Raar, want volgens hun eigen info op Wikipedia zijn ze in 2000 in Italië opgericht door studenten aan de Polytechnische Universiteit van Turijn.quote:Op dinsdag 11 november 2025 15:48 schreef KillemWieft het volgende:
Neen. Altervista waren search engine mirrors voor crackz en warez. Ik weet zeker dat die er in 1997 al waren want toen ik studeerde zat ik op de Uithof shit te downloaden.
Ik ook, weet volgens mij de exacte URL (neighbourhood) ook nog welquote:
was dat niet astalavista.box.sk?quote:Op dinsdag 11 november 2025 15:48 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Neen. Altervista waren search engine mirrors voor crackz en warez. Ik weet zeker dat die er in 1997 al waren want toen ik studeerde zat ik op de Uithof shit te downloaden.
Bij Tripod was het iig members.tripodnet.nl/~sitenaam.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook, weet volgens mij de exacte URL (neighbourhood) ook nog wel
Weet je je nummer nog?quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:39 schreef golfer het volgende:
En vanaf 1997 ook veel gebabbeld via ICQ.
Niet helemaal zeker meer maar ik geloof 106.002quote:
Ik meen me de mijne te herinneren, maar dat kan ook m'n oude 06 zijn geweestquote:
Daar heb ik wel eens een virus binnengehaald op de pc van mijn ouders, op zoek naar een of andere crack. En toen is alle data volledig vernaggeld. Ik wist natuurlijk nergens vanaf, echt heel vreemd dat ie het opeens niet meer deed! Nooit opgebiecht.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
was dat niet astalavista.box.sk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Astalavista.box.sk
De hacker? 😱quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:16 schreef Eightyone het volgende:
![]()
Of een hacker die een site binnen kroop.
Die kon volledig overnieuw gemaakt worden.
Een volledig nieuwe installatie van Wordpress, en vervolgens alle puzzelstukjes van de (vrij ingewikkelde) oude site weer op de juiste plek zien te krijgen.quote:
Ik weet m'n nummer nog 21702135 maar kon er jaren geleden (toen het nog bestond) niet meer bij omdat het email adres niet meer bestond... zo ging dat toen nog....quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:39 schreef golfer het volgende:
En vanaf 1997 ook veel gebabbeld via ICQ.
Dat is een stuk sneller dan een nieuwe hacker makenquote:Op dinsdag 11 november 2025 18:35 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een volledig nieuwe installatie van Wordpress, en vervolgens alle puzzelstukjes van de (vrij ingewikkelde) oude site weer op de juiste plek zien te krijgen.
Uiteindelijk kwam er een nieuwe online, die meer recht-toe-recht-aan was.
Leuk verhaal en ik herken het. Alleen was ik degene die de allereerste was met een computer in het gezin, waar ik trouwens alweer bijna uitvloog. Een Commodore 64, die toen net op de markt verschenen was. Ik keek er op neer, want ik wilde eigenlijk een IBM PC, maar dat geld had ik niet. Op de Commodore heel veel geprogrammeerd. Inderdaad adresbestandjes, kalenders, spelletjes zelf verzonnen en geprogrammeerd, tekst-adventures, noem maar op. Ik was addicted, zat de meeste uren achter het scherm te programmeren. Er kwamen zelfs mensen uit de buurt kijken wat een computer was en ze keken met verbazing dat dat ding van alles vanzelf deed. Zo ben ik ook verliefd geworden op computers. Dat je ze kon programmeren. Dat begon met programmeerbare rekenmachines op school (TI-51-III en TI-57). Was heel slecht voor het leren, want ik schreef programmaatjes die eigenlijk het huiswerk deden.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:42 schreef Chandler het volgende:
Och wat heerlijk, even terugblikken naar de tijd van en voor het echte internet.
Eerste kregen we ISDN (ergens begin 1990) met wel 4 nummers, zo hadden alle kinderen een eigen telefoon op de kamer en m'n ouders 1tje in de woonkamer.. en toen een modem op de studeerkamer van m'n pa.. Ik had rond 1994 zelf ook al een computer met wel een 105MB harddisk en groene, niet oranje CGA scherm... via m'n pa zijn werk (school, daar werden computers van 10-15k na 3 jaar afgeschreven en konden met personeel mee naar huis).
Eerst van alles gedaan zonder verbinding naar de buitenwereld, veel geprogrammeerd, allerlei programma's gemaakt. Dagboeken, Kalenders, Adresboeken, dat soort dingen. Spelletjes als mamba, nibbles, gorilla maar later ook Crystal Caves, Duke Nukem, Commander Keen en vele anderen..
Pas toen we een modem kregen (volgens mij was de eerste 2400 baud) konden we verbinding maken met computers buiten ons huis. (zal ergens rond 95 geweest zijn)
Eerst BBSen (Remote Access met FOSSIL driver om de modem te kunnen gebruiken) zowel bellen als zelf hosten. Heerlijk. ANSI Schermen maken, code downloaden, 64k demos.. god wat een mooie tijd. Programmeren in BASIC wat later QuickBASIC (PDS) werd.
En toen de eerste rustige stapjes naar het internet, daar was eerst FIDONET om berichten met elkaar te versturen
En daarna omdat we kabel kregen waren we een van de eerste klanten van CASTEL internet waardoor we konden internetten.. maar sloom was het en de websites gingen nergens over. Mailtjes waren simpel zonder opmaak.
De grote wereld was bereikbaar. Kazaa, DC++, geocities, crosswinds (gratis hosting van 2gb sites), startpagina concepten die als paddestoelen uit de grond knaalden. Lycos wat de beste zoek machine was, evenals altervista en dergelijke...
Toen had ik moeten investeren in Bitcoin... vriend van mij zei het rondom 2000 tegen mij, doen gozer... had ik maar geluisterd... haha... hij is iig van de rader verdwenen met z'n bergen met coins..![]()
Heerlijk.. Wordt er bijna sentimenteel van![]()
Leuk om trouwens al die referenties te zien hier.
En dan zo'n vriend hebben die grappig wil zijn en vraagt of je zijn game wil testen en stuurt je een exe bestand per email, deze open je maar het spelletje werkt niet. Even later gaat je CD lade open.. LOL, gehacked. Was toen nog zo simpel....
Commodore 64quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Leuk verhaal en ik herken het. Alleen was ik degene die de allereerste was met een computer in het gezin, waar ik trouwens alweer bijna uitvloog. Een Commodore 64, die toen net op de markt verschenen was. Ik keek er op neer, want ik wilde eigenlijk een IBM PC, maar dat geld had ik niet. Op de Commodore heel veel geprogrammeerd. Inderdaad adresbestandjes, kalenders, spelletjes zelf verzonnen en geprogrammeerd, tekst-adventures, noem maar op. Ik was addicted, zat de meeste uren achter het scherm te programmeren. Er kwamen zelfs mensen uit de buurt kijken wat een computer was en ze keken met verbazing dat dat ding van alles vanzelf deed. Zo ben ik ook verliefd geworden op computers. Dat je ze kon programmeren. Dat begon met programmeerbare rekenmachines op school (TI-51-III en TI-57). Was heel slecht voor het leren, want ik schreef programmaatjes die eigenlijk het huiswerk deden.
Internet heeft de functie van de computer totaal veranderd. Wat ik ergens wel jammer vind. Het programmeren is helemaal naar de achtergrond verhuisd. Maar ja, als je nu nog acceptgiro's op de bus moet doen, brieven moet gaan schrijven, en naar de bibliotheek moet om dingen op te zoeken, dat is ook weer zo wat. Kun je nagaan hoe alles is veranderd.
Heb hem nog steeds, nou ja, niet die ene meer die ik toen gekocht had, die is allang naar de hemel. Briljante computer. Ik ben zo blij dat ik die tijd heb mee mogen maken. En spelletjes als Frogger, Motor mania, Impossible mission ("Stay for a while. Stay forever! hahahahaha"), Yie ar Kung-Foe.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Commodore 64![]()
![]()
Sindsdien ben ik altijd blijven gamen
Alleen dan niet op pc.
Je hebt gelijk!quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
was dat niet astalavista.box.sk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Astalavista.box.sk
En tegenwoordig kan je ChatGpt om hulp vragen, of zelfs grote delen over laten nemen. Html schrijven tel ik hierbij ook mee.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:49 schreef -Sigaartje het volgende:
Internet heeft de functie van de computer totaal veranderd. Wat ik ergens wel jammer vind. Het programmeren is helemaal naar de achtergrond verhuisd.
Wat een tijd hé.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:49 schreef -Sigaartje het volgende:
Leuk verhaal en ik herken het. Alleen was ik degene die de allereerste was met een computer in het gezin, waar ik trouwens alweer bijna uitvloog. Een Commodore 64, die toen net op de markt verschenen was. Ik keek er op neer, want ik wilde eigenlijk een IBM PC, maar dat geld had ik niet. Op de Commodore heel veel geprogrammeerd. Inderdaad adresbestandjes, kalenders, spelletjes zelf verzonnen en geprogrammeerd, tekst-adventures, noem maar op. Ik was addicted, zat de meeste uren achter het scherm te programmeren. Er kwamen zelfs mensen uit de buurt kijken wat een computer was en ze keken met verbazing dat dat ding van alles vanzelf deed. Zo ben ik ook verliefd geworden op computers. Dat je ze kon programmeren. Dat begon met programmeerbare rekenmachines op school (TI-51-III en TI-57). Was heel slecht voor het leren, want ik schreef programmaatjes die eigenlijk het huiswerk deden.
Internet heeft de functie van de computer totaal veranderd. Wat ik ergens wel jammer vind. Het programmeren is helemaal naar de achtergrond verhuisd. Maar ja, als je nu nog acceptgiro's op de bus moet doen, brieven moet gaan schrijven, en naar de bibliotheek moet om dingen op te zoeken, dat is ook weer zo wat. Kun je nagaan hoe alles is veranderd.
Met collega's was ik geabonneerd op Compute! Gazette. Daar stonden intik-programma's in en werden veel dingen in uitgelegd en vragen van lezers beantwoord. Ze zijn nog steeds digitaal op internet.quote:Op woensdag 12 november 2025 06:52 schreef Chandler het volgende:
[..]
Wat een tijd hé.
Mijn vader begon met een ZX Spectrum... heb ik ook wel eens achter gezeten... ook de C64 hebben we in huis gehad maar weinig mee gedaan... pas toen de 8088 kwam hadden we een echte computer in huis!
Idd heel veel programmeren, boeken halen bij de bieb en je computernetwerk bevragen (vrienden)
Ik weet het, iedere week stonden er weer een paar pagina's met code in die je zo kon overtypen en hoppa dan had je een werkend programma. Het programeer leven was toen een stuk simpeler.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:17 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Met collega's was ik geabonneerd op Compute! Gazette. Daar stonden intik-programma's in en werden veel dingen in uitgelegd en vragen van lezers beantwoord. Ze zijn nog steeds digitaal op internet.
In die tijd waren er twee kampen in Nederland, die van de Commodore 64 en de Spectrum, die ongeveer evenveel konden. Was wel grappig.
Impossible Missionquote:Op woensdag 12 november 2025 01:16 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Heb hem nog steeds, nou ja, niet die ene meer die ik toen gekocht had, die is allang naar de hemel. Briljante computer. Ik ben zo blij dat ik die tijd heb mee mogen maken. En spelletjes als Frogger, Motor mania, Impossible mission ("Stay for a while. Stay forever! hahahahaha"), Yie ar Kung-Foe.
Ik had de voorganger daarvan: de Sinclair ZX81 en speelde via de TV het spel Pong.quote:Op woensdag 12 november 2025 07:12 schreef vosss het volgende:
ZX Spectrum.
Inmiddels zijn er waarschijnlijk mensen op FOK! die kunnen zeggen vroeger toen we nog internet van 100mbit hadden.
Nouja, ik mag van de neuroloog inmiddels aan de bloedverdunners, dus hoewel "pas" bijna 49 voel ik me inmiddels ook aardig bejaard.quote:Op woensdag 12 november 2025 11:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik had de voorganger daarvan: de Sinclair ZX81 en speelde via de TV het spel Pong.
#bejaarde
Mijn zoontje is vandaag 43 jaar geworden...quote:Op woensdag 12 november 2025 11:41 schreef vosss het volgende:
Nouja, ik mag van de neuroloog inmiddels aan de bloedverdunners, dus hoewel "pas" bijna 49 voel ik me inmiddels ook aardig bejaard.
Ok dan ben jij echt echt bejaard.quote:Op woensdag 12 november 2025 11:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Mijn zoontje is vandaag 43 jaar geworden...
Weekendbloedverdunnersquote:Op woensdag 12 november 2025 11:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja, ik mag van de neuroloog inmiddels aan de bloedverdunners, dus hoewel "pas" bijna 49 voel ik me inmiddels ook aardig bejaard.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |