Ik weet nog dat we net internet kregen. En een paar weken daarvoor had ik bij een iets oudere neef die aan de andere kant van het land woonde GTA 1 gezien op zijn computer. Dus 1 van m'n eerste mails was naar die neef met de vraag of iet GTA kon opsturen als bijlage. Maar dat was natuurlijk veel en veels te groot voor toen om in een mailtje te sturenquote:Op dinsdag 11 november 2025 13:38 schreef StateOfMind het volgende:
En tegenwoordig met 1Gbit glasvezel is een gemiddelde game binnen no time gedownload![]()
Waarom mag dat niet meer…?quote:Op zondag 30 november 2025 11:01 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb mijn Yahoo-mailadres sinds 2000. Toen kon je nog een korte gebruikersnaam kiezen en die was dan gewoon beschikbaar.
Mijn nog steeds in gebruik zijnde mailadres uit de jaren 90 bestaat uit 3 leestekens voor de @…quote:Op zondag 30 november 2025 11:01 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb mijn Yahoo-mailadres sinds 2000. Toen kon je nog een korte gebruikersnaam kiezen en die was dan gewoon beschikbaar.
Mag nog wel, maar die korte gebruikersnamen zijn bij de de meeste publieke ISP's inmiddels allemaal vergeven…quote:
Die van 'Ik Laat Me Gaan'?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:37 schreef Eightyone het volgende:
Had die zangeres Sarah(.nl) ook niet zo'n site?
Wat is/was het? Het lijkt een internetradio aggregatie website ofzo?quote:Op woensdag 19 november 2025 11:01 schreef Eightyone het volgende:
Wat later, inmiddels in het wifi-tijdperk, nog net binnen het tijdframe in de OP.
Heeft iemand zich hier nog ooit aan gewaagd? Als de vormgeving er voor jou niet zo toe deed, en je kreeg geen schuldgevoel bij downloaden, kon het zo goed als gratis.
[ afbeelding ]
In de mid 10's kon het bedrijf de royalties, die steeds vergoed werden voor al die thuishobbyisten, uiteindelijk niet meer ophoesten.
Ik zat er ook, en vooral in de latere jaren was de hoeveelheid (langdurige) uitval tergend. Potentiële nieuwe luisteraars waren zo al snel weer verdwenen.
Veel lol gehad met flash. Beetje tekenen en dan frame voor frame animeren en actionscript voor de functies. Het was allemaal ze lekker eenvoudig. Ik vraag mij af hoe het gelopen was als Macromedia nooit was opgekocht door Adobe.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:16 schreef MadMaster het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Iemand die zich dit nog kan herinneren?
Baanbrekend destijds rond 2000, een website geheel opgebouwd in Flash.
Heb er veel inspiratie door opgedaan en heb mede hierdoor veel zelfgemaakte Flash-elementen in de door mij gebouwde websites opgenomen.
Totdat helaas Flash niet heel veilig bleek te zijn en het een stille dood stierf…
Je kon daar, in de basis, gratis internetradio maken. De royalties werden vergoed.quote:Op woensdag 21 januari 2026 05:39 schreef borbit het volgende:
[..]
Wat is/was het? Het lijkt een internetradio aggregatie website ofzo?
Beste layout everquote:
Ow ja ik dacht eigenlijk dat je gewoon internet radio mocht maken als je dat wil. Maar je moet natuurlijk gewoon dokken voor de liedjesquote:Op woensdag 21 januari 2026 07:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Je kon daar, in de basis, gratis internetradio maken. De royalties werden vergoed.
Die site was het portaal voor al die zenders.
Ik heb dat daar zelf ook gedaan, een jaar of vijf. Met uitgebreide zelfgemaakte jinglepakketten (als je dat wilde ging het natuurlijk wel geld kosten).
Nee, je hoefde daar niks te betalen voor het draaien van die liedjes. Dat deed Radionomy voor je, en dat heeft ze uiteindelijk deels genekt.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:54 schreef borbit het volgende:
[..]
Ow ja ik dacht eigenlijk dat je gewoon internet radio mocht maken als je dat wil. Maar je moet natuurlijk gewoon dokken voor de liedjesHouden ze dan bij hoeveel luisteraars je hebt ofzo en bereken ze daarop de kosten? Of verwacht de bumastemra gewoon dat je het vrijwillig naar ze overmaakt? Als ik gewoon een stream linkje aanbied heb ik toch verder geen idee hoeveel luisteraars daar naar luisteren?
Ow ja maar als ik nou zelf gewoon radiostation234324.nl registreer en ik zet daar een stremalinkje die in vlc kan openen. En ik ga daar muziek afspelen. Moet ik dan iemand betalen ofzo?quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Nee, je hoefde daar niks te betalen voor het draaien van die liedjes. Dat deed Radionomy voor je, en dat heeft ze uiteindelijk deels genekt.
De enige kosten die je zelf maakte waren voor een eventuele eigen website, eventuele zelfgemaakte jingles en datgene wat je aan geluidsdragers kocht (die je voor je radiozender dan weer naar mp3 omzette).
Maar best wat van die hobbyisten hadden geen 'echte' site (enkel een pagina op de Radionomy-site) en ook geen jingles op hun station, of slechts heel basaal.
Sommige van die hobbyzenders waren trouwens echt leuk, en stonden hier regelmatig op. Sommige bestaan buiten Radionomy nog steeds. Als je van dance uit eind jaren 80/begin jaren 90 houdt: zoek Double XX eens op.
Dit was de laatste site van mezelf die gelinkt is geweest aan dat radio maken, al gaat het het tijdsvak in de OP net voorbij:
[ link | afbeelding ]
Nederland was op dat vlak erg voor vergeleken met België ik herinner me dat het tot 2005 ofzo duurde voor er kabel was bij onsquote:Op dinsdag 11 november 2025 13:14 schreef D. het volgende:
Maart 2000 was toch geen inbellen meer? Volgens mij hadden we in ‘97 kabel
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |