abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219297860
https://www.metronieuws.n(...)ng-onderzoek-indeed/

quote:
Nederlanders doen vaker alleen het hoogstnodige op werk: kwart houdt het bij ‘bare minimum’

De Nederlandse werkvloer zit midden in een stille verschuiving. Werkgevers merken het al langer, maar nu bevestigt nieuw onderzoek van Indeed het beeld: steeds meer Nederlanders beperken zich tot het absolute minimum aan werkzaamheden.

Maar liefst 26 procent zegt alleen nog te doen wat strikt noodzakelijk is. In een krappe arbeidsmarkt is dat een signaal dat niet te missen valt.

Nederlanders en quiet quitting
HR-professionals kijken met gemengde gevoelens naar deze ontwikkeling. Bijna één op de drie (30 procent) ziet quiet quitting, werknemers die bewust niet meer dan gevraagd doen, verder toenemen ten opzichte van vorig jaar.

Opvallend verschil: vooral mannen zetten minder vaak dat extra stapje. 29 procent van de mannelijke medewerkers noemt zichzelf minimalist, tegenover 22 procent van de vrouwen. Volgens Indeed speelt ook de privésituatie mee. Ouders met thuiswonende kinderen beperken zich vaker tot het minimale (41 procent) dan werknemers zonder kinderen thuis (26 procent).

Het gaat niet om luiheid
Volgens Stan Snijders, Managing Director bij Indeed Benelux, zit er meer achter dan simpelweg geen zin hebben. „Mensen haken niet af omdat ze minder willen doen, maar omdat ze het gevoel hebben dat extra inzet niets oplevert. Geen waardering, geen autonomie, geen groei.”

Volgens Snijders is quiet quitting dan ook eerder een vorm van zelfbescherming dan van gemakzucht. Werkgevers die ruimte bieden voor betrokkenheid en invloed, zouden volgens hem juist merken dat de motivatie weer oploopt.

Jongere generaties vallen vaker terug
Ook tussen generaties zijn de verschillen groot. Vooral werknemers onder de 49 jaar zeggen dat ze zich tot het noodzakelijke beperken. Bij de groep Nederlanders tussen 50 en 59 jaar ligt dit een stuk lager. Oudere generaties zijn volgens Indeed opgegroeid met een andere werkmentaliteit, waarin loyaliteit en zekerheid centraal stonden.

Wat de oorzaak ook is, duidelijk is dat de Nederlandse werkethiek aan het veranderen is. De vraag is niet alleen waarom werknemers een stapje terugdoen, maar vooral hoe werkgevers ze weer in beweging krijgen.
Men kijkt gewoon naar hun ouders en denken: dit wil ik niet.
Harder werken wordt tegenwoordig vaak beloond met nog meer werk.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219297880
Klinkt als een Gen-Z probleem.
  woensdag 19 november 2025 @ 15:31:33 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219297883
De OP klopt wel ja :D heb er behoorlijk wat werk bijgekregen, maar doe het wel graag voor de Duitse aandeelhouders. Dat was wel anders toen ik bij dat malafide Amerikaanse kutbedrijf werkte.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219297891
'Ze doen niet meer dan gevraagd'

Eeuhhmm.. nee? Dan doe je toch al waar je voor bent aangenomen?

:N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 15:34:51 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219297897
Als je als werkgever het uiterste minimum betaald moet je niet raar opkijken dat je personeel het absolute minimum doet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 19 november 2025 @ 15:35:59 #6
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219297903
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je als werkgever het uiterste minimum betaald moet je niet raar opkijken dat je personeel het absolute minimum doet.
Überhaupt is een 40-urige werkweek gewoon onzin, net als vaste tijden.
pi_219297906
quote:
Maar liefst 26 procent zegt alleen nog te doen wat strikt noodzakelijk is.
26 procent doet gewoon waar hij of zij voor aangenomen is dus.
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 15:37:56 #8
pi_219297912
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een van de redenen waarom we een hardnekkige en steeds zwaarder wordende spits hebben.

Ik heb er ook niets mee. "Haha de middagdienst is er ook" als je om 08:02 binnen komt. Diezelfde mensen staan om kwart voor 5 met de jas al aan bij de deur..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219297927
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een van de redenen waarom we een hardnekkige en steeds zwaarder wordende spits hebben.

Ik heb er ook niets mee. "Haha de middagdienst is er ook" als je om 08:02 binnen komt. Diezelfde mensen staan om kwart voor 5 met de jas al aan bij de deur..
Bij mijn vorige baan was ik meestal rond 07.15/07.30 uur al aanwezig om niet in de file te staan en als ik dan om 16.00 uur weer ging werd er nog even gevraagd of ik halve dagen werkte hihaho.
pi_219297932
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:32 schreef Lenny77 het volgende:
'Ze doen niet meer dan gevraagd'

Eeuhhmm.. nee? Dan doe je toch al waar je voor bent aangenomen?

:N
Zesjes cultuur. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 15:44:36 #11
pi_219297954
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:40 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Bij mijn vorige baan was ik meestal rond 07.15/07.30 uur al aanwezig om niet in de file te staan en als ik dan om 16.00 uur weer ging werd er nog even gevraagd of ik halve dagen werkte hihaho.
Precies dat dus :r :')

Ook een leuke was vragen naar statusupdates. Vaak zat collega's geconfronteerd met het feit dat ze misschien wel veel aanwezig zijn, maar geen flikker uitvoerden. Lekker geilen op uurtjes draaien ipv daadwerkelijk werk te verzetten.

Gewoon voor jezelf beginnen. Dan mag je ook VVD stemmen jatog
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 15:45:20 #12
pi_219297960
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Zesjes cultuur. :D
Grappig dat je dat zegt want op de middelbare school was het ook altijd dat gekrijs over uren ipv voltooid werk/opdrachten.

Mensen tegen hun zin in ergens laten zitten is nooit efficiënt, maar dan raken de Excelsheet fte warriors in de war. En natuurlijk moet je een vorm van aanwezigheid(controle) hebben, maar hoe sommige bedrijven het aanpakken :')
pi_219297981
De enige die hierover bericht is Metro en het onderzoek lijkt niet te bestaan. Dit is geen nieuws maar een persberichtje van Indeed. Sluikreclame.
pi_219297982
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Precies dat dus :r :')

Ook een leuke was vragen naar statusupdates. Vaak zat collega's geconfronteerd met het feit dat ze misschien wel veel aanwezig zijn, maar geen flikker uitvoerden. Lekker geilen op uurtjes draaien ipv daadwerkelijk werk te verzetten.

Gewoon voor jezelf beginnen. Dan mag je ook VVD stemmen jatog
Nou liever niet ik las hier op fok dat alle ondernemers helemaal kapotgemaakt worden door links, dat risico neem ik niet hoor.
pi_219297985
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Grappig dat je dat zegt want op de middelbare school was het ook altijd dat gekrijs over uren ipv voltooid werk/opdrachten.

Mensen tegen hun zin in ergens laten zitten is nooit efficiënt, maar dan raken de Excelsheet fte warriors in de war. En natuurlijk moet je een vorm van aanwezigheid(controle) hebben, maar hoe sommige bedrijven het aanpakken :')
Die prikklok-mentaliteit heb ik zelf ook een enorme hekel aan, dan gaan mensen echt hun uurtjes 'uitzitten' en alleen maar koffie drinken en roken tot het 5 uur is, in plaats van effectief werk te doen en een uur eerder naar huis.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_219298000
Ik heb altijd hard gewerkt, her is gewoon tegen mijn principe om minder te doen dan wat je kan
pi_219298012
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:50 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb altijd hard gewerkt, her is gewoon tegen mijn principe om minder te doen dan wat je kan
En zo zien de neo-liberalen het graag.
  woensdag 19 november 2025 @ 15:55:44 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219298031
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Klopt. Ik werk vandaag officieel van 08.30 tot 16.30. Voornamelijk op FOK! gezeten en spelletjes wezen spelen. En aan het eind tot even wat mails checken voor de buhne omdat je anders niks gedaan hebt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 15:59:18 #19
pi_219298057
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:47 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nou liever niet ik las hier op fok dat alle ondernemers helemaal kapotgemaakt worden door links, dat risico neem ik niet hoor.
Ik ben linkshandig dus dat compenseert
  woensdag 19 november 2025 @ 16:05:45 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219298104
Ochjee, is dit weer van die DPG media carriere-stront.

Ohnee het is de PR afdeling van Indeed.
pi_219298107
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik ben linkshandig dus dat compenseert
Ik kom wel bij jou in dienst dan draag jij alle risico en kan ik een beetje quiet quitten op tijden die mij uitkomen.
pi_219298124
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:50 schreef Cupfighter het volgende:
Maar ze willen dat je meer doet dan wat je kan en natuurlijk niet extra gecompenseerd
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219298161
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:09 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar ze willen dat je meer doet dan wat je kan en natuurlijk niet extra gecompenseerd
Ik heb dit alleen maar gezien bij Post-NL gelukkig
  Forum Admin woensdag 19 november 2025 @ 16:20:37 #24
pi_219298187
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:16 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik heb dit alleen maar gezien bij Post-NL gelukkig
Noem je me ook een toko op zeg. Die plannen routes in de orde van starten om 14:21 en eindigen om 18:09

En dat is dan natuurlijk ook nog niet eens realistisch haalbaar waardoor je in discussie moet om je uitloop gecompenseerd te krijgen.

Ze halen ook zonder overleg tijd bij je weg(daarom zijn ze er zo dol op zzp/subcontractors) waardoor je zomaar een half uur per dag aan inkomen verliest.

Dat bedrijf verdient een faillissement.
  woensdag 19 november 2025 @ 16:23:25 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219298202
Een groot deel van het werk wat gedaan wordt is vrijwel zinloos. Niemand heeft erom gevraagd en niemand gaat iets met het ‘product’ doen. Hooguit als ‘bevrediging’ voor de werknemer zelf en wellicht zijn chef. Als je meer werkervaring hebt krijg je daar een neus voor en doe je exact dat wat nodig is.

Dit geldt natuurlijk niet voor echte banen, maar voor banen met een hoog BS-gehalte (50% van de banen)
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')