quote:
Op maandag 5 januari 2026 13:48 schreef Vis1980 het volgende:[..]
Oh, man, ik ben stik jaloers. Als ik ooit ga emigreren is het naar IJsland. Naast dat ik een enorme Bjorkfan ben, heb ik al vaker zitten kijken om de zomers in IJsland te spenderen. Met zo'n maximaal 12 graden denk ik die zomers veel langer vol te houden dan hier en daarnaast vind ik het landschap van IJsland alsof je in een sprookje zit.
Hoe ging het met het aanpassen? Wat eet je daar zoal? Is het te doen zonder auto? Is Bjork een beetje aardig en zit je meer in de stad of dorp?
Ik heb deze zomer ook wel 20 graden gehad net als dat ik nu in een vorstperiode zit, laatst bij één van de vele watervallen met volle maan en daardoor geen zichtbaar Noorderlicht, wel -13 graden. Ja we hebben hier "dubbele cijfers onder 0". In principe kun je hier alles eten wat je normaal in de supermarkt vind. Geen probleem om veganist te zijn, ook geen problemen met geloof of migratie achtergronden. 1 op de 5 mensen is toch emigrant. Dus wat betreft aanpassen, je doet gewoon mee en je helpt de mensen wat als dat nodig is en dan ben je meteen geaccepteerd.
Wat betreft zonder auto... dat zou ik niet aanraden. Wel heb ik één Oostenrijkse emigrant ontmoet, zij heeft dan geen auto dus lift ze met mensen mee maar dan ben je wel behoorlijk afhankelijk. Misschien dat als je in the "Capital Area", dus in de buurt van Reykjavík, woont en werkt dat je zonder auto kan maar dan zou je dus of een auto moeten huren of liften als je daarbuiten ergens naar toe wil. Bovendien, huizenprijzen / huur is behoorlijk aan de prijs in dat gebied.
Ik woon zelf in een dorp in de buurt van Borgarnes, zo'n 80 km van Reykjavík vandaan. Als ik naar Reykjavík toe ga, dan kan dat alleen met de auto hier vandaan.
Wat verder het moeilijkste is in IJsland, dat zeg ik er ook even bij, is het importeren vanuit het buitenland. De invoerrechten zijn behoorlijk hoog, dus ga eerst even kijken in de winkels of iets te koop is voordat je bij Amazon gaat shoppen.
Verder, het importeren van mijn 3 katten, dat was een complete nachtmerrie. Zelfs één van de dieren export bedrijven wist er geen eind aan. En een dierenarts (in Nederland) die fouten maakte, ja ik was echt blij toen ik mijn katten bij me thuis had ook al liep alles (gelukkig) qua tijd precies zoals het hoort. Maar, mijn hemel wat een eisen en wat een gedoe. De quarantaine periode van 2 weken is nog het minst erge.
Hetzelfde geld voor het importeren van een auto. Ze berekenen met gemak dezelfde prijs aan invoerrechten als de dagwaarde van je auto, tenminste als je een diesel / benzine auto wil importeren. Je kan het doen met een elektrische auto of een plug-in hybrid maar iets anders en je betaalt je een breuk. Dan ben je beter af om in IJsland een auto te kopen.
Maar voor de rest, als je éénmaal er bent en alles is geregeld, dan is IJsland zeker een fantastisch land en is de IJslandse bevolking zeer vriendelijk.