abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219300496
Voor mij is het niet direct een baten/lasten idee geweest. Er was wel wat emotie. Maar in het algemeen duurde het niet al te lang om bepaalde redenen. Meer mensen die het idee hebben dat ze niet echt verliefd zijn geweest? Meer seksueel belang en de emotionele band maar op de koop toe nemen als het ware?
pi_219300517
Ik denk dat ik nooit verliefd ben geweest? Tenminste niet in mijn relaties... dan was het "oh iemand vindt me leuk :? Wonder... dus ik moet de relatie aangaan, want anders voor altijd alleen en ik moet hem net zo leuk vinden :? "

Er is wel een meid waar ik ongelooflijk close mee was. We logeerden bij elkaar, studeerden samen, we deden bijna alles samen en ik was dol op haar. En zij op mij. Alleen zij ging op den duur met een man en toen was de magie tussen ons voorbij
Misschien wel beter, we waren niet gezond. Misschien was ik verliefd op haar..? Of idd een verlangen naar een emotionele veiligheid en vertrouwdheid
pi_219300547
Ik zal het nooit weten. Wel een sterk verlangen om bij iemand te zijn, maar die rose wolk en happyness waar ze ht soms over hebben? Kan het me niet herinneren. Dat zal gewoon een ding uit de films zijn denk ik.
pi_219300548
Voor mij was het altijd zo dat ik wel verliefd was, maar echt houden van iemand deed ik niet.

Ik heb geen emotionele banden met familie of vrienden en zou ook niks voelen als de spontaan zouden verdwijnen.

Maar ik ben nog steeds verliefd op,en hou van mijn vrouw. Als ik haar zie krijg ik nog vlinders enzo.
pi_219300549
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 00:30 schreef Masberum het volgende:
Meer mensen die het idee hebben dat ze niet echt verliefd zijn geweest? Meer seksueel belang en de emotionele band maar op de koop toe nemen als het ware?
ik wil je romantische idee niet kapotmaken, maar gevoelens zijn uiteindelijk gewoon chemische reacties... er bestaat dus helemaal niet zoiets als 'echt' (of 'onecht') verliefd zijn.

'verliefdheid' is niet veel meer dan de aanwezigheid van hormonen en neuro-transmitters als 'oxytocine' en wat 'dopamine', 'serotonine' en 'adrenaline' die lichamelijke reacties sturen en beinvloedden...

het is natuurlijk wel mogelijk dat bepaalde mensen een hormonale ontregeling hebben en deze hormonen niet goed opgewekt of verwerkt kunnen worden..
zeker mensen met bepaalde verslaafdheid-problematiek hebben wel vaker ontregeld serotine- en dopamine-huishoudingen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 20 november 2025 @ 01:32:58 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219300550
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 01:29 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ik wil je romantische idee niet kapotmaken, maar gevoelens zijn uiteindelijk gewoon chemische reacties... er bestaat dus helemaal niet zoiets als 'echt' (of 'onecht') verliefd zijn.

'verliefdheid' is niet veel meer dan de aanwezigheid van hormonen en neuro-transmitters als 'oxytocine' en wat 'dopamine', 'serotonine' en 'adrenaline' die lichamelijke reacties sturen en beinvloedden...

het is natuurlijk wel mogelijk dat bepaalde mensen een hormonale ontregeling hebben en deze hormonen niet goed opgewekt of verwerkt kunnen worden..
zeker mensen met bepaalde verslaafdheid-problematiek hebben wel vaker ontregeld serotine- en dopamine-huishoudingen
En nu graag een omschrijving van het gevoel.
pi_219301658
Ik ben geen gevoelsmens, doe vrijwel alles op ratio, dus ik ken dit ook niet zo, nee.
  donderdag 20 november 2025 @ 11:46:22 #8
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219302105
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 01:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En nu graag een omschrijving van het gevoel.
Aan niets anders meer kunnen denken dan aan de ander.
Een lach op je gezicht zodra je aan de ander denkt (dus constant).
Kriebels in je buik als je een berichtje krijgt van diegene.
Niet kunnen wachten tot de volgende keer dat je elkaar weer ziet.
Je dagen kunnen niet meer stuk, je bent constant vrolijk.
Heel erg uitkijken naar elk moment van contact.

O+
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_219302996
quote:

[..]

Verliefdheid is niet dat. Dat neuroreductionisme kun je helemaal niks mee. Bovendien maak je overal een conceptuele denkfout.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219303083
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 00:30 schreef Masberum het volgende:
Voor mij is het niet direct een baten/lasten idee geweest. Er was wel wat emotie. Maar in het algemeen duurde het niet al te lang om bepaalde redenen. Meer mensen die het idee hebben dat ze niet echt verliefd zijn geweest? Meer seksueel belang en de emotionele band maar op de koop toe nemen als het ware?
Ik heb als hetero man zijnde de beleving dat er tegenwoordig erg weinig rondloopt om echt hals over kop verliefd op te worden.
pi_219303109
quote:
17s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:46 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]

O+
Hm... klinkt zowel fijn als vermoeiend ;)
pi_219303114
Bij mij gaat verliefdheid ook sterk gepaard met seksuele verlangens, maar ik zie niet waarom dat de verliefdheid minder zou maken.
  donderdag 20 november 2025 @ 13:50:32 #13
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219303223
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Hm... klinkt zowel fijn als vermoeiend ;)
Heel fijn om in te zitten, want veel van alle gelukshormonen O+
|| justdiggit.org ||
pi_219303528
quote:

[..]

Wat ik me nou afvraag. Zou je een pil kunnen ontwikkelen waardoor je verliefd wordt op iemand?
Je komt wel eens iemand tegen waarvan je denk:”Dat zou de perfecte partner voor mij zijn” maar helaas wordt je er niet warm of koud van. Als je dan zo’n pil zou kunnen slikken…..
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:39:57 #15
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219303536
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:39 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Wat ik me nou afvraag. Zou je een pil kunnen ontwikkelen waardoor je verliefd wordt op iemand?
Je komt wel eens iemand tegen waarvan je denk:”Dat zou de perfecte partner voor mij zijn” maar helaas wordt je er niet warm of koud van. Als je dan zo’n pil zou kunnen slikken…..
Dat heet XTC
|| justdiggit.org ||
  donderdag 20 november 2025 @ 15:36:50 #16
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219303872
Interessant onderwerp. Lijkt mij best vreemd om niet verliefd te kunnen worden.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  donderdag 20 november 2025 @ 15:49:05 #17
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_219303942
Nee nooit eigenlijk echt. Ook nooit de behoefte gehad aan een relatie of iets.
pi_219304228
O wow, ik ga hier filosofisch heel goed op. Misschien dat je hier helemaal niet op aan het wachten bent, maar ik heb mezelf naar aanleiding van dit topic mezelf een aantal filosofisch vragen gesteld (wat is verliefdheid bijvoorbeeld) en er over nagedacht.

Ik denk dat verliefdheid geen universele ervaring is. Het varieert van heel intens en afhankelijk tot subtiel of zelfs helemaal niet. Maar wat is verliefdheid? Biologisch heeft het te maken met hormonen, psychologisch met verlangen. Je denkt continue aan die persoon, wil hem of haar altijd zien en of spreken, vlinders in de buik, hartslag omhoog, gebrek aan eetlust, je idealiseert de persoon.

Ik zelf ben heel snel verliefd als mensen mij aandacht geven. Maar ik vind mezelf niet aanhanklijk. Aandacht voelt prettig, maar ik heb het niet nodig. Ik ben heel snel gehecht aan mensen wanneer ik ze beter leer kennen en open en nieuwsgierig naar personen toe en ik denk ook dat ik heel erg geniet van verbinding met mensen. Ik denk dat dat een verschil is met mensen die verliefd worden vanuit onzekerheid, waardoor ze extreem aanhankelijk worden. Bang om verlaten te worden.

Maar als je niet verliefd kunt worden? Ik denk dat sommige mensen gewoon geen romantisch gevoelens kunnen hebben, net zoals sommige mensen aseksueel zijn. Of het kan niet veilig voelen als je aan iemand hecht, dus dan onderdruk je die gevoelens. Zeker bij negatieve ervaringen of als je erg cognitief ingesteld bent (liefde is irrationeel, verstoring van de rede).

Voor mij is verliefheid echt de ultieme vrijheid.
pi_219304294
Ik wel. Als tiener, en op mijn ex in het begin.
pi_219304350
Ik ben nu 30 en ben nog nooit verliefd geweest. Wel eens iemand 'leuk' gevonden, maar echt verliefd? Nee. Vind ik zelf eigenlijk best zonde. Wel in mijn late tienerjaren een relatie gehad, maar merkte al vrij snel dat ik meer een maatje zocht dan dat ik hem echt leuk vond. Moet zeggen dat me dit ook wel hindert bij daten op dit moment.
pi_219304468
Vaak zat verliefd geweest. De heftigheid daarvan wordt wel minder naar mate je ouder wordt heb ik het idee. Maar dat is misschien ook omdat je door ervaring geleerd hebt dat alles voorbij gaat...
pi_219304990
quote:
17s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:46 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]

O+
Dat voel je ook als het enkel lust is en wordt vaak verward met verliefdheid.
Meestal is het dan ook snel over als er eens een paar maanden seksueel contact is geweest.
Er is geen diepere binding mogelijk.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 20 november 2025 @ 19:12:55 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219305022
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:11 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
pi_219305057
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Omdat het geen verliefdheid was maar rauwe lust. Als de lust eenmaal bevredigd is dan pas valt op dat jullie qua persoonlijkheid niet bij elkaar passen en dan dooft het uit.
  donderdag 20 november 2025 @ 19:16:24 #25
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219305069
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:14 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Omdat het geen verliefdheid was maar rauwe lust. Als de lust eenmaal bevredigd is dan pas valt op dat jullie qua persoonlijkheid niet bij elkaar passen en dan dooft het uit.
Waarom gaat het uit? Waarom is het onechte liefde? Dat snap ik niet.
pi_219305115
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Waarom gaat het uit? Waarom is het onechte liefde? Dat snap ik niet.
Ojee ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen?
Er was enkel seksuele aantrekkingskracht, dat lijkt op verliefdheid en is even hevig. Maar als die seks dan achter de rug is en blijkt dat jullie letterlijk niets hebben om over te praten en dat jullie levens en waarden zo ver uit elkaar liggen, dan is er geen reden meer om bij elkaar te blijven. Het was enkel seksuele aantrekkingskracht, niets meer.
Zal wel een compatibel DNA dingetje zijn. Jullie baby zou goed in elkaar zitten. De rest is niet van belang in de natuur.
  donderdag 20 november 2025 @ 19:26:31 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219305139
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:22 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ojee ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen?
Er was enkel seksuele aantrekkingskracht, dat lijkt op verliefdheid en is even hevig. Maar als die seks dan achter de rug is en blijkt dat jullie letterlijk niets hebben om over te praten en dat jullie levens en waarden zo ver uit elkaar liggen, dan is er geen reden meer om bij elkaar te blijven. Het was enkel seksuele aantrekkingskracht, niets meer.
Zal wel een compatibel DNA dingetje zijn. Jullie baby zou goed in elkaar zitten. De rest is niet van belang in de natuur.
Het stukje tekst van TheGirlNextDoor geeft ook mijn beleving van verliefdheid weer. Ik begreep van jou dat jij de tekst over lust vond gaan. Maar dat is toch een heel groot verschil hoe wij dat opvatten? Lust of verliefdheid.
pi_219305356
quote:

[..]
Meestal is het dan ook snel over als er eens een paar maanden seksueel contact is geweest.
Het verschil tussen lust en verliefd merk je toch wel?

Lust is iets wat vrij direct is en is gericht op uiterlijk en minder duidelijke zaken als geur.

Verliefd word je op het moment dat iemand (for lack of better words) haar ziel laat zien. Dat is toch gericht op het innerlijk van iemand.
  donderdag 20 november 2025 @ 20:00:37 #29
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219305474
quote:

[..]
Het één sluit het ander niet uit
|| justdiggit.org ||
  donderdag 20 november 2025 @ 20:01:33 #30
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219305487
Lust is, voor mij in ieder geval, een heel ander gevoel. Al heeft het natuurlijk wel overlappingen.
|| justdiggit.org ||
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')