20 giftige spinnen gevonden in kelder van universiteit in Duitse Tübingenhttps://www.nu.nl/dieren/(...)duitse-tubingen.htmlquote:
In de kelder van een Universiteit van Tübingen zijn twintig Chileense kluizenaarsspinnen gevonden. De giftige spinsoort was nog nooit eerder waargenomen in Duitsland.
De spin werd voor het eerst gezien door een medewerker van de universiteit. De man maakte vervolgens een foto die werd gezien door spinnenexpert Hubert Höfer die het dier identificeerde als Chileense kluizenaarsspin, schrijven BILD en Südwest Presse.
Höfer heeft ter plaatse inmiddels al twintig exemplaren gevangen en gaat ervan uit dat er nog meer exemplaren zijn. De universiteit wil voorkomen dat de dieren zich definitief vestigen in de kelder. Het probeert de dieren te vangen met kleefvallen.
Beten van de Chileense kluizenaarsspin zijn zeldzaam. Maar mocht dit toch gebeuren, dan is medische behandeling noodzakelijk. Het gif van de beet kan leiden tot dood door leverfalen.
De spin komt officieel uit Zuid-Amerika en was nog nooit eerder in Duitsland waargenomen. Het enige andere Europese land waar het dier ooit is gezien, is Finland. Daar leeft sinds 1963 een kleine kolonie van de spinnen, toevallig ook in een universiteit.
![960.jpg]()
Ik vraag me dan af hoezo die spinnen daar kunnen overleven in zulke grote aantallen. Mijn eigen huis is vrij van zelfs de kleinste insecten en vliegen met wat UV lampen, vliegengordijn etc. Ik zou verwachten dat een universiteit elk deel van het gebouw gewoon af en toe bijlangs gaat en schoonmaakt..