Hoi.
Laat ik nou 5 maanden geleden een kunstgebit hebben "gekregen".
Eerst het restantje van de boventanden trekken, brrr, terwijl het kunstgebit al klaar lag, maar dat viel mee en daarna hop, dat ding erin.
In het begin veel pijn en 7 kilo afgevallen (is toppie), waarna het aanpassen begon. Noemen ze ook wel 'rebasen'.
Zetten ze een nieuwe laag op het kunstgebit en bij pijnlijke plekken vijlen ze (soort van
Dremel, maar dan 20.000 tpm. sneller) het pijnlijke gedeelte weg.
So far, so good en op een gegeven moment zat dat ding best wel lekker.
Ze zeggen dat ik er tien jaar jonger uitzie, wat ook mooi meegenomen is.
Maar nu komt het:
Kauwen lukt wel, maar bijten voor geen meter.
Ik heb altijd al een overbeet gehad en daar was en had ik nooit een probleem mee.
Nu is in dat kunstgebit ook een overbeet aangebracht waardoor ik helemaal niet kan bijten. M'n eigen tanden van het ondergebit duwen, bij bijten, tegen de ver/gehemelteplaat van het bovengebit, waardoor bijten gans onmogelijk is.
De tandarts zegt dat dat zo hoort; dat je bovengebit over je ondergebit moet vallen.
Ammehoela, je boven- en ondergebit moeten volgens mij op de snijvlakken op elkaar aansluiten. Lijkt mij logisch, maar weet ik veel hoe dat bij een kunstgebit zit?
Internet geeft mij ook geen uitsluitsel bij de combi kunstgebit en overbeet
en tadaa, hier ben ik om jullie om advies te vragen en uitsluitsel te krijgen over hoe andere kunstgebitgebruikers een en ander ervaren? Wie o wie?
En binnenkort ga ik wat 'second opinions' vragen bij kaakchirurgen en/of tandtechnici.
Wat weetjes voor (toekomstige) kunstgebitgebruikers:-Een Marokkaanse tandartsenpraktijk wilde mij 685 Euro berekenen voor zo'n kunstgebit. Na veel zoeken en twee positieve adviezen ben ik overgestapt naar een Hollandse tandarts en die rekende 85 Euro. De rest ging naar de basis zorgverzekering. Dus laat je niet naaien!
Nog wel 20 Euro betaald voor het rebasen; het passend maken hoort er volgens mij gewoon bij, maar swah.
-De verhemelteplaat van dat gebit zorgt voor een slechte smaakervaring, dus als ik lekker wil eten, dan doe ik dat ding uit, snij de biefstuk of andere lekkernij heel klein en dan kauw ik erop voor zover dat gaat.
-Het helemaal 'uitslinken' van je kaak, na extractie, duurt ongeveer een jaar. Zoals ik er nu naar kijk komt er dan zeker een klikgebit (zonder plaat), ook al vind ik dat vrij duur en zit ik niet op te wachten .
Iemand ervaring daarmee?-Slissen kan je oplossen door in het begin je duidelijk te formuleren. Uiteindelijk gaat het vanzelf.
-Overigens is het verschil tussen een tandarts en een kaakchirurg, dat de kaakchirurg eerst medicijnen heeft gestudeerd en daarna pas de tandheelkundeopleiding heeft gevolgd.

Ik heb dit onderwerp hier geplaatst, omdat er al in de Egyptische tijd, zeg maar drieduizend jaar geleden, ook al aan tandheelkunde werd gedaan, waardoor je/ik zou verwachten dat de techniek tegenwoordig wel enorm verbeterd zou zijn (op de Middeleeuwen na).

En veel is ook fantastisch in de tandheelkunde tegenwoordig, maar kunstgebitten

Lang verhaal, maar laat wat van je horen?
Thanks