Regel 1 - Stromingenquote:Op zaterdag 27 december 2025 15:54 schreef Ansa het volgende:
[..]
Er staat alleen de belangrijkste, niet dat deze lijst volledig is.
https://www.vlaanderen.be(...)eligieuze-stromingen
Alleen dus bij een wetenschappelijk schrijven, wat FOK! niet is.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:06 schreef Ansa het volgende:
[..]
We schrijven een woord met een hoofdletter als het in het Nederlands wordt gebruikt als:
-eigennaam
-naam van een stroming, concept of traditie met vaste, unieke status.
En met een kleine letter als het een:
-soortnaam
-algemene ideologie of leer is.
De Bildung, het kapitalisme.
quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Want dat was nog de toegestane spelling toen jij het voor de laatste keer had.
Mic drop.
Jij moet minder ai gebruiken.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:58 schreef Ansa het volgende:
Waarom taalbronnen “botsen”
Ze botsen niet over de regel, maar over de interpretatie van de context.
Taaladvies kijkt:
→ is dit een geïntegreerd leenwoord?
Academische context kijkt:
→ wordt hier een unieke traditie benoemd?
Beide zijn correct binnen hun register.
De beslissende test (altijd toepasbaar)
Stel jezelf deze vraag:
Kan ik er “de Duitse …-traditie” voor zetten zonder betekenisverlies?
ja → Bildung
nee → bildung
En TOCH zeggen jullie patat en geen frietquote:Op zaterdag 27 december 2025 15:48 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dat klopt, maar check wordt checken en dat is ook zo met mailen. Het Frans voor journal wordt journaal. Mayonnaise wordt mayonaise.
Ik ga nog liever dood dan dat ik patat zeg....quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:59 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En TOCH zeggen jullie patat en geen friet
Jouw post was gewoon het meest passendquote:Op zaterdag 27 december 2025 16:06 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik ga nog liever dood dan dat ik patat zeg....![]()
Ik voel me ook wel zwaar beledigd, dat je mij tot het patatvolk zou scharen.
Is je vergeven, ik denk dat ik vanavond sowieso friet ga halen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jouw post was gewoon het meest passend![]()
Vergeef mij aub..
De patat-frietgrens loopt ongeveer tussen de Waal en de Maas. In Noord-Brabant en Nederlands Limburg zegt men ook friet.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:59 schreef Lenny77 het volgende:
En TOCH zeggen jullie patat en geen friet
Ik zeg allebeiquote:Op zaterdag 27 december 2025 16:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De patat-frietgrens loopt ongeveer tussen de Waal en de Maas. In Noord-Brabant en Nederlands Limburg zegt men ook friet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patat-frietgrens
Ik heb wel compassie met het mishandelde kind in je. Zelfs je eindeloze herhaling van jouw kijk op het leven, de monotoon daarin, trek ik nog wel, vanuit die compassie.quote:
Sir, this is a Wendy'squote:Op zaterdag 27 december 2025 16:17 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik heb wel compassie met het mishandelde kind in je. Zelfs je eindeloze herhaling van jouw kijk op het leven, de monotoon daarin, trek ik nog wel, vanuit die compassie.
Maar je botheid, je respectloze manier van reageren wanneer iets je niet bevalt, daar ben ik wel klaar mee. Dus: doei, zoek het lekker uit.
Laatste tip: verbale klappen op een forum uitlokken gaat je niet helpen.
Dit is een act. Derhalve gaat dat zo.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:17 schreef OllieA het volgende:
Maar je botheid, je respectloze manier van reageren wanneer iets je niet bevalt, daar ben ik wel klaar mee. Dus: doei, zoek het lekker uit.
Ik weet niet of het een act is, sommige mensen zijn gewoon echt zo. Ik geef voordeel van de twijfel, ik zeg iemand zonder reflectief vermogen, waar van alles mis mee is.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is een act. Derhalve gaat dat zo.
Als dit een act is vind ik dat een R&P-ban gepast zou zijn.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is een act. Derhalve gaat dat zo.
Nee, ook niet. Genootschap Onze Taal kwam n.l. met het Witte Boekje, met spelling die afweek van het officiële Groene Boekje (van de Taalunie).quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar het Genootschap Onze Taal volgt wel de regels van de Taalunie.
Laten we dan zeggen dat het volgens mij een ingehuurde act is. Genereren van traffic d.m.v. absurde standpunten en verzonnen problemen die in de echte wereld niet bestaan.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:34 schreef OllieA het volgende:
[..]
Als dit een act is vind ik dat een R&P-ban gepast zou zijn.
Patat.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:52 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Maar wat zeg jij dan: bildung of Bildung
Woon je zo dichtbij de grens?quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:08 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Is je vergeven, ik denk dat ik vanavond sowieso friet ga halen.
Ik weet alleen nog niet waar, misschien zelfs in België, moet nog tanken.
Typisch dat een man ontkent dat misogynie bestaat.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Laten we dan zeggen dat het volgens mij een ingehuurde act is. Genereren van traffic d.m.v. absurde standpunten en verzonnen problemen die in de echte wereld niet bestaan.
Er zijn er meer die iedereen herkent als zodanig.
Christus te Paard. Wat is dit nu weer...quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:43 schreef Ansa het volgende:
[..]
Typisch dat een man ontkent dat misogynie bestaat.
Een diploma halen dan maar!quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Christus te Paard. Wat is dit nu weer...
Als dat zo zou zijn, dan is Fok wel z'n eigen graf aan het graven.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Laten we dan zeggen dat het volgens mij een ingehuurde act is. Genereren van traffic d.m.v. absurde standpunten en verzonnen problemen die in de echte wereld niet bestaan.
Er zijn er meer die iedereen herkent als zodanig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |