abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 november 2025 @ 18:34:37 #26
475897 ssjgoku
Ultra Instinct!
pi_219266416
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 18:20 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja kweetniet? Wat zou jij doen dan?
Dat is de vraag hier haha. 50k is niet weinig, en uiteraard spaar ik. Afgelopen 20 jaar alles van eigen geld gedaan en goodwill van ppl :) Het is de finishing touch, en kan ik het sparen? Zeker. Echter, wil ik wat sneller genieten ervan zeg maar... Ik werk er hard voor.
It is not a sin to fight for the right cause. There are those who words alone will not reach.
  vrijdag 14 november 2025 @ 18:36:56 #27
475897 ssjgoku
Ultra Instinct!
pi_219266437
Moet gewoon weten wat wijsheid in deze is als ik dit wil. Zonder gekke dingen en realistisch zijn. Kga sowiso gesprek aan, maar wellicht tips enzo :) Woon hier nu al fijn, maar zoek gewoon die dingen nog.
It is not a sin to fight for the right cause. There are those who words alone will not reach.
pi_219266696
Nadeel van een extra hypotheek is dat er weer kosten aan vast zitten, taxatie, notaris, adviseur ed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219266733
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 19:27 schreef halfway het volgende:
Nadeel van een extra hypotheek is dat er weer kosten aan vast zitten, taxatie, notaris, adviseur ed.
Voordeel is dat de rente relatief laag is. Als dat uit middeld
pi_219266842
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 16:34 schreef ssjgoku het volgende:

[..]
Dank allen op voorhand. Ja heb al afgelost, kom straks uit op ~50k left. Maar ook die ben ik aan het reserveren, want kan aflossingsvrij, 10% dacht ik extra aflossen.
miss_sly en ook wat anderen daaronder hebben het over een 'inschrijving'.
Toen je die 122k aan hypotheek afsloot heb je bij de notaris een hoger bedrag ingeschreven dan die 122k. Dat doet de bank standaard. De reden waarom dit belangrijk is, is dat die inschrijving zorgt voor de hoogte van het onderpandswaarde van je huis. Dus een bank gaat je alleen een extra hypothecaire lening verstrekken wanneer je onder de totale inschrijving blijft.

Dus stel je hebt 150k ingeschreven, dan is de bank maar bereid om 28k aanvullend uit te lenen onder een hypothecaire vorm, of een hoger bedrag als je opnieuw naar de notaris gaat om die inschrijving op te hogen.

De tweede vraag van de aflossing - je geeft aan dat je een spaarhypotheek hebt. De 2 bedragen die je noemde zijn alleen de 'rente betalingen' over de lening. Daarnaast heb je ook nog een maandelijkse premie die je betaald aan die levensverzekering die je hebt afgesloten (voor je gevoel het spaardeel). We vragen hier niet naar wat de 'restschuld' is nadat je de totale 30 jaar hebt bereikt, maar of je tussendoor nog aanvullend hebt afgelost op de hyptoheek.
pi_219267001
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 18:36 schreef ssjgoku het volgende:
Moet gewoon weten wat wijsheid in deze is als ik dit wil. Zonder gekke dingen en realistisch zijn. Kga sowiso gesprek aan, maar wellicht tips enzo :) Woon hier nu al fijn, maar zoek gewoon die dingen nog.
Plan een gesprek met een onafhankelijke adviseur en niet direct bij bijvoorbeeld je huidige hypotheeknemer. Ook al zal jouw tweede hypotheek bij dezelfde partij zijn, krijg je bij bijvoorbeeld de bekende banken waar je wellicht al zit waardeloos advies en zijn de uiteindelijke kosten hetzelfde. Tijdje terug rekende de ING of Rabobank zelfs al direct ค 2.000 aan kosten voor alleen een eerste ori๋nterend gesprek en zo kregen wij in 2017 bij de Rabobank waardeloos kutadvies in een zeldzame situatie.

Kijk bij jou in de buurt welke adviseurs er zijn. Je krijgt bij het eerste gesprek al de antwoorden op je vragen.
pi_219267083
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 november 2025 18:34 schreef ssjgoku het volgende:

[..]
Dat is de vraag hier haha. 50k is niet weinig, en uiteraard spaar ik. Afgelopen 20 jaar alles van eigen geld gedaan en goodwill van ppl :) Het is de finishing touch, en kan ik het sparen? Zeker. Echter, wil ik wat sneller genieten ervan zeg maar... Ik werk er hard voor.
Aangezien je eerder de term startzeker hebt laten vallen - heb ik even de aanname gedaan dat je de huidige hypotheek hebt lopen via ABN en dus heb ik hun site gebruikt voor de percentages. Via een andere aanbieder kan het vast iets goedkoper, maar dan heb je even een idee.

Als je de 50k leent via een persoonlijke lening, dan kom je al gauw op een rentepercentage van zo'n 7,5%. Als je dan kiest voor een looptijd van 10 jaar voor die lening - dan komt je maandbedrag voor rente en aflossing tussen de 590 en 630 te liggen.
Voordeel van deze leningsvorm is dat ze je niet je huis kunnen uitschoppen wanneer je niet betaalt en vaak kan je ook gewoon meer aflossen wanneer je wilt. Ook zijn de afsluitkosten laag en voor een aantal dingen die je beschrijft die je uitvoert zou je rente van de belasting kunnen aftrekken.

Als je de 50k leent via een verhoging van je hypotheek, moet je meer kosten betalen voor het afsluiten. Omdat je niet echt in de materie thuis bent zal je een adviseur nodig hebt om de lening af te sluiten - dan zit je al gauw aan 2000 euro kosten voor het afsluiten van de lening - en potentieel dus ook een afspraak bij de notaris om de inschrijving te kunnen verhogen.
De rente op die aanvullende hypothecaire lening schommelt ergens tussen de 3,6 en 3,9% (looptijd 10 jaar). Als je dan bijv 53k leent om ook die afsluitkosten mee te financieren - dan zal je op een maandbedrag van 540 uitkomen. Vaak kan je hier maar 10% extra per jaar aflossen zonder extra kosten te maken, dus het kan wel maar je zit meer vast.

* uiteraard zijn de bedragen maar illustratief om je nu al een gevoel te geven en heb je gewoon echte adviezen nodig voor een goede keuze

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 14-11-2025 20:16:38 ]
pi_219268383
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:09 schreef snabbi het volgende:

[..]
Aangezien je eerder de term startzeker hebt laten vallen - heb ik even de aanname gedaan dat je de huidige hypotheek hebt lopen via ABN en dus heb ik hun site gebruikt voor de percentages. Via een andere aanbieder kan het vast iets goedkoper, maar dan heb je even een idee.

Als je de 50k leent via een persoonlijke lening, dan kom je al gauw op een rentepercentage van zo'n 7,5%. Als je dan kiest voor een looptijd van 10 jaar voor die lening - dan komt je maandbedrag voor rente en aflossing tussen de 590 en 630 te liggen.
Voordeel van deze leningsvorm is dat ze je niet je huis kunnen uitschoppen wanneer je niet betaalt en vaak kan je ook gewoon meer aflossen wanneer je wilt. Ook zijn de afsluitkosten laag en voor een aantal dingen die je beschrijft die je uitvoert zou je rente van de belasting kunnen aftrekken.

Als je de 50k leent via een verhoging van je hypotheek, moet je meer kosten betalen voor het afsluiten. Omdat je niet echt in de materie thuis bent zal je een adviseur nodig hebt om de lening af te sluiten - dan zit je al gauw aan 2000 euro kosten voor het afsluiten van de lening - en potentieel dus ook een afspraak bij de notaris om de inschrijving te kunnen verhogen.
De rente op die aanvullende hypothecaire lening schommelt ergens tussen de 3,6 en 3,9% (looptijd 10 jaar). Als je dan bijv 53k leent om ook die afsluitkosten mee te financieren - dan zal je op een maandbedrag van 540 uitkomen. Vaak kan je hier maar 10% extra per jaar aflossen zonder extra kosten te maken, dus het kan wel maar je zit meer vast.

* uiteraard zijn de bedragen maar illustratief om je nu al een gevoel te geven en heb je gewoon echte adviezen nodig voor een goede keuze
Dat zou gecombineerd kunnen worden met het Warmtefonds.
Daarmee de nieuwe kozijnen en eventuele andere verduurzamingen financieren.
De rente is bij 10 jaar looptijd nu 3,61%.
Bij een verzamelinkomen van 60.000 euro of minder is dat 0%.
Verder geen afsluitkosten en boetevrij versneld aflossen.

Dan kan die persoonlijke lening een stuk lager.

Bij het afsluiten kun je het beste eerst de persoonlijke lening afsluiten en daarna de Warmtefonds-lening.
Die laatste heeft namelijk de mogelijkheid om tot 10.000 euro aflossingsvrij te lenen, tegen 0% rente, mocht er te weinig betaalcapaciteit over zijn..
Dat heet een combinatie lening, waarbij de staat een tweede lening afsluit om de lening af te lossen.

https://www.warmtefonds.n(...)een-combinatielening
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 14 november 2025 @ 21:56:27 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219268610
Over financieringsmogelijkheden is al veel gezegd. Ik ben benieuwd hoeveel je denkt te moeten lenen? Asking want verbouwen is altijd duurder dan je denkt :+ .
Resistance is futile.
pi_219268982
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 21:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat zou gecombineerd kunnen worden met het Warmtefonds.
Daarmee de nieuwe kozijnen en eventuele andere verduurzamingen financieren.
De rente is bij 10 jaar looptijd nu 3,61%.
Bij een verzamelinkomen van 60.000 euro of minder is dat 0%.
Verder geen afsluitkosten en boetevrij versneld aflossen.

Dan kan die persoonlijke lening een stuk lager.

Bij het afsluiten kun je het beste eerst de persoonlijke lening afsluiten en daarna de Warmtefonds-lening.
Die laatste heeft namelijk de mogelijkheid om tot 10.000 euro aflossingsvrij te lenen, tegen 0% rente, mocht er te weinig betaalcapaciteit over zijn..
Dat heet een combinatie lening, waarbij de staat een tweede lening afsluit om de lening af te lossen.

https://www.warmtefonds.n(...)een-combinatielening
^O^ Uiteraard moet hij vooral ook naar dat soort adviezen kijken van de energiebespaarlening - maar in de OP zie ik dat de kosten voor de verduurzaming eigenlijk al gemaakt zijn. Alleen de kozijnen en glas zouden daar nog onder vallen. De kosten van de tuin, keuken en badkamer gaan gewoon een stuk lastiger worden.

Qua tarieven van de 2 voorbeelden die ik heb gegeven, heb ik de ABN gebruikt zoals geschreven - en dat dit ook goedkoper kan. En er is niet 1 vaste rente voor 10jaar rentevast, dat is afhankelijk van bijv de LTV en energielabel van de woning. Bijv voor de laagste LTV <65% en zonder duurzaamheidskorting staat die op 3,77%.
*edit* - ik zie nu dat je de 3,61% bedoeld van het warmtefonds tov bijv een 3,77% maakt het niet eens zo heel veel uit zie ik, als je nog een duurzaamheidskorting op die hypothecaire lening hebt ben je daar nog bijna goedkoper uit.

Maar het doel van mijn post is niet om de beste oplossing te bieden, maar ik vond het wel informatief voor TS om gewoon eens een maandlast weer te geven met allerlei aannames die ik moet maken daarbij inbegrepen.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 14-11-2025 22:31:30 ]
pi_219269000
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:09 schreef snabbi het volgende:

Als je de 50k leent via een verhoging van je hypotheek, moet je meer kosten betalen voor het afsluiten.
De bestaande hypotheek is een spaarhypotheek, daarvan liggen de hoogte en de aflossing vast. Zal dus een tweede hypotheek worden, met i.d.d. bijkomend alle kosten van dien, overigens alle fiscaal aftrekbaar.

Wordt interessant om alles te vergelijken: subsidie, warmtefonds, PL-tje en extra hypotheek.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219269028
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 22:24 schreef blomke het volgende:

[..]
De bestaande hypotheek is een spaarhypotheek, daarvan liggen de hoogte en de aflossing vast. Zal dus een tweede hypotheek worden, met bijkomend alle kosten van dien, overigens alle fiscaal aftrekbaar.
Dat klopt - ik schrijf ook iets verderop in het stukje wat je quote dat het een aanvullende hypothecaire lening is. Dus een apart leningdeel.
pi_219269044
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 16:34 schreef ssjgoku het volgende:

[..]
Dank allen op voorhand. Ja heb al afgelost, kom straks uit op ~50k left. Maar ook die ben ik aan het reserveren, want kan aflossingsvrij, 10% dacht ik extra aflossen.
Kan je die extra aflossingen, niet gewoon weer opnemen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219269062
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 22:23 schreef snabbi het volgende:

[..]
^O^ Uiteraard moet hij vooral ook naar dat soort adviezen kijken van de energiebespaarlening - maar in de OP zie ik dat de kosten voor de verduurzaming eigenlijk al gemaakt zijn. Alleen de kozijnen en glas zouden daar nog onder vallen. De kosten van de tuin, keuken en badkamer gaan gewoon een stuk lastiger worden.

Qua tarieven van de 2 voorbeelden die ik heb gegeven, heb ik de ABN gebruikt zoals geschreven - en dat dit ook goedkoper kan. En er is niet 1 vaste rente voor 10jaar rentevast, dat is afhankelijk van bijv de LTV en energielabel van de woning. Bijv voor de laagste LTV <65% en zonder duurzaamheidskorting staat die op 3,77%.

Maar het doel van mijn post is niet om de beste oplossing te bieden, maar ik vond het wel informatief voor TS om gewoon eens een maandlast weer te geven met allerlei aannames die ik moet maken daarbij inbegrepen.
Daarom ook mijn aanvulling.
Nieuwe kozijnen zijn best een uitgave.

Als dat via het Warmtefonds kan, dan blijft er nog een kleine persoonlijke lening over.
Dat maakt het nog aantrekkelijker om hiervoor te kiezen ipv een nieuwe hypotheek.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219281288
Ik zou het alleen verhogen als je de hypotheek kan blijven betalen binnen de gestelde termijn. De vraag is ook of je hypotheekrenteaftrek nog kan blijven krijgen als je die hebt.
pi_219281475
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:40 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Ik zou het alleen verhogen als je de hypotheek kan blijven betalen binnen de gestelde termijn.
En buiten de gestelde termijn? On Topic: hele lange topics zijn hier geweest naar de nieuwe regels rond hypotheken, hoe streng die zijn en hoeveel minder je mag lenen o.b.v. een maandlast die veel lager is dan vgl. huur.

quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:40 schreef PlayerUnknowne het volgende:
De vraag is ook of je hypotheekrenteaftrek nog kan blijven krijgen als je die hebt.
Tuurlijk krijg je die als je aan de (paar) voorwaarden voldoet. Nog bekende\r dan het koningshuis.
pi_219281492
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]
En buiten de gestelde termijn? On Topic: hele lange topics zijn hier geweest naar de nieuwe regels rond hypotheken, hoe streng die zijn en hoeveel minder je mag lenen o.b.v. een maandlast die veel lager is dan vgl. huur.
[..]
Tuurlijk krijg je die als je aan de (paar) voorwaarden voldoet. Nog bekende\r dan het koningshuis.
Het ligt er aan wat voor hypotheek hij heeft

De looptijd van een hypotheek met hypotheekrenteaftrek is maximaal 30 jaar. En er zijn dan ook nog is voorwaarden als je extra aflost binnen de gestelde termijn.
pi_219281565
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 21:10 schreef PlayerUnknowne het volgende:

Het ligt er aan wat voor hypotheek hij heeft

De looptijd van een hypotheek met hypotheekrenteaftrek is maximaal 30 jaar. En er zijn dan ook nog is voorwaarden als je extra aflost binnen de gestelde termijn.
Als je topic nou eerst eens grondig doorleest, zie dat ie een spaarhypotheek heeft en een extra hypotheek wil die ie in 10 jaar wil aflossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')