Had niemand verwacht denk ikquote:Ipsos I&O-zetelpeiling: vijf partijen dicht bij elkaar
In de laatste Ipsos I&O-zetelpeiling komen drie partijen uit op 23 virtuele zetels: D66, GroenLinks-PvdA en PVV. Daarachter volgen CDA en VVD. Deze partijen zitten dermate dicht bij elkaar dat niet te zeggen is wie de grootste gaat worden.
In de Ipsos I&O-zetelpeiling van 28 oktober 2025 komen drie partijen uit op 23 virtuele zetels: D66, GL-PvdA en PVV. Vlak daarna volgen CDA (19) en VVD (17). De enige significante verandering die optreedt sinds afgelopen weekend is dat de PVV wederom drie virtuele zetels inlevert. Er zijn nu vijf partijen die in theorie allemaal nog de grootste kunnen worden.
In vergelijking met de TK-verkiezingen van 2023 zien we dat name D66 (+14 sinds TK23), CDA (+14) en JA21 (+10) groeien. Ook 50PLUS – die in 2023 uit de Tweede Kamer was verdwenen, maar in deze peiling 3 virtuele zetels krijgt – en FvD (+3) boeken winst. Vergeleken met de vorige verkiezingen staan NSC (-19), PVV (-14) en VVD (-7) juist op verlies. NSC is in deze peiling voor het eerst sinds begin september goed voor een zetel (nipt). Een aantal partijen (BIJ1, BVNL en Vrede voor Dieren) wordt af en toe genoemd, maar komt vooralsnog niet aan een halve zetel.

Wat is daar raar aan?quote:

Het zou net zo goed de PVV kunnen zijn.quote:

Ik denk het ook. Of Timmermans. Niet mijn smaak maar ik verheug me wel op alle zure gezichten op het werk.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:25 schreef tesssssssss het volgende:
Ik gok vanavond D66 de grootste, Rob Jetten premier.

Het kan ook zomaar nog Yesilgöz worden. Zowel D66 als de VVD zitten in een stijgende lijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:25 schreef tesssssssss het volgende:
Ik gok vanavond D66 de grootste, Rob Jetten premier.

Dat is juist met blanco stemmen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan moet je blanco stemmen. Anders gaat je stem naar de grootste partij.

Ik zou liever zien dat ze een keer 4 jaar het landsbelang voorop stellen ipv elkaar alleen maar vliegen afvangen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:28 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk het ook. Of Timmermans. Niet mijn smaak maar ik verheug me wel op alle zure gezichten op het werk.

Ik zat gisteren het slotdebat te kijken en ik heb me kapot geërgerd.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zou liever zien dat ze een keer 4 jaar het landsbelang voorop stellen ipv elkaar alleen maar vliegen afvangen.
Wat een ellende de huidige politiek.

Kan natuurlijk net zo goed lijst 3 of 4 zijn.quote:

Kan, ik denk dat er vier partijen rond het midden eindigen rond een zetel of 20-25 en ze er vrij snel uit zijn, na wat rituele dansjes.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:42 schreef thedeedster het volgende:
Mijn gok; er komt uiteindelijke geen coalitie. Teveel verdeeld.

Of hij poseert gewoon nadat hij gestemd heeft op verzoek van de fotograaf.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:54 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Kan natuurlijk net zo goed lijst 3 of 4 zijn.

En dan viel het gisteren nog mee.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zat gisteren het slotdebat te kijken en ik heb me kapot geërgerd.

wellicht na 6x draaienquote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:22 schreef Akkerdjie het volgende:
Eens kijken of de vvd alweer aan kiezersbedrog doet om toch met gl/pvda te gaan regeren na 4 keer op tv uitdrukkelijk te hebben gezegd dit niet te doen.

Die van eergister was om te janken. Ik vond gister vooral dat flutdebat van DENK etc. tenenkrommend.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:00 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En dan viel het gisteren nog mee.

Het zou vreemder zijn als Timmermans in een coalitie wil met drie economisch rechtse partijen. Hij heeft geluk dat linkse kiezers doorgaans de ballen verstand van politiek hebben, of een hogere prioriteit aan woke gedram en klimaat geven.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:22 schreef Akkerdjie het volgende:
Eens kijken of de vvd alweer aan kiezersbedrog doet om toch met gl/pvda te gaan regeren na 4 keer op tv uitdrukkelijk te hebben gezegd dit niet te doen.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |