Men kijkt gewoon naar hun ouders en denken: dit wil ik niet.quote:Nederlanders doen vaker alleen het hoogstnodige op werk: kwart houdt het bij ‘bare minimum’
De Nederlandse werkvloer zit midden in een stille verschuiving. Werkgevers merken het al langer, maar nu bevestigt nieuw onderzoek van Indeed het beeld: steeds meer Nederlanders beperken zich tot het absolute minimum aan werkzaamheden.
Maar liefst 26 procent zegt alleen nog te doen wat strikt noodzakelijk is. In een krappe arbeidsmarkt is dat een signaal dat niet te missen valt.
Nederlanders en quiet quitting
HR-professionals kijken met gemengde gevoelens naar deze ontwikkeling. Bijna één op de drie (30 procent) ziet quiet quitting, werknemers die bewust niet meer dan gevraagd doen, verder toenemen ten opzichte van vorig jaar.
Opvallend verschil: vooral mannen zetten minder vaak dat extra stapje. 29 procent van de mannelijke medewerkers noemt zichzelf minimalist, tegenover 22 procent van de vrouwen. Volgens Indeed speelt ook de privésituatie mee. Ouders met thuiswonende kinderen beperken zich vaker tot het minimale (41 procent) dan werknemers zonder kinderen thuis (26 procent).
Het gaat niet om luiheid
Volgens Stan Snijders, Managing Director bij Indeed Benelux, zit er meer achter dan simpelweg geen zin hebben. „Mensen haken niet af omdat ze minder willen doen, maar omdat ze het gevoel hebben dat extra inzet niets oplevert. Geen waardering, geen autonomie, geen groei.”
Volgens Snijders is quiet quitting dan ook eerder een vorm van zelfbescherming dan van gemakzucht. Werkgevers die ruimte bieden voor betrokkenheid en invloed, zouden volgens hem juist merken dat de motivatie weer oploopt.
Jongere generaties vallen vaker terug
Ook tussen generaties zijn de verschillen groot. Vooral werknemers onder de 49 jaar zeggen dat ze zich tot het noodzakelijke beperken. Bij de groep Nederlanders tussen 50 en 59 jaar ligt dit een stuk lager. Oudere generaties zijn volgens Indeed opgegroeid met een andere werkmentaliteit, waarin loyaliteit en zekerheid centraal stonden.
Wat de oorzaak ook is, duidelijk is dat de Nederlandse werkethiek aan het veranderen is. De vraag is niet alleen waarom werknemers een stapje terugdoen, maar vooral hoe werkgevers ze weer in beweging krijgen.
Überhaupt is een 40-urige werkweek gewoon onzin, net als vaste tijden.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je als werkgever het uiterste minimum betaald moet je niet raar opkijken dat je personeel het absolute minimum doet.
26 procent doet gewoon waar hij of zij voor aangenomen is dus.quote:Maar liefst 26 procent zegt alleen nog te doen wat strikt noodzakelijk is.
Een van de redenen waarom we een hardnekkige en steeds zwaarder wordende spits hebben.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Überhaupt is een 40-urige werkweek gewoon onzin, net als vaste tijden.
Bij mijn vorige baan was ik meestal rond 07.15/07.30 uur al aanwezig om niet in de file te staan en als ik dan om 16.00 uur weer ging werd er nog even gevraagd of ik halve dagen werkte hihaho.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een van de redenen waarom we een hardnekkige en steeds zwaarder wordende spits hebben.
Ik heb er ook niets mee. "Haha de middagdienst is er ook" als je om 08:02 binnen komt. Diezelfde mensen staan om kwart voor 5 met de jas al aan bij de deur..
Zesjes cultuur.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:32 schreef Lenny77 het volgende:
'Ze doen niet meer dan gevraagd'
Eeuhhmm.. nee? Dan doe je toch al waar je voor bent aangenomen?
Precies dat dusquote:Op woensdag 19 november 2025 15:40 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Bij mijn vorige baan was ik meestal rond 07.15/07.30 uur al aanwezig om niet in de file te staan en als ik dan om 16.00 uur weer ging werd er nog even gevraagd of ik halve dagen werkte hihaho.
Grappig dat je dat zegt want op de middelbare school was het ook altijd dat gekrijs over uren ipv voltooid werk/opdrachten.quote:
Nou liever niet ik las hier op fok dat alle ondernemers helemaal kapotgemaakt worden door links, dat risico neem ik niet hoor.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Precies dat dus![]()
Ook een leuke was vragen naar statusupdates. Vaak zat collega's geconfronteerd met het feit dat ze misschien wel veel aanwezig zijn, maar geen flikker uitvoerden. Lekker geilen op uurtjes draaien ipv daadwerkelijk werk te verzetten.
Gewoon voor jezelf beginnen. Dan mag je ook VVD stemmen jatog
Die prikklok-mentaliteit heb ik zelf ook een enorme hekel aan, dan gaan mensen echt hun uurtjes 'uitzitten' en alleen maar koffie drinken en roken tot het 5 uur is, in plaats van effectief werk te doen en een uur eerder naar huis.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt want op de middelbare school was het ook altijd dat gekrijs over uren ipv voltooid werk/opdrachten.
Mensen tegen hun zin in ergens laten zitten is nooit efficiënt, maar dan raken de Excelsheet fte warriors in de war. En natuurlijk moet je een vorm van aanwezigheid(controle) hebben, maar hoe sommige bedrijven het aanpakken
En zo zien de neo-liberalen het graag.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:50 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb altijd hard gewerkt, her is gewoon tegen mijn principe om minder te doen dan wat je kan
Klopt. Ik werk vandaag officieel van 08.30 tot 16.30. Voornamelijk op FOK! gezeten en spelletjes wezen spelen. En aan het eind tot even wat mails checken voor de buhne omdat je anders niks gedaan hebt.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Überhaupt is een 40-urige werkweek gewoon onzin, net als vaste tijden.
Ik ben linkshandig dus dat compenseertquote:Op woensdag 19 november 2025 15:47 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nou liever niet ik las hier op fok dat alle ondernemers helemaal kapotgemaakt worden door links, dat risico neem ik niet hoor.
Ik kom wel bij jou in dienst dan draag jij alle risico en kan ik een beetje quiet quitten op tijden die mij uitkomen.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben linkshandig dus dat compenseert
Maar ze willen dat je meer doet dan wat je kan en natuurlijk niet extra gecompenseerdquote:Op woensdag 19 november 2025 15:50 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb altijd hard gewerkt, her is gewoon tegen mijn principe om minder te doen dan wat je kan
Ik heb dit alleen maar gezien bij Post-NL gelukkigquote:Op woensdag 19 november 2025 16:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar ze willen dat je meer doet dan wat je kan en natuurlijk niet extra gecompenseerd
Noem je me ook een toko op zeg. Die plannen routes in de orde van starten om 14:21 en eindigen om 18:09quote:Op woensdag 19 november 2025 16:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik heb dit alleen maar gezien bij Post-NL gelukkig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |