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar. Het is niet dat ze "nog niet" op ijzeren steigerbuizen zijn overgeschakeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:

Het zal spoedig wel verticaal ineenstorten dan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 15:42:43 #28
197773 crew  maily
pi_219348650
quote:
15s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:48 schreef Scjvb het volgende:

https://www.bnr.nl/nieuws(...)al-van-de-21ste-eeuw

Bouwsteigers van bamboe rukken op buiten Hong Kong; het staal van de 21ste eeuw.
pi_219348894
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:42 schreef maily het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)al-van-de-21ste-eeuw

Bouwsteigers van bamboe rukken op buiten Hong Kong; het staal van de 21ste eeuw.
Om een woning heen zetten zou ik nog wel aandurven maar als je tientallen tot honderden meters de lucht in moet, doe mij dan maar ijzer.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:11:55 #30
345631 Scjvb
pi_219349113
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Prima steigermateriaal, sterk, licht, flexibel, overvloedig aanwezig, groeit als kool, milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar. Het is niet dat ze "nog niet" op ijzeren steigerbuizen zijn overgeschakeld.
Behalve brandgevaar, zoals hierbij gebleken is, heeft qua functie het materiaal een scala aan voordelen. Dat klopt.
Misschien een idee om voor deze doeleinden het bamboe allereerst te bewerken/impregneren o.i.d.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:15:09 #31
345631 Scjvb
pi_219349131
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:27 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Om een woning heen zetten zou ik nog wel aandurven maar als je tientallen tot honderden meters de lucht in moet, doe mij dan maar ijzer.
Liever dat, ja.
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 17:23:38 #32
197773 crew  maily
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 17:34:54 #33
197773 crew  maily
pi_219349252
8 blokken met flats ..... en redelijk dicht op elkaar ..... :X
pi_219349810
Steigers van bamboe, hoe verzin je het?
En dat je daar op durft te staan..
:')
pi_219349880
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:49 schreef Toine51 het volgende:
Steigers van bamboe, hoe verzin je het?
En dat je daar op durft te staan..
:')
Gaat prima, ze gebruiken dat daar al immers sinds jaar en dag.

Brandveiligheid is wel een dingetje natuurlijk.

Overigens kun je stalen steigers ook wegmikken als die in een brand hebben gestaan. Want na verhitting zijn de mechanische eigenschappen niet meer te garanderen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219349922
quote:
Dodental opgelopen naar 36 - geen contact met 279 anderen
Het dodental van de grote brand in appartementencomplexen in Hongkong is opgelopen tot 36, meldt de lokale brandweer woensdag. Eerder was er nog sprake van zeker 13 doden. Met 279 anderen zou geen contact zijn.

Belangrijk nieuws
De brand brak woensdag uit in het Wang Fuk Court-complex in de noordelijke wijk Tai Po. Volgens persbureau Reuters telt het wooncomplex zo'n tweeduizend woningen, waar ongeveer vierduizend mensen wonen.

Met 279 van hen is nog altijd geen contact, zegt John Lee Ka-chiu, de hoogste bestuurder van Hongkong. Hij meldt verder dat 29 bewoners inmiddels zijn opgenomen in het ziekenhuis.

De regering van Hongkong heeft vijf tijdelijke opvangplekken geregeld voor mensen die door de brand zijn getroffen. Daar zijn al meer dan zevenhonderd mensen opgevangen. Ook is er een helpdesk ingericht in het lokale ziekenhuis en is er een hulplijn geopend.

Volgens BBC News stond het Wang Fuk Court-complex vanwege renovatie in bamboe steigers. Dit alternatief voor stalen steigers wordt vaker gebruikt in Hongkong omdat steigers van bamboe licht, sterk en snel zijn op te zetten. Ook is op afbeeldingen overal steigergaas te zien. Dit materiaal wordt gebruikt om steigers af te schermen voor wind.

Het is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan. Volgens Lee is er een taskforce opgezet om de brand te onderzoeken. Hij zegt verder dat de brandweer langzaam maar zeker grip krijgt op het vuur.
pi_219349937
twitter

twitter

twitter
pi_219349950
twitter

twitter

twitter
pi_219349973
Bamboe zal niet eens het grootste probleem zijn, die groene netten wel.
Voorheen Post ID 101472
pi_219349977
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Brandveiligheid is wel een dingetje natuurlijk.

Overigens kun je stalen steigers ook wegmikken als die in een brand hebben gestaan. Want na verhitting zijn de mechanische eigenschappen niet meer te garanderen.
Maar staal brandt niet ze snel...
pi_219349985
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:08 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Maar staal brandt niet ze snel...
Bamboe en staal hebben beide hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. ;)
  woensdag 26 november 2025 @ 19:25:55 #42
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219350115
Heftige beelden… met honderden bewoners is geen contact te krijgen. :'(
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219350313
Afschuwelijk wat een leed ;(
Ook in moeilijke tijden.
pi_219351280
De eerste drie arrestaties hebben inmiddels plaatsgevonden. Een gratis livefeed te volgen via de Hongkongse krant SCMP.

quote:
Dodental stijgt naar 55

Brandweerlieden maakten bekend dat het dodental is opgelopen tot 55, tegenover 44 eerder vanochtend. Zo'n 51 mensen overleden ter plaatse, terwijl de overige vier in het ziekenhuis aan hun verwondingen bezweken.

Ambtenaren gaven geen updates over de toestand van de eerder gemelde gewonden, zoals of ze nog in het ziekenhuis liggen of al ontslagen zijn.

Van de 341 tot nu toe gemelde gevallen van hulp is 279 keer gereageerd. Van de vier blokken waar de brand geblust is, zijn er geen gevallen meer van mensen die hulp zochten.

Twee buitenlandse werknemers omgekomen, twee gewond

Een woordvoerster van het Indonesische consulaat van Hongkong en Macau heeft tegenover de Post bevestigd dat twee Indonesiërs woensdag zijn omgekomen bij de brand in Wang Fuk Court, terwijl twee anderen gewond zijn geraakt. Alle vier Indonesiërs werken als buitenlandse huishoudelijke hulp in Hongkong. Het consulaat heeft zijn diepste medeleven betuigd aan alle slachtoffers van de brand en heeft samengewerkt met de politie en andere relevante autoriteiten.

Identificatie van de overledene

Mensen met vermiste familieleden kunnen nu de foto's van de overledene bekijken die in de Kwong Fuk Community Hall zijn opgehangen. Zo'n 50 mensen hebben zich al bij de hal verzameld om de foto's te bekijken.

Een persoon die naar buiten komt, zegt dat de foto's van officieel overleden personen zijn en dat families kunnen proberen hen te identificeren. Hij heeft zijn vermiste dierbare zelf niet gezien.

ICAC start onderzoek naar mogelijke corruptie

De Onafhankelijke Commissie tegen Corruptie stelt een taskforce in om mogelijke corruptie in verband met de brand in Wang Fuk Court te onderzoeken.

"Omdat het incident van groot openbaar belang is, heeft de ICAC een taskforce ingesteld om mogelijke corruptie bij de reparatiewerkzaamheden aan Wang Fuk Court in Tai Po grondig te onderzoeken", aldus een woordvoerder van het anti-corruptieagentschap van de stad.

'We geven niet op', zegt adjunct-directeur brandweer

Adjunct-directeur brandweer Wong Ka-wing zegt dat de reddingsoperatie een uitdaging is vanwege de extreem hoge temperaturen op de locatie en de complexe indeling van de gebouwen, waar steigers zijn ingestort.

"Onze brandweerlieden voeren reddingsacties uit, verdieping voor verdieping, in de gebouwen. Omdat de wooneenheden vrij klein zijn, kunnen we slechts een beperkt aantal mensen tegelijk inzetten", zei hij.

"We zullen geen enkele kans opgeven om levens te redden."

Oudere man gered van dak

Rond 11.00 uur werd een oudere man gered van het dak van de 31e verdieping van On Tai House.

Wong zei dat de reddingsoperatie nog steeds voor grote uitdagingen staat, aangezien grote gebieden nog steeds in brand staan en brandweerlieden nog steeds op talloze hulpoproepen reageren.

Onderwijspersoneel controleert getroffen schoolkinderen

Vijf of zes medewerkers van het Onderwijsbureau zijn in de gemeenschapszaal aan de Tung Cheong Street aanwezig om met schoolkinderen te praten die door de brand zijn getroffen.

"We proberen te achterhalen op welke scholen ze studeren en waar ze wonen", aldus een woordvoerster. De meeste leerlingen op de derde verdieping van de gemeenschapszaal komen uit de wijk Kwong Fuk, "dus de impact is niet zo groot".

"De leerlingen komen voornamelijk van scholen in Tai Po, en ook een aantal uit Fanling. We verzamelen informatie voor statistische doeleinden en rapporteren deze aan het bureau", voegde ze eraan toe.

"We hebben ook psychiaters ter plaatse en in de nabijgelegen opvangcentra, waaronder de Fung Leung Kit Memorial Secondary School van de Church of Christ in China. De leerlingen hier zijn niet al te erg getroffen en spelen nog steeds rond."

BYD helpt met laadvloot, donatie Rode Kruis
Een vloot van 10 elektrische voertuigen van BYD staat opgesteld bij de Tung Cheong Street Community Hall om te dienen als laadpunt voor mensen in nood.

"We hebben hier 10 voertuigen en niet meer, omdat we het verkeer in de buurt niet willen blokkeren", zegt Sandy Ho Ka-ying, senior customer service manager bij BYD. "Het is niet alleen voor de bewoners die in brandgevaarlijke situaties leven, maar ook voor degenen die vrijwillig helpen", voegt ze eraan toe.

"We hebben ook contact met het Rode Kruis Hongkong om 10 miljoen HK$ (1,3 miljoen US$) te doneren."
https://www.scmp.com/news(...)king&pgtype=homepage

[ Bericht 39% gewijzigd door Peppert op 27-11-2025 09:07:43 ]
pi_219351369
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:56 schreef xpompompomx het volgende:
Ik was in 1985 in Hong Kong. Toen viel dat ook al op in de zin van: zoiets nog nooit gezien. Ze hebben al die hoogbouw gemaakt met steigers van bamboe dus helemaal niks is het niet. Wel met het nadeel wat we nu zien maar blijft een soort freak accident.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219352102
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:08 schreef Estate2 het volgende:
Bamboe zal niet eens het grootste probleem zijn, die groene netten wel.
Dit.
En dergelijke doeken/netten zie je in Europa ook overal waar er in stedelijk gebied bouwsteigers staan.
En die dikke steigerplanken die "wij" op onze stalen buizen leggen willen ook wel fikken.

Wat we hier zien is wederom een inferno als gevolg van een brandbare schil (al is het in dit geval waarschijnlijk een tijdelijke schil) om een gebouw heen, waardoor het vuur zeer makkelijk en snel in meerdere richtingen kon uitbreiden via de buitenzijde van het gebouw.
  woensdag 26 november 2025 @ 23:18:46 #47
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219352685
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bamboe en staal hebben beide hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. ;)
Eens.

Overigens is het issue hier niet eens bamboe of staal, maar dat ze steigers gebruiken bij hoogbouw.

In de meeste landen wordt er gerenoveerd met een klimkooi of via liften/kranen die gewoon per verdieping de boel afwerken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 27 november 2025 @ 10:13:25 #49
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219353935
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:39 schreef maily het volgende:
Ik hoorde iets over bamboe steigers ... :X

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vier-doden-a4913686
Die zie je daar overal. Ik las ergens dat de overheid daar zei dat ze die langzaam uitfaseren, maar ik zag alleen maar bamboe steigers op Hong Kong island een maand geleden.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219354546
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 22:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dit.
En dergelijke doeken/netten zie je in Europa ook overal waar er in stedelijk gebied bouwsteigers staan.
En die dikke steigerplanken die "wij" op onze stalen buizen leggen willen ook wel fikken.

Steigernetten dienen wat betreft brandveiligheid te voldoen aan de (Europese Norm) EN 13501-1 . In deze norm zijn een aantal 'brandklassen' gespecificeerd; A1, A2, B, C, D, E en F. A1 is de meest brandveilige en F de meest onveilige. Steigernetten moeten voldoen aan klasse B. Dus, zo heel erg gevaarlijk zijn die dingen in Nederland en Europa niet. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')