Aly Haasewinkel dacht 5 euro te schenken aan een goed doel, midden in de supermarkt. Maar er werd haar door een oplichter 2000 euro afhandig gemaakt.
![aly-haasewinkel-dacht-5-euro-te-schenken-aan-een-goed-doel-midden-in-de-supermarkt-maar-er-werd-haar-door-een-oplichter-2000-euro-afhandig-gemaakt]()
Aly Haasewinkel dacht 5 euro te schenken aan een goed doel, midden in de supermarkt. Maar er werd haar door een oplichter 2000 euro afhandig gemaakt. © Robin Hilberink
Hondsbrutale oplichting in supermarkt: Aly (86) is 2000 euro kwijt
Weer een nieuwe vorm van oplichting. En hondsbrutaal, midden in een supermarkt. De 86-jarige Aly Haasewinkel werd bij de groenteafdeling door een nepcollectant 2000 euro afhandig gemaakt. Terwijl ze dacht 5 euro te schenken aan een goed doel.
Lucien Baard
31 oktober 2025, 20:56
Aly deed dinsdag zoals altijd haar boodschapjes bij supermarkt Plus in Tubbergen. Bij de groenteafdeling werd ze aangesproken door een onbekende man. Hij maakte kenbaar dat hij niet kan praten en doof is en collecteert voor het Gehandicaptenfonds. Hij liet haar een lijstje zien van mensen die ook al wat geld hadden gegeven.
„Ik zag allerlei namen, met daarachter de woonplaats: Tubbergen. En diverse kleine bedragen: 5 euro, 10 euro...” Ze voelde medeleven. „Ik dacht: laat ik ook 5 euro doen. Wat kan me gebeuren?”
Maar wat ze niet in de gaten had is dat ze dan ter plekke in het gangpad van de winkel 2000 euro kwijt is. De man liep direct met een snelle pas de supermarkt uit. Hij was amper 2 minuten binnen geweest om zijn slag te slaan.
De man was zo aardig en vriendelijk, vond Aly. Ze vertrouwde hem. Ze was wel op haar hoede toen ze de 5 euro pinde, vertelt ze.
Het pinapparaat deugt niet
De Tubbergse keek goed of het bedrag van 5 euro klopte op het pinapparaat. En ze gaf haar pincode niet af, maar toetste die zelf in. De ‘collectant’ bleef daarbij netjes op afstand. Maar met het pintoestel bleek te zijn gerommeld. Er stond wel 5 euro in beeld, maar er werd 2000 euro afgeschreven.
Weg zijn deels haar spaarcentjes voor een kleine vakantie. Aly heeft nu zelfs deze maand problemen om alle rekeningen te betalen.
Haar bank, de Rabobank, meldt dat die deze manier van oplichting nog niet eerder heeft gezien. Maar in principe kunnen ze niets voor mevrouw doen, omdat ze zelf de pin-transactie uitvoerde. De fraude-afdeling doet nog wel onderzoek. Haar geld is naar een Duitse rekening overgemaakt.
Hij legt een hand op haar schouder
Aly: „Het is walgelijk. Ik ben het vertrouwen in mensen echt helemaal kwijt. Ik lig er ook wakker van.” Dat is misschien nog wel erger dan het geld, zegt haar zoon Frank. Hij ziet de afgelopen dagen ‘een heel andere moeder’. „Ik zie verdriet. Ze is bijna schuw”. Er is slachtofferhulp voor haar gevraagd.
Op de beveiligingscamera’s van de supermarkt is de oplichter goed herkenbaar in beeld. Vanaf het moment dat hij naar binnenloopt, tot en met zijn vertrek. Te zien is hoe hij binnen eigenlijk meteen op Aly afstapt en zich vriendelijk presenteert.
Aly: „Toen ik zei dat ik wel wat wilde geven legde hij een hand om mijn schouder en drukte even heel zacht zijn wang tegen de mijne. Als een bedankje.”
Een vrouw in de winkel ruikt argwaan
Een andere klant zag de man snel de supermarkt uitlopen en voelde toen argwaan. „Ze kwam naar me toe en vroeg: vertrouwt u dit wel? Ik zei nog: ik heb het bedrag goed gecontroleerd: 5 euro. Maar ze wilde toch met me naar de servicebalie.”
Daar belde de supermarktmedewerkster Nienke Westra samen met Aly meteen naar de Rabobank. Ze kregen de slechte boodschap: er is 2000 weg. „We hebben direct de politie gebeld”. Maar die trof de man nergens meer aan. Wijkagent Murron Vorgers, die nogal wat Tubbergenaren van gezicht kent, zag op de beelden geen bekende.
De politie heeft de beelden van de supermarkt opgevraagd. Die worden mogelijk later in het regionale opsporingsprogramma Plaats Delict van RTV Oost en Omroep Gelderland getoond. De eigenaar van de supermarkt wilde de beelden niet ter beschikking stellen aan de website van De Twentsche Courant Tubantia.
De dochter van Aly, Kitty Brown, is een crowdfunding begonnen om haar moeder haar spaarcentjes terug te bezorgen. De actie is hier te vinden:
https://www.gofundme.com/(...)ichting-bij-collecte.