abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219340331
Omroep BNNVARA stopt in 2027 vanwege bezuinigingen met het consumentenprogramma Kassa.
Dat heeft de omroep gemeld aan het personeel. Ook First Dates, 3 op reis, Wortelboer en Van Rossem, Proefkonijnen, Van Roosmalen & Groenteman en het Nieuwsjaarsconcert komen vanaf 2027 niet meer op tv.

In Kassa worden consumententhema's besproken en bedrijven kritisch aan de tand gevoeld. Het programma bestaat al sinds 1989. Felix Meurders presenteerde het programma meer dan twintig jaar. Nu wordt het gepresenteerd door Amber Kortzorg.

De omroep noemt Kassa en 3 op Reis iconische BNNVARA-programma's "die een wezenlijk deel van onze identiteit vormen". "Het verdwijnen van al deze vaste titels komt heel hard aan; dit raakt het hart van onze programmering."

Vanaf 2027 moet de publieke omroep van het kabinet jaarlijks 156 miljoen euro minder uitgeven. BNNVARA zegt dat door het stoppen van de programma's zo'n veertig arbeidsplaatsen verdwijnen.

Ook bij AVROTROS verdwijnen per 2027 programma's vanwege bezuinigingen. Het gaat om Draadstaal, Opium op Oerol, het Zondagochtend Concert, Close Up, Nu te zien! en Man en Kunst. De omroep weet nog niet hoeveel arbeidsplaatsen daardoor wegvallen.

Vorige maand meldde AVROTROS al dat Flikken Maastricht vanwege bezuinigingen stopt. Volgend jaar wordt het negende en laatste seizoen uitgezonden. Ook Het Mooiste Meisje van de Klas verdwijnt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  roze dinsdag 25 november 2025 @ 13:04:21 #2
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219340339
Oh er gaan ineens wel leuke programma's weg jammer.
Your beauty never ever scared me.
pi_219340351
De drie zenders worden ook anders ingevuld. NPO 3 krijgt volgens het plan een dubbele functie. Het wordt een etalagekanaal voor de streamingdienst NPO Start (waar steeds vaker programma’s exclusief zullen verschijnen) en zal fungeren als de plek voor sport en andere grote evenementen, zoals Top 2000, Het glazen huis of een Navo-top.
Grote sportevenementen

Wat sport betreft, wordt er op NPO 3 mogelijk gekozen voor grote sportevenementen als de Olympische Spelen, Grandslamtoernooien bij tennis en bijvoorbeeld het WK hockey. Studio Sport zou op NPO 1 kunnen blijven, net als de livewedstrijden van het Nederlands elftal.

Alle jeugdprogramma’s (nu nog op 3) verhuizen naar NPO 2. Alle titels die daar tot 19.30 uur worden uitgezonden, werden daardoor onderwerp van gesprek. Denk aan Podium Klassiek (NTR), Nederland Zingt (EO), Binnenstebuiten (KRO-NCRV) en Kook mee met Max (Omroep Max). In de avond behoudt de zender het profiel van journalistiek, geschiedenis en verdieping.

Vlaggenschip NPO 1 is en blijft de zender voor grote publiekstrekkers als Wie is de Mol?, Heel Holland bakt en Boer Zoekt Vrouw.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:06:38 #4
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219340356
Niet met Maarten en Wortelboer :(
  roze dinsdag 25 november 2025 @ 13:07:20 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219340359
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
Niet met Maarten en Wortelboer :(
Ja ik vind dat altijd leuk om te kijken dus ik vind dit wel erg jammer.
pi_219340360
quote:
Dat heeft de omroep gemeld aan het personeel. Ook First Dates, 3 op reis, Wortelboer en Van Rossem, Proefkonijnen, Van Roosmalen & Groenteman en het Nieuwsjaarsconcert komen vanaf 2027 niet meer op tv.

Dit kan van mij allemaal naar de commerciële omroepen. Heeft ook heel weinig waarde voor de publieke omroep imo.

Maar Kassa... Dat vind ik nou juist een programma wat WEL thuis hoort op een publieke omroep.
pi_219340372
Is het nieuwjaarsconcert het vaste prikje op nieuwjaarsdag om 11 uur sochtends? Dat bestaat al sinds ik leef
pi_219340431
Proefkonijnen? Bestaat dat nog. Dat is toch iets van jaren terug met een opleving in 2020 die weinig succesvol was (presentator van toen zat ongewenst aan meisjes geloof ik).

We zullen er niks aan missen. Maar bizar dat programma's als WIDM, Beste Zangers en Flikken Maastricht blijven bestaan.
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:19:34 #9
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219340438
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:18 schreef GereDathan het volgende:
Proefkonijnen? Bestaat dat nog. Dat is toch iets van jaren terug met een opleving in 2020 die weinig succesvol was (presentator van toen zat ongewenst aan meisjes geloof ik).

We zullen er niks aan missen. Maar bizar dat programma's als WIDM, Beste Zangers en Flikken Maastricht blijven bestaan.
Daar kijken mensen naar.

Ikzelf niet, maar goed.
  Miss 200.000.000! dinsdag 25 november 2025 @ 13:19:35 #10
367000 roos94
pi_219340439
"Vorige maand meldde AVROTROS al dat Flikken Maastricht vanwege bezuinigingen stopt."

Wat lul jij nou mafkees.
pi_219340463
Ben wel blij dat First Dates verdwijnt, elke keer als ik daar langs zapte zag ik 2 genderneutrale debielen met paars haar en 15 neusringen tegenover elkaar zitten.
pi_219340470
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:22 schreef DrDentz het volgende:
Ben wel blij dat First Dates verdwijnt, elke keer als ik daar langs zapte zag ik 2 genderneutrale debielen met paars haar en 15 neusringen tegenover elkaar zitten.
O goddank ! Opdat jouw ogen die ellende maar bespaard blijven, nuttig dat snijden !
pi_219340491
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:07 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dit kan van mij allemaal naar de commerciële omroepen. Heeft ook heel weinig waarde voor de publieke omroep imo.

Maar Kassa... Dat vind ik nou juist een programma wat WEL thuis hoort op een publieke omroep.
Kassa snap ik inderdaad ook niet. De rest is entertainment en kan gewoon naar sbs of rtl idd
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:28:22 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219340506
quote:
Moet je niet aan denken dat mensen die niet binnen je eigen sociale kring zouden vallen op TV zouden kunnen komen.
pi_219340516
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:19 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Daar kijken mensen naar.

Ikzelf niet, maar goed.
Sinds wanneer is dat het/een doel van de publieke omroep? Ze moeten toch educatieve programma's brengen die elders geen onderdak vinden? Iets als Kassa is juist op zijn plek daar.

Als je dan Kassa als overbodig bestempeld, hoe kan je dan met droge ogen aankomen met programma's als Beste Zangers?

Ik ben er van overtuigd dat de lievelingetjes van de omroepen beschermd worden, net als Matthijs van Nieuwkerk bijvoorbeeld.
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:30:03 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219340518
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:19 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Daar kijken mensen naar.

Ikzelf niet, maar goed.
En omdat die goed bekeken maakt NPO er waarschijnlijk ook nog winst op. Mensen lopen ook altijd te zeiken op het songfestival en belastingcenten terwijl de reclame-inkomsten velen stukken hoger liggen dan de investering die AVROTROS erin doet.
pi_219340522
quote:
Nou, je kwam anders prima over op het scherm hoor. Is de vervolg date nog leuk afgelopen?
  roze dinsdag 25 november 2025 @ 13:30:30 #18
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219340524
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Moet je niet aan denken dat mensen die niet binnen je eigen sociale kring zouden vallen op TV zouden kunnen komen.
Dat vinden FOK!kers vaak een beetje eng.
pi_219340554
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:30 schreef Momo het volgende:

[..]
En omdat die goed bekeken maakt NPO er waarschijnlijk ook nog winst op. Mensen lopen ook altijd te zeiken op het songfestival en belastingcenten terwijl de reclame-inkomsten velen stukken hoger liggen dan de investering die AVROTROS erin doet.
Leg mij eens uit hoe de publieke omroep winst kan maken op een programma? Er zit hooguit reclame voor en na, ik kan mij niet voorstellen dat dat heel veel bekeken wordt. Zeker niet anno 2025 met alle streaming opties. Wellicht dat dat vroeger met lineaire TV nog iets deed, maar tegenwoordig?

Songfestival vind ik wel een ander verhaal, dat vind ik wel op zijn plek bij de publieke omroep. Hoewel ik het zelf niet kijk weet ik dat een hoop mensen er met plezier naar kijken. Tevens heeft het een verbindend karakter (even los van hoe het tegenwoordig tot uiting komt) in Europa en een educatief karakter omdat je iets leert over andere landen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:35:59 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219340589
quote:
Hè bah, mensen die een beetje anders zijn. Weg ermee.
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:41:19 #21
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219340644
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:32 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Leg mij eens uit hoe de publieke omroep winst kan maken op een programma? Er zit hooguit reclame voor en na, ik kan mij niet voorstellen dat dat heel veel bekeken wordt. Zeker niet anno 2025 met alle streaming opties. Wellicht dat dat vroeger met lineaire TV nog iets deed, maar tegenwoordig?

Als ik google dan haalt de NPO per jaar ongeveer 200 miljoen op qua reclame-inkomsten.

Een programma als Beste Zangers zal geen miljoen kosten om te maken per seizoen.
pi_219340645
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:05 schreef golfer het volgende:
Wat sport betreft, wordt er op NPO 3 mogelijk gekozen voor grote sportevenementen als de Olympische Spelen, Grandslamtoernooien bij tennis en bijvoorbeeld het WK hockey. Studio Sport zou op NPO 1 kunnen blijven, net als de livewedstrijden van het Nederlands elftal.
Met het uitzenden van grote sportevenementen kan de publieke omroep het beste gewoon helemaal stoppen. Dat zou echt enorm veel geld besparen.
pi_219340666
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Met het uitzenden van grote sportevenementen kan de publieke omroep het beste gewoon helemaal stoppen. Dat zou echt enorm veel geld besparen.
Liever niet, want dan zal je geen enkele andere sport meer zien dan voetbal en nep-sport f1. Hooguit nog de Tour de France een samenvatting en een wekelijks update over de Olympische Spelen.

Juist sport is iets wat prima past bij de publieke. Voetbal is al meermaals naar andere zenders geweest en we weten allemaal hoe een groot succes dat was.
pi_219340685
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Als ik google dan haalt de NPO per jaar ongeveer 200 miljoen op qua reclame-inkomsten.

[ afbeelding ]

Een programma als Beste Zangers zal geen miljoen kosten om te maken per seizoen.
Dit is toch enkel de raming?

Beste Zangers zal geen goedkoop programma zijn, miljoenen zullen het niet wezen maar een miljoen ben je zo verder voor een seizoen. Lokatie, personeel, een presentator en gasten zijn echt niet goedkoop. Voor presentatoren alleen al ben je als omroep rustig 2 ton per jaar kwijt.

Denk dat als je Beste Zangers gaat vergelijken met iets als Kassa dat je schrikt. En we zullen 3 op Reis e.d. maar even niet bekijken, want dat zal zonder moeite in de papieren lopen.
pi_219340707
quote:
Er zit hooguit reclame voor en na, ik kan mij niet voorstellen dat dat heel veel bekeken wordt.
De reclame wordt ook niet veel bekeken. Televisiekijkers gebruiken de tijd waarin reclame uitgezonden wordt om hun sanitaire behoeften te doen of om even koffie te zetten.
quote:
Songfestival vind ik wel een ander verhaal, dat vind ik wel op zijn plek bij de publieke omroep. Hoewel ik het zelf niet kijk weet ik dat een hoop mensen er met plezier naar kijken. Tevens heeft het een verbindend karakter (even los van hoe het tegenwoordig tot uiting komt) in Europa en een educatief karakter omdat je iets leert over andere landen.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Vroeger was het Songfestival nog leuk, maar tegenwoordig is het iets geworden om je alleen maar aan te ergeren. En met het beleid van de EBU kun je op grond van een vage klacht over ongewenst gedrag gediskwalificeerd worden. We kunnen ons daar beter verre van houden.
pi_219340710
Publieke omroep is imo nieuws, sport, informatief en educatief.

Als die andere programma's kunnen prima op andere zender terecht. John de Mol zal vast geen moeite hebben om nog een extra zender er bij te krijgen.
pi_219340727
Zo was spuiten en slikken vroeger best een informatief programma. Maar het internet bestond nog nauwelijks. Alles is daar inmiddels wel besproken. Dus nu hebben ze het maar over hoeveel vingers in je reet passen.
pi_219340732
Wat een feest, een heel net voor (o.m. )alle Navo-toppen.
anonieme razernist
pi_219340784
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Hier ben ik het dus niet mee eens. Vroeger was het Songfestival nog leuk, maar tegenwoordig is het iets geworden om je alleen maar aan te ergeren. En met het beleid van de EBU kun je op grond van een vage klacht over ongewenst gedrag gediskwalificeerd worden. We kunnen ons daar beter verre van houden.
En dan moet je een hoop mensen die het leuk vinden maar wegzetten als niet ter zake doend? Beetje kort door de bocht.

Je hebt wel gelijk, de EBU zou net als de FIFA/EUFA met een hele grote bezem opgeschoond moeten worden. Maar dat is toch een andere discussie?
pi_219340788
Beter gewoon bezuinigen op onzin als het Glazen huis en de top 2000
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:02:37 #31
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219340789
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:46 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dit is toch enkel de raming?

Beste Zangers zal geen goedkoop programma zijn, miljoenen zullen het niet wezen maar een miljoen ben je zo verder voor een seizoen. Lokatie, personeel, een presentator en gasten zijn echt niet goedkoop. Voor presentatoren alleen al ben je als omroep rustig 2 ton per jaar kwijt.

Denk dat als je Beste Zangers gaat vergelijken met iets als Kassa dat je schrikt. En we zullen 3 op Reis e.d. maar even niet bekijken, want dat zal zonder moeite in de papieren lopen.
Maar zo veel wordt er ook ongeveer werkelijk verdiend. Daar moet nog 12 miljoen extra bij van de overheid door van 8 naar 10 procent van de tijd reclame te gaan. Tarieven liggen op ongeveer 200-1000 euro per seconde voor programma die goed bekeken worden. 8 minuten reclame, 480 secondes is zo een ton tot half miljoen verdiend per blok.
pi_219340806
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:02 schreef Haags het volgende:
Beter gewoon bezuinigen op onzin als het Glazen huis en de top 2000
De top 2000 zal niet veel kosten, mensen kopen toegangskaartjes en zuipen (zeker in de nacht) lekker door. De DJ's hebben ze al in dienst en muziekrechten moeten ze sowieso betalen. Het tijdelijk neerzetten van een hokje op steigers zullen de kosten niet wezen.

Glazen huis is een ander verhaal, sowieso achterhaald concept. Maar dat kost vooral geld, zit geen enkel verdienmodel achter verder.
pi_219340817
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]
En dan moet je een hoop mensen die het leuk vinden maar wegzetten als niet ter zake doend? Beetje kort door de bocht.

Dat schrijft ie toch helemaal niet? Hij betoogt dat niets bij de Publieke Omroep te zoeken heeft, en dat lijkt mij ook wel, zeker minder dan Kassa!, Nu te zien of het Zondagochtendconcert.
anonieme razernist
pi_219340832
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:43 schreef GereDathan het volgende:
Liever niet, want dan zal je geen enkele andere sport meer zien dan voetbal en nep-sport f1. Hooguit nog de Tour de France een samenvatting en een wekelijks update over de Olympische Spelen.
Wat mij betreft hoeft de publieke omroep ook niet te stoppen met sport, maar moet vooral stoppen met sportevenementen waar miljoenen aan uitzendrechten voor betaald worden. Het is zelfs zo erg dat de publieke omroep de commerciële omroepen overbiedt bij het bieden op uitzendrechten. De commerciële omroepen maken een kosten/baten analyse en op grond daarvan bepalen ze een maximum bedrag dat ze bereid zijn om voor die uitzendrechten te betalen. De publieke omroep hoeft geen winst te maken, en biedt daar dan over.

Van alle nationale sportbonden vraagt alleen de KNVB geld voor uitzendrechten. De meeste overige sportbonden zijn alleen maar blij als hun sport op televisie uitgezonden wordt. Dat kan de publieke omroep dan doen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:43 schreef GereDathan het volgende:
Juist sport is iets wat prima past bij de publieke. Voetbal is al meermaals naar andere zenders geweest en we weten allemaal hoe een groot succes dat was.
Ik heb op een of andere manier niet meegekregen wat er toen mis ging.
pi_219340833
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar zo veel wordt er ook ongeveer werkelijk verdiend. Daar moet nog 12 miljoen extra bij van de overheid door van 8 naar 10 procent van de tijd reclame te gaan. Tarieven liggen op ongeveer 200-1000 euro per seconde voor programma die goed bekeken worden. 8 minuten reclame, 480 secondes is zo een ton tot half miljoen verdiend per blok.
Volgens ChatGPT kost 1 minuut reclame rondom Studio Sport zo'n 30.000 euro. Per seconde is dat 500 euro. En ik denk dat er weinig programma's dat bedrag zullen evenaren laat staan toppen.

Dat staat verder niet in verhouding als de uitgaven 1000 euro per seconde zijn. Dat kan je niet bolwerken als omroep lijkt mij, want de meeste reclame zal veel minder opbrengen.

Het is een sterfhuis, we moeten de pleister er gewoon in 1 keer afrukken nu wat mij betreft.
pi_219340843
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:02 schreef GereDathan het volgende:
Misschien hebben de commerciële omroepen interesse in het Songfestival.
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:16:22 #37
136 V.
Like tears in rain...
pi_219340863
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:29 schreef GereDathan het volgende:

Ik ben er van overtuigd dat de lievelingetjes van de omroepen beschermd worden, net als Matthijs van Nieuwkerk bijvoorbeeld.
Nope. De programma's die weg moeten zijn geselecteerd door de NPO, niet door de omroepen zelf. Dus geen omroep kon zijn lievelingetje beschermen.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_219340866
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Ik heb op een of andere manier niet meegekregen wat er toen mis ging.
Best simpel, men zat vooral niet te wachten op bergen reclame en elk woord wat ze uitspraken had een commerciële uiting in zich. Ook de keuze in volgorde van de wedstrijden was niet handig, zo waren de traditionele clubs vaak de afsluiter in plaats van Studio Sport wat in principe op basis van de ranglijst werkt. Tevens ligt het risico van belangen verstrengeling op de loer, wat als een club extra geld betaalt zodat ze wat langer in beeld zijn? Dat is bijvoorbeeld goed voor de clubsponsors.
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:17:12 #39
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_219340871
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:51 schreef Watmoetjenou het volgende:
Publieke omroep is imo nieuws, sport, informatief en educatief.

Als die andere programma's kunnen prima op andere zender terecht. John de Mol zal vast geen moeite hebben om nog een extra zender er bij te krijgen.
De Elon Musk van de lage landen!
Willen we dat?
pi_219340874
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien hebben de commerciële omroepen interesse in het Songfestival.
Zou ook helemaal niet gek zijn, ik weet niet hoe andere landen dat doen maar ik verwacht dat het lang niet overal als een publieke taak wordt gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')