Wat? Het mag wel wat duidelijker. Investeren in een vakantiehuisje neem in aan?quote:Op maandag 24 november 2025 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Heujh,
Ik zit wat te neuzen, en mogelijk dat ik een en ander ga overwegen.
Je kan het een verhuurder vragen, als ze bereid zijn je die gunst te doen. Je kunt ook een inschatting ervan maken door op bijvoorbeeld Airbnb te kijken welk bedrag ze voor welke periode van het jaar vragen en door een inschatting te maken van hoeveel ze volgeboekt zijn. Je kunt namelijk zien wanneer het huisje (en vegelijkbare huisjes) nog beschikbaar is en wanneer niet. En nee, dat gaat geen perfecte inschatting opleveren en ja het kost ook wat moeite.quote:Maar om een goede overweging te maken heb ik eigenlijk het volgende nodig waarvan ik niet weet hoe ik die data en informatie kan krijgen:
Bezettingsgraad huis;
De omzet die je ongeveer maakt;
Dat is afhankelijk van het park, sommige parken staan het (in bepaalde vormen) toe en andere niet. De Nederlandse wet verbiedt het niet, dus in principe wel ja.quote:Mag je ook buiten het park om het verhuren;
Op dinsdag 25 november 2025 00:24 schreef embedguy het volgende:Eens even kijken op airDNA. Niet eerder van gehoord.quote:Je kan het een verhuurder vragen, als ze bereid zijn je die gunst te doen. Je kunt ook een inschatting ervan maken door op bijvoorbeeld Airbnb te kijken welk bedrag ze voor welke periode van het jaar vragen en door een inschatting te maken van hoeveel ze volgeboekt zijn. Je kunt namelijk zien wanneer het huisje (en vegelijkbare huisjes) nog beschikbaar is en wanneer niet. En nee, dat gaat geen perfecte inschatting opleveren en ja het kost ook wat moeite.
Je kunt ook de tool AirDNA hiervoor gebruiken. Al komt die ook niet verder dan helpen bij een inschatting maken.
Zaken als al dan wel of niet zelf verhuren en of ze regels aangaande bepaalde zaken zomaar kunnen veranderen is wel van belang. Straks mag het bijvoorbeeld nu wel om zelf je huis te verhuren maar draaien ze dat later terug. Of eenzijdig het parkgeld verhogen?quote:Dat is afhankelijk van het park, sommige parken staan het (in bepaalde vormen) toe en andere niet. De Nederlandse wet verbiedt het niet, dus in principe wel ja.
Klopt inderdaad :-)quote:Op dinsdag 25 november 2025 00:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens even kijken op airDNA. Niet eerder van gehoord.
Goed om te horen dat er geen geijkte weg is. Het blijft dus toch een beetje rekenen met prijs assumpties en een assumptie voor je bezettingsgraad. Dat is natuurlijk ook gewoon een antwoordDat betekent dat ik even een .xlsxje moet maken. Maar dat is geen probleem
Het lijkt me dat dat niet zomaar kan. Ik geloof dat het ook in je koopcontract komt te staan.quote:[..]
Zaken als al dan wel of niet zelf verhuren en of ze regels aangaande bepaalde zaken zomaar kunnen veranderen is wel van belang. Straks mag het bijvoorbeeld nu wel om zelf je huis te verhuren maar draaien ze dat later terug. Of eenzijdig het parkgeld verhogen?
Ervaring?
3/4% op het eigen vermogen of vv? In of ex die 90 dagen zelf bewoning?quote:Op dinsdag 25 november 2025 12:28 schreef Pendora het volgende:
Toevallig hier over gehad met iemand die op een Roompot park een huisje had. Ze mochten er zelf max 90 dagen per jaar in zitten. De rest is dus per definitie verhuurd via park. OF niks via het park. Maar dan kreeg je wel een rekening voor de receptie etc.
Je hebt best wel wat verplichtingen over de staat. Spoed reparaties / vervangingen die het park moet uitvoeren zijn duur.
Het gemiddelde rendement is 3-4%.
Dus je moet het leuk vinden om daar een huisje hebben. Je doet het niet om rijk te worden.
Eigen vermogen en ex die 90. Zij hadden dus zelf een negatief rendement. Maar het was goedkoper dan huren voor hunquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
3/4% op het eigen vermogen of vv? In of ex die 90 dagen zelf bewoning?
het lijkt wel een soort timesharequote:Op dinsdag 25 november 2025 12:28 schreef Pendora het volgende:
Toevallig hier over gehad met iemand die op een Roompot park een huisje had. Ze mochten er zelf max 90 dagen per jaar in zitten. De rest is dus per definitie verhuurd via park. OF niks via het park. Maar dan kreeg je wel een rekening voor de receptie etc.
Je hebt best wel wat verplichtingen over de staat. Spoed reparaties / vervangingen die het park moet uitvoeren zijn duur.
Het gemiddelde rendement is 3-4%.
Dus je moet het leuk vinden om daar een huisje hebben. Je doet het niet om rijk te worden.
Dit zijn bleeders waar iedereen en zijn moeder altijd weer intrapt. Nooit aan beginnen.quote:Op maandag 24 november 2025 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Heujh,
Maar om een goede overweging te maken heb ik eigenlijk het volgende nodig waarvan ik niet weet hoe ik die data en informatie kan krijgen:
Bezettingsgraad huis;
Mag je ook buiten het park om het verhuren;
Inderdaad. Kan echt niet begrijpen dat mensen hier in willen stappenquote:Op woensdag 26 november 2025 20:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit zijn bleeders waar iedereen en zijn moeder altijd weer intrapt. Nooit aan beginnen.
De verhalen zijn altijd mooi en de ervaringen altijd weer zwaar teleurstellend.
Ik kan je verhalen uit mijn netwerk vertellen over bijv. Bulgaren die gewoon niet vertrekken na afloop van de huurperiode. Moet je ze afkopen. Vernielen je huisje. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.quote:Op maandag 24 november 2025 23:17 schreef phpmystyle het volgende:
Heujh,
Maar om een goede overweging te maken heb ik eigenlijk het volgende nodig waarvan ik niet weet hoe ik die data en informatie kan krijgen:
Bezettingsgraad huis;
Mag je ook buiten het park om het verhuren;
Weinig rooskleurig beeld.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:27 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik kan je verhalen uit mijn netwerk vertellen over bijv. Bulgaren die gewoon niet vertrekken na afloop van de huurperiode. Moet je ze afkopen. Vernielen je huisje. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Van een vakantiehuisje word je twee keer blij.
Eerste keer: als je het koopt
Tweede keer: als je het verkoopt.
Zelfde geldt voor een boot. Het lijkt zo mooi maar het wordt niet zelden een blok aan het been.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:27 schreef paardendokter het volgende:
Van een vakantiehuisje word je twee keer blij.
Eerste keer: als je het koopt
Tweede keer: als je het verkoopt.
Een en ander kan alleen en enkel op grote schaal. Voor de particulier met 1 ding is het afbreukrisico enorm.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weinig rooskleurig beeld.
Maar ik was ook niet van plan om ze aan bulgaren te verhuren.
Proest. Deze vond ik wel leukquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:37 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Leuk, een eigen vakantiehuis dat je driekwart van het jaar kwijt bent aan oostblokkers met smerige verfbroeken en knaufpoten.
Vaak heb je niet de mogelijkheid om zelf te selecteren en ben je overgeleverd aan het 'selectievermogen' van de parkbeheerders...quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar ik was ook niet van plan om ze aan bulgaren te verhuren.
@TS wil je het huisje via een park verhuren of via een andere weg?quote:Op woensdag 3 december 2025 11:13 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Vaak heb je niet de mogelijkheid om zelf te selecteren en ben je overgeleverd aan het 'selectievermogen' van de parkbeheerders...
Ik denk dat je eerst moet uitzoeken of eigenverhuur wel mag op een vakantiepark... de meeste parken zullen dat hebben ingekaderd vermoed ik.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
@:ts wil je het huisje via een park verhuren of via een andere weg?
Alle horrorverhalen in dit topic gaan tot nu toe over verhuur door het park terwijl dat maar één van de opties is.
Als voorbeeld: Als je het zelf gaat verhuren via Airbnb ed dan ga je bijvoorbeeld echt geen cheap oostblok werkers erin krijgen. Voor hen is dat veel te duur.
Dusja: kun je wat verduidelijken wat jouw idee is @:ts?
Ja, dat mag. Maar niet op alle parken inderdaad dus als je dat wilt moet je een park uitkiezen waar het mag. Dus dat is inderdaad belangrijk om eerst uit te zoeken.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:28 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ik denk dat je eerst moet uitzoeken of eigenverhuur wel mag op een vakantiepark... de meeste parken zullen dat hebben ingekaderd vermoed ik.
quote:Op dinsdag 25 november 2025 00:24 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van het park, sommige parken staan het (in bepaalde vormen) toe en andere niet. De Nederlandse wet verbiedt het niet, dus in principe wel ja.
Jazeker. Ze hebben een eigen poul, maar je mag ook zelf verhuren.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:28 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ik denk dat je eerst moet uitzoeken of eigenverhuur wel mag op een vakantiepark... de meeste parken zullen dat hebben ingekaderd vermoed ik.
Kom er vanavond op terug. Via mob lastig typen.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
@:ts wil je het huisje via een park verhuren of via een andere weg?
Alle horrorverhalen in dit topic gaan tot nu toe over verhuur door het park terwijl dat maar één van de opties is.
Als voorbeeld: Als je het zelf gaat verhuren via Airbnb ed dan ga je bijvoorbeeld echt geen cheap oostblok werkers erin krijgen. Voor hen is dat veel te duur.
Dusja: kun je wat verduidelijken wat jouw idee is @:ts?
Maar betaal je dan geen extra servicekosten aan het park?quote:Op woensdag 3 december 2025 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jazeker. Ze hebben een eigen poul, maar je mag ook zelf verhuren.
Dat zal altijd minder zijn dan de servicekosten van het laten verhuren door het parkquote:Op woensdag 3 december 2025 14:37 schreef okzbow het volgende:
[..]
Maar betaal je dan geen extra servicekosten aan het park?
nou dat vraag ik me dus af... om het te ontmoedigen zullen ze niet mals zijn.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat zal altijd minder zijn dan de servicekosten van het laten verhuren door het parkmaar verder inderdaad goed om ook te checken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |