quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:18 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik had in een grijs verleden een job dat ik klanten kreeg waarmee ik moest onderhandelen, en soms waren dat ook Arabisch talige, die kwamen dan met 5 man uit een golfje en moesten we onderhandelen, en dat ging onderling tekeer, en ik snapte er nooit wat van. Totdat iemand mij leerde: "Parra Parra" dat betekend schijnbaar veel geld.
Dus toen kwam er weer zon klubje.. en ik liep naar buiten en wreef in mijn handen .. en riep : Ahaa.. Parra Parra.. !
Het was gelijk stil... vanaf dat moment wisten ze niet of ik wel of niet hun kon verstaan.. en het onderhandelen ging sindsdien stukken soepeler!
ik ken dit.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:21 schreef ChocoFan het volgende:
[..]Dat is wel een goede manier.
Ik weet wel de arabische begroeting maar durf het nooit hardop uit te spreken, salam allakum of alleen salam, zeggen ze ook vaak tegen elkaar maar ik hou het dan gewoon bij hallo.
Ik helemaal niet en wil het ook niet, alleen zou het fijn zijn als ik gewoon een gesprekje met de buurvrouwen kan hebben zonder dat ik mij af vraag of ze mij wel begrijpen, wat vaak niet zo is, dus ik praat dan erg langzaam en korte zinnen en dan hopen dat ze me een beetje begrijpen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:20 schreef kree het volgende:
[..]
haha ja naja ik kan geen vloeiend gesprek in frans voeren. maar met beetje handen en paar woordjes komen we er wel uit. ook nog zonder engels.
gewoon zeggen tegen haar lijkt me dan niet raar? dat je dat niet zo snel kunt volgen. ?quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:23 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ik helemaal niet en wil het ook niet, alleen zou het fijn zijn als ik gewoon een gesprekje met de buurvrouwen kan hebben zonder dat ik mij af vraag of ze mij wel begrijpen, wat vaak niet zo is, dus ik praat dan erg langzaam en korte zinnen en dan hopen dat ze me een beetje begrijpen.
Salam aleikum aleikum salam, of hoe je het schrijft maar ze zeggen dus vaak genoeg alleen salam tegen elkaar.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:22 schreef kree het volgende:
[..]
ik ken dit.
begroeting is
Shalam aleikum. en reactie moeit zij aleikum slalom.
Het ligt er echt aan wie het is. Gelukkig weet ik inmiddels wel een beetje of iemand NL begrijpt maar de laatste tijd verhuizen er veel in de flat en dus ook weer nieuwe mensen waarvan ik het weer niet weet.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:24 schreef kree het volgende:
[..]
gewoon zeggen tegen haar lijkt me dan niet raar? dat je dat niet zo snel kunt volgen. ?
ik snap je wel want ben net zo bange schijterd. maar wat ik zeg is uit ervaring. en hoezeer ik dart niet wist, als je 5 uur naast een Arabisch persoon zit in een vliegtuig ga je toch wel kletsen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Salam aleikum aleikum salam, of hoe je het schrijft maar ze zeggen dus vaak genoeg alleen salam tegen elkaar.
Ik ben gewoon een bange schijterd.Bang dat ik het verkeerd zeg en ze dan boos worden of dat ze ineens denken dat ik dan alles snap en dat ze dan een heel verhaal gaan doen. Dus doe ik het maar niet en hou het bij hallo of dag.
Gelukkig zijn er wel een aantal die meer NL kennen en daar kan ik dan wel korte gesprekjes mee hebben. Leuk hoor een lift in een hoge flat en niet tegen stiltes kunnen.
Ik heb een paar jaar als vrijwilliger gewerkt waar veel vrouwen kwamen die de NL taal amper spraken dus ik weet wel een beetje hoe het werkt. Met handen en voeten en zo. Of dingen aanwijzen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:29 schreef kree het volgende:
[..]
ik snap je wel want ben net zo bange schijterd. maar wat ik zeg is uit ervaring. en hoezeer ik dart niet wist, als je 5 uur naast een Arabisch persoon zit in een vliegtuig ga je toch wel kletsen.
naja geen woord engels kon ie, maar oke dan probeer je beetje van op gebaren of half engels woordjes wat ze kennen.
Maar wat ik zei, is begroeting naar elkaar. en dat je elkaar geluk wenst eigenlijk? als je het letterlijk vertaald.
ben wel voorstander voor om niet kortzichtig dan te zijn als je eens met andere te maken hebt. ik heb leuk gepraat al was het beetje in handgebaren en gebroken engels en frans enzzo.
nouja min of meer. dan heb jij toch ook niet zo slechte ervaringen enzo met anderen die een andere taal spreken?quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:32 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ik heb een paar jaar als vrijwilliger gewerkt waar veel vrouwen kwamen die de NL taal amper spraken dus ik weet wel een beetje hoe het werkt. Met handen en voeten en zo. Of dingen aanwijzen.
Lol ooit ook een man uit syrie dacht ik en die had een vriend aan de telefoon en toen liet hij mij woorden zeggen die ik totaal verkeerd uitsprak uiteraard en lagen ze allebei in een deuk en ik liet hem dan weer hollandse woorden zeggen, weer allebei in een deuk. Dingen met een g erin zijn vet grappig om andere mensen uit te laten spreken dan.
klopt en Arabisch meeste kennen frans ook. vandaar dat ik het zei.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:34 schreef ChocoFan het volgende:
Daar kwam ik er dus ook achter dat er in meer dan 20 landen Arabisch wordt gesproken want hij kwam een keer binnen en begon tegen een vrouw te praten en toen zei ik, hoe weet je nou dat ze dezelfde taal als jou spreekt want jullie kunnen elkaar niet en toen vertelde hij mij dat, dus zo weten ze dat onderling, zoals wij westerse meestal wel Engels of Duits kennen.
Niet echt slechte ervaringen alleen zou het wel handig zijn als ik ze zou begrijpen en andersom. Zeker in bepaalde situaties. Maar ja, dat is nou eenmaal niet zo dus prima dan.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:35 schreef kree het volgende:
[..]
nouja min of meer. dan heb jij toch ook niet zo slechte ervaringen enzo met anderen die een andere taal spreken?
Ik snap tis beetje soms lastig, want Arabisch en frans snap ik niet. maar hun NL ook niet en toch kun je wel communiceren. enzo denk.
Ik begrijp en weet.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:36 schreef kree het volgende:
[..]
klopt en Arabisch meeste kennen frans ook. vandaar dat ik het zei.
Komt door het koloniale verleden van die landen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:36 schreef kree het volgende:
[..]
klopt en Arabisch meeste kennen frans ook. vandaar dat ik het zei.
klopt want ook meegemaakt, maar ik zeg ff het algemene.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:37 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Niet echt slechte ervaringen alleen zou het wel handig zijn als ik ze zou begrijpen en andersom. Zeker in bepaalde situaties. Maar ja, dat is nou eenmaal niet zo dus prima dan.
quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:38 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Komt door het koloniale verleden van die landen.
Nou dat dacht ik vroeger ook maar zo werkt dat dus niet, dat iedereen Engels moet kennen want er zijn grotere groepen die Arabisch/Frans spreken en de Aziatische groep is ook heel groot en die vinden dat wij dat dan maar weer moeten leren. Oh en Russisch natuurlijk. Dus helaas, 1 wereldtaal gaat hem voorlopig nog niet worden.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:39 schreef kree het volgende:
[..]
klopt want ook meegemaakt, maar ik zeg ff het algemene.
Ik kwam in mauretanie he. tijdje terug. En ok dat was Arabisch en de beetje meer officiële konden frans.
naja beide die ik niet ken.
Maar hoop landen in Afrika zijn nou eenmaal of nog wel frans talig of wel engels. of verbasterd NL als je naar zuiden gaat.
Ik denk iedereen moet gewoon iig basis engels kennen nu, want meest handige.
maar bv Duolingo (no sponsor ik). kan best helpen om wat woordjes basis te leren enzo?
eens met je. en idd zo gaat het niet worden denk, dus beetje aanpassen naar elkaarquote:Op zaterdag 8 november 2025 22:42 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Nou dat dacht ik vroeger ook maar zo werkt dat dus niet, dat iedereen Engels moet kennen want er zijn grotere groepen die Arabisch/Frans spreken en de Aziatische groep is ook heel groot en die vinden dat wij dat dan maar weer moeten leren. Oh en Russisch natuurlijk. Dus helaas, 1 wereldtaal gaat hem voorlopig nog niet worden.
nah was niet de beste film ooit die ik gezien heb ook idd?quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:50 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
ik dacht laat ik War of the Worlds eens terug kijken... dat is al ff geleden...
Blijk ik de 1 ster 2025 remake te hebben
Trustequote:Op zaterdag 8 november 2025 22:49 schreef ChocoFan het volgende:
Sow, bijna een heel topic vol geluld, tijd voor mijn bed.
Goedenavond verder allemaal en tot snel.![]()
Dat je hem terug wil kijken is al iets,quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:50 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
ik dacht laat ik War of the Worlds eens terug kijken... dat is al ff geleden...
Blijk ik de 1 ster 2025 remake te hebben
slaap lekker hequote:Op zaterdag 8 november 2025 22:49 schreef ChocoFan het volgende:
Sow, bijna een heel topic vol geluld, tijd voor mijn bed.
Goedenavond verder allemaal en tot snel.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |