abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219186159
...Spotify weert nummer niet

https://www.ad.nl/tech/re(...)ummer-niet~a8f28e8d/

Bekijk deze YouTube-video

Hoe kan het dat een politiek anti-immigratieliedje met de tekst ‘ze overspoelen ons met mensen die hier niet passen’ het schopt tot boven in de Nederlandse hitlijsten? Een door AI gemaakt anti-azc-nummer is al bijna een miljoen keer gestreamd. Spotify houdt het nummer online, want het is ‘niet in strijd’ met diens beleid.

Wij zeggen nee, nee, nee, tegen een azc (Hardcore Mix), zo heet het AI-nummer waarmee maker JW ‘Broken Veteran’ zaterdag op nummer 28 binnenkwam in de Nederlandse Single Top 100.

Het bedrijf achter de hitlijst, Dutch Charts, stelt daar geen invloed op te hebben. ‘Degene die de muziek koopt, downloadt en streamt’ bepaalt volgens Dutch Charts welke nummers in de lijst belanden. De organisatie weert alleen nummers waarbij sprake is van plagiaat, een verdenking van illegale streamingpraktijken of wanneer er een rechtszaak is rondom smaad.

Het anti-azc-nummer staat tevens op nummer 17 van de meest gestreamde liedjes in Nederland op Spotify. Het hardcoreliedje, dat JW ‘Broken Veteran’ medio oktober op Spotify plaatste, is op moment van schrijven al meer dan 800.000 keer gestreamd op het platform.

Ook op YouTube is het al bijna 300.000 keer beluisterd. Op TikTok staan duizenden video’s met het nummer, waar mensen er bijvoorbeeld op playbacken.

Controversieel nummer
De tekst van het nummer is zeer controversieel. Een AI-stem zingt teksten als ‘het is genoeg, vol is vol, weg ermee’ en ‘ze overspoelen ons met mensen die hier niet passen’. De tekst is geschreven door JW ‘Broken Veteran’ zelf, die al meer dan 180 AI-liedjes met dikwijls een felle, radicaal-rechtse signatuur op Spotify plaatste.

De man, een naar eigen zeggen 40-jarige veteraan uit Rotterdam, wil anoniem blijven uit angst voor bedreiging van hem en zijn gezin. De man schrijft aan het AD in Afghanistan te hebben gediend en aan PTSS te lijden. Hij verklaart het succes met het feit dat het ‘iets is wat bij mensen speelt’.

Grens: aanzetten tot haat
De maker beroept zich op zijn vrijheid van meningsuiting. Hij benadrukt niet aan te zetten tot geweld.

„Wanneer je aanzet tot geweld of aanzet tot haat en discriminatie, ga je een grens over”, verklaart ook muziekproducent en protestliedjeskenner Ronald Molendijk.

In de tekst van het lied wordt dit volgens hem niet expliciet gedaan. „Dat zou bijvoorbeeld wel het geval zijn als er een regel in zou staan zoals: kom maandag allemaal naar het azc, dan schoppen we ze eruit. Dat mag niet.”

Toch rept de tekst wel degelijk over ‘asielzoekers met fatbikes, iPhones, dure jassen’. Velen zullen dit niet door de beugel vinden kunnen, zegt Molendijk. „Maar of je vindt dat deze tekst een grens overgaat, hangt af van je smaak. Dat het binnenkomt in de hitlijsten toont aan dat een groep mensen dit leuk vindt.”

Dat AI wordt ingezet in radicaal-rechtse hoek, is geen unicum. Tijdens de verkiezingen bleek bijvoorbeeld dat aanhangers van radicaal-rechtse partijen geregeld politieke AI-afbeeldingen maakten. Molendijk: „Voor het radicaal-rechtse geluid is in de media vaak minder ruimte. Daarom zetten dit soort bewegingen AI in, dat ze online eenvoudig kunnen verspreiden.”

Niet de eerste AI-hit
Los van de politieke inhoud, is het niet voor het eerst dat een AI-liedje uitgroeit tot een hit in Nederland. Met Zo Zomer schopte de mysterieuze ‘John de Koning’ het afgelopen jaar tot de top 25 van radiozender Sterren NL.

Er zullen nog veel AI-hits volgen, denkt Inholland-lector innovatie in de muziekindustrie Koos Zwaan. „Het wordt steeds makkelijker om een AI-nummer te genereren. Als je nu een AI-liedje wil maken van een kat die op het dak springt en in een vliegtuig verandert, kan dat.”

Veel mensen vinden AI-liedjes blikkerig en zielloos klinken. Toch staat dat het succes niet in de weg, denkt Zwaan. „Er is ook een groep die minder problemen heeft met de kwaliteit van de nummers. Bovendien wordt de software steeds beter, waardoor de kwaliteit van AI-songs alleen maar zal toenemen.”

Spotify houdt liedje online
JW ‘Broken Veteran’ heeft zijn socialemediakanalen alweer offline gehaald. Ook stelt hij tegen het AD dat hij - op een slotlied na - geen nieuwe nummers meer zal uitbrengen, omdat hij zich niet wil associëren met extreemrechts.

Hij stelt niet tegen ‘buitenlanders’ te zijn, maar tegen ‘mensen die ons land willen ontwrichten of al aan het ontwrichten zijn’. De streams van zijn anti-azc-hit zullen hem inmiddels al ruim 3300 euro hebben opgeleverd.

Zijn huidige nummers houdt hij online, stelt de veteraan. Dat zal ook Spotify blijven toestaan, zo blijkt. Het bedrijf laat in een reactie weten dat het liedje ‘niet in strijd is met ons platformbeleid’. Spotify staat geen werk toe dat ‘aanzet tot geweld of haat tegen beschermde groepen of gewelddadig extremisme bevordert’ met een ‘onmiddellijk risico’ in de echte wereld. Het liedje doet dat volgens Spotify niet.

Het meldpunt Meld.Online Discriminatie geeft aan nog geen meldingen over het nummer te hebben ontvangen.

( Ik weet echt niet of je een artikel mag halen uit het AD. Ik vergeet altijd welke kranten niet mogen)

https://dutchcharts.nl/sh(...)+tegen+een+AZC&cat=s

[ Bericht 1% gewijzigd door tesssssssss op 03-11-2025 18:42:03 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Spellchecker maandag 3 november 2025 @ 18:38:40 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  maandag 3 november 2025 @ 18:43:01 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219186204
Luisteren mensen hier vrijwillig naar?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Forum Admin maandag 3 november 2025 @ 18:43:05 #4
35723 crew  GGMM
pi_219186206
Ik kan hier zo kwaad om worden

AI zorgt ervoor dat echte artiesten niet betaald krijgen
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  maandag 3 november 2025 @ 18:44:27 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219186214
quote:
Toch rept de tekst wel degelijk over ‘asielzoekers met fatbikes, iPhones, dure jassen’. Velen zullen dit niet door de beugel vinden kunnen, zegt Molendijk.
Dat geloof ik wel, dat mensen het ronduit absurd vinden dat asielzoekers al telefonerend rond jakkeren op fatbikes.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219186215
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef GGMM het volgende:
Ik kan hier zo kwaad om worden

AI zorgt ervoor dat echte artiesten niet betaald krijgen
Ik denk niet dat je een AI artiest aan kan klagen voor racisme, of wel? ( omdat die niet bestaat) Als dat niet kan is dit een loophole.
pi_219186219
:')
Wat een aids.
  maandag 3 november 2025 @ 18:45:16 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219186220
Misschien een mooie tegenhanger maken als reactie op deze extreemrechtse drek? Misschien Marti Fischer maar eens DM'en :T
Hij heeft al eens eerder zoiets gemaakt:
Nazis raus · Marti Fischer
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219186223
AI-muziek is per definitie complete aids. Dit nummer dus ook.
Gewoon oprotten met die alles verpestende AI-meuk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 3 november 2025 @ 18:47:05 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219186229
quote:
13s.gif Op maandag 3 november 2025 18:45 schreef xpompompomx het volgende:
Heb je al gezien hoe deze aap wegvloog?

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Forum Admin maandag 3 november 2025 @ 18:47:55 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219186233
Hier heb je ook users die AI gebruiken om hun posts te laten schrijven. Ongeinspireerde BAGGER
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 3 november 2025 @ 18:48:28 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219186236
quote:
Niet meer gaan shoppen in de Brico en Carrefour dus :T

https://www.rtl.nl/nieuws(...)ns-ai-muziek-draaien
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219186238
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 18:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ x ]
Nu wel helaas.
pi_219186243
Niet aanklikken, niet naar luisteren.
Alles wat je aandacht geeft, groeit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 3 november 2025 @ 18:53:26 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219186265
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Niet aanklikken, niet naar luisteren.
Alles wat je aandacht geeft, groeit.
Dit is van het niveau “denk niet aan een olifant”. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219186270
quote:
Precies, wat was er mis met "Wien Neêrlandsch bloed door d'aderen vloeit,
Van vreemde smetten vrij,"?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 november 2025 @ 19:03:08 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219186347
Landser, Lunkioff Verschworung, en Stahlgewitter hadden wat pakkendere muziek.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219186357
Beste lekker bass…….. boh HAKKKKKKUH. Hardcore vibes en Rainbow high in the sky waren ook liedjes met kutteksten maar scoorden ook. GENOT.
U MAD?
  maandag 3 november 2025 @ 19:08:01 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219186369
quote:
De tekst van het nummer is zeer controversieel. Een AI-stem zingt teksten als ‘het is genoeg, vol is vol, weg ermee’ en ‘ze overspoelen ons met mensen die hier niet passen’.
Ik hoor dit al een jaar of 30 uit mondjes van politici komen, maar nu een AI-stem het zingt is het controversieel?
  maandag 3 november 2025 @ 19:08:58 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_219186373
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 18:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ x ]
Of hoe de trainer van een Premier League ploeg zijn eigen speler en plein public mishandeld?

twitter
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 3 november 2025 @ 19:09:25 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_219186376
Oh great, Ben je even 20 minuten bezig die X-aids te plaatsen hier, doet hij het alsnog niet
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219186385
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:09 schreef Fok-it het volgende:
Oh great, Ben je even 20 minuten bezig die X-aids te plaatsen hier, doet hij het alsnog niet
Blijven doneren mensen @Zipportal
¤503 naar de kroeg. ZUIPUH.
U MAD?
pi_219186401
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 19:08 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Of hoe de trainer van een Premier League ploeg zijn eigen speler en plein public mishandeld?

Of die deepfake van die politicus die zei van dan hebben ze in Afrika maar wat meer honger haha die kon ook echt niet
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_219186403
Even los van deze specifieke casus maakt AI in hoog tempo een rommeltje van oa streamingdiensten, Youtube en zoekmachines. Helemaal verbannen lijkt me niet realistisch, maar maak in vredesnaam haast met een duidelijk onderscheid tussen echte en gegenereerde content.
  maandag 3 november 2025 @ 19:13:27 #25
319979 Fok-it
All is well
pi_219186405
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 19:12 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Of die deepfake van die politicus die zei van dan hebben ze in Afrika maar wat meer honger haha die kon ook echt niet
Realistisch was die!
  maandag 3 november 2025 @ 19:14:01 #26
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219186410
quote:
Dit.

En blijkbaar heeft de 'maker' niet genoeg talent en/of motivatie om zelf z'n frustraties op een beatje te zetten.

En:

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Even los van deze specifieke casus maakt AI in hoog tempo een rommeltje van oa streamingdiensten, Youtube en zoekmachines. Helemaal verbannen lijkt me niet realistisch, maar maak in vredesnaam haast met een duidelijk onderscheid tussen echte en gegenereerde content.
  maandag 3 november 2025 @ 19:15:19 #27
319979 Fok-it
All is well
pi_219186413
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het lijkt me niet zo moeilijk inderdaad. Ontwikkel een Youtube waar users AI video content kunnen dumpen. Voor streamingsdiensten lijkt me dat nu nog niet nodig, maar daar heb je over x-aantal jaar ook wel een AI on demand dienst voor
pi_219186416
quote:
Samen met shit als algoritmes en advertenties wordt internet wel erg snel compleet onbruikbare aids ja.
pi_219186418
quote:
10s.gif Op maandag 3 november 2025 18:45 schreef Starhopper het volgende:
Misschien een mooie tegenhanger maken als reactie op deze extreemrechtse drek? Misschien Marti Fischer maar eens DM'en :T
Hij heeft al eens eerder zoiets gemaakt:
Nazis raus · Marti Fischer
Er is ook een "fuck de PVV"lied. Nu we toch bezig zijn. (deze is niet AI)

maandag 3 november 2025 @ 19:17:35 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219186428

Genuanceerd youtube kanaal met mooie liedjes.
pi_219186433
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:15 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Het lijkt me niet zo moeilijk inderdaad. Ontwikkel een Youtube waar users AI video content kunnen dumpen. Voor streamingsdiensten lijkt me dat nu nog niet nodig, maar daar heb je over x-aantal jaar ook wel een AI on demand dienst voor
Probleem is dus kennelijk dat er al door AI gemaakte youtubekanalen zijn bevolkt door AI-kijkers. Internet is fucked tegenwoordig.
pi_219186439
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je een AI artiest aan kan klagen voor racisme, of wel? ( omdat die niet bestaat) Als dat niet kan is dit een loophole.
Er is altijd de prompter.
  maandag 3 november 2025 @ 19:19:09 #33
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219186441
quote:
13s.gif Op maandag 3 november 2025 19:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Samen met shit als algoritmes en advertenties wordt internet wel erg snel compleet onbruikbare aids ja.
Lijkt mij alleen maar een gunstige ontwikkeling. Hoe eerder mensen weer offline gaan des te beter.
pi_219186451
pi_219186452
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:19 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Lijkt mij alleen maar een gunstige ontwikkeling. Hoe eerder mensen weer offline gaan des te beter.
Zo tot 10-15 jaar geleden was internet wel echt dikke prima anders. Daarna ging het in sneltreinvaart bergafwaarts helaas.
  maandag 3 november 2025 @ 19:21:17 #36
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219186457
quote:
15s.gif Op maandag 3 november 2025 19:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Probleem is dus kennelijk dat er al door AI gemaakte youtubekanalen zijn bevolkt door AI-kijkers. Internet is fucked tegenwoordig.
Er zijn op YT al van die lange 'rants' over het gebruik van AI, die ik ervan verdenk minimaal deels AI-gegenereerd te zijn.
pi_219186461
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:20 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]
Fake. Want zeemeerminnen kunnen heul niet dansen.
  maandag 3 november 2025 @ 19:21:38 #38
319979 Fok-it
All is well
pi_219186462
quote:
15s.gif Op maandag 3 november 2025 19:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het kan nog verder gaan

Er zijn op OnlyFans en Social Media ook al een hoop AI-influencers. Die AI-content verkopen. En ja, die hebben soms evenveel mannelijke subs als echte OnlyFans modellen.
  maandag 3 november 2025 @ 19:22:14 #39
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219186469
Vroegah werd er tenminste nog een beetje moeite voor gedaan

VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219186491
Cliché dreun deuntje, korte speech die vanuit het niets de flow verneukt en een aanklacht tegen asielzoekers wiens enige misdrijf die ik in het nummer heb kunnen horen het bezit van een fatbike is.

Nou als dat het enige is waar je "onze vrouwen" tegen moet beschermen heb je het goed.
pi_219186509
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:22 schreef Caland het volgende:

En zo te horen hebben ze er zeker niet teveel moeite ingestoken.
  maandag 3 november 2025 @ 19:31:36 #42
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219186570
quote:

maandag 3 november 2025 @ 19:33:39 #43
319979 Fok-it
All is well
pi_219186610
kwijl kwijl kwijl
  maandag 3 november 2025 @ 19:34:01 #44
319979 Fok-it
All is well
pi_219186619
ik ben een wappiegezwel

Hee dat rijmt
pi_219186688
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:24 schreef Glazenmaker het volgende:
Cliché dreun deuntje, korte speech die vanuit het niets de flow verneukt en een aanklacht tegen asielzoekers wiens enige misdrijf die ik in het nummer heb kunnen horen het bezit van een fatbike is.

Nou als dat het enige is waar je "onze vrouwen" tegen moet beschermen heb je het goed.
Vrouwen beschermen doe je door "daar moet een piemel in" te schreeuwen bij demonstraties en inspraakavonden. Maar dat valt allemaal buiten dit toppa.
  maandag 3 november 2025 @ 19:39:38 #46
319979 Fok-it
All is well
pi_219186719
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:37 schreef Hathor het volgende:

[..]
pak de wapens op en sloop ze.
Bij welke groep ga jij beginnen? Of loop je gewoon een random AZC binnen en kijk maar wie er neervalt?
pi_219186741
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 19:37 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vrouwen beschermen doe je door "daar moet een piemel in" te schreeuwen bij demonstraties en inspraakavonden. Maar dat valt allemaal buiten dit toppa.
Ik word eigenlijk liever niet beschermd dan ;(
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_219186742
Rechts-radicale liedjes prima, maar een filter op Spotify om die AI-meuk eruit te halen zou de droom zijn.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219186764
quote:

In het Kale van Dale lied zie ik toch aardig wat jongens voorbij komen die volgens mij traditioneel niet onder eigen volk vielen. Kan het mis hebben want zo te zien is het gefilmd met zijn Ipod.
pi_219186812
Nou dan slinger deze ook maar online.

Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')