Deze insteek heb ik ook wel. Iedereen moet beseffen dat de partij op wie men stemt nooit voor de volle 100 procent van jou wensen haalt. Je moet zogezegd de plus- en minpunten afwegen om tot de voor jou beste partij uit te komen waarbij ik ook graag rekening houd met anderen, voor wie het ook prettig Nederlanderschap moet zijn. Het is wel zo dat ik woensdag toch wel een beetje ga stemmen met het idee dat dit voor een volgend "demissionair" kabinet is, want ik zie niet veel verschuivingen t.o.v. de vorige keer en toen was het ruzie en al met elkaar, dus waarom zou dat nu anders zijn? Maar ja, stem je niet dan heb je ook geen recht van spreken (mopperen) vind ik.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:37 schreef Marsenal het volgende:
Bij mij thuis voer voor discussie: Stem je principieel, op onderwerpen die je belangrijk vind voor het gehele land, voor de maatschappij? Of stem je voor je eigen situatie?
Ik stem altijd een sociale stem, vaak gericht op mensen die in de knel zitten. Zwakkeren, armen, dat werk. Als er altijd doorgevoerd zou worden wat mijn partijen beloven, dan zou ik er zelf financieel niet beter van worden.
Kijkend naar mijn privesituatie zou ik een vies kapitalistische stem moeten brengen, eentje waarvan ik als huisbezitter en comfortabele middenklasser zelf ook net iets meer plezier van zou krijgen (oftewel, wee geld), maar ik heb de politiek niet nodig, ik kan mijn eigen boontjes doppen, ik laveer wel door het systeem heen.
Thuis kan ik nog wel eens stuiten op onbegrip, omdat ik echt lijnrecht tegenover mijn vrouw kan staan qua stemgedrag, maar dat is ook wel weer grappig natuurlijk.
Ik richt mij op thema's als sociale zekerheid, Oekraine en in mindere mate Israël, en milieu en woningnood. Daar hangt mijn stemgedrag vanaf.
Die laatste is overigens ook wel een beetje uit eigenbelang, ik wil graag wel dat ze allemaal op hun 18e makkelijk op kamers kunnen zonder dat ik appartementen ervoor hoef te kopen![]()
Hoe dan ook, ik zal stemmen voor Nederland, niet voor mezelf. Ik voel me daardoor niet verheven ofzo (niet meer dan gebruikelijk) maar ik ben wel nieuwsgierig hoe anderen hier naar kijken. Wie stemt er hier uitsluitend voor zichzelf?

Je kan natuurlijk ook links stemmen als je voor jezelf stemt! Als je bijvoorbeeld een werkloze gehandicapte zolderkamerautist bent die heel graag een eigen woning wil ondat je gek wordt van het geluid van @Cockwhale die tegen je zus aankletst, dan stem je toch gauw voor een linkse partij.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:56 schreef onlogisch het volgende:
Natuurlijk stem ik voor mezelf. Ik stem niet voor niets rechts.

Ik kende een miljonair die in die tijd in ieder geval openlijk de SP steunde, dat kun je financieel moeilijk een keuze voor hemzelf noemen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:41 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp het verschil niet zo goed tussen "goed voor de samenleving" en "goed voor mezelf". Ik woon toch in die samenleving? Dus als dat beter wordt, heb ik daar toch zelf ook wat aan, of niet dan?

Het is toch voor die miljonair ook fijn om in een samenleving te leven waarin anderen het niet zo kut hebben, zou ik denken.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kende een miljonair die in die tijd in ieder geval openlijk de SP steunde, dat kun je financieel moeilijk een keuze voor hemzelf noemen.

Mooie gedachte, maar als je drie miljoen per jaar binnenhaalt en stemt dat de rijkeren meer belasting gaan betalen, dan snijd je jezelf toch ergens in de vingers, daar gaat het dan natuurlijk over.quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:41 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp het verschil niet zo goed tussen "goed voor de samenleving" en "goed voor mezelf". Ik woon toch in die samenleving? Dus als dat beter wordt, heb ik daar toch zelf ook wat aan, of niet dan?

Hier in het dorp is één van de SPers iemand die in de Quote staat, of in elk geval stondquote:Op maandag 27 oktober 2025 11:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kende een miljonair die in die tijd in ieder geval openlijk de SP steunde, dat kun je financieel moeilijk een keuze voor hemzelf noemen.

Ja ik ben het hier dus gewoon niet mee eens. Meer belasting betalen betekent dat er meer geld is om de samenleving te verbeteren. Betere infrastructuur, beter onderwijs, minder criminaliteit, meer welvaart. Daar pluk je ook als rijke inwoner op termijn de vruchten van! En als je er niet zelf beter van wordt, dan wel je kinderen en diens kinderen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Mooie gedachte, maar als je drie miljoen per jaar binnenhaalt en stemt dat de rijkeren meer belasting gaan betalen, dan snijd je jezelf toch ergens in de vingers, daar gaat het dan natuurlijk over.

Toch stemmen veel mensen met hun portemonnee. Juist ook mensen met veel geld, want ze willen nog meer.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja ik ben het hier dus gewoon niet mee eens. Meer belasting betalen betekent dat er meer geld is om de samenleving te verbeteren. Betere infrastructuur, beter onderwijs, minder criminaliteit, meer welvaart. Daar pluk je ook als rijke inwoner op termijn de vruchten van! En als je er niet zelf beter van wordt, dan wel je kinderen en diens kinderen.
En wat heb je sowieso aan dat geld? Alsof je nog wat merkt van een beetje meer of minder als je zo rijk bent.

Ik snap wat je zegt maar je doet net alsof je niet weet dat de meeste mensen die een beetje geld hebben graag nog meer beetjes hebben, tot in het oneindige.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja ik ben het hier dus gewoon niet mee eens. Meer belasting betalen betekent dat er meer geld is om de samenleving te verbeteren. Betere infrastructuur, beter onderwijs, minder criminaliteit, meer welvaart. Daar pluk je ook als rijke inwoner op termijn de vruchten van! En als je er niet zelf beter van wordt, dan wel je kinderen en diens kinderen.
En wat heb je sowieso aan dat geld? Alsof je nog wat merkt van een beetje meer of minder als je zo rijk bent.

Wat een bazige baas.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Hier in het dorp is één van de SPers iemand die in de Quote staat, of in elk geval stond

Ja, ik begrijp dus niet veel van die hebberigheid. Maar goed, ik heb dan ook niet veel geld, dus dat zal het wel zijnquote:Op maandag 27 oktober 2025 11:28 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt maar je doet net alsof je niet weet dat de meeste mensen die een beetje geld hebben graag nog meer beetjes hebben, tot in het oneindige.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |