abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219226763
20 giftige spinnen gevonden in kelder van universiteit in Duitse Tübingen

https://www.nu.nl/dieren/(...)duitse-tubingen.html

quote:
In de kelder van een Universiteit van Tübingen zijn twintig Chileense kluizenaarsspinnen gevonden. De giftige spinsoort was nog nooit eerder waargenomen in Duitsland.
De spin werd voor het eerst gezien door een medewerker van de universiteit. De man maakte vervolgens een foto die werd gezien door spinnenexpert Hubert Höfer die het dier identificeerde als Chileense kluizenaarsspin, schrijven BILD en Südwest Presse.

Höfer heeft ter plaatse inmiddels al twintig exemplaren gevangen en gaat ervan uit dat er nog meer exemplaren zijn. De universiteit wil voorkomen dat de dieren zich definitief vestigen in de kelder. Het probeert de dieren te vangen met kleefvallen.

Beten van de Chileense kluizenaarsspin zijn zeldzaam. Maar mocht dit toch gebeuren, dan is medische behandeling noodzakelijk. Het gif van de beet kan leiden tot dood door leverfalen.

De spin komt officieel uit Zuid-Amerika en was nog nooit eerder in Duitsland waargenomen. Het enige andere Europese land waar het dier ooit is gezien, is Finland. Daar leeft sinds 1963 een kleine kolonie van de spinnen, toevallig ook in een universiteit.

Ik vraag me dan af hoezo die spinnen daar kunnen overleven in zulke grote aantallen. Mijn eigen huis is vrij van zelfs de kleinste insecten en vliegen met wat UV lampen, vliegengordijn etc. Ik zou verwachten dat een universiteit elk deel van het gebouw gewoon af en toe bijlangs gaat en schoonmaakt..
  zondag 9 november 2025 @ 00:22:52 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219226772
Natuurlijk ook een beetje misleidend. De spinnen zullen elders ook vast wel aanwezig zijn. Op de uni heb je gewoon veel internationaal transport en een grotere kans dat er iemand aanwezig is die wel van spinnen af weet.

Als ik een onbekende spin in huis zie, zet ik die buiten. Ik ga niet de soort identificeren om daar melding van te doen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 9 november 2025 @ 00:27:22 #3
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219226782
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 00:22 schreef Mikeytt het volgende:
Natuurlijk ook een beetje misleidend. De spinnen zullen elders ook vast wel aanwezig zijn. Op de uni heb je gewoon veel internationaal transport en een grotere kans dat er iemand aanwezig is die wel van spinnen af weet.

Als ik een onbekende spin in huis zie, zet ik die buiten. Ik ga niet de soort identificeren om daar melding van te doen.
Hier met de slipper gewoon morsdood👍
  zondag 9 november 2025 @ 00:30:36 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219226786
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 00:27 schreef damsco het volgende:

[..]
Hier met de slipper gewoon morsdood👍
Neuh, dat vind ik zielig, en is ook onhygiënisch. Je ziet het niet, maar de bacteriën spetteren dan alle kanten op.

Bij het raam gewoon laten zitten zodat ze de insecten buiten houden _O_ en binnen gewoon met 2 vingers heel zachtjes oppakken en dan ergens op een plant neerleggen :@
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 9 november 2025 @ 00:32:26 #5
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219226790
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 00:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Neuh, dat vind ik zielig, en is ook onhygiënisch. Je ziet het niet, maar de bacteriën spetteren dan alle kanten op.

Bij het raam gewoon laten zitten zodat ze de insecten buiten houden _O_ en binnen gewoon met 2 vingers heel zachtjes oppakken en dan ergens op een plant neerleggen :@
Die krengen rennen altijd weg als ik ze probeer te pakken :D
  zondag 9 november 2025 @ 06:37:07 #6
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219227610
Op universiteiten zal men eerder geneigd zijn om een spinsoort te identificeren. Voor andere mensen is een spin gewoon een spin, denk ik.
AZ
ALKMAAR
  zondag 9 november 2025 @ 08:57:58 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219228022
Zal wel een ontsnapt huisdier zijn van een student.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219228175
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 00:30 schreef Mikeytt het volgende:

Zo doe ik het ook. Vroeger als klein knipoogje was ik een sadist naar insecten toe en vele spinnen zijn door mij op gruweljke wijze vermoord. Ik heb daar in hindsight zo'n spijt van gehad dat ik nu mijn best doe om spinnetjes in leven te laten. Zet ze netjes buiten of op een plant. Enorme loopspin op de muur? Lekker laten zitten.

Wespen, muggen en zilvervisjes moeten uiteraard wel gewoon platgeslagen worden :o
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')