Een beetje van beide. Ik voel me oprecht heel vies wanneer ik alleen aan mijzelf denk. In mijn eigen leven geef ik best wel veel weg. Vergoeding voor vrijwilligerswerk heb ik niet nodig en stort ik in de grote pot.
Daarnaast besef ik ook dat mensen in dat geval (ik ook) niet alles kunnen overzien, kortzichtig denken en eigenbelang op een bepaalde manier interpreteren. Het eigenbelang voor 80% van Nederland is in ieder geval niet PVV of VVD. In de CPB doorrekeningen, ongeacht het model, is dit al heel lang zo (sowieso sinds 2006). In een ver verleden ging de PVV wel bij het CPB langs.
Enigszins contrair van aanleg ben ik ook. De media en de sfeer is wel erg rechts geworden. Tot onwaarheden aan toe. Dit, wat het AD schrijft klopt bijvoorbeeld niet (Elodie Verweij, ex-VVD - ze zitten overal).
,,Maar toen er gestemd werd voor het homohuwelijk, waren er drie CDA-Kamerleden tegen, werpt Timmermans hem toe. Bontenbal antwoordt: ,,Wanneer was dat?" ,,In 1998", zegt Timmermans. Bontenbal lacht tevreden.https://www.ad.nl/politie(...)entaliteit~ae75b012/ Het waren niet drie tegen maar slechts drie voor (in 2001, niet 1998) en zo zei 
Timmermans dit ook.
Puur eigenbelang zou zijn, tot nu in mijn leven: SP en later D66. CDA ook wel.
Ik stem: GL-PvdA. D66 heeft wel een betere kandidatenlijst om eerlijk te zijn.