Bij het afspiegelingsbeginsel wordt er gekeken naar functie, en dan vervolgens in alle leeftijdscategoriëen. Ik ben de enige met die functie in de business unit, dus een unieke functie, dus die vlieger gaat dan niet op.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:22 schreef Accordtje het volgende:
Gezien jouw lange dienstverband is scenario B best realistisch te noemen. Als jouw werkgever een ontslagvergunning wil aanvragen wegens bedrijfseconomische redenen, dan zullen ze (volgens mij) moeten aantonen dat ze het afspiegelingsbeginsel hebben toegepast en dat jij vervolgens in aanmerking komt voor ontslag.
Volledig remote inderdaad.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:32 schreef Bucketlist het volgende:
Heb jij recht op volledig remote werken? Of is dat gewoon de situatie nu.
Ik denk dat dat vraag meer gericht was op 'staat het in je contract dat je 100% remote mag werken' Of kunnen ze je het leven zuur maken door ineens te eisen dat je elke dag naar kantoor komt (en als je dat niet doet, ontslaan op basis van werkweigering/contractbreuk enz..)quote:
Ik heb een ondertekende thuiswerkovereenkomst, die niet herroepen kan worden. Dus inderdaad 100% remote.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:24 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik denk dat dat vraag meer gericht was op 'staat het in je contract dat je 100% remote mag werken' Of kunnen ze je het leven zuur maken door ineens te eisen dat je elke dag naar kantoor komt (en als je dat niet doet, ontslaan op basis van werkweigering/contractbreuk enz..)
Die had ik toevallig een week daarvoor aangevraagd, voordat ik de bons kreeg.quote:Hoe ver ben je met de hypotheek aanvraag? heb je al een werkgeversverklaring gehad?
Ik neem aan dat ie daardoor niet op kantoor wil werken .quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:38 schreef Jeroboam het volgende:
Wat heeft je beperking met dit verhaal te maken?
Volgens mij dient er binnen het bedrijf gekeken te worden naar uitwisselbare functies, niet per definitie in de business unit waar jij onder valt. Dat de functie uniek is binnen de business unit wil niet zeggen dat deze uniek is binnen het bedrijf. Volgende stap is dan de leeftijdscategorie binnen de uitwisselbare functies en daarna de lengte dienstverband.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:28 schreef FordSierra het volgende:
Bij het afspiegelingsbeginsel wordt er gekeken naar functie, en dan vervolgens in alle leeftijdscategoriëen. Ik ben de enige met die functie in de business unit, dus een unieke functie, dus die vlieger gaat dan niet op.
Dank voor het delen van je ervaringquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 18:44 schreef Daboman het volgende:
MIjn ervaring is dat die eis voor onderzoek naar herplaatsingsmogelijkheden eigenlijk een wassen neus is, zeker bij grote organisaties. Je tekent voor mijn gevoel alleen maar dat het in overweging is genomen en je hebt als interne sollicitant echt niet zoveel voorsprong als men soms doet vermoeden. Dus inderdaad, scenario A is dan waarschijnlijker
Dank voor je reactie. Het probleem is dat de business unit praktisch draait als geïntegreerde unit binnen het concern, maar juridisch toch een aparte BV is in het concern. Dus ook al draait het concern goed, en zal het unit later verlies maken, dus daarin hebben ze zich goed afgedekt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:07 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij dient er binnen het bedrijf gekeken te worden naar uitwisselbare functies, niet per definitie in de business unit waar jij onder valt. Dat de functie uniek is binnen de business unit wil niet zeggen dat deze uniek is binnen het bedrijf. Volgende stap is dan de leeftijdscategorie binnen de uitwisselbare functies en daarna de lengte dienstverband.
Het is juridisch een aparte BV is in het concern. Maar dat is nog bedenkelijk, omdat het praktisch als geïntegreerde unit binnen het concern werkt. Dus ook al draait het concern goed, helaas zijn alleen de cijfers van het unit relevant.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:22 schreef Schanu het volgende:
Je geeft aan dat je een arbeidsrechtjurist in de arm hebt genomen en dat die jou adviseert om de VSO te ondertekenen. Ik neem aan dat hij dit inhoudelijk met jou heeft besproken? Waar zit op dit moment jouw twijfel over dit advies?
Het is heel lastig om op grond van de huidige informatie in te schatten hoe het zal lopen als je ervoor kiest om niet te tekenen. Je lange dienstverband werkt in je voordeel, het feit dat jij de enige bent die die functie verricht dan weer niet als je werkgever aannemelijk kan maken dat die functie wegvalt door de reorganisatie waardoor jij overbodig wordt. Je spreekt over een unit, ik weet niet of je daarmee bedoelt dat het gaat om een losse BV binnen een holding of meer een afdeling binnen een BV. Dat kan wel relevant zijn als het gaat om de afweging of je herplaatst zou kunnen worden binnen een andere tak van het bedrijf/de holding.
Daar kan ik mee eens zijn. Dan zou ik ook in dit geval scenario B nog overwegen, maar ik weet niet hoeverre dat realistisch kan zijn.quote:Dat je een overeenkomst hebt voor thuiswerken, hoeft niet te betekenen dat ze niet van jou mogen verwachten dat je toch op kantoor komt werken als je herplaatst wordt overigens. Dan zal een belangenafweging worden. Dat thuiswerken ziet immers toe op je huidige functie, die komt te vervallen. Als je wordt herplaatst binnen een andere functie, kan dat misschien niet in combinatie met (volledig) thuiswerken. Daarin mag van jou flexibiliteit verwacht worden, voor zover jij die flexibiliteit kan geven uiteraard (afhankelijk van de reden dat je nu volledig thuis werkt).
Dit ook inderdaad, dit is voor mij bij ieder gedwongen afscheid doorslaggevend geweest. Mijn idee is dat zolang je niet al te krap bij kas zit is mentale gezondheid meer waard dan centen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:26 schreef Queller het volgende:
Het beste wat ik ervan kan zeggen: alles in het werk stellen om er te blijven (in de wetenschap of met het vermoeden dat ze je kwijt willen) levert stress. Nagenoeg altijd, want er hangt je iets boven het hoofd en dat wordt herrie in de keet.
Je moet je afvragen of dat het je waard is. Als je een beetje goed in de markt ligt, dan neem je het aanbod aan, gaat vakantie vieren (de kinderkamer schilderen) en kijkt met een schuin oog naar vacatures.
Dat met die werkgeversverklaring is nog wel een dingetje.
Ik denk dat ik daar minder last van heb, omdat ik vooral remote werk. Dan heb ik daar minder last van.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:26 schreef Queller het volgende:
Het beste wat ik ervan kan zeggen: alles in het werk stellen om er te blijven (in de wetenschap of met het vermoeden dat ze je kwijt willen) levert stress. Nagenoeg altijd, want er hangt je iets boven het hoofd en dat wordt herrie in de keet.
Je moet je afvragen of dat het je waard is. Als je een beetje goed in de markt ligt, dan neem je het aanbod aan, gaat vakantie vieren (de kinderkamer schilderen) en kijkt met een schuin oog naar vacatures.
Dat met die werkgeversverklaring is nog wel een dingetje.
Kanquote:Op zaterdag 1 november 2025 13:11 schreef FordSierra het volgende:
Ik denk dat ik daar minder last van heb, omdat ik vooral remote werk. Dan heb ik daar minder last van.
Kunnen ze helemaal zonder werk zetten en eisen dat je op locatie komt. Om over "de hel" te filosoferen ....quote:Op zaterdag 1 november 2025 13:11 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Ik denk dat ik daar minder last van heb, omdat ik vooral remote werk. Dan heb ik daar minder last van.
Idem fysieke gezondheid.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:13 schreef Daboman het volgende:
Dit ook inderdaad, dit is voor mij bij ieder gedwongen afscheid doorslaggevend geweest. Mijn idee is dat zolang je niet al te krap bij kas zit is mentale gezondheid meer waard dan centen.
In het kelderarchief met alleen een rode nietmachine?quote:Op maandag 3 november 2025 20:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kunnen ze helemaal zonder werk zetten en eisen dat je op locatie komt. Om over "de hel" te filosoferen ....
Ze liggen nog steeds voor het oprapen hoorquote:Op dinsdag 4 november 2025 07:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Tijd om van je luie stoel te komen en in actie te komen.
Dit gaat niet makkelijk worden, de banen liggen niet meer voor het oprapen. Dus maak je borst maar nat met de zwangerschap erbij.
Zaken als 100% Remote wordt meestal niet meer geaccepteerd.
Dus man-up, niet bij de pakken neerzitten maar met volle energie erin.
Dit is de tijd voor jou om de leeuw in je wakker te maken en je nieuwe leven te organiseren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |