Ik zat laatst met iemand te chatten en op een of andere manier kwamen we op het onderwerp seksspeeltjes.
Ze vroeg of ik die had..... nou ja, natuurlijk
Toen vroeg ze: "worden die alleen door jou gebruikt, of ook door anderen?"
En ik zei eerlijk: ja, sommige wel, sommige niet.
Dat vond ze dus echt raar.
Ze zei: “Ik zou het geen fijn idee vinden als er een speeltje in mij zou gaan dat ook al bij iemand anders is geweest.”
En eerlijk? Dat snap ik op zich ook wel.
Je hoofd doet tenslotte ook wat met hoe iets voelt, letterlijk en figuurlijk.
Maar ik bleef er een beetje over nadenken.
Want ja, waar ligt dan precies de grens?
Is het echt vies of ongezond, of gewoon iets wat vooral tussen de oren zit?

Waarom ik denk: "het kan best hoor"
Feitelijk schoon te krijgenSpeeltjes van goed materiaal (zoals siliconen, glas of RVS) kun je gewoon grondig reinigen. Warm water, zeep of toycleaner, en klaar.
Als je dat netjes doet, is het qua hygiëne eigenlijk geen probleem.
Zonde om weg te gooienSommige speeltjes zijn best prijzig. Als ze goed schoon te maken zijn en nog werken, waarom zou je ze dan niet hergebruiken?
Duurzaam gezien ook logischMinder afval, minder verspilling. We gooien al genoeg weg.
Voor sommigen gewoon praktisch denkenEr zijn mensen die het niet zo zwaar maken. Schoon is schoon, punt. Geen drama.

Waarom ik ook snap dat mensen zeggen: "Nee, liever niet"
Hygiëne blijft een risico bij sommige materialenPoreuze speeltjes (zoals jelly of cyberskin) kunnen echt bacteriën vasthouden. Dat is gewoon een feit.
Maar bij goede materialen is het meer een gevoel.
Het voelt te persoonlijkSpeeltjes hebben toch iets intiems. Het idee dat iets bij iemand anders "gebruikt" is, kan gewoon ongemakkelijk voelen, hoe schoon het ook is.
Soa-risico bij delenAls je speeltjes deelt met meerdere partners zonder condoom of schoonmaken, is er wel kans op overdracht van HPV of herpes.
Dus ja, dat is feitelijk een risico.
Je hoofd zegt neeSoms maakt het niet uit hoe schoon of logisch het allemaal klinkt. Het idee zelf is gewoon een afknapper. En dat is prima.
Dus ja… ik snap beide kanten eigenlijk wel.
Voor mij hangt het een beetje af van wat voor speeltje het is en hoe het gebruikt wordt.
Maar ik vond het wel een interessante discussie, omdat het iets is waar niemand het eigenlijk over heeft, terwijl best veel mensen ermee te maken krijgen.
Wat vinden jullie?

Zou jij een speeltje gebruiken dat iemand anders ook heeft gebruikt?

Of is dat voor jou echt een no-go, al is het nog zo goed schoongemaakt?
POLL
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...