abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 16:25:54 #26
148247 taxibabe
pi_219215404
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..

De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester... -O- Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.

Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.

Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
pi_219216812
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:25 schreef taxibabe het volgende:
Het visueel maken wat betreft aankleden hebben we inderdaad al eens geprobeerd. Hij heeft een deur met schoolbordverf, daar had ik een tijdje de stappen onder elkaar getekend: een onderbroek en sokken, broek en shirt etc. Dat werkte wel een tijdje, maar op een gegeven moment vind hij het dan toch weer lastig om geconcentreerd te blijven en gaat hij weer andere dingen doen tijdens het aankleden. Misschien toch weer invoeren..

De zwemles ging verrassend goed, hij ging zonder strijd erheen. En hij had vandaag een zwemmeester ipv juf. Hij ging (met hulp) 3 x van de kleine glijbaan af! T. gaf ook aan dat hij het vandaag ook echt leuker vond. Na de les wilde ik de meester dus vragen hoe het is gegaan omdat T. het wel spannend vind. 'Nee, hij heeft gewoon moeite met luisteren' zei de meester... -O- Een andere moeder hoorde dat ook en verbaasde zich ook over zijn reactie..
Maar goed T vond het leuk vandaag en heeft weer goede stappen gezet, dat is voor mij het belangrijkste.

Ik vraag T ook wel of hij kan uitleggen waarom hij het spannend vind, maar dat weet hij niet.

Wat ook wel bijzonder is bij hem dat hij bijna altijd een ontwikkelingssprong maakt als hij ziek is geweest. Alsof zijn hersens een update aan het downloaden en installeren is en dat hij dan ziek wordt. En dan als hij weer beter is dan is de update geïnstalleerd en kan/doet hij ineens meer.
Je hebt van die bordjes waar je vakjes dicht kan doen als je iets gedaan hebt, ik weet niet of dat het leuker/aantrekkelijker maakt...

Wat leuk dat de zwemles goed ging! En dat hij er plezier in had, dat helpt toch vaak wel.
Fake it till you make it...
pi_219217961
@taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: breinbewakers&bandieten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  FOK!fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 21:35:53 #29
148247 taxibabe
pi_219218332
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 november 2025 20:58 schreef douche-eendje het volgende:
@:taxibabe, wij kregen vanuit ergo ook tips om dit te automatiseren voor Bas. Wij hebben het onder andere gehad over breinbewakers en breinbandieten.

SPOILER
SPOILER: breinbewakers&bandieten
Die 3P is ook wel een goeie!

Ik was dus net de pictogrammen voor het aankleden op de krijtdeur aan het maken toen T boven kwam. Hij snapte direct wat ik aan het doen was. Ik had voor het leren lezen ook de woorden er onder geschreven.
Hij wilde gelijk zelf het stappenplan voor de avond op het onderste gedeelte tekenen en schrijven. :')
Nou prima, maar er kwamen gelijk weer nieuwe dingen bij (afvinken enzo), dus die herplakbare stickers van de Jumbo erbij gepakt als 'afvinkjes'. Maar toen bedacht hij weer wat anders --> zie de afleiding :')

Maar goed.. we gaan het weer proberen. Eerst samen op de stoel zitten en het stappenplan doornemen en dan achter elkaar de stappen doen zonder andere dingen.

Wat betreft die prikkelverwerking, hij krijgt alles wel mee, want hij verteld meer thuis over de schooldag dan wat de juffen verwachten. Dan lijkt het alsof hij in zijn hoofd ergens anders is, maar hoort wel alles wat de juf zegt, maar komt niet tot werken. En bv met schrijven: dan leren ze de 'aa' en moeten ze bij de plaatjes (kaas, vaas etc) de woorden schrijven. Dat gaat 3 x goed en dan schrijft hij bij elk plaatje alleen de 'aa'
  FOK!fotograaf maandag 10 november 2025 @ 18:16:26 #30
148247 taxibabe
pi_219240108
De 3P snapte T snel, alleen bedacht hij er gelijk meer P's bij (hij moest nl ook poepen _O- )

Verder hadden we vandaag ook een 10minutengesprek. Juf ziet wel dat T meer kan dan dat hij laat zien, maar dat hij het moeilijk vind om het te laten zien. Toevallig had ik gisteren een filmpje van hem gemaakt toen hij aan het voorlezen was, hij ging namelijk op de kop lezen en nog redelijk vloeiend ook :') Dus die heb ik ook laten zien.

Waar ze dus wel mee de slag gaan is de concentratie etc. Als hij instructies krijgt weet hij het ook heel goed, alleen is hij dus weer zo snel afgeleid dat hij de stappen dus niet doet.
En wat haar opviel is dat hij het voor zichzelf wel moeilijk maakt (bv met zelf sommen verzinnen), maar dat het met zijn gedachtegang ook wel weer klopt. En dat hij van A naar B via Z gaat. :')
pi_219326359
Hi iedereen! Morgen is er bij mijn oudste die in groep 8 zit een scholenmarkt bij haar op school. Dwz, er staan allemaal stentjes van diverse middelbare scholen waar je informatie kan inwinnen over de scholen. Uiteraard gaan we hier naar toe, alleen ben ik inspiratieloos wat betreft vragen die ik kan stellen en die toch wel heel nuttig kunnen zijn.

Kunnen jullie me misschien helpen?
pi_219326658
Ik zou vooral kijken wat voor jullie belangrijk is. Extra's zoals uitstapjes/schoolkrant/schoolband/extra activiteiten of juist ondersteuning zoals huiswerkbegeleiding vanuit school, ontprikkelruimte oid. Juist wel/niet veel gebruik van tablets of laptops, wel/geen combinatieklassen, grote school of juist kleinschalig, geloofsovertuiging etc.

Ik zou over dat soort dingen vooraf nadenken.

Met open dagen was het altijd ook een beetje sfeer proeven en onderbuikgevoel maar dat heb je bij een scholenmarkt een stuk minder natuurlijk.
pi_219327630
Inderdaad wat Klara zegt, en verder:

-Hoe makkelijk het is om te wisselen van niveau (op sommige scholen kan je verschillende vakken op verschillende niveaus doen, of kan je na de 1e of na de 2e nog wisselen), of om versneld examen te doen in bepaalde vakken.
-Hoeveel huiswerk er is en hoe streng ze zijn wat betreft het maken ervan (ik ben geen fan van huiswerk, dus zou liever een huiswerkvrije school kiezen, en ik vind het al helemaal onzin om straf te geven als het niet gemaakt wordt)
-Welke kennis er in huis is over zaken zoals ASS, ADHD, hoogbegaafdheid enz. en welke ondersteuning er mogelijk is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_219327833
- wat doen ze qua buitenlandreis (als ze dat doen) en hoe liggen die kosten?
- welke keuze vakken hebben ze?
- hoe is informatica/ict vorm gegeven (wat leren ze daar)?
- zijn er verplichtingen qua laptop/chromebook/ipad? Heb je daarin keuzevrijheid of moet je perse een bepaald model (via school) aanschaffen?
- zijn er meeloopdagen? En hoe is de inschrijving daarvoor geregeld?

Welk niveau ga je voor kijken Sunshine? Als je voor vmbo gaat dan is het vooral heel nuttig om te vragen welke stromingen/profielen ze aanbieden. Ik heb toevallig deze week algemene voorlichting van de middelbare gehad, maar niet elke vmbo school mag elke richting aanbieden, de overheid bepaalt welke stromingen een school mag aanbieden, op basis van vraag (qua werk, niet qua leerlingen) hiernaar. Iets als dieren/groen wordt hier in de gemeente bijvoorbeeld niet aangeboden.
pi_219328101
Bedankt jullie, hier kan ik wat mee :Y

Dat van dat huiswerk is een goeie! Ze zit op een Montessorischool en ze heeft nauwelijks huiswerk. Geen idee of dat bij dit soort onderwijs hoort, maar bij haar op school willen ze zoveel mogelijk onder schooltijd doen zodat de leerlingen na school zoveel mogelijk vrije tijd hebben. Ik denk dat als ze opeens volop aan het huiswerk moet dat dat misschien wel een probleem gaat zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 23-11-2025 18:53:03 ]
pi_219328925
Ja, je moet ook echt kijken naar wat voor jou en jouw kind belangrijk is. Voor onze oudste hadden we ook hele andere vragen dan voor de jongste (ook een heel ander niveau, andere uitdagingen, andere behoeften).
pi_219330858
Als er leerlingen mee zijn, zou ik kijken of ze leuke anekdotes hebben. Hoe gaat de school om met dwars pubergedrag, wat zijn de consequenties (hier bij oudste direct nablijven, bij jongste eerst een praatje. 1e is lekker duidelijk, 2e is redelijk). Maar dan niet de plannen uitgelegd door school, maar de werkelijkheid van de leerlingen (En evt hun ouders)

Voor ons was er verschil in behoefte, ook vanuit montessori. Oudste vond het heerlijk dat alles structuur had, regels duidelijk en consequent gehandeld, weinig roosterveranderingen.
Jongste wilde juist meer ruimte, vrijheid om uren te skippen voor een project, en dan krijg je een school die dat kan, maar daarmee de structuur ook weleens ver te zoeken is (roosters veranderen nog al eens).
De meeste montessori kinderen gingen naar de jenaplanVO, dat leek het meest op de basisschool.
pi_219335227
Hoe proberen ze lesuitval op te vangen. Blijven de klassen bij elkaar of wordt elk jaar opnieuw samengesteld.
pi_219346630
Komen jullie kinderen ook altijd met bijzondere vragen als ze moeten slapen? O+ :')
T. gisteravond in bed: Ik weet dat de zon in de ruimte is en dat hij licht geeft, maar waarom is het dan donker in de ruimte?

Kind, je moet slapen.. :+
pi_219346804
Maar dat zijn natuurlijk heel essentiele vragen als je in bed ligt @taxibabe ;)
Fake it till you make it...
pi_219347514
Uiteraard! Vooral omdat het dan ook donker is. :P
Gelukkig was hij tevreden met het antwoord dat er in de ruimte niks is wat het licht kan weerkaatsen. :P
pi_219347657
@taxibabe zekers. Vooral de jongste. Nog even gezellig na bedtijd en zijn hoofd staat sowieso nooit uit. Ik voel me soms een wandelende wiki, maar kom nu op het punt dat ik dingen echt moet opzoeken. Want ik weet ook niet precies hoe quantumdeeltjes werken :D
pi_219347677
Hahaha ja de wandelende wiki herken ik ook wel, net zoals dat zijn hoofd nooit uit staat. Ogen open tot sluiten = aan. Wel eens lastig, zeker met etenstijd, hij heeft nooit tijd om te eten. _O-
pi_219347701
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:14 schreef taxibabe het volgende:
Hahaha ja de wandelende wiki herken ik ook wel, net zoals dat zijn hoofd nooit uit staat. Ogen open tot sluiten = aan. Wel eens lastig, zeker met etenstijd, hij heeft nooit tijd om te eten. _O-
Herkenbaar.

Op de basisschool vond hij nog weinig lekker, dus dan lokte dat bord ook niet echt.

Maar nu in de puberteit gaat dat beter, hij heeft gewoon meer honger dan praatjes :D
pi_219347743
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar.

Op de basisschool vond hij nog weinig lekker, dus dan lokte dat bord ook niet echt.

Maar nu in de puberteit gaat dat beter, hij heeft gewoon meer honger dan praatjes :D
Oh dan gloort er nog hoop. _O- Al vind hij best veel dingen lekker (6 jaar en eet gewoon haring, garnalen, olijven etc :D O+ ), maar hij gunt zichzelf gewoon geen tijd om te eten. Of hij is aan het praten of fantasiedingetjes aan het doen met zijn handen. :') Of druk met rekenen met de krieltjes op zijn bord. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')