abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 december 2025 @ 13:09:50 #201
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219613513
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:03 schreef Ansa het volgende:

[..]
Wat snap je niet?
Snap je het zelf wel?
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  Moderator zaterdag 27 december 2025 @ 13:43:21 #202
441859 crew  Lenny77
pi_219614059
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 12:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wat is respect?

Volgens mij is dat niet veel anders dan beleefdheid tonen en fatsoenlijk behandelen. Iemand in z'n waarde laten.

Iemand die je respecteert geef je wellicht iets meer voordeel van de twijfel bij conflicten of twijfelachtig gedrag, maar verder zie ik weinig verschil. Tenzij je respect in de zin van 'tegen iemand opkijken of idoliseren' bedoelt.
En dat laatste wil ze.
Ik verdien geen respect omdat ik een vagina heb. Ik hoop wel dat ze beleefd tegen mij zijn. En niet omdat ik een vagina heb, maar gewoon omdat dat netjes is.

Respect is meer iets voor uitzonderlijke daden.

Maar ok, misschien is dit een taaldingetje. Wij zeggen niet snel respect en al helemaal niet disrespect :') :') :') :')
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 27 december 2025 @ 13:43:42 #203
441859 crew  Lenny77
pi_219614060
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 10:34 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Je kan ook je kop in het zand steken en niks weten van de manosphere, rode pillen en zo voorts. Hou jij je maar lekker van de domme, maar ondertussen is iedereen hier wel mee bezig en mis jij de boot. Net als mensen die de computer nooit hebben geleerd en nu niks kunnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis de boot dan wel *O*
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219614248
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:43 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En dat laatste wil ze.
Ik verdien geen respect omdat ik een vagina heb. Ik hoop wel dat ze beleefd tegen mij zijn. En niet omdat ik een vagina heb, maar gewoon omdat dat netjes is.

Respect is meer iets voor uitzonderlijke daden.

Maar ok, misschien is dit een taaldingetje. Wij zeggen niet snel respect en al helemaal niet disrespect :') :') :') :')
Respect is niet naar iemand opkijken. Respect zijn manieren en een ander niet gebruiken.

Als ik niet voordring en me netjes excuseer als ik langsloop respecteer ik je.
pi_219614275
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 10:47 schreef Ansa het volgende:

[..]
Dat is typisch een working class mentaliteit.

Respect is bij mij de basishouding en je kan het alleen verliezen. Maar ik ben opgevoed met Bildung en decorum. Ik multidate niet omdat hij speciaal is, maar omdat ik weet dat het moreel is bijv.
Hm, ik dacht dat jij klappen met een riem kreeg, als je cijfers niet hoog genoeg waren.
Dat zou ik eerder kindermishandeling noemen dan opvoeden met Bildung en decorum...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_219614312
Disrespect is geen correct Nederlands.

Respect vind ik:
-Eerlijkheid
-Fatsoensnormen
-Beleefd taalgebruik
-Rekening houden met de omgeving
-Daad bij woord voegen

Respectloosheid:
-Liegen of verdraaien
-Botheid
-Schelden
-Storend gedrag
-Onbetrouwbaarheid

Naar iemand opkijken:
Iemand continu complimenteren, extra tijd en moeite investeren.
pi_219614319
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:56 schreef OllieA het volgende:

[..]
Hm, ik dacht dat jij klappen met een riem kreeg, als je cijfers niet hoog genoeg waren.
Dat zou ik eerder kindermishandeling noemen dan opvoeden met Bildung en decorum...
Het een sluit het andere niet uit en mijn opvoeding kwam van meerdere personen.
pi_219614393
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:58 schreef Ansa het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit en mijn opvoeding kwam van meerdere personen.
Kinderen slaan is geen Bildung.
Als de vader toestaat dat de moeder slaat, deugen ze beide niet.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:26:14 #209
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219614780
Waarom blijven jullie bildung met een hoofdletter schrijven, we zijn geen Duitsers....
Anton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
pi_219615319
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:26 schreef Hetekip het volgende:
Waarom blijven jullie bildung met een hoofdletter schrijven, we zijn geen Duitsers....
Omdat het een Duits woord is. Dus we schrijven en spreken het uit zoals het in het Duits wordt geschreven en uitgesproken.
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:54:53 #211
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219615345
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Omdat het een Duits woord is. Dus we schrijven en spreken het uit zoals het in het Duits wordt geschreven en uitgesproken.
Dat is bullshit, we passen de Nederlandse spelling toe op Engelse woorden, en bij Duitse woorden gaan we dan opeens de boel weer omgooien, om ons te schikken aan het Duits? Nee... Bullshit...
pi_219615473
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:54 schreef Hetekip het volgende:
Dat is bullshit, we passen de Nederlandse spelling toe op Engelse woorden, en bij Duitse woorden gaan we dan opeens de boel weer omgooien, om ons te schikken aan het Duits? Nee... Bullshit...
Ik zou geen enkel Engels woord weten waarop we in het Nederlands de Nederlandse spelling toepassen. Verder vind ik het niet meer dan normaal dat je bij een leenwoord de spelling aanhoudt van de oorspronkelijke taal. We schrijven ook überhaupt met een ü en niet met een u. Schrijf jij dat dan met een u? Of gebruik je dat woord überhaupt niet?
pi_219615514
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:03 schreef OllieA het volgende:

[..]
Kinderen slaan is geen Bildung.
Als de vader toestaat dat de moeder slaat, deugen ze beide niet.
Duh.
pi_219615537
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:26 schreef Hetekip het volgende:
We schrijven een woord met een hoofdletter als het in het Nederlands wordt gebruikt als:
-eigennaam
-naam van een stroming, concept of traditie met vaste, unieke status.

En met een kleine letter als het een:
-soortnaam
-algemene ideologie of leer is.

De Bildung, het kapitalisme.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:17:10 #215
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219615734
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zou geen enkel Engels woord weten waarop we in het Nederlands de Nederlandse spelling toepassen. Verder vind ik het niet meer dan normaal dat je bij een leenwoord de spelling aanhoudt van de oorspronkelijke taal. We schrijven ook überhaupt met een ü en niet met een u. Schrijf jij dat dan met een u? Of gebruik je dat woord überhaupt niet?
Ik denk dat als ik in Engeland het woord: 'Deleten' gebruik, ze me raar aankijken terwijl we dat hier gewoon gebruiken. Verder denk ik ook niet dat zij mij begrijpen als ik zeg: 'I have gedeletet'.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:06 schreef Ansa het volgende:

[..]
We schrijven een woord met een hoofdletter als het in het Nederlands wordt gebruikt als:
-eigennaam
-naam van een stroming, concept of traditie met vaste, unieke status.

En met een kleine letter als het een:
-soortnaam
-algemene ideologie of leer is.

De Bildung, het kapitalisme.
Volgens Onze Taal is dat bullshit:
https://onzetaal.nl/taalloket/hoofdletter-wel-of-niet
pi_219615865
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:17 schreef Hetekip het volgende:
Ik denk dat als ik in Engeland het woord: 'Deleten' gebruik, ze me raar aankijken terwijl we dat hier gewoon gebruiken. Verder denk ik ook niet dat zij mij begrijpen als ik zeg: 'I have gedeletet'.
De wijze waarop uit het Engels overgenomen werkwoorden in het Nederlands vervoegd worden, is inderdaad een nogal raar ding.
quote:
https://onzetaal.nl/taalloket/hoofdletter-wel-of-niet
Er staat in dat lijstje niets over zelfstandige naamwoorden die aan het Duits zijn ontleend.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:35:59 #217
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219615987
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De wijze waarop uit het Engels overgenomen werkwoorden in het Nederlands vervoegd worden, is inderdaad een nogal raar ding.
[..]
Er staat in dat lijstje niets over zelfstandige naamwoorden die aan het Duits zijn ontleend.
Is mij niet logisch dat we Engelse werkwoorden overnemen en ze op het Nederlands vervoegen, maar dan in het Duits opeens de Duitse regels laten gelden. Maar soit, het is wat het is.
pi_219616041
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:54 schreef Hetekip het volgende:
quote:
Je geeft hier weer een paar voorbeelden hoe we bij woorden die aan het Engels zijn ontleend, de Engelse spelling aanhouden. Je schrijft immers bullshit en geen boelsjit.
pi_219616067
Verder zie ik ook absoluut geen reden waarom ik de regels en adviezen van Genootschap Onze Taal zou volgen. Volgens hun richtlijnen moet je seks schrijven in plaats van sex. Ik doe daar niet aan mee, ik schrijf gewoon sex.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:47:55 #220
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219616181
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Verder zie ik ook absoluut geen reden waarom ik de regels en adviezen van Genootschap Onze Taal zou volgen. Volgens hun richtlijnen moet je seks schrijven in plaats van sex. Ik doe daar niet aan mee, ik schrijf gewoon sex.
Want dat was nog de toegestane spelling toen jij het voor de laatste keer had.

Mic drop.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:48:24 #221
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219616188
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Je geeft hier weer een paar voorbeelden hoe we bij woorden die aan het Engels zijn ontleend, de Engelse spelling aanhouden. Je schrijft immers bullshit en geen boelsjit.
Dat klopt, maar check wordt checken en dat is ook zo met mailen. Het Frans voor journal wordt journaal. Mayonnaise wordt mayonaise.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:49:31 #222
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219616207
Overigens bepaalt het Genootschap Onze Taal geen spelregels. Dat is de Taalunie.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:52:44 #223
511221 Hetekip
#1 MIKEYTT FAN
pi_219616263
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:49 schreef Lienekien het volgende:
Overigens bepaalt het Genootschap Onze Taal geen spelregels. Dat is de Taalunie.
Maar wat zeg jij dan: bildung of Bildung
pi_219616287
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Er staat alleen de belangrijkste, niet dat deze lijst volledig is.

https://www.vlaanderen.be(...)eligieuze-stromingen
pi_219616312
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:49 schreef Lienekien het volgende:
Maar het Genootschap Onze Taal volgt wel de regels van de Taalunie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')